جاباما
۳۵۵۳۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

۱۰ نکته برای گرفتن تصمیمات هوشمندانه

تصمیم گیری بخشی از کارهای روزانه هر یکی از ماست و در طول شبانه روز هر کدام از ما در موقعیت هایی قرار می گیریم که ملزم به تصمیم گیری هستیم.

مدیران ایران: تصمیم گیری بخشی از کارهای روزانه هر یکی از ماست و در طول شبانه روز هر کدام از ما در موقعیت هایی قرار می گیریم که ملزم به تصمیم گیری هستیم. دایره این تصمیمات از خردترین و ساده ترین تصمیمات روزمره تا مهمترین آنها را در برمی گیرد

تفکر غالب این است که براساس آنچه احساسات به ما می گویند و به سخن دیگر برپایه آنچه حس می کنیم، تصمیم بگیریم، اما مشکل اصلی این نوع رویکرد این است که اغلب تعصبات ما در این نوع تصمیم گیری به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه دخالت داده می شوند و در نهایت کار را خراب می کنند.

اما راه خلاصی از این تعصبات و رفتارهای غلط آگاه شدن نسبت به آنهاست. در صورتی که ما بدانیم کدام تفکرات اغلب نهادینه شده در ذهن ما غلط و نارواست، می توانیم بسیار سبک بال تر از گذشته تصمیم بهتری بگیریم.

10 نکته برای گرفتن تصمیمات هوشمندانه

این گزارش شما را هم از تعصبات و رفتارها غلط آگاه می کند و هم نکاتی برای تصمیم گیری بهتر به شما می آموزد:

۱. به دنبال "بهترین" گزینه بودن تنها وقت تلف کردن است

تحقیق زیاد از حد انجام دادن، حساسیت بیش از اندازه به خرج دادن و خوب و بد کردن های اضافی تنها وقت ما تلف کرده و حتی گاهی باعث می شود گیج شویم که بالاخره کدام درست و کدام غلط است.

۲. تقلید کورکورانه از تصمیمات دیگران اغلب فرجامی جز ناکامی ندارد

اینکه کسی در جایی با روشی موفق بوده است، دلیل بر این نیست که ما هم دقیقا با همان روش در جایی دیگر موفقیت کسب کنیم و به مرادمان برسیم، اتفاقا معمولا برعکس می شود که کورکورانه تقلید کردن از دیگران نتیجه اش می شود شکست.

۳. تعصب بیجا به غلط اعتماد به نفس کاذب به ما تزریق می کند

تعصب بیجا یعنی با خود و برای دیگران بگوییم که این است و جز این نیست! این امر به خودی خود اعتماد به نفس ما را در مسیر غلط افزایش می دهد و در واقع اعتماد به نفس کاذب ایجاد می کند و این یعنی گرفتن تصمیمات غلط.

۴. افراد قابل اعتماد معمولا بیش از حد در زمان های نامناسب، به دیگران اعتماد می کنند

افرادی که خود معتمد دیگران هستند، معمولا به دیگران هم اعتماد می کنند. لطفا اگر جزو این دست افراد هستید، تا از لیاقت طرف مقابل اطمینان حاصل نکرده اید تصمیم به اعتماد کردن به او نگیرید.

۵. اطلاعات زیاده از حد می تواند حقایق مهم را کمرنگ کند

اینکه فرد برای گرفتن تصمیمی به ویژه تصمیمات مهم در مورد موضوع مورد نظر اطلاعات کسب کند، دست به تحقیق بزند و بررسی های لازم را انجام دهد، بسیار خوب است. اما مراقب باشید این اطلاعات آنقدر زیاد نباشد که بخش های مهم را تحت تاثیر خود قرار دهد و شما را از آن بخش ها غافل کند.

10 نکته برای گرفتن تصمیمات هوشمندانه

۶. ذهن به پردازش تصمیمات پیچیده زمانی که ما خواب هستیم، ادامه می دهد

ذهن شما حتی زمانی که شما خواب هستید و استراحت می کنید هم به پردازش خود در باب تصمیم های سخت و پیچیده ادامه می دهد و چون خود شما مزاحمتی برایش ایجاد نمی کنید! در این زمان می تواند با فراغ بال بیشتری تصمیم بگیرد و به نتیجه برسد.

۷. در نظر گرفتن دیدگاه شخصی دیگران می تواند کمک کار ما در تصمیم گیری باشد

مشورت کنید لطفا. از اینکه دیدگاه خود را با افر اد آگاه و خبره در حوزه ای که می خواهید تصمیم بگیرید، در میان بگذارید، نهراسید. شاید نکاتی به شما بگویند که هرگز به ذهن خودتان نرسیده بود.

۸. همیشه مد نظر قرار دادن خطرات احتمالی توان ما را برای مقابله با خطرات بیشتر می کند

توجه به خطرات احتمالی و پیش بینی آنها ابدا به معنای ترس از تصمیم گیری نیست، بلکه برعکس شجاعت و تیزهوشی شما در گرفتن تصمیم های بهتر را بیشتر می کند و آگاهی تان را نیز نسبت به آنچه قرار است اتفاق بیفتد، افزایش می دهد.

۹. ترس از شکست مانع گرفتن تصمیم های درست می شود

اجازه ندهید کلمات و عباراتی چون "پیروزی" یا "شکست" به غول بی شاخ و دمی تبدیل شوند که فقط تصمیم گیری نهایی را برای شما سخت تر کنند. توجه بی حد و حصر به نتیجه کار که یا پیروری و یا شکست است، ترس شما را در مرحله مهم تصمیم گیری افزایش می دهد.

۱۰. گرفتن تصمیمات غیرمعمول اصولا نتایج بهتری دارد

سیاه و سفید یا خوب و بد دیدن مطلق مسائل مختلف در زندگی برای تصمیم گیری مثل سم است و به سادگی می تواند تصمیم را مسموم کند. گاهی باید حصارها را شکست و تصمیم هایی گرفت که بر پایه سیاه و سفید مطلق نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج