اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۷۲۶۲۶
۲۵ نظر
۳۶۳۴
۲۵ نظر
۳۶۳۴
پ

معجزه یک هفته زندگی با تخم‌مرغ را فقط در ایران تجربه کنید

گرانی‌های سریالی سال گذشته و امسال باعث شده که قیمت ساده‌ترین غذاها یا به عبارتی، نان و تخم‌مرغ یا نان و پنیر را هم اگر برای ۳۰ روز یک ماه حساب کنیم و با کرایه خانه جمع بزنیم، چیز چندانی از حداقل حقوق کارگران باقی نمی‌گذارد.

روزنامه توسعه ایرانی: گرانی‌های سریالی سال گذشته و امسال باعث شده که قیمت ساده‌ترین غذاها یا به عبارتی، نان و تخم‌مرغ یا نان و پنیر را هم اگر برای 30 روز یک ماه حساب کنیم و با کرایه خانه جمع بزنیم، چیز چندانی از حداقل حقوق کارگران باقی نمی‌گذارد.

در روزهای اخیر، قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار از ۱۰۰هزار تومان عبور کرده است. این افزایش قیمت، به گفته دست‌اندرکاران تولید این محصول، حاصل دست به دست شدن و دلالی‌ها و فضای ملتهب اقتصاد است و در این میان، مرغداران انتفاع خاصی از این افزایش قیمت‌ها نمی‌برند!

معجزه یک هفته زندگی با تخم‌مرغ را فقط در ایران تجربه کنید

بیست و دوم آبان «خسرو منصوری» مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان درباره افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ از مرز ۱۰۰هزار تومان گفت: این افزایش قیمت متوجه مرغداران نیست و مرغداران همچنان با قیمت‌های پیشین تخم‌مرغ را به فروش می‌رسانند. این افزایش قیمت‌ها کاملاً ناشی از عملکرد اصناف و شبکه توزیع است. وی افزود: قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ ۳۵هزار و ۵۰۰ تومان برای مرغداران و ۳۹هزار و ۸۰۰ تومان برای مصرف‌کننده است.

با این وجود، در حالی‌که مجموع قیمت یک شانه تخم‌مرغ 100هزار تومانی و چند عدد نان، تقریباً برابر با دستمزد روزانه کارگران یعنی ۱۷۶هزار تومان است، با گرانی گوشت، مرغ و برنج، در دسترس‌ترین گزینه پیش روی کارگران برای تغذیه در روزهای بسیاری از ماه، بازهم همین تخم‌مرغ است و بس!

زور واردات هم به قیمت گوشت نرسید

براساس داده‌های بازار برای ۲۲ آبان، قیمت گوشت گوسفندی بسته‌بندی شده در بسته یک کیلوگرمی، ۴۱۰هزار تومان است و برای خرید ران گوسفندی هم باید ۳۹۰هزار تومان پرداخت کنید. در عین حال، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین گوشت نداریم، دوباره اعلام کرده که بنا بر برنامه‌ریزی صورت گرفته، واردات گوشت قرمز به طور منظم در حال انجام است.

معجزه یک هفته زندگی با تخم‌مرغ را فقط در ایران تجربه کنید

اما ظاهراً این واردات فوق‌الذکر گوشت که چندین ماه است مسئولان در رسانه‌ها از آن به عنوان «عامل متعادل‌ساز بازار» یاد می‌کنند، تاثیری در کاهش قیمت انواع گوشت قرمز نداشته است. نگاهی به داده‌های میدانی نشان می‌دهد که گرانی فقط محدود به گوشت قرمز نیست و سایر اقلام اصلی غذایی نیز در تابستان و پاییز امسال دوباره دچار تورم شده‌اند. 

برای نمونه بیستم آبان «علی رجبی» رئیس پیشین اتحادیه صنف فروشندگان لبنیات کشور اعلام کرد: «با وجود ثبات قیمت‌ها در چند ماه گذشته و پس از شوک ۲۵درصدی، قیمت کره از حدود سه هفته پیش ۱۵درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت به دلیل عرضه این محصول در بازارهای صادراتی است. در حال حاضر روسیه اصلی‌ترین بازار مصرفی کره  ایران است».

وقتی تخم‌مرغ، جزء لاینفک سفره می‌شود

در چنین شرایطی وقتی با کل دستمزد روزانه یک کارگر نمی‌شود یک کیلو گوشت خرید، برای حداقل‌بگیران لااقل در نیمه دوم ماه، غیر از نان و تخم‌مرغ یا نان و پنیر، گزینه دیگری برای انتخاب تم اصلی سفره باقی نمی‌ماند.

«باقر» یک کارگر آبدارچی در یکی از شرکت‌های خدماتی مرکز تهران است. روزی که با او صحبت می‌کنم در تقویم ۲۱ آبان بود و هنوز حداقل ۸ روز تا زمان گرفتن حقوق در پایان ماه باقی مانده بود. او با تمام اضافه‌کاری‌ها و در حالی‌که کار دو نفر را در آن شرکت به تنهایی انجام می‌دهد، ماهی حدود ۱۰میلیون تومان حقوق می‌گیرد. خانه اجاره‌ای‌اش در یکی از مناطق حاشیه‌ای کرج است و صاحبخانه با هزار مکافات قبول کرده اجاره خانه امسال ماهی ۲ میلیون تومان باشد و یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان هم اقساط جهیزیه دخترش است که سال قبل به خانه بخت رفته است.

معجزه یک هفته زندگی با تخم‌مرغ را فقط در ایران تجربه کنید

به این ترتیب، برای باقر وقتی اجاره خانه و اقساط بانک را می‌پردازد، فقط ۶ میلیون و ۵۰۰هزار تومان باقی می‌ماند که با این پول باید 30 روز تمام زندگی کند در حالی‌که هنوز دو فرزند در خانه دارد.

این کارگر ساده که جان و جوانی را پای کار گذاشته و در سال‌های نزدیک آینده بازنشسته می‌شود، از مصیبت تامین غذا در روزهای نیمه دوم هر ماه می‌گوید: «الان که با شما صحبت می‌کنم، یک هفته است که خوراکم یعنی شام و ناهار، تخم‌مرغ است؛ یک روز تخم‌مرغ با دو تا گوجه‌فرنگی، یک روز تخم‌مرغ با سیب‌زمینی و یک روز هم تخم‌مرغ آب‌پز. همین دیشب یک کنسرو لوبیا خریدم که با تخم‌مرغ یا خالی بخورم، شد ۴۰هزار تومان. یک خانواده چهار نفری این کنسرو را با دو تا تخم‌مرغ به جای شام خوردیم».

او اضافه می‌کند: «بنویسید چرا من کارگر بعد از ۲۰ و چند سال زحمت کشیدن و کار کردن، باید چندین روز در ماه، غذایم فقط تخم‌مرغ باشد. بنویسید امروز هنوز بیست و یکم ماه است و حسابم کاملاً خالی‌ست. تا آخر ماه پول همان تخم‌مرغ دانه‌ای ۵ هزار تومان را هم دیگر ندارم».

مساله باقر، یک مساله شخصی و منحصر به‌فرد نیست. کارگران بسیاری در نیمه دوم هر ماه، مجبورند با نان و تخم‌مرغ یا نان خالی زندگی کنند. یک دو دوتا چهارتای ساده نشان می‌دهد وقتی سبد معیشت خانوار آن هم در شهری مانند تهران حداقل ۲۵ میلیون تومان است و حداقل دستمزد و مزایا کمی بیشتر از ۹ میلیون تومان یعنی دقیقاً برابر با  ۳۶درصد هزینه‌های حداقلی یک زندگی ساده، بیشتر از نصف ماه، ته جیبت خالی خالی‌ست، به خصوص وقتی مستاجر هم باشی و هر ماه چند میلیون تومان را تقدیم صاحبخانه کنی!

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      از وقتی پای کارگران افغان به ایران باز شد بیمه و ..کارگر ایرانی رفت الان همین حقوق بخور و نمیر و هم که بخاطر کارگران افغان دارن از دست میدن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        وقتی خودمون به هم دیگه رحم نمیکنیم ، چه توقعی از مسئولین داریم ،

    • سهیل حسنی

      حالا صبر داشته باشی همین تخم مرغ هم گیرتان نیامد

    • .....

      متآسفم برای مردم کشورم !!!!

    • ناشناس

      درخودمیادین شهر داری تخم‌مرغ‌۵۵۰۰۰ بابت هرکیلو ازمصرف کننده دریافت می‌کنند ۱۲۴ تعزیرات همیشه خواب وپشت میزنشین

    • ناشناس

      هر روز تخم مرغ سیب زمینی بخوری با این کرایه خونه تاکسی ها گرون پولت نمیرسه هیچ وقت کارمند بازنشسته هم همینه نه کارگر فقط

    • ناشناس

      گرونی عمدی

    • ناشناس

      از مردم متنفرند کلا

    • ناشناس

      پول مردم خرج کشورای دیگه میشه مسخره اس

    • ناشناس

      چرا مسئولش به فکر نیست خجالت بکشن

    • ناشناس

      برای سلامتی باید لبنیات سبزی میوه گوشت خورد اما مردم نمی تونن

    • ناشناس

      لعنت به این زندگی

    • ناشناس

      نونوایی ساعت پخت کم شده آرد نیست بخاطر افغانی ها

    • بی نام

      خداییش این حق این مردم نیست!!!!!!!!!!!!!

    • میرزای

      باسلام واحترام هرچی شد میگیدافغانی گرونی تورم چی ربتی به افغانی داره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        افغانها همسایه های عزیر ما هستن ولی شرایط ایران و هم در نظر بگیرید کار کارگر ایرانی رو‌ کاگر افغان میگیره از وقتی هم‌ اومدن چون حاضر شدن بی بیمه کار کنن هم خودشون و‌ بی ارزش کردن هم شان و شخصیت کارگر و تو ایران از بین بردن یعنی دو‌سر باخت شد افغانها هم تقصیر ندارن مجبورن مهاجرت کنن ولی نه اینکه از همه همسایگان افغانستان بیشتر ، بیان ایران تاجیکهاشون بیشتر از تاجیکستان ایران باشن باز تاجیکستان بیشتر مهاجر گرفته ، ترکمنهاشون و که ترکمنستان راه نمیده ازبکستان هم مثل ترکمنستان ازبکهاشون و‌ راه نمیده اونام میان ایران پشتون و هزاره و ...هم میان ایران ، اینجوری هم بخاطر تعداد زیاد مهاجران افغان در ایران هم خودشون هم مردم ایران دچار دردسر شدن حداقل پشتونها برن پاکستان ازبکها برن ازبکستان ترکمنهای افغان برن ترکمنستان ، تاجیکها و هزاره ها که خطر نسل کشیشون هست فقط میومدن نه اینجوری که بیشترین تعداد مهاجران افغان ایرانن ، ایران خودش مشکل کارگر بیکار و‌ فقیر و ...داره

    • ناشناس

      بی ارزش ترین پول دنیا دها سال تورم‌ دورقمی گرانترین تورم مسکن در دنیا بایدم نون وتخم مرغ بخوریم

    • vahid

      حالا ایدفعه رای بدید حتما درست میشه .

    • ناشناس

      انشاالله .

    • ناشناس

      رفتم تویک دهات گفتم رحم وانصافشون بیشتربقالهای شهره ویک کیلوپنیربخرم شایدارزان گیرم بیادمتأسفانه تودهات هم که منبع شیرولبنیاته وبایدمراعات کنن اونهاهم نرخ راازبازارشهرمیگیرن وذره ای هم تخفیف وارزان نمیدن. پس رحم ومروت کجارفته؟؟؟

    • ناشناس

      خب بچه هاو زنش هم کمک‌کنند مگر قراره یه نفرکارکنه ده نفر بخوره این چه فرهنگیه

      پاسخ ها

      • .........................

        برا دکترمهندسش کار نیست

    • ناشناس

      باشه میریم از سر کوچه هم چارتا رو پیدامیکنیم بیان واسمون کار کنن یه وقت آب تو دل مسئولا تکون نخوره

    • بازنشسته گرفتار

      در زمان قدیم در ژاپن اکر کسی کاری می‌کرد که باعث گرفتاری برای کسی و یا گروهی میشد،خودخواسته با شمشیر خودش رو میکشت و نام اینکار هاراگیری بود.در ایران اگر قرار بود چنین اتفاقی بیافته مسئولین باید روزی ده بار هاراگیری می‌کردند.من در اسنپ کار میکنم.مسافر خانم سوار میشه،حجاب خواست حکومت نداره،اگر سوار نکنم امتیاز کم میشه و چند بار تکرار باعث کمتر شدن مسافر ارجاعی به من و عدم درآمد،اگر سوار کنم باید ماشین توقیف بشه با پول جرثقیل و پارکینگ و جریمه و ۲۱ روز توقیف.فقط میتونم بگم مرگ ... با این قوانین بی ....خدایا یا مرگ منو برسون یا ...... کن.بخدا خسته شدم
      یا بمیرم یا قدرتی بهم بده که ...
      ۶۰ سالمه،شرمنده خودم و همسرم فرزندان هستم.خدایا مرگم رو برسون از این .....
      خدایاااااااااااااا کمکمون کن

    • ناشناس

      دولتی که عرضه نگهداشتن قیمت تخم مرغ را نداره وای به حالمون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج