۲۷۵۰۹۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

با لب‌هاي سالم بخندید!

بیماری‌هایی که لبخند شما را زیر سوال می‌برند

لب‌‌هاي زيبا مي‌‌تواند لبخند شما و چهره‌‌تان را زيباتر كند؛ يعني نصف بار زيبايي صورت را به دوش بكشد. با بیماری‌هایی که ممکن است لبخند شما را زیر سوال ببرند، آشنا شوید.

مجله سیب سبز: شايد چشم‌ها پنجره روح آدم‌ها به دنياي واقعي باشند و البته مهم‌ترين عامل زيبايي صورت اما قطعا لب‌ها هم در تكميل زيبايي آدم‌ها نقش مهمي دارند. تصور كنيد صورتي با چشم‌هاي زيبا و گيرا و سالم اما با لب‌هايي رنگ‌پريده يا پر از زخم و پوست‌هاي اضافي. انگار كه يك جاي كار مي‌لنگد و آن زيبايي ناقص است. براي داشتن لبخندي زيبا در كنار دندان‌هاي سفيد و سالم و لثه‌هايی بي‌نقص بايد لب‌هايي سالم و خوش‌رنگ هم داشت. لب‌‌هاي زيبا مي‌‌تواند لبخند شما و چهره‌‌تان را زيباتر كند؛ يعني نصف بار زيبايي صورت را به دوش بكشد.

پس اگر سلامت و البته زيبايي لب‌ها براي‌تان مهم است، اين مطلب را بخوانيد. دكتر اكبر فاضل، دندانپزشك و دكتراي دندانپزشكي از دانشگاه علوم‌پزشكي تهران درباره انواع بيماري‌هاي لب و اينكه چگونه مي‌توانيم لب‌هاي سالم و باطراوتي داشته باشيم، توضيح مي‌دهد.

لب های کوتاه و لبخندهای لثه‌اي

لب حد فاصل بين مخاط مرطوب و پوست بدن است. طرفي كه پوست بدن قرار دارد خشك و طرف ديگر مرطوب است؛ به همين دليل برخي از ضايعات و بيماري‌هاي لب ممكن است ناشي از بيماري مخاطي و برخي ديگر ناشي از بيماري‌هاي پوستي باشد كه براي تشخيص نوع آنها حتما پزشك متخصص بايد نظر قطعي دهد. در حالت عادي وقتي لبخند مي‌زنيد بايد بخش فوقاني لب بالا در تماس با محل رويش دندان‌‌ها از درون لثه قرار ‌گيرد و تقريبا مقدار كمي از لثه‌ فك بالا پيدا ‌شود.

بیماری‌هایی که لبخند شما را زیر سوال می‌برند

در هنگام لبخند زدن اگر اين قاعده رعايت شود مي‌توان گفت كه لبخند شما زيبا و استاندارد است. لبخند لثه‌اي يا لثه‌نما يكي از مشكلاتي است كه برخي از افراد به آن دچار هستند. نمايان شدن لثه‌ها هنگام لبخند زدن ناشي از مشكلات لثه‌اي نيست، گرچه خيلي از افراد به اشتباه فكر مي‌كنند كه مشكل از لثه‌هاست اما لب بالا به دليل نازك بودن قادر نيست لثه‌اي را كه روي ريشه دندان قرار گرفته است، بپوشاند. اين مساله يا جنبه ژنتيك دارد يا به فرم استخوان يا اسكلت فك شخص مربوط مي‌شود.

اگر مجبوريد، زير تيغ جراحي برويد!

براي لبخند‌هاي لثه‌نما و درمان آن اقدام خاصي نبايد انجام دهيد؛ البته تنها در يك مورد نياز به درمان جدي وجود دارد و آن زماني است كه لب بالا به دليل كوتاه بودن قادر به حفاظت لبي و براق لبي نباشد كه در اين صورت التهابات لثه‌اي و به دنبال آن عفونت لثه‌اي بروز خواهد كرد. در اين شرايط با عمل جراحي مي‌توان اين مشكل را برطرف كرد. به‌طور كلي جراحان توصيه مي‌كنند فقط براي جنبه زيبايي اين عمل‌هاي سخت را انجام ندهید.

اگرتبخال در راه است

بعد از پشت سر گذاشتن يك روز پراسترس يا يك سرماخوردگي شديد، يك يا دو روز ممكن است در قسمتي از دهان احساس خارش يا سوزش كنيد. اين نشانه‌ها خبر از تبخال دارند. تبخال يك عفونت ويروسي است كه در اثر ويروسي به نام هرپس ايجاد مي‌شود؛ البته اين بيماري فقط مختص لب نيست و ممكن است به غير از لب، لثه‌ها را هم مبتلا كند. با يك‌بار ابتلا به تبخال ويروس آن در ريشه‌هاي عصبي در اين ناحيه باقي مي‌ماند و معمولا وقتي سیستم ايمني بدن به هر دليلي ضعيف مي‌شود، مثلا به دنبال استرس، عصبي شدن يا بيماري‌هاي شديد مانند سرماخوردگي‌ها دوباره عود مي‌كند.

وسايل شخصي خودتان را داشته باشيد

تبخال از طريق روبوسي، استفاده از وسايل غذاخوري (مثل قاشق و چنگال)، حوله و تيغ انتقال پيدا مي‌كند؛ البته بايد توجه داشت كه تبخال وقتي از آن حالت پرآب خارج شده و اصطلاحا دلمه بسته باشد، باز هم مسري است و مي‌تواند باعث انتقال بيماري شود. تبخال درمان قطعي و ريشه‌كني ندارد. در هر حال با كنترل استرس‌ها و قوي نگه داشتن سيستم ايمني بدن مي‌توان عودهاي تبخال را كاهش داد. اگر تبخال بيشتر از دو هفته باقي ماند و خود به خود از بين نرفت، توصيه مي‌شود به پزشك مراجعه كنيد.

آفت‌ها يك‌جا ثابت نمي‌مانند!

آفت يكي از مشكلات دهاني است كه در داخل دهان زده مي‌شود؛ البته برخي از آفت‌ها ممكن است نزديك به لب زده شوند كه جلوه بدي به لب‌ها مي‌دهند. اين زائده‌هاي سفيد يا زردرنگ كه ابتدا به صورت چند نقطه قرمزرنگ دردناك نمايان مي‌شوند، ممكن است ساير قسمت‌هاي ديگر دهان مثل لپ‌ها، زبان، سقف دهان و پايين لثه‌ها را هم درگير كنند.

درد آفت را كاهش دهيد

اين زائده‌هاي دهاني درمان خاصي ندارند و با گذشت زمان بهبود پيدا مي‌كنند. در برخي از موارد ممكن است از درمان‌هاي موضعي كمك بگيريم. به عنوان مثال اگر آفت همراه با درد زياد باشد مي‌توان از بي‌حس‌كننده‌هاي موضعي براي تخفيف درد استفاده كرد. همچنين در بعضي از مواقع اگر آفت به صورت خودی به خود از بين نرود مي‌توان با كمك ليزر آنها را از بين برد؛ البته آفت‌ها بسته به نوعي كه دارند طول درمان و نوع درمانشان متفاوت است.

وقتي لب ترك مي‌خورد

خراش و زخم‌هاي گوشه دهان گاهي اوقات آن‌قدر دردناك هستند كه در اكثر مواقع باعث ناراحتي فرد مي‌شوند. از نظر باليني دلایل مختلفي باعث به وجود آمدن اين ترك‌ها مي‌شود؛ از جمله كمبود ويتامين B يا كمبود آهن در به وجود آمدن اين مشكل دخيل هستند. ترشح زياد بزاق دهان، خشكي دهان يا برخي از عفونت‌هاي دهاني، هم ممكن است باعث به وجود آمدن ترك‌هاي گوشه لب شوند. با اين حال اگر با اين مشكل مواجه شديد بهتر است به يك متخصص مراجعه كنيد تا دليل اصلي ريشه‌يابي شود. همچنين گاهي اوقات ترك‌هاي گوشه لب ناشي از بروز قارچ‌هاي كانديداست. با اين حال اگر زخم‌ها شدت پيدا كرد و زمان بهبود طولاني شد، مي‌توانيد احتمال دهيد پاي قارچ‌هاي كانديدا در ميان است.

بیماری‌هایی که لبخند شما را زیر سوال می‌برند

بزاق مصنوعي بسازيد

اگر مشكل ترك‌هاي گوشه لب ناشي از كمبود ويتامين باشد، مي‌توان با كمك مكمل‌ها يا مصرف بعضي از مواد غذايي اين مشكل را برطرف كرد. اگر مشكل از ترشح زياد بزاق باشد بايد اين مشكل از نظر سيستماتيك بررسي و درمان شود. يكي ديگر از دلایل ترک هاخشكي دهان است. خشكي دهان بر اثر كاهش بزاق دهان ايجاد مي‌شود كه دلایل مختلفي مثل اشعه‌درماني، فيزيوتراپي و... دارند. تنها راه درمان، تشخيص علت و بعد از آن افزايش ترشح بزاق است اما تا درمان قطعي مي‌توان از بزاق مصنوعي استفاده كرد. كافي است يك قاشق روغن زيتون را با يك قاشق آبليمو مخلوط كنيد و هر چند دقيقه يك‌بار اين مخلوط را در دهان بچرخانيد و سپس قورت دهيد. اين روش موقتي است و بايد دليل اصلي، ريشه‌يابي و درمان شود. استفاده از كرم‌هاي مرطوب‌كننده كه حاوي ويتامين هستند هم مي‌تواند تا حدودي تاثيرگذار باشد.

دندان مصنوعي‌دار‌ها دقت داشته باشند!

دست دندان‌ها از متهم‌هاي رديف اول در به وجود آمدن ترك‌هاي گوشه لب هستند. اگر ارتفاع دست دندان شما كوتاه شده باشد، چنين مشكلي دور از انتظار نيست. ممكن است دست دندان شما در مراحل ساخت به صورت صحيح اندازه‌‌گيري نشده باشد يا اینکه بسيار قديمي باشد و دندان‌‌هاي آن سايش پيدا كرده و ارتفاع خود را از دست داده باشند. با اين حال براي برطرف كردن اين مشكل بايد به دندانپزشك مراجعه كرد.

جويدن لب‌ها، ممنوع!

جويدن لب‌ها يكي از عادت‌هايي است كه خيلي از افراد به‌طور ناخودآگاه يا خودآگاه آن را انجام مي‌دهند. بهتر است از اين به بعد از اين كار خودداري كنيد زيرا اين كار باعث به وجود آمدن زخم‌هايي مي‌شود كه اگر اين زخم‌ها مزمن شوند ممكن است تومورهاي خوش‌خيم يا بدخيمي در اين ناحيه ايجاد شود. توصيه مي‌شود اين عادت اشتباه خود را زودتر ترك كنيد تا مشكلاتي از اين قبيل سراغ‌تان نيايد.

نكاتي كه درباره بهداشت لب‌ها باید بدانيد

معمولا موادي كه روي لب استفاده مي‌شوند كرم، رژلب و. . . ممكن است به دليل مواد افزودني روي لب‌ها ايجاد حساسيت كنند. توصيه مي‌شود از لوازم بهداشتي و آرايشي متفرقه كه فاقد برند معتبر هستند، استفاده نكنيد. كرم‌هاي ويتامينه به‌خصوص ويتامين A يا وازلين مي‌توانند در طراوت لب‌ها تاثيرگذار باشند. لب‌ها به‌طور طبيعي پوست نازك‌تري دارند و آسيب‌هاي خورشيدي روي آنها بسيار بيشتر از ساير نقاط بدن است. كرم‌هاي ضدآفتاب كه مخصوص لب هستند مي‌توانند در سلامت لب‌ها نقش بسزايي داشته باشند. توصيه مي‌شود به‌طور مداوم لب‌ها را با كرم مرطوب‌كننده ماساژ دهيد و اين مراقبت را به زمان ترك‌خوردگي و خشكي لب‌ها موكول نكنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج