۲۰۰۷۷
۲ نظر
۵۰۳۰
۲ نظر
۵۰۳۰
پ

راهنمای سفر نوروزی از غرب تا شرق دور

همه جاي ايران سراي من است ۲

«جاده ابريشم» قصه‌اي دارد و ماجرايي شنيدني از گذشته هاي دور تا به امروز.

همه جاي ايران سراي من است 2

همه جاي ايران سراي من است 2

مدت زمان: از 8 تا 11 روز

«جاده ابريشم» قصه‌اي دارد و ماجرايي شنيدني از گذشته هاي دور تا به امروز.
امروز ديگر در مسير جاده ابريشم نه ديوي در راه مي‌بينيد و نه از تشنگي تلف مي‌شويد، نه تجارت مي‌كنيد و نه دزدي در راه است، نه مي‌فروشيد و نه مي‌خريد، نه خطري دارد و نه دلهره‌اي. شما از مسيري مي‌گذريد كه روزگاري جاده پيوند و صلح بود. شاهان از اين جاده هدايا را براي هم مي‌فرستادند. بيماري‌ها از اين راه انتقال مي‌يافت. افسانه‌ها و اسطوره‌ها و داستان‌ها و دين‌ها از اين مسير از دياري به ديار ديگر مي‌رفتند و كماكان به حيات خود ادامه مي‌دادند. جاده ابريشم تلاقي ميان شرق و غرب بود در وراي هزاره‌ها و سده‌ها. ادويه، چاي، كاغذ، ظروف چيني، يونجه و انگور، شيشه و بخور از اين راه و از كشورهاي مبدا به كشورهاي مقصد مي‌رسيد. جاده ابريشم فقط يك راه نبود. جاده اصلي‌اش هم گستره‌اي از شهر شيان در چين دارد تا ونيز در ايتاليا. از اين ميان ما آن مسيري را شرح مي‌دهيم كه در مرز سياسي ايران است و يكي از راه‌هاي اصلي ابريشم به شمار مي‌رفت. نكته ديگر اين‌كه مسير جاده ابريشمي كه شرح داده مي‌شود، در ميانه راه به جاده شاهي زمان هخامنشيان و راه عتبات عاليات در زمان فعلي مي‌پيوندد.


همه جاي ايران سراي من است 2
  • سرخس
دیدنی ها: مزار شیخ لقمان سرخسی عارف قرن چهارم هجری شمسی، پل خاتون و رباط شرف مربوط به دوران سلجوقیان، غار مزدوران، دریاچه و غار بزنگان

كاروانسراي رباط شرف از هنر معماري ايران حكايات بسياري برايتان نقل مي‌كند. با همه بلاهايي كه بر سرش آمد، از هجوم تاتار و بلاي تيمور و مصيبت ازبك و تكان زلزله و كوبندگي باد و باران در برّ بيابان، اماكاروانسراي رباط شرف هنوز استوار است.

شروع: سرخس

حرکت: از سرخص به مشهد


همه جاي ايران سراي من است 2
  • مشهد
حمدالله مستوفي در قرن هشتم از نخستين كساني است كه سناباد (دهكده‌اي قديمي) را مشهد ناميده و از آن زمان تا‌كنون آن‌جا را همچنان مشهد، يعني جايگاه شهادت حضرت امام رضا(ع) مي‌گويند. مشهد از آن شهرهايي است كه حداقل بايد دو روز كامل را در آن سپري كرد تا اندكي از بسيارش را درك كرد.
بازدید: بارگاه امام رضا (ع)، مسجد گوهر شاد، آرامگاه نادرشاه، موزه آستان قدس رضوي، گنبد سبز، آرامگاه خواجه ربيع، ارگ باغ ملي و بازه هو

مکان‌های دیدنی اطراف مشهد: توس شامل آرامگاه فردوسی و گنبد، ییلاقات اطراف مشهد، به خصوص شاندیز و طرقبه، کوهسنگی، پارک جنگلی وکیل‌آباد و بوستان ملت.

پیشنهاد خرید یک کالای فرهنگی: موسيقى خراسانی يكى از قديمى‌ترين اشكال موسيقى ايرانى است كه به صورت آهنگ‌ها و ملودى‌هاى گوناگون در ميان مردم شهر و روستاهاى خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نواخته می‌شود. اين تفاوت‌ها از ناحيه تربت جام و تربت حيدريه تا ناحيه بجنورد (خراسان شمالی) و قوچان كاملاً مشهود است.

اگر دوست‌داشتید مسافرت‌تان بیشتر طول بکشد، به سمت شمال مشهد، چناران و قوچان يا براي گشت و گذار به سمت جنوب، تربت جام و تربت حيدريه و كاشمر برويد و از شگفتي‌هاي آن سرزمين‌ها هم حظ خاطري ببريد. مقابر قطب‌الدين حيدر و ابوسعيد ابي‌الخير در تربت حيدريه و مقبره شيخ احمد جامي در تربت جام واقع‌اند.

حرکت از مشهد به سمت نیشابور : صبح روز چهارم


همه جاي ايران سراي من است 2
  • نیشابور
نيشابور منسوب به شاپور دوم است كه در قرن چهارم ميلادي به تجديد بناي آن همت گماشت. باني اول اين شهر، شاپور اول پسر اردشير بابكان موسس سلسله ساساني است. در اوائل دوران اسلامي نيشابور به «ابرشهر» نيز معروف بود و به همين نام در سكه‌هايي كه خلفاي اموي و عباسي در آن شهر ضرب كرده‌اند، ياد شده است. نيشابور در سال 618 كه لشكريان مغول به آن هجوم بردند، غارت شد و به قول ياقوت مغول‌ها در آن‌جا حتي يك ديوار هم برجا نگذاردند.

بازدید: مسجد جامع نيشابور، موزه نيشابور، مزار شيخ عطارنيشابوري، مزار عمر خيام، كمال‌الملك

صرف ناهار در نیشابور

حرکت به سمت سبزوار: بعد از ناهار


همه جاي ايران سراي من است 2
  • سبزوار
بازدید: مسجد جامع سبزوار، يخچال‌های قديمی، آتشکده آذر برزين مهر (يكي از سه آتشكده مهم در روزگار ساسانيان)، کاروانسرای ريوند، آرامگاه بيهقی، موزه مردم شناسی سبزوار، مسجد جامع فريومد، مدرسه فخريه، آرامگاه پير مراد و آرامگاه ملا‌هادی سبزواری


همه جاي ايران سراي من است 2
  • کویر
در ايالت باستاني قومس و استان سمنان فعلي هستيد. شاهرود، در حد فاصل دو نوع آب و هوای خشک و کویری در جنوب و مرطوب و پرباران در شمال واقع شده که آب و هوایی مطبوع برای این شهر فراهم کرده و آن را در ردیف خوش‌آب و هواترین شهرهای ایران قرار داده است.

بازدید: كوير «حاج علي قلي» (حدود 70 كيلومتر به سمت جنوب)، منطقه حفاظت‌شده ‌خوار توران در جنوب شرقي شاهرود و منطقة‌حفاظت شده خوش ييلاق در شمال شرقي شاهرود


همه جاي ايران سراي من است 2
  • بسطام
از شاهرود چند كيلومتري را به سمت شمال برانيد و به بسطام برسيد. شهر عارف بزرگ، بايزيد بسطامي. زيارت مقبره بايزيد بسطامي و ديدار از ديدني‌هاي اين شهر كوچك زيبا، صفايي به حال و هواي سفر شما مي‌بخشد.

بازدید از بسطام و زيارت مقبره بايزيد بسطامي


همه جاي ايران سراي من است 2
  • شاهرود
حرکت: از شاهرود به دامغان


همه جاي ايران سراي من است 2
  • دامغان
دامغان، زمانی با نام «صد دروازه» (هكاتوم پليس) يكي از شهرهاي مهم و به نوعي پایتخت دولت اشکانیان بوده است.

بازدید: یكي از قدیمی‌ترین مساجـد ایران به نام مسجد تاریخانه.

اين ساختمان مظهر عظمت و اعتماد و در عين حال فروتني است و همواره احساسي از شكوه و زيبايي را در بيننده ايجاد مي‌كند. پايه‌هاي عظيم آن محكم‌تر از حد نياز به نظر مي‌رسد و از اين روست كه اين بنا را جزو اولين بناهاي ضدزلزله در دوران اوليه اسلامي قلمداد مي‌كنند. به هر حال اين مكان كه به خانه خدا معروف است، هوش عاطفي هر كسي را كه ساعتي را در آن به سكوت بگذراند، برمي‌انگيزد.

سایر نقاط دیدنی: مسجد جامع، برج چهل دختران، تپه حصار، آرامگاه پير علمدار و آرامگاه اما‌زادگان جعفر و محمد

سوغات:‌دامغان دو گونه آب‌وهوا دارد. از جنوب به دشت کویر و از شمال به‌ دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز متصل است و به همین دلیل بیشتر گونه‌های میوه در این شهر می‌رویند.

استراحت شبانگاهی، شام و صبحانه : هتل ايرانگردي و جهانگردي


همه جاي ايران سراي من است 2
  • سمنان
ناهار: سمنان و حرکت به سمت تهران


همه جاي ايران سراي من است 2
  • روستاي صوفي‌آباد
20 كيلومتر بعد از سمنان به جايي مي‌رسيد كه راهي به روستاي صوفي‌آباد دارد. صوفي آباد از آن روستاهاي زيباي كويري با معماري خانه‌هاي ايراني و البته محل دفن شيخ علاء‌الدوله سمناني عارف بزرگ قرن هشتم است.در كنار جاده، كاروانسراي لاسجرد نظرتان را جلب مي‌كند.


همه جاي ايران سراي من است 2
  • ايوانكي
ايوانكي محل رويارويى دو دنياى متفاوت است. جاده مشهور سنگفرش كوير از حوالى ايوانكى آغاز مى‌شود و تا قلب كوير راه مى‌يابد. قدمت اين جاده به ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال پيش مى‌رسد. مى توان گفت كه قديمى‌ترين جاده جهان است. جاده به اين معنى كه زير سازى داشته باشد و تاسيسات ميان راهى.


همه جاي ايران سراي من است 2
  • تهران
توقف در تهران و بازدید از نقاط دیدنی تهران و ری به مدت 2 روز

حرکت از تهران به سوی ساوه: قبل از غروب آفتاب


همه جاي ايران سراي من است 2
  • ساوه
استراحت شبانگاهی، شام، صبحانه
بازدید: مسجد جامع و كاروان‌سراي باغ شيخ
حرکت به سمت همدان


همه جاي ايران سراي من است 2
  • همدان:
ديدار از جذابيت‌هاي شهر همدان به تنهايي فرصتي چندين روزه مي‌خواهد.
بازدید: كتيبه گنجنامه، تپه‌هاي عباس آباد، آرامگاه ابن‌سينا، مقبره باباطاهر، مقبره پيامبر يهودي، مردخاي

حرکت از همدان به‌سمت كنگاور


  • معبد آناهيتاي كنگاور
ايشتار بابلي و عيلامي، ناناي سومري، سرس وتي هندي، آرتميس يوناني، داياناي رومي، آي خانم افغاني، ننه خاتون سغدي، ‌اشي در مكتب زرواني لرستان و آناهيتاي ايراني با اختلاف جزيي، تقريباً‌ همگي يك كاراكتر دارند. «اردوي سور آناهيتا» نام كامل ايزد بانوي آب‌هاي روان ايران باستان است كه معبدي براي ستايش از او در كنگاور ساخته بودند.


همه جاي ايران سراي من است 2
  • بازدید از بی‌ستون
مي‌گويند نام قديمش، بغستان بوده به معناي جايگاه خدايان. «بغ» همچنان كه در «بغ‌دخت» به «بي» و واژه «بغ‌دخت» به «بي‌دخت» تبديل شده ، در واژه بغستان هم روال پيشين در پيش گرفته و ما امروز به آن جايگاه خدايان ديروز، مي‌گوييم: بيستون. بيستون كوهي است كه فرهاد در آن نقش عاشقي‌اش را كند (بنا به فرهنگ مردم محلي). همان جايي است كه داريوش، شاه‌شاهان‌ هخامنشي براي دوست و دشمن نگاشت كه با «بردياي دروغين» چه كرد. و همان جايي است كه هركول سال‌هاست كه در آن لميده و گويي به كرمانشاه مي‌نگرد. ما در اين‌جا مشهورترين كتيبه ميخي جهان را داريم. ما در اين‌جا طولاني‌ترين كتيبه فارسي باستان را مي‌بينيم. اين‌جا همان جايي است كه مهم‌ترين سند تاريخي زمان داريوش هخامنشي تقريبا بدون هيچ تحريفي به ما رسيده است.

به كرمانشاه كه برسيد حداقل بايد يك شب اقامت كنيد. كرمانشاه از آن شهرهايي است كه بهتر است آدم قبل از مرگ آن را ببيند.

بازدید: تكيه معاون‌الملك (موزه مردم شناسي)، تاق‌بستان

پیشنهاد ویژه نهار: دنده كباب كرمانشاهي در کنار طاق‌هاي سنگي ساساني.پیشنهاد شام: توصيه مي‌كنيم براي ديدار از همه چراغ‌هاي روشن شهر كرمانشاه، شام‌تان را در پارك كوهستان ميل كنيد.

در تاق‌بستان، گويي شاهان ساساني، در سر راه مردمان آن روزگاران، تاييد پادشاهي‌شان توسط اهورامزدا را به رخ مي‌كشند. اهورامزدا و مهر و آناهيتا،هر سه اين ايزدان و ايزدبانوان، در اين‌ مكان جمع‌اند.گويي اين كوه مكاني است براي شور و مشورت آن‌ها.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امير

      خيلي متاسفم كه به زيبايي هاي استان اذربايجان شرقي اشاره نكرديد معلومه كه اين كاره نيستيد ................

    • بدون نام

      خیلی عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج