adexo3
۱۶۴۵۳
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

شيوه‌هاي ويژه برای كاشت بن‌ساي

كاشت بن‌ ساي، یک وجب خاک هم نمی خواهد!

از نظر برخي افراد، سادگي تمام چيزي است كه يك بن‌ساي به آن نياز دارد. براي برخي ديگر، يك بن‌ساي زيبا و چشم‌گير، بايد پيچيدگي‌هايي در شكل و فرم كاشت داشته باشد. در كل بايد اصول كاشت بن‌ساي را در اين شيوه‌ها نيز رعايت كرد و نتيجه كار بايد طبيعي به نظر برسد. در ادامه شيوه‌هاي متداول كاشت بن‌ساي را بيشتر توضيح داده‌ايم.

كاشت بن‌ ساي، یک وجب خاک هم نمی خواهد!

كاشت بن‌ ساي، یک وجب خاک هم نمی خواهد!

شيوه كاشت گروهي بن‌ساي

از نظر برخي افراد، سادگي تمام چيزي است كه يك بن‌ساي به آن نياز دارد. براي برخي ديگر، يك بن‌ساي زيبا و چشم‌گير ، بايد پيچيدگي‌هايي در شكل و فرم كاشت داشته باشد. يك بن‌ساي ساده كه در ظرفي با شكل و سايز متناسب با آن كاشته شده است، مي‌تواند زيبا و نفيس باشد. انواع كاشت بن‌ساي از قبيل كاشت‌ صخره‌اي و گروهي، پيچيدگي‌هاي بيشتري دارد، اما در كل بايد اصول كاشت بن‌ساي را در اين شيوه‌ها نيز رعايت كرد و نتيجه كار بايد طبيعي به نظر برسد. در ادامه شيوه‌هاي متداول كاشت بن‌ساي را بيشتر توضيح داده‌ايم:

كاشت بن‌ ساي، یک وجب خاک هم نمی خواهد!

كاشت‌ صخره‌اي

ايده كاشت بن‌ساي داخل يا بر روي صخره از خود طبيعت الهام گرفته شده است. در كاشت صخره‌اي، درختچه بن‌ساي را مي‌توانيد داخل يا روي صخره بكاريد يا آن را تنها روي صخره قرار دهيد، در حالي‌كه ريشه آن داخل خاك قرار گيرد. صخره‌اي كه براي كاشت بن‌ساي استفاده مي‌شود، بايد تا حد زيادي سخت باشد. اگر صخره نرم باشد، در طولاني مدت با قرار گرفتن در مجاورت عناصر موجود در فضا فاسد مي‌شود. همچنين صخره‌اي كه براي كاشت استفاده مي‌شود بايد حفره‌ و شكاف‌هايي داشته باشد تا ريشه بن‌ساي بتواند به‌راحتي در دل صخره رسوخ و رشد كند.

صخره‌هاي زین شکل (شبیه زین اسب) با حفره‌ها و شكاف‌هايي كه در آنها موجود است، نمونه‌هاي مناسبي براي كاشت صخره‌اي بن‌ساي به شمار می آید. نكته مهم ديگري كه بايد به آن توجه كنيد، سيستم آب‌رساني و مجاري عبور آب است كه بايد به شكل مناسبي تعبيه شود، زيرا گياه و ريشه آن زماني به‌خوبي رشد مي‌كنند كه آب به ميزان كافي به تمام قسمت‌هاي صخره وارد شود و اگر آب پس از آبياري بلافاصله از راهي خارج شود، نمي‌تواند رطوبت كافي به ريشه گياه برساند و به رشد گياه كمك كند. درختچه‌هاي كوچك با برگ‌هاي ريز، انواع مناسبي براي كاشت‌هاي صخره‌اي هستند.

كاشت بن‌ ساي، یک وجب خاک هم نمی خواهد!

كاشت گروهي

كاشت گروهي بن‌ساي، ايده زيبايي براي ايجاد جلوه‌اي جنگل مانند به درختچه‌هاي كوچك و زيباست. براي اين نوع كاشت بايد از ظرفي كم‌عمق و عريض استفاده كنيد. درختچه‌هايي كه در اين نوع كاشت استفاده مي‌شوند، بايد كنار هم قرار گيرند. بهتر است از يك نوع درختچه، اما با ارتفاع‌هاي متنوع استفاده كنيد. تعداد درختچه‌هايي كه در كاشت گروهي بن‌ساي كنار هم قرار مي‌گيرند بايد فرد باشد، نه به اين دليل كه ژاپني‌ها اعداد زوج را نمي‌پسندند بلكه به اين دليل كه در جلوه نهايي با تعداد فرد، هماهنگي و تناسب بيشتري به‌وجود مي‌آيد.

براي شروع:

هميشه با كاشت بزرگ‌ترين درخت شروع كنيد. اين نقطه كانوني معمولا در مركز ظرف كمي متمايل به چپ يا راست قرار مي‌گيرد.

درختچه‌هاي ديگر را به ترتيب اندازه از بزرگ به كوچك، براي تكميل جلوه يكديگر به اين گروه اضافه كنيد.

در حين كار مدام از چگونگي جلوه درختچه‌ها مطمئن شويد. نه فقط از مقابل، بلكه از پشت و كنار نيز جلوه كار را بررسي كنيد تا از چگونگي هماهنگي و زيبايي كار مطمئن شويد.

تا زماني‌كه جاي نهايي هر يك از درختچه‌ها تعيين نشده است به كاشت آن اقدام نكنيد.

پس از اتمام كاشت، شاخه‌هاي مياني و جانبي درختچه‌هايي كه در هم فرو رفته‌اند به جز شاخه‌هاي رو به بيرون و طرفين ظرف را مرتب هرس كنيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

كاشت بن‌ ساي، یک وجب خاک هم نمی خواهد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج