اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۵۶۵۶۷
۱۱ نظر
۱۸۰۸۹
۱۱ نظر
۱۸۰۸۹
پ

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

همه ما معمولا یک بار به پاسداران سر زده‌ایم و تصویر محوی از اسم کوچه‌های آن یعنی گلستان، بوستان، بهستان، نیستان و .... در ذهنمان نقش بسته است!

برترین‌ها: همه ما معمولا یک بار به پاسداران سر زده‌ایم و تصویر محوی از اسم کوچه‌های آن یعنی گلستان، بوستان، بهستان، نیستان و .... در ذهنمان نقش بسته است!

تا ۱۴۰ سال پیش، در محدوده‌ای که امروز با نام پاسداران می‌شناسیم، آبادی کوچک و خوش‌ آب‌ و هوایی در نزدیکی روستای قلهک قرار داشت، که به «حصار رضابیک» شناخته می‌شد. وجود کاخ نیاوران و کارخانه‌ ضرابخانه‌ دولتی در شمال و جنوب مسیری که از جاده قدیم شمیران (شریعتی کنونی) منشعب می‌شد، در کنار علاقه‌ی همیشگی شاهان قاجار به ییلاق، باعث شد تا ناصرالدین‌شاه قاجار، تصمیم به ساخت کاخی در آبادی حصار رضا‌ بیک بگیرد.

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

با جا‌به‌جایی روستاییان، کاخ سلطنت‌آباد ساخته شد تا شاه قاجار، دید فَراخی به اراضی جنوبی و کوه‌های شمالی داشته‌ باشد. تا دوران رضاشاه‌ پهلوی، تغییرات این محدوده، به تقسیمات داخلی مجموعه باغ-کاخ سلطنت‌آباد محدود می‌شد و در آن، فضاهایی به پادگان ارتش، کارخانه‌ اسلحه‌سازی و میدان اسبدوانی اختصاص پیدا کرد.

در دوران محمدرضاشاه پهلوی، با توسعه‌ی تهران به سمت شمال، کاخ سلطنت‌آباد به بافت شهری اضافه شد و اطراف کاخ، با خیابان‌کشی‌های مدرن و شطرنجی، به شکل یک محله‌ی مسکونی برای قشر متمول و به ویژه درباریان درآمد. محله‌ای مسکونی که در طول تاریخ، بناهای دولتی و نظامی را در قلب خود جا داد. حالا در اوایل پاییز، راهی این خیابان محبوب می‌شویم و در زیر درختان چنار بلندقامتش، آهسته آهسته قدم می‌زنیم.

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

از حوالی کاخ پرفراز و نشیب سلطنت آباد شروع می‌کنیم. با مرور جزئیات و رنگ طلایی حوضخانه کاخ که در نقاشی کمال الملک دیده‌ایم، شیب پاسداران را به سمت پایین می‌رویم. از بیرون کردن مردم روستا تا قایق سواری ناصرالدین شاه در دریاچه کاخ، از تاج‌گذاری احمدشاه قاجار تا محاکمه دکتر مصدق در تالار آیینه و از دید فراخ کاخ به کوه‌های البرز تا حبس شدنش وسط یک محله شهری، همه و همه بخشی از روایت‌های کاخ سلطنت‌آباد و پادگان 06 هستند. منطقه‌ای از آغاز تا به امروز...

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

در حالی که صدای سُم اسب‌ها، از دوران میدان اسب دوانی پادگان، در سرمان می‌پیچد با پرس و جو بازارچه محلی پادگان 06 را پیدا می‌کنیم. تناقض عجیبی است که در همسایگی یک محدوده نظامی خشک، زندگی به نرمی حرکت در این بازارچه در جریان باشد. حضور آدم‌ها و بوی ادویه‌ها در ذهن ما با آوای سان ارتش، رژه نظامیان و صدای تمرین تیراندازی ترکیب می‌شود. ترکیبی معلق بین گذشته شهر و حال ما! با صدای ضرب قابلمه‌ها به خودمان می‌آییم و ادامه می‌دهیم. این پرسه، پرسه تصور صداهاست...

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

از اینجای پرسه، قرار است مانند یک پرنده در کوچه‌ها سرک بکشیم و دوباره به مسیر اصلی خیابان سلطنت آباد(پاسداران کنونی) برگردیم. اگر پرنده بودیم و در دهه 50، بالای این محله پرواز می‌کردیم، قطعه زمین‌های بزرگی را می‌دیدیم که همگام با توسعه سریع شهر، به شکل آپارتمان، ویلا و مجتمع‌های مدرن ساخته می‌شدند. امروز اما از آن بناها تک و توک چیزهایی باقی مانده، بافت محله با ساختن‌های بی رویه، متراکم و فشرده شده و حالا آسمان اینجا برای تنفس کمی تنگ و برای پرواز گرفته است.

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

مگر می‌شود به یک محله با سابقه سر بزنیم و سراغ پاساژ نوستالژیک و خاطره‌انگیزش نرویم؟ گرچه اگر حواسمان نباشید مرکز خرید پاسداران که از خیابان اصلی رخ امروزی دارد، در همهمه ترافیک خیابان گم می‌شود. میان تصاویر سیاه و سفید گذشته یک دور در پاساژ می‌زنیم و دوباره خیابان را به سمت پایین ادامه می‌دهیم.

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

کمتر کسی هست که با شنیدن اسم پاسداران، به یاد برج سفید نیفتد. برجی سفید که با بدنه شیشه‌ای‌ تکه ابرهایی از آسمان تهران را در خود منعکس می‌کند. شما داخل هتل را دیده‌اید؟ بعید نیست از عروسی‌هایش خاطره هم داشته باشید!

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

بخش مهمی از خاطرات پاسداران، ردیف ممتد چنارهای خیابان است. درختانی که شاهد خنده عروس و دامادها در دهه 70 بودند و قبل از رواج آتلیه‌ها و باغ‌های امروزی، پاسداران با درختان بلندش، میزبان اتومبیل‌های ربان‌زده با ترکیب گل‌های گلایل سفید و صورتی بود و محلی برای بخشی از فیلم‌برداری عروسی به شمار می‌رفت. حالا مسیرمان را ادامه می‌دهیم تا به محله ضرب سکه‌ها برسیم.

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

حوالی موسسه عالی بانک مرکزی، باید خوب قدم زد و با تصور صدای جرینگ جرینگ سکه‌های طلا و نقره، دور تا دور مجموعه‌اش سرک کشید؛ چرا که اینجا ضرابخانه است... جایی برای ضرب سکه دولتی در دوران ناصرالدین شاه... در حالی که بنای اصلی ضرابخانه دیگر وجود ندارد و حالا سالیان سال است که نامش هم‌نشین یکی از سه‌راهی‌های شهر شده، ذوق کودکانه ناصرالدین شاه از پیشرفت جدید و چشم‌های حریص درباری‌ها را در نظر می‌آوریم و به مسیرمان ادامه می‌دهیم.

کاخ سلطنت و قایق سواری شاه در این منطقه تهران بود

سلطنت آباد یا پاسداران هم مثل هر بخش دیگری از شهر، حامل خاطرات خوب و بد برای هر کدام از ماست... محله‌ای که سرگذشت دیروز آن با رفت و آمد سفیران، شکار درباریان و رنگ سکه‌ها تعریف می‌شود و روایت امروزش به آدم‌های در تکاپو، خیابان پرترافیک، شیرینی‌های سولدوش و تابلوهایی بزرگ و سفید گره خورده؛ عکاسی ممنوع!

شما برای ما بگویید چه خاطره‌ای از پاسداران امروز یا سلطنت‌آباد سابق دارید؟  

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      امروزها مردم شاهد گسترش کاخها بودند ولی امروزه باید شاهد گسترش قبرستانها باشیم

    • ناشناس

      در مناطق اعیان نشینی که سر هر کوچه ای نگهبانی که راه را می بندد وغریبه را راه نمی دهد البته یا افراد ی که از مناطق ضعیف به اینجا می آیند وغبطه می خورند و البته جامعه ای که عده ای که طبقه ضعیف هستند و برای آن ها بردگی کرده اند که در بازار پیرمردهای فرتوتی که بار می کشند را دید ه اید آیا نظری ندارد چرا اینگونه شده است که حتی بیمه وبازنشستگی نداشته اند که از روی نیاز با کمری خمیده بار می برند یا این روزها خانمهای محجبه دکتر ومهندسی که از حجاب تعریف می کنند ودر کاخ زندگی می کنند را دیده اید که تحصن می کنند وقانون هم می نویسند
      راستی بازار را می خواستید جا به جا کنید مثل طرح تره بار تهران یا طور دیگر مثل امارات یا برای دوقشر غنی و فقیر

    • میتی از مشد

      یادش بخیر . هیچی یادم نمیاد از گذشته این خیابان

    • ناشناس

      اون زمان اسم این زمان رو روش گذاشته بودن خخخخخخ

    • ناشناس

      ۰۶ که تبدیل شده به کیوسک های فروش اقلام مختلف یک محل کثیف. پاسداران فقط اسم لاکچری حمل می کنه هیچ امکاناتی جز آپارتمان های گران قیمت ندارد.
      محله حوصله سر بر .
      گلستان ۵ هم تا تونستن تجاری ساختن در یک خیابان یهو ۸ تا پاساژ و مال و .‌‌.‌‌

    • ناشناس

      عالی بود لذت بخش

    • ناشناس

      عباس از مشهد

    • عباس اسماعیل زاده از مشهد

      سلام لشگر یک پیاده مرکز درختان سر به فلک کشیده و میدان صبحگاه بسیار بزرگ انبارهای نیم سوخته و غارت شده فوتبال عصر گاهی...و آش معرکه....قدم زدن در سرتاسر خیابان شمیران(جاده)تا پیچ شمرون(حسینیه ارشاد)و بعد بطرف سینما های سوخته و نیم سوخته و تعطیل و نیمه تعطیل و بعد بطرف....بگذریم...اردیبهشت 58 ممنون از شما...

    • ناشناس

      کجاش عالی بود الان که از اون موقع بدتره

    • ناشناس

      نقیییییییی
      پاسدارانه؟ اری

    • ناشناس

      یادش بخیر سال ۷۳پیاده از سید خندان تا نیاوران گز می کردیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج