۱۷۸۵۰۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تورهایی به سبک ریچ کیدز!

تبلیغات پیامکی آژانس های مسافرتی این روزها دیگر فقط محدود به تورهای داخلی و ترکیه و دبی نیست بلکه با حجم انبوهی از تورهای گرانقیمت اروپایی روبرو هستیم. چند درصد از مردم توانایی ثبت نام در این تورها را دارند.

تورهایی به سبک ریچ کیدز!





روزنامه هفت صبح - فرنوش آبا: تبلیغات پیامکی آژانس های مسافرتی این روزها دیگر فقط محدود به تورهای داخلی و ترکیه و دبی نیست بلکه با حجم انبوهی از تورهای گرانقیمت اروپایی روبرو هستیم. چند درصد از مردم توانایی ثبت نام در این تورها را دارند.

«تورهای لوکس نوروز 94، برزیل، مکزیک، کوبا، فرانسه، اسپانیا»، «نوروز 94، لوکس ترین هتل پنج ستاره آلانیا، رو به دریا»، «فرانسه، پرتغال، اسپانیا یک فروردین، 11 روزه».

این روزها شاید پیامک هایی با این محتوا به دست شما هم رسیده باشد؛ پیامک هایی از طرف آژانس های تبلیغاتی که تورهای گرانقیمت خود را چند روز قبل از هر تعطیلی تبلیغ می کنند و یک ماه مانده به عید نوروز این تبلیغات به اوج خود می رسد.

مسلما افرادی از قشر متوسط توانایی ثبت نام در چنین تورهایی را ندارند. برای مثال تور یک هفته ای برزیل با هزینه نفری 20 میلیون تومان برای یک خانواده چهارنفره، 80 میلیون ت.ام می شود که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، هر خانواده ای استطاعت آن را ندارد تا چنین هزینه ای را پرداخت کند.

تورهایی به سبک ریچ کیدز!

با اینحال هر سال به تعداد این تورهای گرانقیمت و آژانس های برگزارکننده آنها اضافه می شود که نشان می دهد استقبال از آن در وضعیت بدی نیست. حالا سوال اینجاست که چه تعداد از خانواده های ایرانی در این تورها ثبت نام می کنند؟ این افراد از چه قشری هستند؟ به چه دلیل هر سال به تعداد این تورها اضافه می شود؟ این موضوع نشان دهنده جمع شدن روزافزون ثروت در دست قشر مشخصی از مردم کشور است؟

قیمت تورهای اروپایی

با چند آژانس مسافرتی تماس گرفتیم تا از ریز امکانات و قیمت ها مطلع شویم. در ادامه ماحصل این پیگیری را می خوانید:

تور اروپا؛ هفت شب فرانسه، هتل پنج ستاره، پرواز ایران ایر، دو میلیون و ۸۹۰ به علاوه ۱۵۹۰ یورو که در مجموع می شود ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان.

تور اروپا؛ چهار شب پاریس، چهار شب بارسلون، پرواز ترکیش، سه میلیون و ۷۹۰ هزار تومان، ۲۶۹۰ یورو که در مجموع می شود ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان.

تور اروپا؛ فرانسه، پرتغال، اسپانیا، ۱۱ روزه، با پرواز ترکیش و ترانسفر فرودگاهی، پروازهای داخلی با خود آژانس، اقامت هتل پنج ستاره، ویزای شینگن و بیمه و تورلیدر فارسی و خارجی و راهنمای محلی، گشت شهری چهار روزه، سه میلیون و ۷۹۰ هزار تومان به اضافه ۲۶۹۰ یورو که در مجموع می شود ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان.

تور برزیل؛ هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به اضافه ۲۹۹۵ یورو که در مجموع می شود ۲۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان.

تور فرانسه؛ هشت روزه، با امکانات معمول تورهای اروپایی، دو میلیون و ۸۹۰ هزار تومان به اضافه ۱۵۹۰ یورو که در مجموع می شود ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان.

۲۱۷ میلیون تومان ناقابل به مقصد آفریقای جنوبی

هومن نجفی، کارشناس حوزه گردشگری در این باره می گوید: «به طور کل هر گروه از این تورها، ۲۵ تا ۴۰ نفرند. نه فقط در تهران بلکه در شیراز و مشهد و خیلی از شهرهای دیگر ایران این تورها برگزار می شود و معمولا قشر ثروتمند از این تورها استقبال می کنند.

در طول نوروز حدود ۱۰۰ هزار نفر در تورهای خارجی شامل تایلند و مالزی و چین و تورهای اروپا ثبت نام می کنند که حداقل ۱۵ درصد آنها مقاصد گرانقیمت بالای ۱۰ میلیون تومان را انتخاب می کنند. آن ۲۰ هزار نفری که تورهای گرانقیمت را انتخاب می کنند و کل این ۱۰۰ نفر در مقابل جمعیت کشور زیاد نیستند اما با یک حساب سرانگشتی می توانیم بفهمیم کل این تورها سالیانه چه هزینه هنگفتی را دربر می گیرد.»

به گفته نجفی، استقبال از تورهای گرانقیمت در تعطیلات عید نوروز بیشتر از تابستان و تعطیلات دیگر بین سال است: «۲۰ میلیون تومان قیمت یک تور معمولی اروپایی است. افرادی هستند که غیر از اینکه مشتری ثابت این نوع تورها هستند، حتما می خواهند که هتل شان پنج ستاره باشد و بلیت شان فرست کلس و بیزینس کلس؛ یعنی ۱۵ میلیون تومان گران تر از تورهای معمولی.»

یک خانواده پنج نفره برای چنین توری به مدت ۱۰ روز باید نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه تور بدهد یا توری مثل آفریقای جنوبی که هر گروه آن ۳۴ نفرند به گفته نجفی هر سال حداقل ۱۸ نفر از این افراد تقاضای بلیت فرست کلس دارند: «خانواده هفت نفره ای ثبت نام کرده بودند که نفری ۳۱ میلیون تومان هزینه سفرشان می شد، یعنی در کل رذقمی معادل ۲۱۷ میلیون تومان.»

یا به طور مثال تور یک هفته ای یونان را عید نوروز در نظر بگیرید که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد. یک زوج جوان بدون بچه باید ۲۰ میلیون تومان به علاوه چند میلیون تومان هزینه جانبی برای این سفر پرداخت کنند. چند درصد از زوج های ایرانی قادر به تامین چنین هزینه ای هستند. با احتساب اینکه باید به فکر خرج های ۱۱ ماه و سه هفته دیگر سال هم باشند!

ظرفیت تورهای گرانقیمت، تکمیل است!

با اینحال ظرفیت این تورها هر سال تکمیل می شود. به گفته نجفی برای همین است که آژانس ها هر سال به تعداد گروه های چنین تورهایی اضافه می کنند: «حداقل ۸۰ درصد این گروه ها پر می شوند. آژانسی را می شناسم که هر سال سه تا چهار گروه به مقصد آفریقای جنوبی داشت و امسال آن را به پنج گروه ارتقا داده است. این موضوع نشان دهنده این است که از این تورها استقبال شده.»

او در ادامه می گوید: «کل تورهای لاکچری آژانس برای عید معمولا شامل ۳۰ گروه است که دست کم ۲۸ گروه آن پر می شود. یعنی نزدیک به ۹۰ درصد. البته تورهای گرانقیمت محدود به تورهای اروپایی نیستند. برای مثال تور یک هفته ای برج العرب در عید نوروز، ۲۳ میلیون تومان هزینه دارد که قشر ثروتمند برای آن ثبت نام می کنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج