۳۸۱۳۴۶
۱۳ نظر
۵۰۵۲
۱۳ نظر
۵۰۵۲
پ

عشق پول داری از کجا آمده و به کجا می رود آخر؟

این مایه دارهای فیک!

هشتگ های لاکچری، لاکچری لایف، لاکچری لایف استایل، لاکچری دیزاین و... را که در اینستاگرام سرچ کنیم، به انبوهی از تصاویر خوش رنگ و لعاب می رسیم که قرار است پنجره ای را رو به دنیای ثروت و تجمل به رویمان باز کند.

هفته نامه چلچراغ: هشتگ های لاکچری، لاکچری لایف، لاکچری لایف استایل، لاکچری دیزاین و... را که در اینستاگرام سرچ کنیم، به انبوهی از تصاویر خوش رنگ و لعاب می رسیم که قرار است پنجره ای را رو به دنیای ثروت و تجمل به رویمان باز کند. قاب مربع- مستطیل شکل اینستاگرام با آن فیلترهای کار راه انداز و فریبنده اش دریچه ای می شود به سوی دنیای ناآشنایی که همه چیز در آن شاد و شیک و پاکیزه به نظر می رسد.

هرچقدر تصویر روزمرگی هایمان شیک تر و به اصطلاح لاکچری تر باشد، فالوئرهای بیشتری پیدا می کنیم و لایک های بیشتری می گیریم. عشق به پول داری و زندگی لوکس این روزها در شبکه های اجتماعی و به ویزه اینستاگرام ابعاد تازه تری پیدا کرده و می رود تا به سبک زندگی اینستاگرام بازها رنگ و بوی تازه ای بدهد.

عشق به ثروت و شهرت همیشه در زندگی بخش عمده ای از مردم دنیا جایگاه ویژه ای داشته است. گواه این عشق و علاقه را در آمار نسبتا بالای فروش نشریاتی با تم زندگی لوکس در کشورهای توسعه نیافته آفریقایی و اسیایی می توان مشاهده کرد. آدم هایی که به سختی تکه نانی را برای خوردن پیدا می کنند، با لذت مجله های خوش رنگ و لعاب را ورق می زنند و از تماشای تصویر خانه های مدرن، اتومبیل های گران قیمت و هتل های لوکس در مجلات لذت می برند.

اصلا بازار هدف تعداد زیادی از سایت ها و نشریات لوکس، مناطق فقیرنشین و کشورهای توسعه نیافته است. طبقه متوسط اغلب جوامع هم دائما به دنبال راه هایی است که درآمد ناچیز خود را به لوکس ترین شکل ممکن هزینه کند و تا حد امکان ثروتمند و شیک و باسلیقه به نظر برسد. این تمایل اما حالا در دنیای مجازی برای محبوب شدن پیج های کاربران تبدیل شده است.

این مایه دارهای فیک!
پول خرج می کنم، پس هستم

«من جذاب و پول دارم، در رستوران ها و کافه های گران قیمت پول خرج می کنم، کلکسیون ساعت و عطر و عینک و لباس های گران قیمت دارم، به سفرهای لوکس می روم و اتومبیل های گران قیمت و زیبا سوار می شوم.» تمام فعالیت جمعیت گسترده از جوان ها در شبکه های اجتماعی با هدف اثبات این چند جمله انجام می شود. جوانان عضو طبقه متوسط یا حتی ضعیف تلاش می کنند با تقلید از سبک زندگی پول دارها، یک شخصیت مجازی «کول» و جذاب را از خود ترسیم کنند.

دوست دارند به فالوئرهایشان بقبولانند که به اصطلاح بچه پول دارند و لازم نیست برای امرار معاش کار کنند؛ کنیگ ها و کویین هایی هستند که بزرگ ترین دغدغه شان تطبیق آرایش موی سر و لباسشان با جدیدترین مد روز است و با سبک زندگی خاصشان روی سلیقه عموم تاثیر می گذارند.

موسسه نت بیش چند ماه پیش پژوهشی را روی ۶.۵ میلیون پست منتشر شده توسط جوانان در شبکه های اجتماعی در فاصله ماه های آوریل ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ انجام داد؛ جوانانی از ۵۰ کشور مختلف که اکثرا اروپایی بودند و طبعا میل کمتری به پول دور ریختن به سبک آمریکایی ها داشتند.
نتیجه پژوهش نشان داد که درصد بالایی از پست های منتشر شده توسط جوانان به نماش لوازم تکنولوژیک گران قیمت و جدید، اتومبیل های لوکس و لباس ها وسایر لوازم گران قیمت از برندهای معتبر اختصاص پیدا کرده است. آن ها برای توصیف لوازم لوکس محبوبشان از واژه هایی مثل «دوست داشتنی»، «جذاب»، «عالی» و «بی نظیر» استفاده کرده اند.

طبق این پژوهش، پیج های مربوط به لباس ها، آرایشگاه ها، دکوراسیون منزل و لوازم لوکس با قیمت های گزاف، در شبکه های اجتماعی طرفداران بی شماری دارد. تعداد قابل توجهی از جوانان اروپایی حاضرند معادل درآمد متوسط یک کارمند اروپایی را صرف خرید لباس گران قیمتی کنند که در یک پیج پرطرفدار به نمایش درآمده و لایک های فراوانی دارد؛ نه فقط برای آن که این لباس خاص را در یک مهمانی واقعی بر تن کنند، بلکه بیشتر برای آن که با آن عکس بگیرند و عکس آن را با هشتگ لاکچری یا با ذکر نام طراح یا برند معتبرش در صفحه اجتماعی شان منتشر کنند.
این مایه دارهای فیک!
کار کار برندهاست

یکی از اصلی ترین دلایل رشد گرایش کاربران شبکه های اجتماعی به زندگی لوکس، هجمه رسانه ای و تبلیغات خوش آب و رنگی است که برندهای لوکس برای افزایش فروش خود در شبکه های اجتماعی به راه می اندازد. اخیرا در علم بازاریابی و مارکتینگ اصطلاحی به نام «لایف استایل مارکتینگ» یا بازاریابی سبک زندگی در شبکه های اجتماعی باب شده که با هدف ترویج لوکس گرایی توسط برندهای بزرگ و گران قیمت دنیا انجام می شود.

از نظر بزرگان بازاریابی و فروش، در دنیای امروز دیگر تبلیغات مستقیم نتیجه نمی دهد و برندها با تولید محتواهای جذاب، به صورت غیرمستقیم و زیرپوستی باید مصرف کنندگان را به سمت خود بکشند. در نتیجه کارشناسان این برندها در شبکه های اجتماعی موج ها و گفت و گوهای ارگانیکی را به راه می اندازند که در نهایت لوگو یا محصول یک برند گران قیمت را در ذهن مشتری و در ناخودآگاهش حک می کند.

موفق ترین برندها در این زمینه برندهای لویی ویتون، شانل و گوچی و مجموعه هتل های مشهور فور سیزنز هستند. سرمایه گذاری این برندها در شبکه های اجتماعی به میل طبیعی آدم ها به تجمل گرایی دامن زده و چنان موجی را در دنیای مجازی ایجاد کرده که همه دنیا را دربر گرفته است. نتیجه این رویکرد، شکل گیری طبقه متوسطی است که حاضر است نان شبش را نخورد و هزینه آن را صرف پرداخت اقساط مبلمان گران قیمتش کند.
این مایه دارهای فیک!
چشم بادامی ها، رکورددار تجمل گرایی

یکی از کشورهایی که در زمینه گرایش به زندگی لوکس رکوردهای عجیب و غریبی را ثبت کرده، چین است. طبق گزارش نشریه اکونومیست، حدود نیمی از پولی که در دنیا صرف خریدهای لوکس می شود، از جیب چینی ها هزینه شده است. نکته جالب تر این است که هر چند دود دوسوم محصولات لوکس در چین تولید می شود، اغلب چینی ها ترجیح می دهند خریدهای لوکس خود را در خارج از کشور و در آمریکا و کشورهای اروپایی انجام دهند.

از تجربه خرید لوکس در خارج از کشور لذت می برند، چون این تجربه، فرایند خرید را برایشان دل چسب تر می کند و داستان های بیشتری را برای روایت کردن در شبکه های اجتماعی در اختیارشان قرار می دهد.

گزارش های منتشر شده نشان می دهد که واژه های «دیور» و «رولکس» جزو بیشترین سرچ های چینی ها در گوگل هستند. نسل جدید طبقه متوسط چینی عاشق خرید کالاهای لوکس است و روز به روز بیشتر از قبل برای این عشق و علاقه جدید، هزینه می کند؛ حتی اگر این علاقه به قیمت بر باد رفتن امنیت مالی آینده اش تمام شود.

میل مبهم تجمل گرایی

به باور تعدادی از جامعه شناسان، یکی از دلایل گرایش روزافزون کاربران دنیای مجازی به زندگی لوکس شاید این باشد که آدم ها زیر چتر لوکس بودن با هم احساس هم بستگی می کنند. این که همه پوشاک زیبا و باکیفیت تولید یک خودروساز بزرگ را سوار شوند، با ساعت ها و جواهرات یکسان خودنمایی کنند، همه و همه حسی از عضویت در جمعی شایسته و همه چیز تمام را به آن ها می دهد و اقشار ضعیف و متوسط را برای ساعتی هم که شده، در تجربه زندگی کم عیب و نقص قشر مرفه جامعه شریک می کند.
این مایه دارهای فیک!
لوکس بودن حسی از فراوانی و برکت را به اطرافیان القا می کند که برای اغلب مردم خوشایند است. لوکس به نظر رسیدن و در حداقلی ترین شکلش، تمجید تجمل، در دنیای امروزی حسی شبیه به احترام را در دیگران بر می انگیزد. همان طور که اکثر مردم دنیا ته دلشان آدم های ثروتمند را تحسین می کنند، حاضر می شوند لایک های خود را هم نثار تصاویر و پست هایی کنند که به ثبت لحظه ای از زندگی تجمل گرایانه پرداخته اند.
حتی مهم نیست اگر این لحظه غیرواقعی و متظاهرانه باشد، آن چه اهمیت دارد، تلاشی است که برای هم رنگ شدن با جماعت شیک و مرفه انجام گرفته است؛ جماعتی که هرچند بی دغدغه و بی درد به نر می رسند و هر فصلی برایشان فصل تعطیلات است، اما با قدرت هرچه تمام تر جهان بینی داشته و نداشته شان را از دریچه تنگ عکس های اینستاگرامی به مخاطبان منتقل می کنند و لایک می گیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو ایران که نصف این بچه پولدارا بابشون ......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باباهاشون

    • بدون نام

      پولدارن كه دارن تا بوده همه جاي دنيا يه عده پولدارترن و نوع زندگيشون فرق ميكنه كاش ياد بگيريم حسرت پول و شهرت كسي رو نخوريم و از داشته هاي حتي كم خودمون لذت ببريم

      پاسخ ها

      • حقگو

        با پولي كه از لياقت و شايستگي بدست بياد هيچ كس مشكلي نداره . مشكل اينجاست كه همه دارن ميبينن تو كشور ما يه عده خاص رو موج سوارن و با رانت و لابي و اقتصاد مريض پول پارو مي كنن. درد اين مردم اينه وگرنه با پولدار بودن افراد لايق مشكلي ندارن

    • علیرضا

      یکی تو شهر ما هست که خیلی ثروتمنده. کارخونه دار هم هست. یه کاخ داره میسازه که شاید هر اتاقش از یه خونه بزرگتر باشه. تریلی برا خالی کردن مسالح تو حیاطش راحت دور میزنه . خونش چند تا گنبد داره. یه گنبدش از یه خونه ی بزرگ هم حجیم تره. خلاصه شاید هر اتاقش چند صد متر باشه. اونوقت حقوق کارگرای کارخونش رو چند ماهه پرداخت نکرده. مطمئن باشید ثروت اندوزی از راه حلال هیچوقت امکان پذیر نیست. کارخونه دارای زیادی میشناسم که حقوق کارگر رو چند ماه چند ماه ندادن بعد با زن و بچشون دائم میرن اروپا و آمریکا ولگردی. منتشر کن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        واقعیت داره کارخونه ای که همسرم در آن کار میکنه زیرمجموعه یک هلدینگه اما با این همه ثروت اندوزی 4 ماهه حقوق ندادند.... چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        استاد بر چه اساسی گفتی ثروت اندوزی از راه حلال امکان پذیر نیست ؟

    • مریم

      خوشبحالشون از قدیم گفتن از نخورده بگیر بده به اونی که خورده

    • فرزین

      انسان خود پول را خلق کرد و خود بنده آن شد

    • محسن

      کیوساکی: برای ثروتمند شدن باید ثروتمندها رو دوست داشت.
      این مقاله، مقاله ی چرتی بود که طبق معمول مردم ضعیف ما رو از آگاه شدن از حقوقشون ک یه زندگی سالم و مرفهه منع میکنه و دعوت میکنه به قناعت. تمام آرزوهای ما از زندگی، حقوق طبیعیه که خیلی از جاهای دنیا ازش برخوردارن. جهنم همین پایینه، همینجا، کف هرم مازلو. همینجایی که ما زیر پوتین داریم له له میزنیم. منتشر کن.

    • بدون نام

      این گونه خود نمایی های پول داری در جوامعی بیشتر رخ می دهد که دچار اختلاف طبقاتی شدید ناشی از مدیریت غلط در کار و ثروت یک جامعه پیش می اید و باعث شیوع رفتارهایی میشود برای خودنمایی افرادی که تا دیروز خود جزئ همین نفرات خط فقر بودند و با رانت بازی به شرایط بالا رسیدند

    • بدون نام

      استند آپ کمدی در دور همی: تا فقیرن میگن اینا همشون دزدن ولی همونا وقتی پولدار میشن میگن خودشون نتونستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج