۱۹۱۳۷
۵۱۰۱
۵۱۰۱
پ

پيشنهاد ما براي شما گياه فيكوس است

قديمي‌ترين گياه آپارتماني

فيكوس يكي از محبوب‌ترين گياهان آپارتماني است؛ اين گياه نسبتا مقاوم است و مي‌توان به راحتي از آن مراقبت كرد، فقط بايد نيازهاي آن را شناخت

قديمي‌ترين گياه آپارتماني

قديمي‌ترين گياه آپارتماني

برترین ها: فيكوس يكي از قديمي‌ترين گياهاني است كه در منزل نگهداري مي‌شود. جالب است بدانيد برگ‌ها، ساقه‌ها و حتي چوب اين گياه درصورت شكستن از خود ماده چسبناكي خارج مي‌كند كه مي‌توان از آن لاستيك تهيه كرد اما بعضي از افراد درصورت تماس اين ماده با پوست بدن‌شان نسبت به آن حساسيت نشان مي‌دهند. البته در هواي آزاد ارتفاع فيكوس به بيش از ۲۵ متر مي‌رسد و در شرايط عادي دائما رو به گسترش و بزرگ شدن است و حتي ريشه‌هاي هوايي مي‌دهد كه خود به‌صورت تنه‌هاي مضاعف گياه درمي‌آيد. با اين همه اين گياه جواب خوبي به شرايط آپارتمان مي‌دهد. در كل گياهان كوچك و جوان به سرعت و به آساني با محيط خانه شما خو مي‌گيرند اما گياهان بزرگ‌تر ابتدا اندكي افت مي‌كنند و برگ‌هاي‌شان مي‌ريزد يا قهوه‌اي مي‌شود.


پنجره‌اي پرنور انتخاب كنيد

اگرچه اين گياه در سايه هم مي‌تواند خود را زنده نگه‌دارد ولي رشد آن مطلوب نيست. گياه به نور كامل نياز‌دارد اما حواس‌تان باشد كه آن را از نور مستقيم آفتاب در امان نگه داريد. در زمستان نيز بايد آن را از سرما حفظ كرد.


هرسال احتياج به تعويض گلدان دارد

فيكوس جزو گياهاني است كه رشد سريع داشته به همين دليل هر سال نياز به تعويض گلدان دارد. درصورتي كه براي‌تان تعويض مشكل است مي‌توانيد ۵ تا ۷ سانتي‌متر از خاك سطحي گلدان را با خاك غني از مواد‌غذايي و نو تعويض و هر ۲هفته يك‌بار كوددهي كنيد.


خاك مخلوط تهيه كنيد

بهترين خاك، خاك لوم است‌ كه مي‌توانيد آن را از باغ‌هاي گل بگيريد كه مخلوطي است از برگ پوسيده، كود حيواني و خاك رس (خاك باغچه).


تميزي برگ‌ها فراموش نشود

برگ‌هاي اين گياه را بايد با ملايمت با پارچه‌اي پنبه‌اي يا اسفنج مرطوب تميز كنيد، حواس‌تان باشد از مواد براق‌كننده شيميايي در هر ماه فقط يك‌بار استفاده كنيد.


با قلمه تكثير كنيد

بهترين راه براي تكثير اين گياه گرفتن قلمه حداقل با يك برگ در بهار است. اين قلمه را بايد در درجه حرارت 24 تا 27 درجه سانتي‌گراد ريشه‌دار كرد؛ البته در بهار معمولا همه قلمه‌ها ريشه مي‌دهد.


نسبت به خشكي مقاوم است

بايد اجازه دهيد سطح خاك در بين ۲آبياري خشك شود. آب زياد از حد به گياه آسيب مي‌رساند البته خوشبختانه اين گياه نسبت به خشكي مقاوم است. در واقع در تابستان هفته‌اي ۲بار و در زمستان هفته‌اي يك‌بار آبياري براي فيكوس كافي است.


بيماري‌هاي گياه را بشناسيد

  • برگ‌ها به شكل رنگ پريده و ريز هستند، يعني گياه شما احتياج به كود دارد
  • برگ‌ها بي‌رنگ شده‌اند، يعني نور گياه خيلي زياد است و بهتر است گياه را به محل پرنورتري منتقل كنيد.
  • در زير برگ‌ها و روي ساقه لكه‌هاي برجسته قهوه‌اي مشاهده مي‌شود: اين عارضه مربوط به حمله حشره آفت است و بهتر است هرماه يك‌بار با سم حشره‌كش نفوذي گياه را سمپاشي كنيد و با پنبه آغشته به سم نيز مي‌توانيد لكه‌ها را مسموم كنيد.
  • زخم‌هاي پنبه‌اي شكل سفيد در سطح برگ‌ها ظاهر مي‌شوند: عامل آن حشره آفت است و بهتر است هر 2هفته يك‌بار تا رفع اين علائم با سم حشره‌كش نفوذي گياه را سم‌پاشي كنيد.
  • برگ‌ها لكه‌هاي قهوه‌اي دارند و به‌طور ناگهاني سقوط مي‌كنند: هواي اتاق براي اين گياه خيلي سرد است و بهتر است گلدان را به محل گرم‌تري ببريد.
  • لكه‌هاي زرد روي برگ‌هاست و تارعنكبوت زير آن‌ها مشاهده مي‌‌شود: كنه قرمز ريز، عامل آن است؛ هرهفته يك‌بار با سم كنه‌كش گياه سمپاشي كنيد، همچنين غبارپاشي در كاهش آفت موثر است.
  • لكه‌هاي سوخته روي برگ‌ها نمايان شده‌است؛ بهتر است در آفتاب غبارپاشي نكنيد و گياه را از معرض اشعه مستقيم آفتاب در امان نگه داريد.
  • برگ‌ها لوله‌ شده و آويزان هستند؛ گياه شما تشنه است، گلدان را به‌مدت 15 دقيقه درون تشت پرآب قرار دهيد و آبياري را تنظيم كنيد.
  • نكته گياه پزشكي؛ گلدان گياه بيمار را هرگز عوض نكنيد چون باعث از بين رفتن گياه مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج