اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۷۴۰۹۲
۶۴ نظر
۱۹۳۷۹
۶۴ نظر
۱۹۳۷۹
پ

پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

بعد از تجربه سخت و ناموفق آخرین افزایش قیمت سوخت؛ دولت تصمیم گرفت به روش‌هایی روی آورد که خود نام راهکارهای غیرقیمتی بر آن گذاشت.

برترین‌ها: بعد از تجربه سخت و ناموفق آخرین افزایش قیمت سوخت؛ دولت تصمیم گرفت به روش‌هایی روی آورد که خود نام راهکارهای غیرقیمتی بر آن گذاشت. یکی از این طرح‌ها «بنزین برای همه» بود که به زعم حاکمیت توزیع عادلانه یارانه انرژی است و سهمیه بنزین به هر کد ملی تخصیص می‌یابد نه خودرو.

یکشنبه 28 آبان کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس با توزیع یارانه‌های انرژی میان همه خانواده‌های ایرانی موافقت کرد. بر این اساس، اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به دولت مجوز دادند به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد تا پایان سال اول برنامه هفتم، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی همه ایرانیان از یارانه‌ حامل‌های انرژی از جمله بنزین انجام دهد. بر این اساس مجلس چنین طرحی را تصویب کرده و از آنجا که وظیفه دولت اجرای قانون است، طرح لازم‌الاجرا می‌شود.

پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

روزنامه هم میهن در شماره امروز خود درباره کشمکش‌هایی که بر شیوه اختصاص یارانه انرژی به مردم بین دولت و مجلس شکل گرفته است نوشت:

دیروز نمایندگان در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با توزیع مساوی یارانه‌های انرژی میان همه ایرانیان داخل کشور موافقت کردند که براساس آن قیمت غیرسهمیه‌ای بنزین در بازار باتوجه به اینکه پیشتر کمیسیون انرژی مجلس بر واریز یارانه انرژی برای هر کد ملی تأکید داشت و در مصوبه کمیسیون تلفیق، به‌‌روشنی این موضوع شفاف نشده است، ظن این می‌رود که مجلس تصمیم دارد چند ماه مانده به انتخابات دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی، کارت آس را رو کند و با اختصاص یارانه (سهمیه) بنزین به هر کد ملی، مردم را به رأی دادن تشویق کند. برخی نمایندگان مجلس با اشاره به این مهم که دهک دهم ۱۷ برابر دهک اول در حال دریافت بنزین است، تأکید دارند که با ‌اجرای این قانون، این فاصله نزدیک به سه برابر می‌شود. ‌اقدامی که هرچند در نظر اول، می‌توان نام «توزیع ثروت میان مردم» را بر آن نهاد (که البته سیاستی نادرست است)، اما اقدامی است نگران‌کننده به علت خرید و فروش بنزین بین دارنده کارت سوخت و خریدار، بازار سیاهی را رقم خواهد زد که می‌تواند به افزایش سرسام‌آور قیمت بنزین در کشور منجر شود. مشابه اتفاقی که اکنون در سیستان‌وبلوچستان در جریان است و صاحب کارت سوخت، سهمیه خود را به خریداری که نیازمند آن سوخت است، با قیمت گزاف می‌فروشد. براساس آخرین اطلاعاتی که در این زمینه به‌دست ما رسیده، قیمت هر دبه بنزین ۲۰ لیتری در زابل، ۴۰۰هزار تومان و در چابهار به ۷۰۰هزار تومان است. یعنی هر لیتر بنزین در زابل، ۲۰ هزار تومان و در چابهار به ۳۵ هزار تومان می‌رسد. آیا قرار است که این اختلاف‌نظر بین دولت و مجلس و تلاش برای خرید رأی ازسوی نمایندگان مجلس، به باری جدید و البته سنگین، بر دوش مردم بدل شود؟ واکنش‌ها به این موضوع البته به‌نحوی رقم خورد که سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اعلام کرد مجلس پیشنهاد کمیسیون انرژی مبنی بر واریز یارانه بنزین به کارت ملی افراد و خرید و فروش سهمیه در بازار را رد کرده است. با این حال، متن منتشرشده از مصوبه کمیسیون تلفیق، کماکان شائبه‌هایی را به همراه دارد.

کمیسیون تلفیق چه چیز را تصویب کرد؟

اعضای کمیسیون تلفیق با ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم و بند الف آن موافقت کردند. براساس این ماده، دولت مجاز است تا پایان سال اول برنامه هفتم، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی همه ایرانیان از یارانه حامل‌های انرژی فراهم کند. این ماده شامل همه انواع حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز، بنزین و غیره می‌شود. در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم آمده است: به‌منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام می‌شود:

پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

الف) دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه‌سازی مصرف انرژی با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، براساس آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به عمل آورد.

این ماده در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، قابل اجرا خواهد بود.

نمایندگان مجلس ۱۴ سال پیش در ماده هفت قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نیز به دولت‌ها اجازه توزیع یارانه‌های انرژی میان همه خانواده‌های کشور را داده بودند. به همین منظور، دولت سیزدهم نیز اعطای سبدی از حامل‌های انرژی منتخب در قالب بسته یارانه‌ای مصون در برابر تورم و تخصیص آن براساس شماره ملی و متناسب با بُعد خانوار و ایجاد امکان مبادله آن توسط مردم را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مبارزه با فقر در فصل پنجم از سند تحول دولت مردمی ذکر کرده است.

با این همه محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره مصوبه این کمیسیون درباره حامل‌های انرژی، گفت: «پیشنهادی در کمیسیون تلفیق از سوی کمیته انرژی مطرح شد مبنی بر اینکه دولت مکلف است از ابتدای برنامه هفتم، یارانه بنزین را به کارت ملی افراد واریز کند و افراد می‌توانند سهمیه و یارانه خود را در بازاری که تشکیل می‌شود، با یکدیگر مبادله کنند که این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق رأی نیاورد، بنابراین تکلیفی به دولت نشده است.»

او گفته است: «در لایحه پیشنهاد شده بود که دولت اجازه دارد درخصوص یارانه حامل‌های انرژی و شیوه پرداخت آن‌ها به افراد، خودرو و... تصمیم‌گیری کند که این موضوع در کمیسیون تلفیق رای آورد. توجه به این نکته نیز مهم است که دولت پیش از این در قانون هدفمندی یارانه‌ها این اجازه را داشت.»

پیشتر مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی گفته بود: «از نکات کلیدی که در تدوین برنامه هفتم در مجلس مورد توجه قرار گرفته است، تصمیم‌گیری براساس خانوار است که در حوزه انرژی هم همین‌گونه است. در حوزه گاز و برق چون همه مردم به گاز و برق دسترسی دارند و استفاده می‌کنند امکان اینکه ما بازتولید این‌ها را عادلانه‌تر کنیم وجود داشت و دولت این کار را انجام داد. در حوزه بنزین اکنون توزیع براساس خودرو است. ما نمی‌توانیم قیمت تمام‌شده را از تمام مردم بگیریم. هدف‌گذاری برای بنزین در برنامه هفتم براساس خانوار است. به این صورت که برای هر کد ملی یک سهمیه در نظر گرفته می‌شود و در ماه ۱۵ تا ۲۰ لیتر برای هر فرد می‌توان در نظر گرفت. افراد می‌توانند بنزین خودشان را بفروشند و از درآمد برخوردار شوند. با این توزیع عادلانه همه مردم منتفع می‌شوند.»

چرا پیشنهاد «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی رد شد؟

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در آخرین اظهارات خود درباره انرژی گفت: «ما در همان شش ماه اول شروع به‌کار دولت سیزدهم، با همکاری دوستانی که پیشتر با آنها در حوزه ایجاد بازار مبادله سهمیه انرژی برای همه ایرانیان کار کرده بودیم، پیشنهادی را به ستاد هماهنگی دولت بردیم و تا حد اجرای آزمایشی هم پیش رفتیم اما متأسفانه به جهت عدم موافقت دستگاه متولی، کار متوقف شد.

پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

چه‌بسا اگر طرح مزبور در آن نقطه متوقف نمی‌شد، تا امروز به یک نقطه بلوغی رسیده بودیم، چراکه به هر حال برای اجرایی کردن آن ناچار می‌شدیم خیلی از زیرساخت‌های فنی را آماده کنیم و توسعه دهیم، ضمن اینکه تاکنون، بخشی از راه را رفته بودیم و امروز هنوز در نقطه صفر نبودیم. متأسفانه این مشکل که ما سیاست‌گذاران، از سر احتیاط، همواره تا رسیدن به اجماع کامل در سطوح پایین، جهت ارائه طرح‌های اصلاحی به رده‌های بالاتر دولت، تعلل می‌کنیم، موجب شده است در حوزه سیاست‌های انرژی، در موضعی منفعلانه قرار بگیریم.» با این اظهارنظر که به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد همانند کمیسیون انرژی مجلس به‌دنبال اجرای طرح «بنزین برای همه» بوده، اما در ستاد هماهنگی اقتصادی با مخالفت وزارت نفت به‌عنوان متولی اجرای این طرح روبه‌رو شده است. این میزان اختلاف‌نظر و دیدگاه در بدنه دولت و همچنین در مجلس، جز به سردرگمی و نگرانی بیشتر مردم منتهی نمی‌شود. بنابراین این یک ضرورت است که هم دولت و هم مجلس با شفافیت کامل در مورد حامل‌های انرژی با مردم به گفت‌وگو بنشینند.

زیرساخت   این   طرح موجود   نیست

یک کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره ارزیابی طرح «بنزین برای همه» عنوان کرد: باید با تعریف یک زیرساخت و ابزار، کسی که سهمیه را نمی‌خواهد در آن بفروشد و کسی که لازم دارد از آن بخرد. آیا چنین بازاری وجود دارد که 80 میلیون نفر را درگیر چنین طرحی کرد؟

مرتضی بهروزی‌فر افزود: براساس مصوبه مجلس به هر فرد مقداری بنزین تعلق خواهد گرفت، اما کسی که خودروی شخصی ندارد باید با این سهمیه چه کند و کجا آن را خرج کند؟ بر چه مبنایی باید این سهم را واگذار کند که فسادزا نباشد؟ او تصریح کرد: درباره مسئله یارانه‌ها که به زعم خود دولت قرار است عادلانه توزیع شود باید پرسید آیا تنها وظیفه دولت توزیع فقر است؟ مگر سیاست یارانه‌ای احمدی‌نژاد گره‌ای از مشکلات باز کرد که این طرح‌ها باز کند؟

این کارشناس انرژی طرح «بنزین برای همه» را امتداد طرح یارانه‌ای احمدی‌نژاد دانست و گفت که این طرح‌ها فقط مشکلات را عمیق‌تر می‌کنند.

پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

باتوجه به ناترازی انرژی در ایران به‌علت مصرف بسیار بالای حامل‌های انرژی در قیاس با میانگین جهانی و تبدیل کشور به واردکننده بنزین در زمان پیک مصرف، این الزام را ایجاد می‌کند که حتماً باید سیاست‌هایی برای مهار این افسارگسیختگی مصرف در نظر داشت. در این راستا پیشتر نظرات کارشناسی بر آن بود که با توجه به آسیب‌های قیمت‌گذاری فعلی و ملاحظات اجتماعی ناشی از تغییرات قیمت بنزین، سیاست «مالیات بـر ‌میزان مصرف بنزین به‌عنوان سیاست قیمتی» در نظر گرفته شود. بدین معنا که براساس این سیاست قیمت‌گذاری پیشنهادی به‌صورت دونرخی (قیمت سهمیه‌ای و قیمت غیرسهمیه‌ای) بوده؛ با این تفاوت که در نرخ دوم (قیمت غیرسهمیه‌‌ای) قیمت بنزین کاملاً تحت تأثیر میزان مصرف افراد تعریف شده و مصرف بیشتر بنزین به‌جای برخورداری از امتیاز یارانه ‌بیشتر با مخارج بیشتری برای مصرف‌کننده آن همراه خواهد بود. در این شیوه قیمت‌گذاری، انگیزه قاچاق سوخت که با ‌مصارف بالای بنزین موضوعیت پیدا می‌کند، به‌شدت کاهش می‌یابد، زیرا در راهکار پیشنهادی مصارف بیشتر بنزین با قیمت‌‌های متناسب با قیمت فوب خلیج‌فارس عرضه می‌شود؛ همچنین شهروندان با مصارف پایین (کمتر از ۸۰ لیتر در ماه) نسبت ‌به سیاست فعلی از رفاه بیشتری برخوردار خواهند شد و این موضوع می‌تواند همراهی و پذیرش جامعه با تغییرات قیمتی را ‌افزایش دهد.‌  همچنین پیشنهاد سپردن تولید بنزین به بخش خصوصی و مالیات‌ستانی از آن نیز مطرح شده است که همه این موارد می‌تواند به‌عنوان گزینه‌های روی میز باشد و مورد بررسی و تحلیل بیشتر قرار گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فقط همینو کم داشتیم

    • ناشناس

      ورشکستگی اقتصادی یعنی همین

      از بالا بردن سن بازنشستگی و امروز هم نرخ بنزین

    • مثل این‌ه دهک دهم هم چند برابر دهک اول مالیات میدهد و خدمات ارائه میکند

    • ناشناس

      عجب دادن بنزین برای تشویق مردم به رای دادن چه شود

    • ناشناس

      این بندگان خدا می خواهد همه ایرانیان مثل مرزنشینان قاچاقچی بنزین گازوئیل باشند

    • يکی از بندگان خدا

      سیاست نادرست توزیع ثروت با اختصاص بنزین به نفرات بجای خودرو؟!!!
      اتفاقا با این روش آنان که خودرو ندارند با کسب درآمد می‌توانند بخشی از هزینه‌های حمل و نقل خود را جبران کنند و افراد ثروتمند هم بجای تحمیل هزینه‌های خود بر دوش فقرا زحمت آنرا خود بکشند
      چرا هرگاه که صحبت از عادلانه شدن پیش می‌آید کسانی هستند که مخالفت کنند
      البته این نیز فریبکاری نمایندگان مجلس غیر ملی هست

    • ناشناس

      نمیدئنم چرا در بحث بنزین دایم به مصرف بیشتر ماشین دارها از یارانه بنزین توجه میشه. خوب ماشین دارها انواع مالیات را برای ماشینشون پرداخت میکنند و در مقابل از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمیکنند. آیا هزینه یارانه بنزین در برابر هزینه ایجاد و نگهداری شبکه حمل و نقل عمومی قابل بحث نیست؟

    • مجید حیدری

      مطمئن باشید دیگه اکثریت مردم به این مسولین کوچکترین اعتمادی ندارند

    • ناشناس

      زندگی در ایران دلهره آور وپر از استرس است.ولی مسئولین اینجا را بهشت میدانند و میخواهند دنیا را اینطور کنند!!!

    • ناشناس

      این دولت جز فشار و دروغ و بدبختی برای مردم کاری نکرده و جز منفعت خودشان...

    • ناشناس

      کلا همیشه روششون پاک کردن صورت مسئله است ، اگه شما میخواین جلوی قاچاق رو بگیرین باید با قاچاقچیان برخورد کنید نه اینکه برای مردم مشکل درست کنید ، مگه این همه بنزین از کجا قاچاق میشه ؟ غیر از پمپ بنزین ها ؟ خوب چهارتا از قاچاق چی ها رو اعدام کنید ، من خودم دیدم تو یه استان جنوبی میان با وانت پر از بشکه های ۲۰۰ لیتری بنزین میزنن و میرن ، خوب این چطوره که هم تو پمپ بنزین کسی کارشون نداره هم تو خیابون کارشون ندارن هم موقعی که از مرز رد میشه ؟؟؟؟

    • ناشناس

      دولت هر چه بیشتر نیازمند میشود مردم فقیرتر میشوند ، تا کی بار سنگین این دولت بر دوش مستضعفین سنگینتر میشود

    • ناشناس

      خلیل غلامی

    • ناشناس

      ازبیکاری نمیدونن چکارکنند.یک شغل کاذب برای ٨٠ میلیون نفر .چهخواهدشد.در جهان بینظیره .

    • ناشناس

      شما مسولیت بجز دلهره چکار میکنید یک روز بنزین یک روز مواد غذایی هر روز چیزی گرون میکنید آخه به فکر مردم کم درآمد هم هستید

    • احمدی

      این اقایان به فکرمردم که نیستندواگرلیتری صدهزارتومان هم بشودبرای مسئولان فرقی نمیکندخودرومجانی دراختیارشان پاسپورت خارجی درجیبشان سرمایه انها درخارج ازکشورپس مشکلی نیست بایدخرید

    • ناشناس

      من به این مجلسیا شک دارم

    • ××××

      طراح آقای مالک شریعتی ست.جلوی این آدم باید گرفته شود.چون خود را محق میداند هر چیزی را بگوید و بقیه را وادار میکند تا باهاش همکاری کنند..یک انسان حسود و کار خراب کن است.همیشه طرح هایی ارائه میدهد که آرامش را از جامعه سلب میکند.مردم تهران نباید مجددا به او رای بدهند

    • ناشناس

      بهرمندی مساوی ایرانیان ها!؟

      هر قانونی که تاحالا به بهانه بهرمندی مساوی مرد اجرا کردین مردم رو بدبختر کردین که

    • ناشناس

      قاااچاق ؟؟؟؟ اینا همه بهانه است به قول خودشون یه تار مو کسی نمیتونه قاچاق کنه بد چطوری بنزین قاچاق میشه

    • مممم

      بابا دست سر این ملت بردارین

    • ناشناس

      عالی تورم روبه افزایش وسفرها خالی تر وفساد وفحشا وسرقت وبزه کاری افرایش مییابد

    • ناشناس

      مملکت بهتر از نمیشه

    • ناشناس

      مگه حقوقا هم مثل خلیج فارس هست؟؟؟

    • ناشناس

      وقتی سهمیه بندی میشه بعد بعد پنجاه تا پنجاه تا ازش کسر میشه طوری که هیچکسی تا میانه های برج به بعد سهمیه دولتی براش باقی نمیمونه این یعنی افزایش قیمت بدون اینکه آب از آب تکون بخوره

    • محمود افضلی

      دولت انجا که به نفعش هست قانون رو خوب اجرا میکنه ولی الان چندین و چند ساله لایحه همسان سازی بازنشسته ها که اخر قانون هست رو مدام بالای سر میچرخونه

    • مقدم

      اب در کوزه وما تشنه لبان میگردیم

    • محمد

      بازچه نقشه ای دارید برا مردم

    • علی

      در قدم اول امکان دارد که خوب باشد بعداز هرج و مرج در حمل و نقل عمومی باعث دردسر می شود
      وقتی بنزین گران باشد باید از حمل و نقل عمومی استفاده کرد که الان مشکل است انموقع چه می شود

    • بی نام

      خیلی از خانواده ها ماشین ندارند و بعضی ۲،۳،۴ ویا بیشتر ماشین دارند که وضع اقتصادی خوبیهم دارند،دارند از یارانه خانوادههای کم درآمدو مستضعف استفاده میکنندو هوا رو هم آلوده می کنند،عادلانه نیست👍

    • ناشناس

      شماها هیچ تصمیمی نگیرید برای اینکه اوضاع را بدتر از اینها میکنید

    • گیلانی

      چه انتظاری باید داشت ؟؟؟؟؟؟،؟

    • ناشناس

      تقسیم ثروت بدون دریافت مالیات ،بطور مثال وقتی طرف خودرو دارد مالیاتش را سالانه پرداخت می کند و وقتی شما خودرو تولید می کنی باید تامین کننده نوع سوختش باشی

    • ناشناس

      تورمی که قرار دوباره گریبان گیر مردم بشه

    • ناشناس


      در کجای کره زمین به خود مردم بنزین میدهند مگه انسان بنزین مصرف میکنه یا وسیله ها

    • ناشناس

      بنزین گران شود اما در حد توان مردم
      مثلاً ۱۵۰۰ بشود ۳۰۰۰ تومان و بنزین آزاد بشود ۵۰۰۰ تومان
      اما این دولت فقط دستش تو جیب مردمه

    • ناشناس

      شمامجلسی هاخجاِت نمی کشیدحالادست گذاشتید روی بنزین خجالت نمیکشید

    • معلم بازنشسته

      تابوده همین بوده

    • ناشناس

      دوستان گرامی تنها راه نجات فرار ازایران است وسلام

    • کف گیر خورده ته دیگ

    • محسن

      بیچاره کردین مردم خدا بدادتون برسه

    • ناشناس

      شما خودشو ناراحت نکن. حالا بگیر بخواب، بعد صبح جمعه پاشو ببین چی شده.

    • ناشناس

      رااااای‌ بی رااااای‌.........................

    • باقر

      آنچنان میگویند که همه مردم متنبع خواهند شد انگار میخوان دلار تحویل مردم بدهند خب هر نفر ۲۰ لیتر بنزین بفروشه میشه ماهی ۳۰ هزار تومن آخه با ۳۰ هزارتومن سهمیه بنزین اسمش متنبع میشه گذاشت😂😢

    • عدالت واقعی

      درودبرشما،مهمترازاون مگه چنددرصدمردم دهک دهم واقعی هستنداول بایدیه بازنگری برای دهک بندی انجام بشه،نمونه اش خودمن که پسرم ازدواج کرده بودیارانه اش راازمن جدا نکرده بود درآمداونوبه حساب من آوردن وموقع ازدواجش ازطرف خانواده همسرش یه سفرترکیه بهشون هدیه داده بودن بخاطراینا منوگذاشتن دهک ده درصورتی که من فقط باحقوق بازنشستگی دارم زندگیموبامشقت پشت سرمیزارم وباکلی اعتراض وجداکردن یارانه پسرم ازخانوارشدم دهک ۹ ،چقدربدبخت شدیم ماایرانیها....

    • ناشناس

      چرابنزین به کارت افراد واریز شود'پول بنزین محاسبه ونقدی به حساب افرادواریزشودتابازارسیاه به وجودنیایدتامردم کار خودشان رابفهمند.

    • عدالت واقعی

      همه ملت که نمیتونن ازایران فراربکنن درضمن مگربرای اونافرقی هم میکنه

    • ناشناس

      برای توزیع عادلانه ثروت ازعربستان یاد بگیریدهرکس ماهیانه حقوق دارند.اگرنمی توانید وقدرت اجرای عدالت راندارید'ازجومونگ کمک بگیرید

    • ایران

      مملکتو ورشکست کردین رفته کاملا مشخصه

    • ناشناس

      بنزین را گرون کنید اب از ابم تکون نمی خوره مردم غرق مشکلاتن

    • حمید عسگری

      ساماندهی مصرف بی رویه با قیمت مفت از کارهای مهم دولت است که باید سریعا انجام گیرد .

    • ناشناس

      به خدا خجالت هم خوب چیزیه

    • بهزاد

      از ماست که برماست

    • بهزاد

      شماها با این قوانین بی خود دارین مملکت رو میدین دست افغانیها

    • علام

      خدا کنه اجرا بشه این قانون چون خیلی از مردم ماشین ندارن و حق شون خورده میشه

    • ناشناس

      حکومت با این طرح من در آوردی جز به جان هم انداختن مردم جز به روز سیاه نشستن بیشتر تر مردم جز نابودی نسل و ناموس و...‌ ثمر دیگری برایش نخواهد داشت اگه از کسانی که اطلاعات کمی در مورد اقتصاد دارند بپرسید قطعا جواب خواهد داد این طرح جز بدتر تر شدن اوضاع کشور عاید دیگری نخواهد داشت. هنوز تجربه تلخ سهام عدالت احمدی نژاد در کام ملت زنده است طرحی شکست خورده با دنیایی از عیب و ایراد .بهتر است دولت راه عاقلانه تری برای معیشت مردم انتخاب کند

    • ناشناس

      توزیع ثروت کدام ثروت . ثروت مردم نفت گاز طلا و..‌‌.... اگه واقعا به فکر توزیع ثروت هستند اول از اینها شروع کنند چرا تا الان در مورد در آمد حاصل از فروش اینها کسی سخنی نمیگه پول اینها کجاست پس چرا مردم ثمرش را نمیبینند

    • ناشناس

      نفت و بنزین که ملی بود چه شد که سودشان به‌ آقازداهاوسران این مملکت رسیده پس وعدهای دروغ به مردم‌ نده آقاي ریسی مملکت را همین مردم‌ به شما دادن بترس از خداوند

    • ناشناس

      رای ازمردم میگیرن درخدمت دولت ودولتمردان، حقوق ها چی، بازنشیتگان چی شد

    • ناشناس

      اینباردیگه لااقل دی ماه وروزشنبه گرون نکنین

    • ناشناس

      تنها راهش اين است که مجلس و دولت دست مردم باشه مردمى که به هيچ جائى وصل نباشن جز ملت و تنها يک قدم به نفع مردم خواهد بود که شروع دموکراسى رو تمرين کنند

    • ناشناس

      کشورهای گدا همسایه و جماعت هموطن دلال و قاچاقچی سرمایه کشور را داره به باد میده متوجه میشیددددد🙄🙄🙄🙄

    • ناشناس

      خلایق هرچه لایق نتیجه سکوت مردم همین میشه ،میخان به جوری گرون کنن که مردم نفهمن

    • ناشناس

      فقط اینو میدونم دولت تا حالا هیچ کاری و هیچ قدمی برای مردم بر نداشته و برنمیداره مگر به خاطر خودش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج