۲۱۷۳۴۳
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

دانشگاه‌های بلاروس، اگر چه اعتبار بین المللی چندانی در دنیا ر زمینه‌های پزشکی و فنی مهندسی ندارند، اما نسبت به هزینه‌های تحصیل و زندگی در سوئد و هلند و نروژ، گزینه خوبی برای متقاضیان تحصیل در اروپا هست.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

دانشگاه‌های بلاروس، اگر چه اعتبار بین المللی چندانی در دنیا در زمینه‌های پزشکی و فنی مهندسی ندارند، اما نسبت به هزینه‌های تحصیل و زندگی در سوئد و هلند و نروژ، گزینه خوبی برای متقاضیان تحصیل در اروپا هست.

جمهوری بلاروس یا روسیه سفید، یکی از کشورهای بلوک شرق است که در اروپای شرقی قرار دارد و از سال ۱۹۹۰ میلادی از اتحادیه جماهیر کمونیستی روسیه جدا شد و به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته شد. این کشور با روسیه، لهستان، لیتوانی و لتونی هم مرز است و شهر زیبای مینسک، پایتخت این کشور را تشکیل می‌دهد که قریب به ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. دانشگاه دولتی بلاروس، در زمره ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد که قریب به یک قرن قدمت دارد.

بلاروس اگر چه با مشکلات اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، اما از نظر دانشجویان خارجی، یک منطقه کم هزینه با فرصت‌های تحصیلی و تحقیقاتی متنوع به زبان‌های روسی و انگلیسی به ویژه در رشته‌های پزشکی، داروسازی، و فنی مهندسی می‌باشد. در یک دهه اخیر، بلاروس به عنوان یکی از مناطق تحصیلی برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج از کشور در دستور قرار گرفته است. اگر چه تا کنون در سلسله مطالب تحصیل و زندگی در خارج از کشور، کشورهای مختلف و تاپ اروپایی مانند فرانسه، آلمان، فنلاند، هلند، مجارستان و حتی پرتغال مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما هستند علاقمندان ایرانی که جلای وطن می‌کنند و این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. برای همین منظور، گفتار امروز را اختصاص داده‌ایم به فرصت‌های تحصیل و زندگی در کشور بلاروس.

با ما همراه باشید

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

پیش از ورود به بحث، بد نیست که ویدئو زیر را که درباره بلاروس و زندگی در آن می‌باشد را نگاه کنید.



نکته ۷۰۰: اکثر متقاضیان تحصیل در کشور بلاروس، رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را برای تحصیل در این دانشگاه‌ها بلاروسی انتخاب کنند که با افزایش شهریه و شرایط ورود به مراکز پزشکی ایران، این تقاضای تحصیل، روز به روز در حال افزایش است و آمارهای غیر رسمی، از افزایش شما ایرانیان متقاضی دلالت دارد. پیش از انتخاب دانشگاه‌های بلاروس برای تحصیل، همواره گفتار مربوط به ارزشیابی مدارک تحصیلی و نظام رتبه بندی دانشگاه‌های خارج از کشور که توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ارائه شده است را بررسی کنید. تلاش کنید دانشگاه یا موسسه ای را انتخاب نکنید که پس از فارغ‌التحصیلی، مورد تأیید وزارت علوم ایران برای تأیید مدرک و گواهی و پروانه‌های اشتغال بعدی نباشد. این فاکتور مهمی است که باید متقاضیان تحصیل در اروپا یا هر جای دیگر دنیا به آن توجه شایانی مبذول دارند..

نکته ۷۰۱: سخت گیری در اعطای پذیرش به دانشجویان در دانشگاه‌های بلاروس به نسبت دیگر شورهای اروپایی مانند هلند و نروژ وجود ندارد و دانشجویان می‌توانند با رعایت حداقل‌های تحصیلی، در رشته مورد علاقه پذیرفته شوند. اما این به آن معنا نیست که شما می‌توانید با مدرک لیسانس، وارد مقطع دکترا در دانشگاه‌های بلاروس شوید!

نکته ۷۰۲: تحصیل در دانشگاه‌های بلاروس، به زبان انگلیسی امکان پذیر است، اما زبان رسمی دراین کشور، انگلیسی نیست و نباید مانند سوئیس انتظار داشته باشید که بتوانید زبان های مختلف اروپایی را در یک محیط چند فرهنگی و چند ملتی فرابگیرید. اگر چه بیش از ۵ هزار دانشجوی خارجی در این کشور مشغول به تحصیل هستند، اما به نسبت کشورهای اروپای غربی، وضعیت بلاروس، قابل مقایسه با دانشگاه‌های شمال و غرب اروپا نیست. اما از استاندارد و کیفیت تحصیلی قابل قبولی برای دانشجویان خارجی برخوردار است.

نکته ۷۰۳: فهرستی از دانشگاه‌های بلاروس در نشانی اینترنتی http://bit.ly/۱J۴eRiE در دسترس می‌باشد.

دانشگاه‌هایی چون:

۱- دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس

۲- دانشگاه دولتی اقتصاد بلاروس

۳- دانشگاه ملی فنی بلاروس

۴- دانشگاه فنی دولتی بلاروس

۵- دانشگاه دولتی مشترک روسیه و بلاروس

۶- دانشگاه فناوری اطلاعات بلاروس

۷- دانشگاه دولتی گومل

۸- دانشگاه زبان‌های خارجی مینسک

۹- دانشگاه کشاورزی گرودئو

۱۰- دانشگاه دولتی پولوتسک

در زمره ۱۰ دانشگاه برتر بلاروس در عرصه‌های فنی مهندسی، اقتصاد، مدیریت و پزشکی می‌باشند که در سالهای اخیر مورد توجه شمار زیادی از ایرانیان متقاضی تحصیل در کشور آرام، زیبا و کم هزینه بلاروس شده‌اند.

دانشگاه دولتی بلاروس که در سال ۱۹۲۱ تأسیس شد از دانشگاه‌های مطرح این کشور است که در نشانی http://www.bsu.by قرار دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

زبان غالب در این دانشگاه روسی است و دانشجویان توصیه می‌شود پیش از ورود یا به این زبان مسلط باشند یا در دوره‌های زبان روسی این دانشگاه شرکت کنند. دانشگاه دولتی پولوتسک بلاروس که در مینسک، واقع است، از دیگر دانشگاه‌های مطرح این کشور به شمار می‌رود که همواره مورد علاقه مخاطبان خارجی قرار دارد. این دانشگاه در نشانی http://www.psu.by/english ارائه شده است و فرصت‌های تحصیلی در حوزه‌های مهندسی و علوم را ارائه کرده است. سایت این دانشگاه حتی به زبان‌های سوئدی و چینی و هلندی نیز مطالبی ارائه کرده است که خود نشان دهنده اقبال اروپایی‌ها تحصیل در این دانشگاه می‌باشد. مهندسی عمران، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت اتومبیل، آموزش و یادگیری، اقتصاد و امور مالی در کنار حقوق، از جمله دانشکده‌های اصلی این دانشگاه معتبر بلاروس می‌باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

به نسبت پرتال دانشکده‌های اروپای غربی، پرتال دانشگاه‌های بلاروس، از جامعیت کافی برخوردار نیست و به متقاضیان توصیه می‌کنیم با نشانی پست الکترونیک دپارتمان‌های مورد علاقه، پیش از سفر به این کشور، هماهنگی لازم را انجام داده و اطلاعات مربوطه را کسب کنند.

دانشگاه دولتی بلاروس، از دیگر دانشگاه‌های معتبر این کشور برای علاقمندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌باشد که در نشانی http://www.bsmu.by ارائه شده است. شمار زیادی از متقاضیان ایرانی علاقمند به تحصیل در دوره‌های پزشکی، در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

شمار زیاد دانشجویان فارسی زبان در این دانشگاه سبب شده تا این دانشگاه بخش فارسی راه اندازی کند و به معرفی قابلیت‌ها و شرایط پذیرش اقدام کند. این اطلاعات در نشانی اینترنتی http://fas.bsmu.by قرار دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

ویدئوی زیر یک راهنمای خوب درباره این دانشگاه پزشکی می‌باشد که سفری دارد به داخل دانشگاه و شما را با این دانشگاه ظرف چند دقیقه آشنا می‌کند.



زندگی دانشجویی در بلاروس را هم می‌توانید در چند دقیقه در ویدئوی زیر مشاهده کنید.



نکته ۷۰۴: هزینه تحصیل دانشجوی خارجی در این کشور جهت تحصیل در رشته‌هایی مانند دندانپزشکی و پزشکی عمومی، به ترتیب سالانه ۳۸۲۰ دلار و ۳۵۰۰ دلار برآورد شده است. برای رشته‌های تخصص پزشکی نیز سالانه ۲۰۰۰ دلار باید متقاضیان تحصیل به زبان روسی این رشته‌ها، در نظر بگیرند.

نکته ۷۰۵: داشتن مدرک دیپلم تجربی با میانگین کل حداقل ۱۶ و داشتن مدرک پیش دانشگاهی با حداقل معدل ۱۴، یکی از زمینه‌های اساسی برای پذیرش در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های این کشور می‌باشد. در گروه پزشکی، در رشته‌های عمومی، تخصصی گروه پزشکی و دندان پزشکی، مدارک دانشگاهی پزشکی بلاروس، مشابه دانشگاه بلگراد و دانشگاه‌های اسلواکی، مجارستان، لهستان، روسیه و جمهوری چک می‌باشد و به صورت مشروط مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می‌باشد و دارندگان این مدارک، باید دوره تکمیلی در ایران را طی کنند که حدود ۱۸ ماه به طور می‌انجامد و در تهران و تبریز و اصفهان، این دوره‌ها برگزار می‌شود. بنابراین در صورتی که علاقمند به تحصیل در این دانشگاه‌ها به زبان روسی هستید، به این موارد که در ایران باید دنبال کنید نیز، فکر کنید.

نکته ۷۰۶: شهریه دانشجویان رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، سالانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برای هر ترم می‌باشد که در صورتی که بخواهید در دوره زبان روسی در کالج موسوم به پاتفک شرکت کنید، باید ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار پرداخت کنید. تحصیل در کالج برای یادگیری زبان انگلیسی حدود ۹ ماه زمان می‌برد. طول دوره دندان پزشکی در این کشور ۵ سال و پزشکی ۶ سال می‌باشد.

نکته ۷۰۷: تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های بلاروس به زبان انگلیسی، هزینه بیشتری به نسبت فراگیر این علوم به زبان روسی دارد. برای رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، دانشجویان باید سالانه ۴۲۰۰، ۴۸۰۰ و ۵۰۰۰ دلار پرداخت کنند. در سال ۲۰۱۴ به این سو، یادگیری رشته‌های فنی و مهندسی به زبان انگلیسی، بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار به نسبت رشته‌های، هزینه در بر دارد.

نکته ۷۰۸: هر دانشجو می‌تواند در این کشور، خوابگاهی با قیمت ۳۵ دلار تا ۱۰۰ دلار به ازای هر ماه کرایه کند.

نکته ۷۰۹: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کشور بلاروس، توانسته‌اند با حدود ۲۰۰ دلار در ماه، از پس هزینه‌های خود در این کشور زیبا و کم هزینه اروپایی برآیند. حتماً شما هم خواهید توانست. هزینه بیمه دانشجویی برای یکسال، ۱۰۰ دلار می‌باشد.

نکته ۷۱۰: اگر از دانشگاه‌های علوم پزشکی بلاروس مدرک اخذ کرده باشید، برای ارزشیابی مدارک شما در ایران، باید از طریق اداره ارزشیابی وزارت بهداشت اقدام کنید.

نکته ۷۱۱: اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم در بخش بلاروس، اطلاعات جامعی درباره دانشگاه‌های این کشور ارائه کرده است.

نکته ۷۱۲: وزارت بهداشت اخیر اعلام کرده است درباره دانشگاه‌های مورد تأیید در کشور روسیه سفید یا بلاروس نیز وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که اعتبار دانشگاه آکادمی پزشکی مینسک Minsk State Medical Institute مشروط است. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت آکادمی تخصصی پزشکی مینسک Belarusian Medical Academy of post Graduate Education در کشور بلاروس از سپتامبر ۲۰۱۵ غیر معتبر اعلام شد. برای افرادی که قبل از تاریخ مذکور شروع به تحصیل می‌کنند رعایت شرط تطابق ۸۰ درصد طول دوره و محتوای تحصیلی برنامه آموزشی رسمی آن دانشگاه با داخل کشور جهت ارزشیابی مدارک الزامی است.

نکته ۷۱۳: در صورتی که خواستید از طریق مؤسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور برای تحصیل در بلاروس اقدام کنید، مشخصات موسسه مورد نظر را قبلا از وزارت علوم استعلام کنید.

نکته ۷۱۴: بلاروس، برای دانشجویانی که توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین آموزشی در شمال اروپا را ندارند، فرصت تحصیلی و زندگی خوبی است اما همواره بهترین گزینه نیست.

نکته ۷۱۵: پیدا کردن دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در بلاروس یا هر کشور دنیا از طریق شبکه‌های اجتماعی اصلاً خست نیست. این کار را حتماً در دستور کار خود قرار بدهید و تلاش کنید تا پیش از عزیمت، اطلاعات وبی از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه یا شهر مورد نظر خود کسب کنید. این فرصتی برای افزایش اطلاعات و آگاهی شما پیش از عزیمت به بلاروس می‌باشد.

نکته ۷۱۶: پرتال‌هایی برای پیدا کردن موقعیت‌های اقامتی از جمله http://www.hotel-belarus.com/en و http://bit.ly/۱FAqGZ۷ در کنار سایت مشهور بوکینگ، انتخاب خوبی می‌باشد. سایت پرایم تور، یکی از پرتال‌های اطلاع رسانی خوب درباره زندگی و مسائل عمومی در بلاروس است که دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور، مطلوب است به این پرتال مراجعه کنند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلاروس

نکته ۷۱۷: سایت سفارت ایران در بلاروس به نشانی http://bit.ly/۱Cs۱NPo پرتال و سفارت بلاروس در ایران http://iran.mfa.gov.by/en/می‌تواند برای عزیمت شما به این کشور اطلاعات خوبی تدارک ببیند.

نکته ۷۱۸: تحصیل در بلاروس، بنا به گفته بسیاری از دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور، مزایای زیر را دارد که می‌توان به:

۱- برخورداری از استاندارهای اروپایی

۲- نیمی از آموزش به زبان انگلیسی می‌باشد

۳- برخورداری از دروس و رشته‌های به رسمیت شناخته شده توسط (WHO, MCI, UNESCO, EUROPEAN COUNCIL)

۴- راهنمایی برای مجوز آزمون‌های بین المللی پزشکی نظیر PLAB, USMLE, MCI Test, ERPM و (MOH/DOH/HAAD (USA

۵- عدم نیاز به مدرک IELTS یا TOEFL برای اخذ پذیرش

۶- عدم نیاز به نشان دادن بودجه و پشتوانه مالی برای اخذ ویزا

۷- کسب تجربه و یادگیری غنی آموزشی از طریق ملاقات و ارتباط با اساتید کشورهای آمریکا، کانادا و بریتانیا

۸- چشم اندازی خوبی از اقامت و اسکان در اروپا پس از اتمام دوره تحصیل

۹- برخورداری از یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل در اروپا

۱۰- استقبال خوب و صمیمانه از دانشجویان خارجی

۱۱- فرصت تحصیل و ملاقات با بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف

۱۲- محیطی بسیار امن برای تحصیل و زندگی بدون تبعیض نژادی

۱۳- دانشگاه‌های بلاروس دارای کمترین هزینه شهریه در جهان می‌باشند!

اشاره کرد که این موارد سیزده‌گانه می‌تواند مشوق خوبی برای علاقمندان به تحصیل در این کشور باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن زارع

      شما در مورد دانشگاه هنر کشور بلاروس هیچ حرفی نزدید ممنون میشم اطلاعات جامعی در مورد دانشگاه هنرهای زیبا بلاروس بگید

    • noosheen

      سلام
      من دانشجوی ترم3بیوالکتریک هستم و دارم زبان روسی رویادمیگیرم
      ایا مینسک رشته مهندسی پرتوپزشکی برای ارشد داره یاخیر
      من هرچی گشتم چیزی پیدانکردم
      و برام عجیب بود!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج