adexo3
۲۰۲۴۵۴
۱ نظر
۵۶۶۸
۱ نظر
۵۶۶۸
پ

قلعه‌های اسعدیه چلیچه

چلیچه یکی از روستاهای بزرگ میزدج است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کرد واقع شده است. در قسمت شمال این ده ، امام زاده ای است که به «آب مراد» معروف است.

سایت تیشینه: چلیچه یکی از روستاهای بزرگ میزدج است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کرد واقع شده است. در قسمت شمال این ده ، امام زاده ای است که به «آب مراد» معروف است. در خارج از چلیچه و در شکاف دره ای سرسبز و خرم که به «دره راز» یا اسعدیه معروف است، دو قلعه با فاصله کمی از هم به دستور سالار اعظم و خان بابا خان ساخته شده که در نوع خود زیبا و جای بسیار مصفایی است.

قلعه‌های اسعدیه چلیچه
این قلعه دردامنه کوه جهان بین در بین درخت‌های فراوان وجایی پاکیزه بنا شده که این قلعه دارای دو ساختمان خان نشین مربوط به عهد قاجار وفاصله آن تا روستای چلیچه حدود 2 کیلومتر می‌باشد که از قلعه تاروستای مذکور جاده ای به صورت سنگ فرش که دوطرف آن درختان سنجد سربه فلک کشیده وزیبای خاصی بوجود آورده است. این جاده از دوطرف دارای درختان سایه دار بوده که تا 40 سال پیش هم کم وبیش به همان حالت اولیه بود متاسفانه براثر بی توجهی درختان آن از بین رفته وجاده اصلی آن نیز تقریبا محو شده است این محل هم اگر مورد توجه قرار گیرد می‌تواند تفریح گاه بسیار زیبا وفرح بخشی باشد.

دریک کیلومتری شمال شرقی راستاب در امتداد بالایی دره‌ی راز "باغ پایین" یا همان مجموعه کاخ‌های اسعدیه قرار دارد.

این مجموعه به ترتیب از بالا امارت خان باباخان اندرونی کوشک محمد خان سالار اعظم (پسر کوچک جعفر قلی)

خان ایل خانی معروف به سرداراسعد دوم فاتح تهران .

برادر زاده‌ی سردار اسعد اول وصمصام الصلتنه نخست وزیرمشروطه احمدشاه .برادر امیر بهادر علی قلی خان سردار اسعد سوم ووزیر جنگ ایران وبرادر زاده سردار مریم وپسردایی علیمردان خان چهارلنگ بوده.

توسط احمد شاه به لغب سالار اعظم ملغب شد.او آخرین سردار بختیاری بود شجاعت او در حدی بود که به محمد خان هیبرون مشهور شد در سن 21سالگی در فتح تهران دوشادوش پدر وبرادران به فرماندهی قشون پرداخت .

در نبرد شیر علیمردان خان او وبرادر تنی اش خان باباخان که از یک مادر بودند تنها کسانی در طایفه‌ی ایلخانی بودند که از شیر علیمردان پسر عمه‌ی خود دفاع کردند که خان باباخان به همین دلیل ودر همانسالها ی اعدام علی مردان اعدام ومحمد خان هم سالها در زندان بود.

قلعه‌های اسعدیه چلیچه

این سردار بزرگ سالهای آخر عمر خود را صرف سرکوب راهزنان وطوایفی نمود که از سکنه‌ی چهارمحال وکهکلویه وبویر احمد ودیگر مناطق لر نشین صلب آرامش می‌کردند . هنوز خاطره‌ی برخورد او با راهزنان ودزدان در میان مردم منطقه نقل می‌شود"ادامه‌ی مطلب بزودی در بخش فرهنگ وآداب ورسوم همین وبلاگ منتشر می‌شود")که شباهت زیادی با کوشک جونقان دارد این کوشک با باغی که او را در برگرفته در سالهای اخیر به بخش خصوصی فروخته شده وورود به آن توسط مالک کنونی ممنوع شده باخبرشدم که این کوشک زیبا در سال ۱۳۸۸ بدست افراد ناشناس به آتش کشیده شده وچیز زیادی از آن باقی نیست که همین ساختمان بی سقف در صورت بی توجهی سر نوشت کاخ پایین را پیدا می‌کند ودر آخر کاخ بیرونی یا امارت پایین که در نزدیکی جاده‌ی کنونی راستاب به چلیچه بوده اکنون بطور کلی ویرات شده وبجای آن بیمارستان ساخته اند وجز آثار محدود چیزی از آن قابل دیدن نیست!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام لطفا زمان پست و سمت های سیاسی سالاراعظم را دقیق تر بیان کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج