جاباما
۱۴۴۱۴
۶ نظر
۵۰۵۶
۶ نظر
۵۰۵۶
پ

شکلات، این سیاه سوخته دوست داشتنی

کمتر کسی پیدا می شود که از خوردن شکلات لذت نبرد. این ماده غذایی، زمانی فقط در آمریکای مرکزی و جنوبی و جود داشت. حقایق بسیاری درباره شکلات وجود دارد که شاید کمتر کسی آنها را بداند در این مقاله برخی از آنها را به شما معرفی می کنیم.

برترین ها به نقل از هفت صبح : حقایق بسیاری درباره شکلات وجود دارد که شاید کمتر کسی آنها را بداند در این مقاله برخی از آنها را به شما معرفی می کنیم.

کمتر کسی پیدا می شود که از خوردن شکلات لذت نبرد. این ماده غذایی پرخاصیت و خوشمزه، زمانی فقط در آمریکای مرکزی و جنوبی و جود داشت و بسیار مردم جهان آن را نمی شناختند. البته شکلات به شکلی که می شناسیم در طبیعت وجود ندارد، بلکه آن را از دانه های بسیار تلخ کاکائو فرآوری می کنند و محصول شیرینی را که می شناسیم از آن به دست می آورند.

شکلات، این سیاه سوخته دوست داشتنی

چقدر تنوع!

احتمالا شکلات محبوب ترین خوراکی در سراسر جهان است. این ماده غذایی، منبعی است که به سرعت می تواند انرژی را به بدن ما برساند. شکلات با بیش از ۵۰۰ ترکیب گوناگون تولید می شود که طعم های مختلفی دارند. تعداد این ترکیبات، دوبرابر تعداد ترکیباتی است که از توت فرنگی یا وانیل به دست می آیند.

تولید فراوان، مصرف سرسام آور

به طور میانگین در هر سال بیشتر از ۶۰۰ ههازر تن دانه کاکائو در سراسر جهان به مصرف می رسد. ب ه گزارش برترین ها مصرف کنندگان در هر سال به طور متوسط بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار صرف خریدن شکلات می کنند. همچنین تولیدکنندگان شکلات هر سال حدود ۴۰ درصد از بادام ها و ۲۰ درصد از بادام زمینی های موجود در جهان را به مصرف تولید انواع شکلات می رسانند زیرا شکلات های مغزدار طرفداران فراوانی در جهان دارند.

ریشه شناسی واژه

واژه «شکلات» که ما امروزه در گفتارهای روزمره خودمان در زبان فارسی به کار می بریم، درواقع تلفظ فرانسوی واژه «چاکلت» است که درواقع از واژه «چوکولاتی» گرفته شده است که اقوام تمدن باستانی مایا آن را به معنای «آب تلخ» به کار می بردند. شکلات از دانه کاکائو گرفته می شود. نام این دانه در واقع همان «کاکائو» است که ما تلفظ می کنیم و از واژه مایایی «کاکاهواتی» گرفته شده است. این نام در زبان انگلیسی بر اثر اشتباه از Cacao به Cocoa تغییر پیدا کرده است. نامن علمی درخت کاکائو تئوبروما کاکائو» است که در زبان یونانی معنای «غذاهایی برای خدایان» دارد. درخت کاکائو نیازمند آب و هوایی گرم و مرطوب است و به وفور در غرب آفریقا (غنا، ساحل عاج و نیجریه) و برزیل یافت می شود.

شکلات، این سیاه سوخته دوست داشتنی

انواع مراسم شکلاتی

حدود ۳۰۰۰ سال پیش، قبایلی که در جنوب مکزیک زندگی می کردند، شکلات را در هر زمانی می خوردند. مایایی های شکلات مایع را در هر مناسبتی، ازجمله نامزدی، ازدواج، غسل تعمید و حتی در مراسم تدفین می نوشیدند. مردمان تمدن های مایا و آزتک معتقد بودند که دانه های کاکائو از بهشت می آیند و در نتیجه برای کسی که آنها را بخورد قدرت و خردمندی به ارمغان خواهند آورد. آزتک ها کاکائو را با فلفل قرمز، آرد ذرت و قارچ های توهم زا مخلوط می کردند و جوشانده تلخی از آن به دست می آوردند.

دلار، یورو، دانه کاکائو

دانه های کاکائو در دوران باستان آنقدر ارشمند بودند که مکزیکی ها و مایایی های باستان و کمی بعد، مردمان تمدن های آزتک و تولتک، آن را به عنوان واحد پول در خرید و فروش های کوچک به کار می بردند. مثلا قیمت یک گوجه فرنگی بزرگ، یک دانه کاکائو بود و یک خرگوش معادل ۱۰ و یک بره معادل ۱۰۰ دانه کاکائو ارزش داشت. مالیات هایی که در هنگام فتح قلمروهای جدید گرفته می شدند همه بر حسب دانه های کاکائویی بود که در کیسه های حاوی ۲۴ هزار دانه رد و بدل می شدند.

ادکلنی که در دهان آب می شود

در حالت عادی، عمر مفید شکلات های معمولی در دمای اتاق حدود یک سال است اما در فریزر می توان آن را به مدتی نامحدود نگهداری کرد. نقطه ذوب کره کاکائو که نوعی چربی است که از فشرده کردن دانه های سرخ شده کاکائو گرفته می شود اندکی کمتر از دمای بدن انسان است و به همین علت است که وقتی تکه ای شکلات را درون دهان می گذاریم بلافاصله ذوب می شود. کره کاکائو همچنین به عنوان کرمی برای ماساژدادن بدن هم به کار می رود. از شکلات همچنین در تولید عطریات هم استفاده می شود زیرا این ماده، بوی غلیظی دارد، درست مانند نان تازه پخته شده یا قهوه دم کرده.

شکلات، این سیاه سوخته دوست داشتنی

ارزش غذایی شکلات

شکلات ماده غذایی بی ضرری است. اگر کسی بخواهد با خوردن شکلات خودکشی کند، باید دست کم ۱۱ کیلو از آن را بخورد. همچنین هیچ نوع ایجاد حساسیتی در شکلات دیده نشده است. خوردن شکلات پیش از هر وعده غذایی می تواند اشتها را از بین ببرد و در نتیجه برای کسانی که رژیم می گیرند کمک خوبی است. خوردن شکلات، هورمونی به نام سروتین را در بدن آزاد می کند که باعث می شود شخص احساس آرامش و خوشحالی کند. برخلاف باورهای عمومی،میزان کافئین در شکلات اصلا زیاد نیست به طوری که مقدار کافئین موجود در ۱۰ بسته شکلات با یک فنجان قهوه، برابری می کند. مصرف شکلات برای سگ سانان مهلک است زیرا تئوبرومین موجود در آن که برای انسان بی ضرر است می تواند روی سیستم عصبی سگ ها اثر بگذارد و ب اعث حمله های صرعی در آنها شود و در نهایت آنها را از پا درآورد.

مهاجرت شکلات

نخستین کسانی که محصولات شکلاتی را صادر کردند، راهبه های مکزکیی بودند که این کار را در سده ۱۷۰۰ میلادی برای دریافت کمک های خیرخواهانه انجام دادند. ب ه گزارش برترین ها اروپایی ها نخستین بار هنگامی که کریستف کلمب دانه های کاکائو را در سال ۱۵۰۲ از جزایر کارائیب با خود به اروپا برد با آن اشنا شدند. سپس دریانوردان اسپانیایی از سال ۱۵۲۸ آغاز به حمل این دانه ها به اروپا کردند. امروزه شکلات سازان آمریکایی ۷۵۰ میلیون لیتر را برای تولید شکلات مصرف می کنند کها ین مقدار به تنهایی از مجموع شیری که برای تولید پنیر و بستنی در آن کشور به کار می رود بیشتر است. درواقع آمریکایی ها نیمی از تمام شکلات هایی را که در جهان تولید می شود می خورند، یعنی حدود ۴/۱ میلیارد کیلوگرم شکلات در هر سال که می شود حدود ۵/۵ کیلوگرم در ازای هر نفر.

شکلات، این سیاه سوخته دوست داشتنی

تولید انبوه آغاز شد

ب ه گزارش برترین ها نخستین کارخانه شکلات سازی آمریکا در سال ۱۷۶۵ میلادی با نام والتر بیکر شروع به کار کرد. پودر کاکائو نخستین بار در سال ۱۸۲۸ ساخته شد. میلتون هرشی ۱۹ ساله، در سال ۱۸۷۱ یک شکلات فروشی در فیلادلفیا باز کرد و سرانجام به تولید انبوه شکلات در آمریکا رسید به طوری که به او لقب «هنری فورد صنعت شکلات» را دادند. اکنون شرکت هرشی، قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکت شکلات سازی در آمریکا است. دنیل پیتر سوئیسی پس از هشت سال تحقیق و تجربه، در سال ۱۸۷۵ موفق شد شکلات شیری بسازد. او نخستین محصولاتش را به همسایه خود، هنری نستله فروخت.

شکلات اختراع می کند

عامل اصلی اختراع فرهای مایکروویو درواقع شکلات بود. ماجرا از این قرار است که دانشمندان تلاش می کردند با استفاده از امواج مایکروویو، آشکارگر و رادارهای بهتری بسازند. در خلال جنگ جهانی دوم بود که دانشمندان تلاش کردند دستگاهی به نام مگنترون را که به همین منظور ساخته شده بود آزمایش کنند. در یکی از این آزمایشگاه ها، دانشمندی به نام پرسی اسپنسر در حالی که یک بسته شکلات در جیبش بود از جلو دستگاه گذشت. او متوجه شد که در لحظه عبور از جلو دستگاه، شکلات درون جیب او آب شد. به این ترتیب به این فکر افتاد که از مگنترون برای درست کردن غذا استفاده کند. او ابتدا با دانه های ذرت آزمایش کرد و نتیجه مثبت بود. سپس به سراغ درست کردن تخم مرغ رفت که بلافاصله منفجر شد و روی صورت او پاشید.

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

شکلات، این سیاه سوخته دوست داشتنی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • niloufar

      vaaaaaaaaaaaay bah bah delam khast man vaghean bish az had dar roz shokolat mikhoram ta hadi k dro bariam bala miyaran a khordanam:))))0

    • منا

      عاشقشم دهنم اب افتاد

    • sasa

      man on shokolat tokhme morghieroo ke tosh chiz mize mikhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

    • raha

      من ترجیح می دادم یه عالمه چیز ترش جای اینا باشن وای چه حالی میده

    • somaye

      واااااااااااای شکلاااات!!!! من که میمیرم براش...

    • آوا

      عاشق کاکائو ام و هیچ وقت از خوردنش سیر نمیشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج