adexo3
۱۳۴۶۰۰۹
۲۳ نظر
۱۲۶۴۳
۲۳ نظر
۱۲۶۴۳
پ

دو خبر داغ این روزها که اصلا متوجه تلخی‌اش نشده‌اید

این روزها دو اتفاق تاثیر گذار در سپهر اجتماعی ایران در حال وقوع است، یکی اخراج و به عبارتی تسویه اساتید دانشگاه است که ظاهرا تا شروع سال تحصیلی جدید ادامه خواهد داشت و یکی هم مساله کانون وکلاست.

برترین‌ها: این روزها دو اتفاق تاثیر گذار در سپهر اجتماعی ایران در حال وقوع است، یکی اخراج و به عبارتی تسویه اساتید دانشگاه است که ظاهرا تا شروع سال تحصیلی جدید ادامه خواهد داشت و یکی هم مساله کانون وکلاست که با مصوبه اخیر مجلس قرار است از زیر لوای قوه قضائیه دربیاید و تحت وزارت اقتصاد و دارایی و در نهایت دولت قرار بگیرد. برخی از صاحب نظران چنین اقداماتی را شبیه سازی شده همان چیزی می‌دانند که طی سال‌های اخیر در صداوسیما اتفاق افتاده؛ نوعی از یکدست سازی که فقط به یک تفکر اجازه و قدرت می‌دهد و تمام تفکرات دیگر را حذف می‌کند، در صداوسیما  و در سال‌های اخیر با نفوذ منتسبین سیاسی به وحید جلیلی، حتی افراد تندرویی چون فروغی هم تحت فشار قرار گرفته‌اند، تندروترهایی صاحب منصب شدند که نتیجه‌اش همین تلویزیونی شده که اوضاع بد گذشته‌اش تبدیل به اوضاع بدتر فعلی شده. حالا ظاهرا همین روند در دانشگاه‌ها و کانون وکلا در حال تکرار است، این مطلب نگاهی به تغییرات این دو نهاد.

دو خبر داغ این روزها که اصلا متوجه تلخی‌اش نشده‌اید

تصمیم جنجالی مجلس علیه وکلا چه بود ؟

در ماه‌های اخیر، مصوبه و لوایح مختلفی در مجلس مرکز توجه قرار گرفته که به شکل مستقیم بر کاهش یا حذف استقلال این نهاد تأثیر خواهد داشت. در حال حاضر کانون‌های وکلا باید صدور و ابطال پروانه وکالت را از طریق درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد انجام دهند. به این معنا که این نهاد باید در زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی قرار گیرد! مخالفان این ماجرا دو نکته را حائز اهمیت می‌دانند؛ خطر اتمام استقلال کانون و بی‌معنایی قرارگرفتن نظام حقوقی کشور در ذیل نظام اقتصادی.

اما چرا وکلا به چنین تصمیمی معترض هستند؟

این یادداشت صالح نیکبخت به طور واضح آسیب چنین تصمیمی را عیان می‌کند: 

در همه جای جهان، نظام‌های حقوقی کشوری معتبر قلمداد می‌شود که نظام قضایی مستقلی داشته باشد. ابر این اساس اگر تنازع یا اختلافی در فضای اقتصادی، ارتباطی، تجاری و... ایران با سایر کشورها ایجاد شود با قانون جدید مشکلات فراوانی شکل می‌گیرد. در این صورت اختلافات تجار ایرانی با تجار فرانسه باید به دادگستری کشور فرانسه احاله شود. یا دعاوی میان فعالان اقتصادی ایران با آلمان به آلمان و... منتقل می‌شود یا به کشورهای ثالث مانند سوییس و... احاله می‌شود.

دو خبر داغ این روزها که اصلا متوجه تلخی‌اش نشده‌اید

توئیت علی مجتهدزاده: «خطر مصوبه اخیر مجلس درباره کانون وکلا اگر بیشتر از  لایحه حجاب نباشد، کمتر هم نیست. این مصوبه باعث ویرانی کامل نهاد وکالت خواهد شد و جامعه ایران را عملا و رسما به مرزهای دوران ارباب-رعیتی برمی‌گرداند. دورانی که حکم حاکم به مثابه قانون است و جامعه در مقام جماعتی با کمترین حقوق.»

مستنطق و توئیتی که ابعاد ترسناک ماجرا را فاش می‌کند: ملت شریف ایران با مخدوش شدن استقلال کانون وکلا دیگر در بسیاری از پرونده های حساس وکلا به خاطر ترس از تعلیق یا ابطال پروانه ی وکالت ورود نخواهند کرد،و باید به لیست وکلای مورد تایید خودشان رجوع کنید

وکیلی که مستقل نباشد نمیتواند از شما دفاع مؤثری انجام دهد

دانشگاه خوب، دانشگاه مُرده است

در دانشگاه اما ماجرا واضح‌تر است، با توجه به اتفاقاتی که سال پیش در دانشگاه‌ها افتاد، قابل پیش بینی بود که هسته سخت قدرت تصمیماتی تازه خواهد گرفت، آن همراهی بی سابقه دانشگاه با اعتراضات 1401 نشان از آن داشت که به هر حال این روزها هم خواهد آمد. طی روزهای اخیر چند نفر از اساتید شاخص خبر داده‌اند که با آن‌ها قطع همکاری شده! نمونه آخرش علی شریفی زارچی که دیروز توئیت زد و خبر داد که اخراج شده، اگر در مورد کانون وکلا، اخته شدن یک نهاد مستقل مدنظر بوده درباره دانشگاه هم به نوعی همان یکدست سازی مدنظر است، مبادا صدای مخالفی به گوش برسد!

دو خبر داغ این روزها که اصلا متوجه تلخی‌اش نشده‌اید

روایت داریوش؛ مقابل زورگویان سر خم نکردم

داریوش رحمانیان استاد گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران: «زمزمه‌هایی در همین یک‌سال و خرده‌ای گذشته شنیده‌ام. زمزمه‌هایی با این مضمون که هر دانشجویی نزد رئیس کنونی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران رفته و از قصدش برای گذراندن رساله با من گفته، با این پاسخ مواجه شده است که با داریوش رحمانیان رساله نگیرید چون مقدمات اخراجش در دست انجام است. علت آن‌هم این‌بود که برخورد من با گوینده این سخنان، همواره انتقادی بوده است، هیچ‌گاه در برابر زورگویی‌ها سر خم نکرده‌ام و پروایی نداشته‌ام.»

روایت شریفی زارچی؛ همدلی با معترضین، دلیل اخراج؟

علی شریفی زارچی استاد دانشگاه صنعتی شریف بوده، او دیروز خبر داده که از دانشگاه اخراجش کردند، درباره شریفی زارچی در ابتدا این شایعه مطرح شد که عارف هم رای به اخراج او داده، اما بعدتر عارف و اطرافیانش این خبر را تکذیب کردند، این توئیت علی شریعتی در این باره دردناک است: «‌میدانید چرا هند قطب یونیکورن سازی (استارتاپ ۱ میلیارد دلاری)جهان شده؟ چرا دوبی قطب هوش مصنوعی دنیا شده؟ چون قدر افرادی یک دهم ‎علی شریفی زارچی را می‌داند! حالا شما به پاکسازی دانشگاه‌هایت ادامه بده!» 

دو خبر داغ این روزها که اصلا متوجه تلخی‌اش نشده‌اید

اخراج آمنه و حمیده؛ تعمیق نفرت

و البته در این روزها دو نام دیگر هم در لیست اخراجی‌ها بودند، توئیت سمیرا فعلی را بخوانید: «تیغ برّان انقلاب فرهنگی سوم، دانشگاه را عقیم و علم را تسخیر نمی‌کند بلکه با تعمیق نفرت، جامعه‌ی مصیبت‌زده را فرومی‌ریزد. با سرکوب آزادی بیان استاد و دانشجو آینده را چگونه می‌سازید؟ آمنه_عالی و ‎حمیده خادمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بدون ابلاغ حکم رسمی اخراج شدند»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      البته ازنظرادمهای فهمیده فرقی بین اخراجی واخراجگر نیست چون اولیهاستونهای منلکتشان را به نفع بیگانه ودومیهاهم به سودخودشان خراب میکنند.دراین میان این مملکت بیصاحب مانده است که خراب میشود

    • ناشناس

      پایان طالبان

    • ناشناس

      یه مشت ......تو مجلس یا جاهای دیگه نشستن فقط مصوبه تصویب میکنن یا واسه مردم تصمیم می گیرن

    • ناشناس

      اخراج چهار نفر استاد از دانشگاه طبیعی است.
      همچنانکه که چندین در تصادف از دنیا رفتند و بسیار مهم تر بود، چندین کارگر از چندین شرکت اخراج شدند و....

    • ناشناس

      مرگ بر طالبان

    • م

      .....کره شمالی درمانده دوم ! ..... شاید اینم روزی آرزو شود !

    • مصیبی

      هرچه آشغال هست باید دور ریخته ودانشکاه وصدا وسیما گند زدایی شود غرب گدایان باید کنار زده سوند این خواست ملت است نه خواست عده قلیل

    • مرتضی

      لایحه بر علیه کانون وکلا چیزی شبیه لایحه قضایی بنیامین نتانیو خدا عاقبت سرزمینم را بخیر کند

    • رضا احمدی

      بنده هیچیک از استادان دانشگاه را نمیشناسم که اظهار نظر کنم ولی دانشگاه و استاد دانشگاهی که فکرش وقلمش وبودنش واظهار نظرش باعث وبانی تضعیف نظام نوپای ولایت فقیه باشد نبودنش بهتره دانشگاه واستاد دانشگاه وهنر دانش ودانشجو باید در خدمت اسلام ونظام نوپای ولایت فقیه باشد والا نبودنش بهتر از بودن ان است البته منظورم این نیست اک انتقاد ومطالبه گری نباشد بلکه منظورم این است که دو قطبی درست کنی وجوانان مردم را سر بازیهای حزبی و مطالبات گروهی وبه معنایی منافع گروهی انان را به کشتن بدهی .دانشگاه واستاد دانشگاهی که در خدمت فرهنگ ابتذال باشد دانشگاه نیست .چیز دیگه ای باید اسمش را گذاشت
      مگر یادتان نیست که امام ره دانشگاه را تعطیل کرد چرا چرا چرا ایا مخالف علم بود

    • مازیار

      ادم‌مونده دیگه چی بگه ؟ صداش به گوش کی برسه؟ شاه حرف بی ربطی نزد در مورد عقب افتادن جامعه ایران

    • یاسمن

      نه که دانشگاه و فتح کردند خوب به جاشون اساتید بهتر میایند انشاالله اونا از دشمنا هم بدترند

    • ناشناس

      نخبه ها باید اخراج شوند تا جا برای پخمه ها باز شود.

    • ایرانیم

      دانشگاهی که ابتذال و کم فهمی و بی بصیرت بعضی از دانشجوهای اون در شورش پارسال نمایان شد باید هم با ارازل اوباش دانشگاه برخورد شود

    • ناشناس

      مملکت افتاده دست یک مشت بیسواد تندرو مغز فندقی پوسیده

    • ناشناس

      تأسف عمیقم رو برای ویرانه ای به نام ایران ابراز میکنم دکتر زارچی،دکتر رحمانیان، دکتر خادمی و دکتر عالی از روی شما شرمنده ایم شماها وزنه های سنگینی هستید برای وزارتی به نام علوم ایران

    • ناشناس

      بله دیگه میخاین مالیات ندین.دولت نمیزاره.خیلی زرنگین که اینطوری تیتر زدین مردم رو فریب بدین.😁

    • ناشناس

      خیلی دیر نخواهد شد ان روزی که نتیجه ی تمامیت خواهی خود را خواهند دید...!!!!

    • ناشناس

      با این کار دیگه کسی نیاز به وکیل نداره

    • ناشناس

      جان من بگو که انحصار وکلا داره ازبین میره و همین موضوع داد اونها رو بلند کرده . بعبارتی نون شوند داره آجر میشه

    • ناشناس

      خواست ملت.؟

    • ناشناس

      بله مخالف علم بود

    • محسن

      هیچ چیز حالیشون نیست ای خدا کجای

    • ناشناس

      میتونن دربهترین دانشگاههای آمریکاتدریس کنن اماموندن وطن خودشون اینم دستمزدشونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج