۲۶۸۹۱
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

نكته‌های زیبایی و مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری

بارداری سبب تغییرات هورمونی در بدن می‌شود و در نتیجه روی پوست تاثیر می‌گذارد. پوست در دوران بارداری می‌تواند هر چیزی از التهاب و قرمزی گرفته تا آكنه را تجربه كند .

نكته‌های زیبایی و مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری

نكته‌های زیبایی و مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری

برترین ها: تركیبات لوازم آرایشی، به‌ویژه در لوسیون‌ها، كرم‌ها و روغن‌ها، می‌توانند وارد جریان خون شده و به‌طور پنهانی سلامت جنین را تهدید كنند. شاید لازم باشد همان‌طور كه مراقبت‌های پوستی معمول خود را هنگام بارداری تغییر می‌دهید، محصولات آرایشی خود را نیز هنگام بارداری تغییر دهید، به‌ویژه اگر قصد دارید خودتان به نوزادتان شیر بدهید. خوشبختانه فراورده‌های بسیاری وجود دارند كه تنها برای خانم‌های باردار فرمول‌بندی و ساخته شده‌اند و متناسب با نیازهای خاص پوست آنهاست و استفاده از آنها مشكلی برای خانم‌های باردار ایجاد نخواهد كرد.

تركیباتی كه باید از مصرف آنها خودداری كرد

لایه‌برداری نكنید

اسید سالسیلیك: این ماده چون به پاك‌سازی عمیق منافذ پوست و لایه‌برداری آن كمك می‌كند، برای درمان برخی اختلالات پوستی مانند آكنه به‌كار می‌رود. مصرف خوراكی با دوز بالای اسید سالسیلیك از علل ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شناخته شده است. با این حال برخی از متخصصان ابراز داشتند، مصرف موضعی آن به مقدار كم در برخی محصولات خطری ایجاد نمی‌كند اما بهتر است در دوران بارداری حتی از مصرف موضعی اسید سالسیلیك به‌ویژه در لایه‌بردارهای پوست و بدن بپرهیزید. برای اینكه احتمال وجود هرگونه خطری را به صفر برسانید از به‌كار‌بردن اسید بتاهیدروكسی (BHA) و اسید آلفاهیدروكسی (AHA) نیز خودداری كنید.


از شیمیایی‌ها دور شوید

استفاده از مواد ارگانیك

از آنجایی كه تركیبات شیمیایی دیگری نیز هستند كه در محصولات زیبایی‌ای كه هرروز از آنها استفاده می‌كنید وجود دارند و می‌توانند به‌طور پنهانی به سلامت فرزندتان آسیب برسانند، شامپوها، لوسیون‌ها، شوینده‌های بدن و لوازم آرایشی ارگانیك مجاز را انتخاب كنید. اگر از بی‌خطر‌بودن محصولات مورد استفاده خود مطمئن نیستید، با متخصص زنان‌ و زایمان‌تان درباره محصولاتی كه برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر هستند، مشورت كنید. دكتر شما می‌تواند محصولاتی را به شما توصیه كند كه برای‌تان بهترین انتخاب هستند.


راكوتان و آكوتان ممنوع

رتینوئید: رتنوئیدها از عناصر بسیار عالی در محصولات آرایشی ضدپیری و ضد‌چین و چروك هستند اما ثابت شده، دوز بالای ویتامین A برای جنین بسیار خطرناك است. ایزوتریتینوین، نوع خوراكی رتینول است كه در داروهایی مانند آكوتان كه مخصوص درمان آكنه تجویز می‌شود وجود دارد كه این داروها نیز سبب به‌وجود آمدن ناهنجاری‌های مادرزادی می‌‌شوند. در نوع موضعی آن (رتین A و رنووا) بروز مشكلاتی از این قبیل نشان داده نشده است اما بهتر است از مصرف محصولاتی كه حاوی این تركیبات هستند، بپرهیزید.


با ماسك‌های بارداری چه كنیم؟

لک های پوستی

خانم‌ها به‌دلیل ازدیاد ایجاد ملانین (لكه‌های تیره) مستعد لك‌های پوستی هستند و چون در دوران بارداری هورمون‌های استروژن و پروژسترون زیادی تولید می‌شود، پوست برای ساختن سلول‌های ملانینی بیشتر تحریك می‌شود. چنین لك پوستی ملاسما یا لك دوران بارداری است كه ماسك بارداری نیز نامیده می‌شود و ممكن است در 3 ماهه دوم تا سوم بارداری ایجاد شود. این شرایط سبب ایجاد لكه‌های قهوه‌ای تیره روی گونه‌ها، پیشانی و بالای لب می‌‌شوند. اشعه‌های UV نیز ملاسما را بدتر می‌كند. از یك كرم ضد‌آفتاب بی‌خطر استفاده كرده و برای جلوگیری از ظهور این لكه‌های تیره كمتر زیر آفتاب بمانید. در صورتی كه دچار این لكه‌ها شدید از محصولات بی‌رنگ‌كننده پوست استفاده نكنید. معمولا ملاسما پس از زایمان از بین می‌رود. در ضمن می‌توانید برای از بین‌بردن آنها از كانسیلرها استفاده كنید.


نكته‌های زیبایی و مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری


روغن نارگیل كمكتان می‌كند
ترك‌های پوستی

برای جلوگیری از ایجاد ترك‌های پوستی در دوران بارداری كار زیادی نمی‌توان انجام داد. اما برخی خانم‌ها بیشتر از دیگران مستعد این مشكل هستند. برای كاهش ترك‌ها تنها می‌توانیم نوشیدن آب فراوان، مصرف تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای كه متخصص زایمان تجویز كرده و پیروی از یك رژیم غذایی سالم را توصیه كنیم. همچنین می‌توانید از یك لیف حمام نرم برای ماساژ پوست و افزایش گردش خون در آن مناطق كمك بگیرید. پیش از ایجاد ترك‌ها این شانس را دارید كه با مرطوب نگه‌داشتن شكم و بالاتنه با مالیدن نرم‌كننده‌های طبیعی چون روغن نارگیل، از ایجاد ترك جلوگیری كنید.

نکته :
برخی مشكلات پوستی به‌دلیل تغییرات هورمونی و فیزیكی در دوران بارداری و پس از آن به‌وجود می‌آیند


شاید بارداری به شما كمك كند

آكنه و پوست چرب

در طول دوران بارداری ممكن است پوست‌تان چرب‌تر شود. در اینگونه موارد باید از محصولات بدون چربی استفاده كنید. در طول ۳ماهه اول بارداری بیشتر ممكن است جوش‌ها ظاهر شوند. همان‌طور كه پیش‌تر اشاره كردیم، ثابت شده مصرف برخی داروهای تجویزی برای آكنه در دوران بارداری بسیار خطرناك است. با متخصص زنان‌وزایمان خود درباره چگونگی درمان ایمن آكنه مشورت كنید اما خبر خوب اینكه اگر در حال حاضر پوستتان آكنه دارد، می‌توان گفت گاهی بارداری سبب ازبین‌رفتن همه آنها می‌‌شود.


نكته‌هایی كه باید رعایت كنید

  • وقتی آرایش می‌كنید، محصولات بدون چربی را انتخاب كنید تا از بسته‌شدن منافذ پوست و ایجاد جوش جلوگیری كنید.
  • هرروز از یك شوینده ملایم برای از بین‌بردن چربی پوست و جلوگیری از جوش‌ها استفاده كنید.
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید. از حمام‌كردن با آب داغ خودداری كرده و از یك شوینده ملایمی كه پس از استحمام پوستتان را خشك نكند، استفاده كنید.
  • ممكن است در ناحیه شكم به‌دلیل كشیده‌شدن پوست دچار خشكی و خارش شوید. در این موارد شكم خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید.
۲ مشكل مهم را راحت حل كنید

1- خستگی و ورم پاها: پاها را با ژل یا كرمی كه حاوی تركیبات خنك‌كننده مانند روغن نعناع یا اكالیپتوس است، مرطوب كرده و ماساژ دهید.

2-گشادشدن سیاهرگ‌های روی پا: به‌مدت طولانی روی پاهای خودتان نیایستید و در رژیم غذایی خود به مقدار كافی ویتامین C مصرف كنید.

نكات آرایشی برای روزهایی كه 2 نفر هستید

  • اگر پوستتان خشك شده است از كرم‌پودرهای حاوی آب یا مرطوب‌كننده استفاده كنید.
  • برای پوشاندن خستگی و رنگ‌پریدگی چهره‌تان از رژگونه استفاده كنید.
  • رنگ كانسیلر را روشن‌تر از رنگ كرم‌پودر خود انتخاب كنید. كرم‌پودر را تنها به جاهایی از صورت كه كانسیلر نمالیده‌اید، بزنید.
  • به‌اندازه كافی استراحت كنید. اگر قادر نیستید، 8 ساعت كامل بخوابید (‌به‌خصوص پس از زایمان)، برای ازبین‌بردن تیرگی دور چشم‌ها از كانسیلر استفاده كنید. همچنین برای ازبین‌بردن پف زیر چشم‌ها می‌توانید برای 5 تا 10‌دقیقه خیار ورقه‌شده، چای كیسه‌ای مرطوب یا كمپرس سرد روی چشم‌ها قرار دهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج