۱۴۱۵۸
۷ نظر
۵۰۵۹
۷ نظر
۵۰۵۹
پ

کاشت موی اتوماتیک در ایران

اولین تلاش برای ترمیم موهای از بین رفته، براساس انتقال موهای ناحیه ی پس سر به ناحیه ی جلوی سر شکل گرفت و محققین متوجه شدند که این موهای کاشته شده دیگر دچار ریزش نمی شوند.

داشتن موهای زیبا و پرپشت امروزه به یکی از معیارهای زیبائی تبدیل شده است و در نقطه ی مقابل ریزش مو و طاسی به موضوعی نگران کننده و دلهره آور مبدل گشته است. فارغ از این نظر که این اهمیت بخشیدن بیش از حد، موضوعی درست است یا خیر؛ باید گفت موضوع علم ترمیم مو و کاشت موی طبیعی که از حدود ۵۰ سال قبل پا به عرصه ی وجود گذاشت، بر رفع این معضل تأکید دارد.

اولین تلاش برای ترمیم موهای از بین رفته، براساس انتقال موهای ناحیه ی پس سر به ناحیه ی جلوی سر شکل گرفت و محققین متوجه شدند که این موهای کاشته شده دیگر دچار ریزش نمی شوند. دلیل بروز این پدیده بعدها کشف شد و اثبات گردید که موهای ناحیه ی پس سر فاقد گیرنده های هورمون مردانه هستند و هورمون مردانه (آندروژن) هیچ گاه بر این ناحیه اثری نمی کند. از سوی دیگر مطالعات و تجربیات نشان دادند که خصوصیات ناحیه ی دهنده (یا پس سر) از قبیل ماندگاری، رنگ و جنس موها به ناحیه ی گیرنده (جلوی سر) منتقل می شوند و موهائی که در این ناحیه کاشته می شوند، دیگر دچار ریزش کامل نمی شوند.

نخستین پیوند های انجام شده براساس برداشت توده هائی کوچک از موی پس سر با وسایلی برنده و مدور موسوم به "پانچ" شکل گرفتند که گرچه موهای کاشته شده با این روش رشد می کردند، ولی چون هر یک از این پیوندها حدود ۱۵ تا ۲۰ تار مو را در بر می گرفت، نمای ظاهری ناحیه ی کاشته شده شبیه جارو یا مسواک بود! این شکل غیرعادی موهای کاشته شده باعث شد که تکنیک های جدیدتری به نام مینی گرافت و میکروگرافت شکل بگیرند و وارد حوزه ی کاشت مو گردند. حجم گرافت ها (یا همان واحدهای موئی که از ناحیه ی دهنده جدا شده و در ناحیه ی گیرنده کاشته می شدند) در روش مینی گرافت حدود ۴ تا ۱۰ تار مو بوده و در روش میکروگرافت به حدود ۱ تا ۳ تارمو می رسد. روش میکروگرافت به سرعت مورد پذیرش متخصصین و جراحان موی جهان قرار گرفت و امروزه همه ی اعمال جراحی پیوند مو به این روش انجام می شوند. تمامی تکنیک هائی که در زیر از آنها نام برده می شود، از روش میکروگرافت پیروی می کنند:

الف- روش FUT : در اين روش با برش جراحي يك برش يا استريپ با ابعاد متناسب با شرايط بيمار و تعداد موهائی که به طور تخميني برای پوشش دادن ناحیه ی طاسی مورد نیاز است، از ناحيه ي پشت سر برداشته شده و به زير ميكروسكپ هاي مخصوص منتقل شده و به دقت به قطعات بسيار ريزي كه حاوي فوليكول ها(پياز مو) يك تا سه تار موئي هستند، تقسيم مي شوند. سپس اين گرافت ها به ناحيه ي گيرنده منتقل شده و در سوراخ هائي كه قبلاً به دقت در اين ناحيه طراحي شده اند، قرار داده مي شوند.

مزايا : سريع بودن كار و امكان كاشت مو در يك جلسه، امكان ايجاد تراكم مناسب در افراد با درجات بالاي طاسي و احتمال بالاي پايداري پيوندها

معايب : ايجاد برشي بزرگ در ناحيه ي پشت سر كه احتمال باقي ماندن اسكار يا جوشگاه در آن وجود دارد، كاسته شدن حجم بانك مو به نحوی که در مراحل بعدي براي پيوند مجدد مو بیش از یک و یا حداکثر دوباردیگر نمی توان از بانک موی فرد برای ایجاد تراکم استفاده کرد، وجود خونريزي، محدوديت انجام آن در كساني كه پوست سرشان قابليت متسع شدن را ندارد يا در مراحل اوليه ي ريزش مو قرار دارند و وجود عوارض پس از جراحي از قبيل تورم سر و صورت، درد و يا باقي ماندن اسكار

ب- روش FIT : در اين روش به كمك ابزاري به نام پانچ كه قطري حدود يك ميلي متر دارد و با حالت دورانی وارد پوست ناحیه ی برداشت می شود، واحدهاي مو يك بعد از ديگري از ناحيه ي پشت سر خارج شده و پس از جمع آوري گرافت ها، كاشت به شيوه ي قبل الذكر انجام مي شود. این روش در اکثریت قریب به اتفاق موارد توسط تکنسین های آموزش دیده و به روش دستی و با دقت بالا انجام می شود ولی موتورهای مخصوصی نیز وجود دارند که با دور بالا و سرعت زیاد می توانند گرافت ها را استخراج کنند که به دلیل تیز بودن و احتمال آسیب رساندن به عمق فولیکول مو کاربرد وسیعی در این حوزه نیافته اند.

مزايا : امكان برداشت موهاي بيشتر در جلسات متعدد و متوالي، امكان انجام در افرادي كه به دلايلي از قبیل عدم تمایل به انجام جراحی، داشتن اسکار (جوشگاه) و یا کم بودن مساحت منطقه ی دهنده ی پیوند در اثر عمل FUT قبلی دیگر كانديد انجام FUT نيستند، امکان انجام آن در اشخاصی که تراکم موی ناحیه دهنده ی پیوند اندک است، خونريزي بسيار كم، عدم نياز به پانسمان و مراقبت اختصاصي از زخم و عدم باقي ماندن اسكار.

معايب : طولاني بودن زمان انجام آن، احتمال آسيب رسيدن به ناحيه ي زاينده ي ريشه ي مو در حين برداشت با پانچ، محدوديت تعداد برداشت در يك جلسه و كاهش زمان حيات پيوندها در اثر طولاني بودن روند كار.

گفتنی است که برخی پزشکان نیز از روش ترکیبی FIT و FUT برای پیوند مو استفاده می کنند.

پ- روش BHT : در این روش از موهای مناطقی مانند جلوی سینه یا ریش یا کمر با تکنیک FIT موها برداشته شده و به سر منتقل می شوند. چون تراکم موها در واحد سطح در این مناطق کمتر از سر بوده و شکل و خصوصیات مو نیز متفاوت از موی سر است، معمولاً نتایج این پیوند از نظر زیبائی چندان رضایت بخش نبوده و اغلب متخصصین این رشته تمایلی به انجام آن ندارند.

ث- روش SAFER :

کاشت موی اتوماتیک در ایران

روش جديدي كه از سال ۲۰۰۹ و به طور انحصاري انقلابي در شيوه هاي كاشت مو ايجاد كرد، روش Automatic Follicular Unit Extraction مي باشد كه براي نخستين بار در فرانسه انجام شد و با اختراع دستگاهي پيشرفته براي برداشت و كاشت مو استفاده از تكنيك مكش يا ساكشن را براي استخراج فوليكول هاي مو را امكان پذير نمود. این دستگاه عیب سیستم های قبلی را که مبتنی بر سوراخ کردن و نفوذ تا عمق ۶ میلی متری پوست برای استخراج گرافت ها بود، برطرف ساخت.

در تكنيك جديد كه به نام SAFER ناميده مي شود،با استفاده از اين دستگاه فوليكول هاي مو به همان روش FIT ولي با سرعت بالا و بدون دخالت دست يكي پس از ديگري از ناحيه ي دهنده استخراج مي شوند. مزيت SAFER نسبت به FIT دستي اين است كه برخلاف آن نوك برنده و تيز پانچ به عمق پوست فرو نمي رود، بلكه پانچ هاي ظريفي كه بين ۰.۷۸ تا ۱.۲۵ ميلي متر قطر دارند، در حال چرخش و مكش همزمان وارد قسمت بالايي پوست (حدود ۳ میلی متر) شده و فوليكول مو بدون كمترين آسيبي جدا مي شود.

مزیت بعدی اين است كه همه ي گرافت ها در محفظه ي استريلي كه بر خود دستگاه تعبيه شده است، به طور اتوماتيك و بدون دخالت دست جمع آوري شده و پس از اتمام مرحله ي برداشت باز هم به روش اتوماتيك در جهت صحيح در ناحيه ي گيرنده كاشته مي شوند و اين استريل بودن و سرعت كار، دوام و بقاي گرافت ها را بالا برده و خطر عفونت و عوارض بعدي تقريباً به صفر مي رسد.

از سوي ديگر می توان به این نکته اشاره کرد که در روش FIT براي خارج كردن گرافت ها، معمولاً از پنس هاي ظريفي استفاده مي شود كه عليرغم ظرافتشان باز هم احتمال آسيب رساندن به ناحيه ي زاياي فوليكول را دارند و زمان بيرون ماندن فوليكول ها پس از برداشت از ناحيه ي دهنده نیز طولانی بوده و گاه تا چندین ساعت هم به طول مي انجامد. به همین دلیل اكثر متخصصين پيوند مو شانس آسيب رسيدن و از بين رفتن ۱۵ تا ۲۰% فوليكول هاي برداشته شده را با روش FIT محتمل مي دانند، حال اينكه با روش SAFER این عوارض وجود نداشته و براحتي مي توان بقاي گرافت ها را تا ۱۰۰% تضمين كرد.

تراکم موهای ایجاد شده پس از جراحی پیوند مو یکی از مسائلی است که اکثریت قریب به اتفاق متقاضیان کاشت مو در مورد آن حساسیت و نگرانی دارند و خواهان ایجاد تراکمی بالا و نزدیک به حد طبیعی موهای کاشته شده هستند. در روش SAFER به دلیل ظرافت پانچ های به کار رفته برای استخراج فولیکول های مو و همگن بودن فولیکول های استخراج شده و تعداد بالای گرافت های استخراج شده می توان تراکمی بسیار بالا با نمائی طبیعی در ناحیه ی طاسی ایجاد کرد و به جرئت می توان گفت تراکم ایجاد شده با این روش را نمی توان با هیچ روش دیگری مقایسه کرد.

کاشت موی اتوماتیک در ایران

در روش SAFER ناحیه ی دهنده ی پیوند با سرعت بالائی طی چند روز ترمیم شده و با گذشت ۷ تا ۱۰ روز از انجام کاشت، هیچ اثری از سوراخ های ریزی که ناشی از برداشت فولیکول های مو در ناحیه ی بانک مو (پس سر) هستند، باقی نمی ماند و به همین دلیل می توان از ناحیه ی بانک مو دو تا سه بار دیگر نیز برای ترمیم و زیاد کردن موها در نواحی مورد نظر استفاده کرد. کبودی، تورم، درد پس از جراحی و خون مردگی دور چشم ها یا پیشانی که جزو عوارض احتمالی روش های کاشت قبلی محسوب می شدند؛ به هیچ وجه در این روش وجود ندارند و فرد پس از گذشت تنها یک روز از پیوند مو می تواند مجدداً به فعالیت های روزمره خود بازگردد و مراقبت ویژه ای پس از عمل وجود ندارد.

دکتر داریوش دائر پس از کسب تجربه و انجام چندین جراحی پیوند مو با روش های گوناگون و با رسیدن به این نتیجه که مزایای روش SAFER استفاده از آن را در پیوند مو منطقی می سازد، اقدام به گذراندن دوره های آموزشی و علمی مرتبط با این تکنولوژی در کشور فرانسه نمود و پس از انجام موارد متعدد پیوند مو در فرانسه و کشورهای خاورمیانه برای نخستین بار تکنولوژی کاشت موی SAFER را وارد کشور نمود و با بهره گیری از پرسنل مجرب و کارآزموده و فراهم کردن محیطی آرام و مجهز برای انجام این روش، به انجام این روش جدید برای کاشت مو بیماران متعددی پرداخت که خوشبختانه همگی این اعمال قرین موفقیت و رضایت بیمار و پزشک بوده و نتایج بسیار خوبی حاصل شده اند و هم اکنون نیز همه روزه و با تعیین نوبت قبلی مشاوره و انجام اعمال کاشت مو توسط ایشان صورت می پذیرد.


کاشت موی اتوماتیک در ایران

دکتر داریوش دائر

تخصص : پوست، لیزر و کاشت مو- بنیان گذار روش اتوماتیک کاشت مو در ایران(SAFER)

آدرس : تهران-پاسداران- میدان هروی- ابتدای خیابان وفامنش- ابتدای خیابان مکران شمالی- پلاک ۱۸- بخش پوست کلینیک حکیمان

تلفن : ۲۲۹۸۱۱۸۳ - ۰۹۳۶۲۹۸۱۱۸۳

وبسایت : www.drdaer.com
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohammad

      کاشت مو تقریبا چقدر هزینه دارد

      پاسخ ها

      • ri7

        13444440000toman

    • dorna

      13444444444444444toman

    • عباس دیزل

      سلام.میخواستم بدونم موهای کاشته شده در مقابل گازوئیل و مواد شیمیایی مقاوم است.باتشکر.

    • ساجدی

      سلام.میخاستم بدونم در این روش هزینه کاشت چه مقدار است.دوما پشت سر انسان چه قدر خالی میشود در چه زمان و سوما موههای جدید کاشته شده در جلوی سر تا چه مدت باقی میمانن یا مانگاری دارن چون بهر حال از همون جنس موی خودم برداشت کردید.چهارم میشود از موی غیر موی خودم استفاده کنید .ممنونم

    • رها

      قبلاً از زحمات شما پزشکان متشکرم. تقریباً موهای بالای سر من ریخته اگر امکان دارد لطف بفرمائید کاشت جواب میده یا خیر، به چه روشی و قیمتچقدر میشه متشکرم

    • رضا

      باسلام. می خواستم بدونم ما میتوانیم با کسانی که با روش سیفر مو کاشتند ارتباط برقرارکنیم وازنزدیک آنهاراببینیم .که به چه صورت موها یشان کاشته شده! ممنون میشم جواب دهید. چون بنده قصد کاشت مو با این روش رادارم.باتشکر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج