۱۴۲۲۶
۱ نظر
۵۰۱۷
۱ نظر
۵۰۱۷
پ

معرفی دانشگاه ملی مالزی

اگرچه دانشگاه های مالزی یکی از گزینه های مهم دانشجویان ایرانی به حساب می آیند اما دانشگاه ملی مالزی تنها ۱۵۰ دانشجوی ایرانی دارد که همه آنها در مقطع دکترا تحصیل می کنند. دانشگاه ملی مالزی که جزو دانشگاه های عمومی مالزی به حساب می آید در شهر بنگی در ایالت سلانگور در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب کوآلالامپور قرار گرفته است.

اگرچه دانشگاه های مالزی یکی از گزینه های مهم دانشجویان ایرانی به حساب می آیند اما دانشگاه ملی مالزی تنها ۱۵۰ دانشجوی ایرانی دارد که همه آنها در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

دانشگاه ملی مالزی که جزو دانشگاه های عمومی مالزی به حساب می آید در شهر بنگی در ایالت سلانگور در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب کوآلالامپور قرار گرفته است.

معرفی دانشگاه ملی مالزی

این دانشگاه با شعار «دانش راهنمای ماست» در سال ۱۹۷۰ به عنوان یکی از پنج دانشگاه تحقیقاتی کشور مالزی تاسیس شد. هم اکنون ۲۳ هزار و ۹۷۳ نفر در دوره کارشناسی، هفت هزار و ۴۷۳ دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و هزار و ۳۶۸ نفر از ۳۵ کشور مختلف دنیا در این دانشگاه مشغول تحصیلند.

اگر دوست دارید درباره تعداد دانشجویان ایرانی دانشگاه ملی مالزی بدانید، باید گفت که تنها ۱۵۰ ایرانی در این دانشگاه تحصیل می کنند که اکثرا متاهل و دانشجوی دوره دکترا هستند اما در میان همین تعداد اندک، فضایی بسیار دوستانه و یکدست با کم ترین حاشیه حاکم است.

تاریخچه

این دانشگاه با حمایت ملی گرایان کشور مالزی با هدف ارتاقی جایگاه این کشور و مردم آن از نظر علمی و تحقیقاتی تاسیس شد. البته فکر اولیه برای تاسیس این دانشگاه در سال ۱۹۲۳ و در زمانی که مالزی مستعمره بریتانیا بود، توسط عبدل کادیر آدابی نویسنده مالزیایی مطرح شد اما نیروهای استعمارگر در برار این ایده مقاومت کردند تا اینکه در سال ۱۹۶۹، کمیته ای با ریاست سیدنصیر اسماعیل، روشنفکر مشهور مالزیایی تشکیل شد تا مقدمات ایجاد دانشگاه ملی مالزی را فراهم سازد.

معرفی دانشگاه ملی مالزی

دیگر اعضای این کمیته عبارت بودند از دکتر ماهاتیر محمد، پنجمین نخست وزیر مالزی که در آن زمان وزیر آموزش این کشور بود و دکتر موحد راشدان بابا که بعدها به عنوان نخستین معاون اول رئیس دانشگاه انتخاب شد. در نهایت این کمیته، سیستم تحصیلی و مدیریت دانشگاه ملی مالزی را بر پایه و اساس مدل دانگشاهی دانشگاه های آکسفورد و کمبریج برنامه ریزی کرد.

به این ترتیب دانشگاه ملی مالزی، کار خود را با ۱۹۲ دانشجوی دوره کارشناسی در پردیس کوآلالامپور آغاز کرد و اکنون سه دانشکده علوم، هنر و مطالعات اسلامی در این پردیس قرار دارند. قسمت اعظم این دانشگاه در اکتبر سال ۱۹۷۷ به پدریس اصلی کنونی آن در بانگی انتقال پیدا کرد؛ پردیس اصلی مساحتی بالغ بر هزار هکتار دارد و در منطقه استراتژیک و مهمی قرار گرفته که هم به فرودگاه بین المللی کوآلالامپور، دسترسی دارد و هم به بزرگراه اصلی منتهی به کوآلالامپور.

این پردیس همچنین حدود ۲۰ کیلومتر تا پوتراجایا پایتخت اجرایی دولت مالزی فاصله دارد و یک مرکز خرید بسیار عظیم هم در نزدیکی این پردیس قرار دارد. این دانشگاه در سال ۲۰۰۰ میلادی به علت ۳۰ سال فعالیت چشمگیر و درخشان توسط دولت وقت مالزی، آقای احمدبداوی مورد تقدیر ویژه قرار گرفت و در ادامه در سال ۲۰۰۶ جایزه کیفیت را به دلیل فعالیت های فوق العاده دانشگاه ملی مالزی در کیفیت ارائه درس ها و مدیریت از نخست وزیر وقت دریافت کرد.

در ضمن بخش تحصیلات تکمیلی این دانشگاه از سال ۱۹۸۳ به آن اضافه شد، بخشی که رشته های درسی در آن به دو روش آزمایشگاهی - تحقیقاتی و تشکیل کلاس های درس ارائه می شود. همچنین همزمان با اضافه شدن این بخش، امکان تحصیل به گونه پاره وقت هم در این مقطع تحصیلی ممکن شد.

معرفی دانشگاه ملی مالزی

یک بمب تحقیقاتی

دانشگاه ملی مالزی ۱۲ دانشکده، چهار مرکز علمی تحقیقاتی و هشت موسسه علمی دارد که عبارتند از: دانشکده علوم اجتماعی و علوم انسانی، دانشکده علوم و فناوری، دانشکده مطالعات اسلامی، دانشکده علوم پزشکی و مطالعات پزشکی، دانشکده اقتصاد و مدیریت بازرگانی، دانشکده آموزش، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده آموزش، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده داروشناسی و داروسازی. مراکز علمی و تحقیقاتی این دانشگاه هم عبارتند از: مرکز پیشرفت های آکادمیک، مرکز ارتباطات حقوقی، مرکز مطالعات کلی و مرکز چاپ و نشر. این هم لیست موسسات علمی این مرکز آموزشی: موسسه سوخت سلولی، موسسه مطالعات در زمینه محیط زیست، موسسه مطالعات بین المللی و مالزی، موسسه مطالعات اخلاقی، موسسه نانو الکترونیک، موسسه تحقیقات در زمینه فرهنگ ها و تمدن های باستانی، موسسه هوا و فضا و موسسه تحقیقات در زمینه انرژی.

معرفی دانشگاه ملی مالزی

فارغ التحصیلان مشهور

شیخ موزاپارشکور: اولین فضانورد کشور مالزی

لیوتیونگ لای: وزیر بهداشت

یوسف موسی: از قضات عالی رتبه دادگاه عالی مالزی

داتوک عظمی عبدالله: رئیس بانک SME

عثمان صالح: رئیس پلیس سابق مالزی

احمد ایزلان بن ادریس: دیپلمات باسابقه مالزی

زبان انگلیسی و دانشگاه ملی مالزی

متقاضیان ورود به دانشگاه ملی مالزی، باید مدرک تافل با حداقل امتیاز ۵۰۰ و مدرک ایلتس با حداقل ۵/۵ داشته باشند، البته شرایط زبان در برخی از رشته ها متفاوت است که هنگام اخذ پذیرش باید به آن توجه کرد. اگر متقاضیان ورود به دانشگاه دارای مدرک زبان نباشند باید در امتحانات تعیین سطح دانشگاه شرکت کنند و درصورت عدم موفقیت در کسب نمره حدنصاب لازم باید در کلاس های زبان دانشگاه حضور داشته باشند.

معرفی دانشگاه ملی مالزی

رتبه بندی دانشگاه

دانشگاه ملی مالزی در سال های گذشته طبق سیستم رتبه بندی QS، رتبه های زیر را کسب کرده است:

سال

رتبه

۲۰۱۱

۲۷۹

۲۰۱۰

۲۶۳

۲۰۰۹

۲۹۱

۲۰۰۸

۲۵۰

۲۰۰۷

۳۰۹

۲۰۰۶

۱۸۵



تقویم دانشگاه ملی مالزی

ترم پاییزه: آغاز این ترم، اول ماه سپتامبر است و هفته اول به ثبت نام دانشجویان و تور آشنایی دانشجویان تازه ورود اختصاص دارد. نیمه ترم اول، هشت هفته طول می کشد و هفته دوم ماه نوامبر، به فستیوال دانشجویی و تعطیلات میان ترم اختصاص می یابد. پس از آن، نیمه دوم ترم شروع می شود که ۶ هفته است. دانشجویان در هفته آخر دسامبر برای امتحانات پایان ترم آماده می شوند تا از ابتدای ژانویه تا دهه سوم این ماه، امتحانات پتایان ترم رابگذرانند. پس از آن هم از ۲۰ ژانویه تا ۲۰ فوریه وارد تعطیلات بین ترم می شوند.

معرفی دانشگاه ملی مالزی

ترم بهاره: اما ترم دوم یا ترم بهاره از اواخر فوریه آغاز می شود، نیمه اول ترم، هفت هفته به طول می انجامد، سپس دانشجویان از هفت تا ۱۵ ماه آوریل وارد تعطیلات میان ترم و برناماه های فستیوال دانشجویی می شوند. نیمه دوم ترم نیز از ۱۶ آوریل تا اوایل ماه ژوئن است و دانشجویان در هفته دوم ماه ژوئن برای امتحانات پایان ترم آماده می شوند چون برگزاری این امتحانات از نیمه ژوئن تا پایان آن صورت می گیرد.

فستیوال های دانشجویی

یکی از نکات جالب درمورد دانشگاه ملی مالزی فستیوال هایی است که در طول سال و به خصوص در تعطیلات میان ترم انجام می شود. دانشجویان در این فستیوال ها از ابتکارات، هنر، ذوق و دانش خود استفاده و آثار دیدنی و جالبی را برای بینندگان فراهم می کنند. سالانه به طور متوسط ۱۵ فسیتوال در این دانشگاه برگزار می شود که هرکدام ازآنها، دفتر یادبودی مخصوص خود دارد و در پایان هر فستیوال به آرشیو مخصوص دانشگاه سپرده می شود.

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

معرفی دانشگاه ملی مالزی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ghazalg2

      bad madrake malezi motabare????

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج