اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۸۴۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

همه آنچه که باید بدانید

فرجام شرکتهای هرمي..؟

شرکتهای هرمی‌ در سال ۱۳۸۳ فعالیت گسترده خود را آغاز کردند که پیرو شکایتهای پی‌درپی مالباختگان مجلس شورای اسلامی‌در ۱۴ دی‌ماه ۱۳۸۴ قانونی تصویب کرد که براساس آن عضوگیری در شرکت‌های هرمی‌جرم محسوب شده و این قانون به قانون مجازات اخلال‌گر کشور در سال ۱۳۶۹ الحاق شد.

مصاحبه با «حیدر محمد زاده» بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده شرکتهای هرمی که پنج سالی است در دادسرای قاچاق کالا و ارز مسئول رسیدگی به پرونده این شرکت‌ها است

۱- فعالیت‌های هرمی ‌از چه سالی آغاز و از چه زمانی فعالیت آنها غیرقانونی اعلام شد؟

شرکتهای هرمی‌ در سال ۱۳۸۳ فعالیت گسترده خود را آغاز کردند که پیرو شکایتهای پی‌درپی مالباختگان مجلس شورای اسلامی‌در ۱۴ دی‌ماه ۱۳۸۴ قانونی تصویب کرد که براساس آن عضوگیری در شرکت‌های هرمی‌جرم محسوب شده و این قانون به قانون مجازات اخلال‌گر کشور در سال ۱۳۶۹ الحاق شد.

طبق این قانون تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه‌ها‌، موسسات و گروههایی که درآمد آنها با افزایش اعضاء تامین می‌شود ممنوع است و افرادی که اقدام به این کار کنند مجرم شناخته می‌شوند.

این قانون در۲۸ دی ۱۳۸۴ به تائید شورای نگهبان رسید و لازم الاجرا شد.

2- شیوه فعالیت شرکتهای هرمی‌ چگونه است؟

شیوه عضوگیری این شرکتها با گذشت زمان تغییر کرده است. در سالهای اخیر شیوه‌های بسیار جدید و متفاوتی توسط لیدرها به کار گرفته می‌شود تا کار خود را قانونی جلوه دهند. یکی از این راهها شیوه‌های راه‌اندازی شرکتهای شبه بانکی به بهانه سرمایه‌گذاری است این شرکت‌ها با عنوان این مطلب که به سرمایه‌گذاران سودهای کلان 30 تا 50 درصد پرداخت ‌می‌کند شروع به عضوگیری ‌می‌کند.

در دو سه ماه اول نیز برای رفع شک و شبه مبالغی را پرداخت می‌کنند اما بعد از مدتی پرداخت سود را مشروط به عضوگیری ‌می‌کند‌، زیرا عضویت در این گروهها به شکل کلی به این صورت است که افراد با پرداختن مقداری پول عضو می‌شوند تا در آینده با به عضویت درآوردن چندنفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست یابند که در ۹۹ درصد این افراد نمی‌توانند عضو گیری کنند و حتی سرمایه اولیه خود را نیز از بین می‌برند .

3- چه کسانی معمولا عضو این گروه‌ها می‌شوند؟

در سالهای اول شروع به کار معمولا دانشجویان و حتی افراد تحصیل کرده کشور طعمه می‌شدند اما با گذشت زمان و آگاه شدن جامعه این شرکت‌ها به سوی افراد زود باور و نا آگاه که عمدتاً از اقشار مستضعف و نیازمند جامعه بودند متمرکز شدند و در حال حاضر جوانان شهرستانی و جویای نام و کار مورد هدف هستند.

فرجام شرکتهای هرمي..؟


4- شیوه به طعمه انداختن این افراد چگونه است؟

سرشاخه‌ها یا لیدرهای اصلی با اجاره چندماهه یک آپارتمان در بهترین نقاط تهران به خصوص شمال و غرب طعمه‌های خود را به این آپارتمان‌ها می‌کشانند و به بهانه سرمایه‌گذاری و رسیدن به پولهای کلان آنها را در این آپارتمان‌ها محبوس می‌کنند که به این کار «آفیس خواب»می‌گویند. حتی بعضاً آنها را از دیدن تلویزیون و روزنامه محروم می‌کنند به این بهانه که نباید جز این کار به چیز دیگری فکر کنند.

۵- عمده‌ترین افرادی که عضو این شرکت‌ها می‌شوند چه کسانی و با چه سنی هستند؟

به گفته لیدرها این کار حد مرز و سن و سال نمی‌شناسد‌، ما از ۲۰ تا ۶۰ سال نیز شاکی داشتیم و متاسفانه در این کار کسانی وارد می‌شوند که می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را بروند.

6- شرکتهای هرمی‌ معمولاً طعمه‌های خود را چگونه انتخاب می‌کنند؟

طرح و روشهای عضوگیری هرمی‌ دائم در حال تغییر است البته در حالت کلی یکی است‌، در یکی از پرونده‌ها از طریق چاپ آگهی با استخدام بازاریاب عضوگیری کرده بودند در مواردی هم با دادن وعده استخدام در کارخانه‌های ایران خودرو، سایپا و مخابرات، 1تا 3 میلیون از افراد جویای کار پول دریافت می‌کردند و به ظاهر آنها را در فهرست کارخانه قرار می‌دادند‌.

پرونده‌ای داشتیم که در آن پسر جوانی به این علت که حاضر به عضوگیری نشده بود به گروگان گرفته شده بود و خانواده او تهدید به پرداخت مبلغی شده بودند. متاسفانه سرشاخه‌ها کلاهبرداران حرفه‌ای هستند و نسبت به علم روانشناسی شناخت کافی دارند و این روانشناسان کلاهبردار، نقاط ضعف افراد را‌، راه رسیدن به امیال خود قرار داده و پولهای هنگفتی را به جیب می‌زنند.


فرجام شرکتهای هرمي..؟

۷- چه شرکتهایی در حال حاضر به عضوگیری مشغول هستند؟

کوئست اینتر نشنال، آسوگستر، آسوکش، گلدماین، هفت الماس، سوئیس کش، گلد بیز، وای تاهرمز و معروفترین و بزرگترین آنها گلدکوئیست است. البته این روش قدیمی‌ شده و شرکتهای مانند پالینور‌، فاینالرز،امپریال اینونسمنت، گالف‌، جی آی آی جی ۱۹۱۸- تراش گستر تجارت‌، و سوئیس کش از جمله شرکت‌هایی هستند که با شیوه شبه بانکی فعالیت می‌کنند یعنی ادعا دارند به سرمایه اعضا سودهای کلانی مثل ماهانه ۲۵ تا ۵۰ درصد پرداخت می‌کنند که البته این کار هم فقط ۲ تا۳ ماه انجام می‌شود وادامه پرداخت سود مشروط به عضوگیری است.

8- با توجه به موج منفی که نسبت به این کار در جامعه وجود دارد‌، چرا مردم در این دام می‌افتند؟

متاسفانه سرشاخه‌های شرکتهای هرمی‌ از روش‌ها ومتدهای روانشناسی استفاده می‌کنند و با وعده و وعید مبنی بر رسیدن به ثروت هنگفت افراد را جذب خود می‌کنند. در اغلب پرونده‌ها و وسایلی که از دفاتر این شرکت‌ها بدست می‌آید دیده شده که افراد به طعمه‌ها برگه‌هایی می‌دهند که در آن آرزوهای کوتاه مدت و بلند مدت خود را می‌نویسند و به خصوص بر روی اعتقادات مذهبی و دینی افراد تکیه می‌کنند‌.

آنها حتی خانه کعبه‌، عکس حضرت امام خمینی (ره) را به صورت غیر قانونی ضرب کرده و همچنین فتوای مراجع را به نفع خود و کمپانی‌ها جعل می‌کردند و به طور کلی از افراد می‌خواهند از لباس گرفته تا اقامت در اروپا در این کاغذ بنویسند و در جلسات هفتگی که طبق برنامه برگزار می‌کنند درباره آنها حرف می‌زنند و تا مدتها افراد را با این بهانه سرگرم می‌کنند. حتی از لیدرهای بالاتر می‌خواهند تا دراین جلسات شرکت کنند و از مشکلات خود و بدبختی‌های خود که همگی کذب و دروغ است برای آنها صحبت کنند.

9- پس با این اوصاف کسانی هم پیدا می‌شوند که با عضویت دراین شرکت‌ها به سود هنگفت برسند؟

بله، افرادی که در رده‌های بسیار بالاتر قرار دارند. زیرا بسیاری از افراد نمی‌توانند عضوگیری کنند و درنیمه راه کار را رها می‌کنند‌، یک‌سری از افراد به غیر قانونی بودن کار پی می‌برند و یا شکایت می‌کنند که در این صورت tc وpassword آنها توسط سرشاخه‌ها عوض می‌شود و یا اینکه دفاتر پلمپ می‌شود و ادامه کار متوقف می‌شود به هرحال 99 درصد کسانی که در این شرکتهای هرمی‌ عضو می‌شوند متضرر خواهند بود.

۱۰- معمولا افراد چه مبلغی را به شرکتهای هرمی‌ پرداخت می‌کنند؟

این مبالغ از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود، سال پیش پرونده‌ای داشتیم که فرد با فروش تمام دارایی و ملک و املاکش دو میلیارد تومان به این شرکتها پرداخت کرده بود. در دو ماه اول چند میلیون به او پرداخت شده بود اما پس از مدتی چون نتوانسته بود عضوگیری کنند دیگر پولی دریافت نکرده بود. این فرد زمانی برای شکایت به دادسرا مراجعه کرده بود که نه تنها تمام سرمایه‌اش را از دست داده بود بلکه هیچ مدرکی دال بر عضویت در این شرکت را نیز نداشت زیرا به او حتی یک رسید در قبال دو میلیارد تومان نداده بودند.

11- قانون چه مجازاتی را برای این افراد در نظر گرفته است؟

مقابله قانون با این افراد بسیار شدید است‌، افرادی که به این اتهام دستگیر می‌شوند‌، با توجه به بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه برخورد بسیار شدید با آنها می‌شود جرم آنها هم خصوصی و هم عمومی ‌است زیرا صدمات و زیانهای جبران ناپذیری بر بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کنند و همچنین به رد مال‌، جزای نقدی و حبس از 6ماه تا 3 سال محکوم می‌شوند.

۱۲- توصیه شما به مردم در مواجه با چنین شرکت‌هایی چیست؟

از هموطنان عزیز عاجزانه تقاضا دارم که بیشتر توجه کنند برای شروع و سرمایه‌گذاری در هر کاری تحقیق کنند‌، از دادگستری و دادسرا استعلام بگیرند به راحتی به آگهی‌های استخدام و سرمایه‌گذاری اعتماد نکنند. یک شبه نمی‌توان ره صد ساله رفت‌، با توجه به اطلاع‌رسانی صداوسیما و رسانه‌های گروهی من فکر می‌کنم در درجه اول خود مردم مقصر هستند.

چند ماه پیش 40 نفر را در یکی از این دفاتر دستگیر کردیم که 30 نفر آنها به علت نداشتن سابقه و اطلاع از غیر قانونی بودن کار آزاد شدند. حتی دفاتر آنها را پلمپ کردیم. همچنین با بنگاههای معاملات ملکی مرتبط با این دفترها نیز برخورد شد و پروانه کسب آنها را نیز باطل کردیم. اما متاسفانه چند هفته بعد در دفتر دیگری تعدادی دستگیر شدند که جزء همان کسانی بودند که قبلاً به علت نداشتن آگاهی آنها را آزاد کرده بودیم به طور حتم با کسانی که سابقه‌دار هستند برخوردهای قاطع‌تری می‌شود .برای کسب درآمد‌های کلان طمع نورزید زیرا کسب درآمد از این راه حرام است.

منبع: آفتاب نیوز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج