اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۷۴۰۳۶
۵۰۶۷
۵۰۶۷
پ

همه چیز درباره انجمن مردم نهاد، بدون موسس و بنیان گذار NA

خانواده چند میلیونی NA

انجمن معتادان گمنام در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی توسط افرادی که خود در چنگال بیماری اعتیاد گرفتار شده بودند، بنیان گذاشته شد و امروزه با گذشت بیش از ۶۰ سال در بیش از ۱۳۴ کشور جهان فعال است.

خانواده چند میلیونی NA




مجله موفقیت - سید جواد حسینی نصر:

تاریخچه

انجمن معتادان گمنام در سال 1332 هجری شمسی توسط افرادی که خود در چنگال بیماری اعتیاد گرفتار شده بودند، بنیان گذاشته شد و امروزه با گذشت بیش از 60 سال در بیش از 134 کشور جهان فعال است و حدود 2 میلیون نفر در سراسر دنیا عضو این انجمن هستند. در حال حاضر هرهفته 68 هزار جلسه در دنیا به بیش از 70 زبان برگزار می شود.

معتادان گمنام فعالیت خود را در ایران از سال 1369 آغاز کرد و تاکنون بیش از 19000 جلسه در قالب 4200 گروه به طور مرتب در سراسر کشور اعم از شهرهای بزرگ، کوچک و حتی روستاها با هدف کمک و نجات معتادان برگزار کده و بیش از 400 هزار عضو در حال بهبودی در کشور دارد.

خانواده چند میلیونی NA

از لحاظ قانونی، فعالیت «معتادان گمنام ایران» در سال ۱۳۸۵ از سوی پلیس امنیت عمومی ناجا به رسمیت شناخته شد و در سال ۱۳۹۲ از وزارت کشور مجوز فعالیت در سطح ملی را دریافت کرد.

ساختار انجمن معتادان گمنام هم ساختار ساده و زیبایی است. انجمن معتادان گمنام هیچ وقت سازمان دهی نشده است و بنیان گذار و رئیس ندارد و در حقیقت خدمات مورد نیاز در این انجمن طبق رای وجدان گروهی و به صورت چرخشی انجام می شود. ۲۰ هزار عضو خدمتگزار این انجمن در ازای خدمات خود هیچ پولی دریافت نمی کنند و آن را با عشق و بدون چشمداشت انجام می دهند و بابت فرصت خدمتی که در اختیار آن هاست تا بتوانند بدهی خود را در ازای پاکی شان پرداخت کنند، خدا را شاکر و سپاسگزار هستند.

از عواملی که باعث تداوم فعالیت های انجمن در طی ۲۴ سال گذشته در ایران شده است و هر روز پیام رسانی آن در سراسر کشور و حتی روستاها فراگیر می شود، رعایت اصولی مانند نداشتن شرط عضویت جهت حضور در جلسات، رایگان بودن خدمات، وارد شدن به مسائل سم زدایی، پرهیز از حاشیه ها و عدم ورود به مباحث خارجی غیر از بهبودی اعضا و نیز تمرکز بر روی هدف اصلی و رعایت اصل گمنامی است. به همین سبب در انجمن، گمنامی شخص که شامل چهره، نام خانوادگی و خدمات در سطح مطبوعات، رادیو و فیلم است، حفظ می شود.

انجمن معتادان گمنام حدود ۴۸ نشریه دارد که تمامی خدمات ترجمه، تولید و پخش گروهی بر طبق مشورت با شورای منطقه این انجمن و با نظارت نمایندگان استان ها انجام می شود. تمامی نشریات این انجمن تحت مالکیت معنوی انجمن بوده و کلیه حقوق چاپ و ترجمه برای این انجمن محفوظ است.

روش درمان اعتیاد در انجمن

روش اصلی بهبودی در این انجمن از طریق کمک یک معتاد به معتاد دیگر و ارزش درمانی آن صورت می گیرد. بهبودی در انجمن فرایندی است که معنایی گسترده تر از پرهیز از موادمخدر دارد و با شرکت در جلسات گروهی و ادامه آن از طریق کارکرد ۱۲ قدم معتادان گمنام ادامه می یابد. به عبارت بهتر معتادان گمنام بر روی بیماری اعتیاد و بهبودی آن تمرکز دارد، نه مصرف ماده مخدر.

جلسات و نقش آن ها

شرکت در جلسات و قرار گرفتن در میان همدردان و نیز استفاده از تجربیات آن ها نقش موثری در امیدواری اعضا جهت ادامه مسیر بهبودی دارد. اعضای انجمن معتقدند: «کسانی که به طور مرتب در جلسات شرکت می کنند، پاک می مانند.»

خانواده چند میلیونی NA

اعضای انجمن در جلسات، صادقانه تجربیات خود را در زمینه پاک ماندن، غلبه بروسوسه ها، فاصله گرفتن از بیماری و استفاده از اصول روحانی به عنوان ابزارهای یک زندگی پاک و موفق، با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

نحوه عضویت

عضویت و حضور در جلسات بهبودی این انجمن کاملا رایگان است و هیچ محدودیتی ندارد، در انجمن هیچ تفاوتی میان افراد وجود ندارد و هر معتادی با هر موقعیت اجتماعی، اقتصادی، نوع ماده مصرفی، جنسیت، سن و نژاد می تواند در کمال یکسانی در جلسات شرکت کرده و بهبودی خود را دنبال کند. به عبارتی معتادان گمنام هیچ معتاد در حال رنجی را که خواهان بهبودی باشد، از خود نمی رانند.

تنها لازمه عضویت در این انجمن تمایل به قطع مصرف است. قطع مصرف یا به اصطلاح پاک شدن، پیش شرط شرکت در جلسات انجمن نیست؛ درواقع یک معتاد از زمانی که تصمیم به قطع مصرف بگیرد و به انجمن ما بیاید، عضو ما محسوب می شود.

تامین نیازهای مالی

انجمن معتادان گمنام از لحاظ مالی کاملا متکی به خود است و کمک های مالی مانند وام، وقف، هدیه و... را نیم پذیرد. در طول جلسات سبدی به گردش در می آید که هر کس به اندازه توان و سهم منصفانه خود مبلغی را در سبد می اندازد؛ در حقیقت انجمن هزینه های خود را صرفا از طریق کمک های داوطلبانه اعضا تامین می کند.

البته انجمن معتادان گمنام هرگونه حمایت معنوی را که با هدف کمک رسانی به معتادن در عذاب جامعه است، می پذیرد.

برخورد معتادان گمنام با بیماری اعتیاد کاملا شفاف است، در روند درمان انجمن به هیچ وجه مسئله سم زدایی وجود ندارد. انجمن وارد مسائل دارودرمانی اعضا هم نمی شود، درمانگر یا مشاور حرفه ای ندارد و درمان های حرفه ای، طبی، قانونی، خدمات روان درمانی یا روحی ارائه نمی دهد. حمایت، فقط حمایت معنوی است. انجمن تلاش می کند با ارائه کمک های معنوی به یکدیگر، بهبودی اعضا را شکل و تداوم بخشد.

خانواده چند میلیونی NA

اصول دوازده قدم

مبنای برنامه بهبودی معتادان گمنام «دوازده قدم» است؛ این قدم ها مجموعه رهنمودهایی برای دستیابی عملی ما از بیماری اعتیاد به بهبودی است، هم زمان اعضا با تمرین این رهنمودها می آموزند که چگونه با مسائل روزانه خود رو به رو شوند.

خدمات اجتماعی انجمن معتادان گمنام

مهم ترین فعالیت انجمن معتادان گمنام برگزاری جلسات بهبودی توسط گروه های مستقل در سراسر دنیاست. اما در راستای هدف اصلی انجمن یا همان «رساندن پیام به معتادان در حال عذاب». ساختار خدماتی از کمیته های اجرایی شکل گرفته است. این کمیته با هدف توسعه پیام انجمن و ایجاد ارتباط و ارائه خدمات به جامعه تشکیل شده است.

کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی: برقراری ارتباط با عموم جامعه و تشریح برنامه های انجمن و هماهننگی و ارتباط با مسئولان کشور از طریق برگزاری کنفرانس ها، جلسات معارفه، غرفه ها و نمایشگاه ها و ارتباط با رسانه ها و....

کمیته زندان ها و بیمارستان ها: برگزاری جلسات در زندان ها و مراکز درمانی است به این ترتیب معتادانی که دسترسی آسان به جلسات انجمن ندارند، می توانند به دور از مواد مخدر به زندگی و بهبودی بپردازند. امروزه جلسات انجمن در بیش از ۱۸۰ زندان و ۳۵۰ کلینیک به صورت هفتگی برگزار می شود.

کمیته وب سایت: معرفی انجمن، قرار دادن زمان و مکان برگزاری جلسات روزانه برای اعضا و یا معتادانی که تمایل دارند برای اولین بار به جلسات وارد شوند.

• پیام ما این است که هر معتادی می تواند مصرفش را قطع کند. میل به مصرف مواد مخدر را از دست بدهد و روش جدیدی را برای زندگی پیش بگیرد.

• چشم انداز آینده انجمن معتادان گمنام این است که همه معتادان بتوانند برای یک بار هم که شده است، پاکی و رهایی از موادمخدر را تجربه کنند.

خانواده چند میلیونی NA

تماس با انجمن معتادان گمنام

شماره تلفن مسئولان کمیته های روابط عمومی و آدرس جلسات نواحی ایران در وب سایت رسمی این انجمن برای افرادی که مایلند در این انجمن عضو شوند درج شده است.

خطوط تلفنی گویا دفتر مرکزی به شماره ۸۸۹۵۵۵۵۱ و ۸۸۹۵۵۵۵۲ هم به منظور کمک به معتادان در پیدا کردن نزدیک ترین جلسات طراحی شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج