۴۷۵۰۲
۹ نظر
۶۴۵۲
۹ نظر
۶۴۵۲
پ

بادرود شهر ياقوت سرخ

شهر بادرود از توابع استان اصفهان است که از سوی جنوب در کوهپایه‌های کرکس و از شمال به حاشیه کویر مرکزی ایران چون نگینی درخشان بر بستر پهن دشت فلات مرکزی ایران می‌درخشد.

بادرود شهر ياقوت سرخ

هفت صبح: بادرود يكي از روستاهاي كويري استان اصفهان است؛ روستايي كه سالانه مهم‌ترين سوغات آن يعني اناردر حجم 40 هزار تن به شهرهاي داخلي و خارجي صادر مي‌شود

بادرود یکی از شهرهای تاریخی و زیارتی ایران است که درست در مرکز جغرافیايی ايران قرار گرفته است .شهر بادرود از توابع استان اصفهان است که از سوی جنوب در کوهپایه‌های کرکس و از شمال به حاشیه کویر مرکزی ایران چون نگینی درخشان بر بستر پهن دشت فلات مرکزی ایران می‌درخشد.

بادرود شهر ياقوت سرخ

گويش محلي بادرود كه ريشه در فارسي پهلوي دارد تنها گويشي است كه به عنوان يادگار پيشينيان ايران كهن در اين ديار به ياد مانده است .از ديگر مطالب خواندني راجع به بادرود مي‌توان به لاله و لادن بيژني (صفائيان بادرودي)، ‌دوقلوهاي به هم چسبيده اشاره كرد كه به اين شهر تعلق داشتند.

بادرود شهر ياقوت سرخ

بادرود در تاريخ

شهر بادرود به علت دیرینگی و تمدن خاص آن جزو شهرهای تاریخی و کهن ایران است به گونه‌اي که برخی‌ها از آن به عنوان «پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران »یاد می‌کنند. کاوش باستان‌شناسان در محوطه باستانی «سیاه بوم» در روستای اریسمان بادرود این مطلب را به اثبات رساند که در ۶۵۰۰ سال پیش مردمان این دیار نخستین صنعتگران تاریخ بوده‌اند که با ایجاد کوره‌های ذوب مس به تولید ظروف مسی و مفرغی در این سرزمین مبادرت مي‌كردند.

بادرود شهر ياقوت سرخ

درباره علت نامگذاری بادرود تاريخ‌نويسان چنین نگاشته‌اند که در قدیم تا قبل از ورود اسلام به ایران چهار عنصر حيات يعني آب، باد، خاک و آتش در ایران مورد احترام مردم بودند.در این بین چون عنصر باد در نزد مردمان نماد تقدس و احترام بوده نام این سرزمین را باد نهادند که بعدها در زمان پهلوی اول پسوند رود بدان افزوده شد و به بادرود تبديل شد . بعضی‌ها در بیان مقدس بودن این عنصر گفته‌اند که ایرانیان قدیم روز«بیست و دوم ماه خورشیدی» را روز «باد» یا «بادروز» می‌نامیدند که نام قدیم این شهر ابتدا «بادروز» بوده و بعدها به بادرود تبديل شده است.


كجا برويم؟

آستان مقدس آقاعلی عباس و شاهزاده محمد از فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر در بادرود قرار دارد . این زیارتگاه هر ساله پذیرای بیش از سه میلیون مسافر و زائر از سراسر کشور است .دارای کرامات عجیبی است و آستان مقدس هم از ویژگی معماری زیبايی در قالب گچ بری،آینه کاری و کاشیکاری برخورداراست و دارای یکی از بزرگ‌ترین گنبد‌های مدور ایران با ارتفاع 44 متر و قطر 25 متر است.

بادرود شهر ياقوت سرخ

امسال در تعطيلات نوروز هم حدود ۲۵ هزار نفر از امامزاده آقاعلي عباس و شاهزاده محمد در بادرود ديدن كردند. آستان مقدس آقاعلی عباس و شاهزاده محمد ۴۰۰ باب زائرسرا دارد.

گرمابه تاریخی نوقه از آثار دوران صفویه که بسیار زیبا و با روش معماری قشنگی در ۴۰۰ سال پیش ساخته شده و اکنون به عنوان موزه بادرود مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

خانه‌های تاریخی محقق الدوله، رهگشاي، مدیر و مدبر الملک که از یادگارهای دوران قاجار و با تلفیق معماری سنتی کویری ساخته شده و اکنون مورد بازدید خیل عظیم گردشگران قرار می‌گیرد.

بادرود شهر ياقوت سرخ


پرستشگاه آدینه مربوط به دوران میترائیسم است. حدود 3000 سال پیش این مکان به عنوان معبد دین میترائیسم رواج داشته، پس از آئين زرتشت به آتشکده و بعدها با ورود دین اسلام به ایران به عنوان مسجد آدینه اشتهار یافته است . اين مسجد در حال حاضر داراي دو ستون بزرگ خشتی گلی، محرابه‌های خشتی با تزئینات ساده،حوضچه آجری مربع و ديوارهاي ساده گچي است.

بادرود شهر ياقوت سرخ

قلعه کرشاهی از آثار دوران ایلخانیان که با خشت خام و گل حدود ۸۰۰ سال پیش در حاشیه کویر مرکزی ایران و در ۲۰ کیلومتری بادرود با روشی بسیار زیبا ساخته شده است .

کمپ گردشگری متین‌آباد که به عنوان نخستين اكو کمپ توریستی کویری ایران توسط بخش خصوصی ساخته شده و در آن شتر سواری در کویر، رصد ستارگان و استراحت در چادرهايی که در دل شن‌های روان ساخته شده‌اند راب رای گردشگران مهیا كرده است .


چي بخريم؟

انار نادری بادرود یکی از چهار رقم انار معروف کشور است که هرساله نزدیک به 70درصد انار این شهر به کشورهای خارجی صادر می‌شود .برپايی جشنواره ملی انار در نیمه آبان هر سال نشان از شهرت انار بادرود را داراست .بادرود دارای دو هزار هکتار باغات انار است و هر ساله بالغ بر 40 هزار تن انار از این مناطق راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. تاکنون 184 نوع انار در جهان شناخته شده که چهار رقم معروف آن در ایران عبارتند از نادری بادرود، ملس ساوه، شیشه گپ فردوس، رباب نیریز .همچنین انار از نظر مزه، رنگ و پوست نیز به سه دسته انار شیرین، ترش و ملس (میخوش) تقسیم می‌شود.

بادرود شهر ياقوت سرخ

طالبی آقاعلی عباس که در بازارهای داخلی معروف است از خاک حاصلخیز این سرزمین به عمل می‌آید. طالبی بادرود از شیرینی و حلاوت بی‌نظیری برخوردار است . آش محلی بادرود به نام آش گوشت هم از خوردني‌هاي خوشمزه این دیار است که برای صرف صبحانه مشتریان زیادی دارد.

همچنين از جمله صنایع دستی بادرود هم می‌توان به فرش دستبافت اشاره کرد که قالی‌های بادرود به فرش كاشان شادسر معروف است و به دست پرتوان زنان و دختران بادرودی بافته می‌شود .

بادرود شهر ياقوت سرخ


چطور برويم؟

برای سفر به بادرود از اصفهان فاصله 130 کیلومتری اتوبان اصفهان -کاشان را باید طی کرد .از تهران هم باید فاصله 280 کیلومتری اتوبان تهران -قم -کاشان را درنوردید تا در فاصله 60 کیلومتر بعد از کاشان به بادرود رسید .از جنوب هم از یزد مي‌توان رفت و مسیر نائین -اردستان را كه حدود 300 کیلومتر است در مسیربزرگراه یزد به تهران پشت سر گذاشت تا در حاشیه اتوبان و بزرگراه به شهر بادرود سفر كرد.راه آهن سراسری هم از این شهر می‌گذرد و بادرود جزو سه راه ریلی مهم کشور تلقی می‌شود.

همچنين با سفر به بادرود مي‌توانيد سري هم به ابيانه بزنيد كه فقط 35 كيلومتر با بادرود فاصله دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خالدی

      سلام این مطالبی که درباره بادرود نوشته اید صحت نداره آقا علی عباس در بخش امام زاده واقع شده و ربطی به بادرود نداره قلعه کرشاهی از خالدآباده و ربطی به بادرود نداره

    • مهدي توسليان

      بادرود شهر ياقوت سرخ
      باسلام
      جهت اطلاع شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز در استان اصفهان ميباشد .

    • بچه بادرود

      سلام
      ممنون که شهر منو به همه معرفی کردید.همه مطالبی که نوشتید در مورد شهرمون درسته.انار بادرود یکی از بهترین رقم های انار در دنیاست.میتونین اواخر ماه مهر تا اوایل آبان بیاین بادرود و انارهای خوشمزه شو ببینید و میل کنید

    • بادرودی

      خیلی عالی و خوب

    • احمدی

      از درج این مقاله بسیار زیبا تشکر میکنم..غرض ورزی در نظرات دو تن از دوستان موج میزنه
      کلیه ی مطالب عالی و مستند هستند بسیار از لطف شما متشکرم که به معرفی بادرود پرداختید
      فقط خواهشا در پاراگراف اول که نوشتی روستای بادرود و در پاراگزاف دوم عنوان شهر درج شده اصلاح نمایید ممنون خواهیم شد
      بادرود از سال 1355 شهر شده است

    • عشق همه همه کس نیسم

      عالی بود ممنونم من دنبال همچین چیزی میگشتم

    • علی

      بادرود یکی از روستاهای نطنز می باشد که چند سالی است شهر شده و به فنوان بخش امامزاده از توابع نطنز نامگذاری گردیده تاریخی که در مورد بادرود ذکر کردیده دروع مخض است که حدیدا توسط خو بادرودیها نوشته شده ‌

    • از شهر طرق رود

      به نقل
      پنج شنبه 30 فروردین 1397
      کد مطلب : 12741
      +
      -
      2هزار سال قدمت



      2هزار سال قدمت
      نفیسه زمانی نژاد
      در دامنه کوه‌های سربه فلک کشیده کرکس در فاصله ۳۰ کیلومتری نطنز، شهری زیبا به نام طرق‌رود قرار دارد که چشم‌اندازهای بی‌نظیر به همراه طبیعت جذابش، این نقطه از شهرستان نطنز را به یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین مکان‌های منطقه تبدیل کرده است. شهر اصفهان با نام دیگر اِسپَهان یکی از شهرهای قدیمی ایران زمین است که به غیرازآنکه خودش دیدنی است شهرستان‌های اطرافش نیز مملو از آثار وجاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. برخی از این آثار مانند پل‌های تاریخی و عمارات دورتادور میدان نقش جهان یا روستاهای معروف آن و... به‌دلیل معروفیتشان به میزانی در اذهان شاخص و به‌یادماندنی شده‌اند که اغلب ایرانیان اطلاعاتی هرچند اندک درباره آنها دارند، اما برخی ظرفیت‌های گردشگری اصفهان که در گوشه و کنار شهرستان‌های این استان و بسیار هم دیدنی هستند، کمتر شناخته شده‌اند و به اندازه قابلیت‌هایشان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. یکی از این مناطق، طرق‌رود با جاذبه‌های دیدنی فراوان است با 6و7در سفری به طرق‌رود همراه شوید.


      شهر طرق‌رود، تقریبا در مرکز ایران، در 335کیلومتری تهران، 35کیلومتری نطنز و 90کیلومتری شمال اصفهان و نزدیکی قلّه کرکس قرار دارد. این شهر کوهپایه‌ای، دارای آثار باستانی، تاریخی و دیدنی فراوانی است که برای نمونه می‌توان از قلعه خشتی دوره اشکانی با بیش از 2200سال قدمت، قلعه سنگی دوره ساسانیان، درخت چنار و سرو 1400ساله، مسجدجامع دوره ایلخانی، امام زادگان چهاربزرگوار(ع)، دریاچه‌های طرق و چهار سامون(صابون)، عمارت افسانه‌ای 40دختران، گورستان قدیمی و حمام‌هانی نام برد.طرق یا طرق‌رود دارای روستاهای زیادی است که نیه، مزده، طار، کشه، آبکشه، ورگوران، یحیی آباد، باغستان پایین و باغستان بالا، از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شوند. علامه ذکریای قزوینی درکتاب «آثارالبلاد واخبار العباد» درمورد طرق می‌نویسد: (درقرن هفتم هجری قمری)، طرق شهری نزدیک اصفهان است و اهالی آن دستی فراخ در ساخت ظروفی از عاج و آبنوس دارندکه مردم شهرهای دیگر، توانایی ساخت آنها را ندارند. در داخل و اطراف این شهر، معادن متعدد سنگ تراورتن قرار دارد و گویش مردم این دیار «طرقی» است که از زمان باستانی باقی مانده و شاخه‌ای از زبان راجی تلقی می‌شود. از بزرگان طرق یا طرق‌رود می‌توان از احمدبن ثابت بن محمد طرقی(فقیه، نویسنده و خطاط) نام برد که متوفی به سال 520هجری قمری است، شیخ تاج الدین طرقی(عالم، ادیب و شاعر ظریف گوی قرن ششم) و سلطان بابا احمد طرقی(عارف) هم از اهالی طرق بوده‌اند.



      درخت لامینجوین



      درخت عجیبی با نام «لامینجوین» درطرق‌رود وجود دارد که خودش مانند نامش عجیب است. در منابع کهن نوشته شده است که در باغستان بالای طرق و روی کمر(صخره‌ای در طرق‌رود) درختی به نام لا مینجوین وجود دارد اما علت نامگذاری آن بیان نشده است. به هر حال گفته می‌شود که برای این اعجوبه که در فراز و شمال آرامستان طرق و در دل صخره‌ای بلند وزیبا خودنمایی می‌کند نمونه‌ای در ایران دیده نشده است. ریشه‌های بلند و شگفت‌انگیز این درخت کهنسال که در لابه‌لای سنگ سخت نفوذ کرده و دشواری دسترسی به آن و سایر خصوصیات باعث شده لامینجوین منشا داستان‌ها و روایت‌های بسیاری شود. خفتن افعی دوسر زیر آن، کنجکاوی برای یافتن گنج و ترشحات مایعی گریس گونه از این درخت، نمونه‌هایی از این قصه‌ها هستند.



      رودخانه کدر

      اگر طرق ریشه یابی شود به معنی آب کدر است. عده‌ای معتقدند که ۲ هزار سال پیش گروهی از زرتشتیان که از این مسیر عبور می‌کردند، به رودخانه‌ای پرآب با آب بسیار کدر و گل آلود برخوردند و به‌علت فراوانی آب آنجا سکنی گزیدند و نام این محل را طرق‌رود یعنی رودی با آب کدر و گل آلود گذاشتند. شهری است کوهپایه‌ای با بیش از ۲ هزار سال قدمت که تقریباً در مرکز ایران، در335کیلومتری تهران، 35کیلومتری نطنز و90کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد. با آثار طبیعی و تاریخی بسیار که هر یک نشان‌دهنده هنر، معماری و تاریخ این منطقه است.



      چشم‌انداز



      در بدو ورود به این شهر، مناظر چشم نوازی چون کوه‌های سربه فلک کشیده، چشمه‌ها، باغ‌های میوه و مزارع زیبای کاشت زعفران در اطراف جاده خودنمایی می‌کنند. مناظری که با زبان طبیعت مهمانان را دعوت به ورود به این شهر پررمز وراز می‌کنند.

      با ورود به طرق‌رود با بافتی قدیمی و تاریخی با کوچه‌باغ‌های باریک، دالان‌ها، جوی‌های آب، خانه‌های خشتی و ایوان‌های زیبا، روبه‌رو می‌شوید.جالب اینکه که در کنار فضاهای جدید مسکونی، سقف‌هایی با شیروانی رنگی هست که زیبایی خاصی به این شهر داده است. ضمن آنکه چشمه‌ها و قنات‌های فراوان، طبیعت کوهپایه‌ای و همچنین هوای دل‌پذیر طرق‌رود حس و حال بسیار دل‌نشینی به تازه واردان می‌بخشد. دریاچه زیبایی با آبی زلال در میانه این شهر قرار گرفته که شفافیت آبش به حدی است که می‌توان تصویرشکوهمند قلعه خشتی این دیار و درختان بلند اطراف را درآن نظاره کرد و این درست نقطه تضاد است با نام طرق‌رود که به‌معنای آب کدر است.

      درواقع آنچه بسیاری از علاقه‌مندان را هرساله به سوی طرق‌رود می‌کشاند، طبیعت گردی و کوهنوردی این منطقه است به‌طوری که همه ساله درفصل‌های بهار و تابستان این شهر میزبان ورزشکاران و طبیعت گردانی است که از سراسر ایران برای صعود به قله کرکس به شهرستان نطنز می‌آیند.

      مورد دیگر که از ویژگی‌های ممتاز این منطقه خوش آب وهوا به شمار می‌آید عرضه تولیدات کشاورزی نابی است که مهم ترینش زعفران طرق‌رود است که بازار ایران شهرت بسیاری کسب کرده است. دشت‌های پهناور طلای سرخی که در طرق‌رود وجود دارد آن رابه قطب تولید زعفران تبدیل کرده است. چشمه‌سارهای فراوان در دره‌های منتهی به کوه کرکس در نزدیکی به شهر طرق‌رود با جاذبه‌های گردشگری فراوان ازجمله دریاچه‌های فصلی و آثاری چون قله کرکس، قلعه باستانی، مسجد جامع تاریخی، خانه‌های قدیمی و ارزشمند، سرو عظیم خمیده، دشت‌های زعفران، معادن تراورتن کرم و سرخ طرق، آسیاب‌های آبی و..... بخشی از جاذبه‌های این سرزمین ناب است.




      آنچه بسیاری از علاقه‌مندان را هرساله به سوی طرق‌رود می‌کشاند، طبیعت گردی و کوهنوردی این منطقه است به‌طوری که همه ساله درفصل‌های بهار و تابستان این شهر میزبان ورزشکاران و طبیعت گردانی است که از سراسر ایران برای صعود به قله کرکس به شهرستان نطنز می‌آیند





      مسجد جامع طرق‌رود

      مسجد جامع این شهر قطعا از جاذبه‌های تاریخی این نقطه است که با قدمتی 700ساله یادگاری از دوره پادشاهی ایلخانان است. البته در برخی از منابع آمده است که این مسجدجامع با قدمتی حدود 900سال متعلق به دوره‌ سلجوقی است. اما منابع موثق‌تر پیشینه 700ساله آن را تأیید می‌کنند. به هرحال مسجدی است کهن با معماری اسلامی و دارای دو ایوان شمالی و جنوبی که یک شبستان در غرب دارای محراب است. حیاط مسجد دارای حوض فیروزه‌ای رنگ از کاشی لعاب‌دار است که حد فاصل بین دو شبستان شمالی و جنوبی است. طاق‌های آجری بسیار زیبا با شکلی متقارن و ستون‌های مربع شکل موجود در بنا قدمت این بنا را نشان می‌دهد. کف ایوان‌ها و شبستان مسجد کاملاً تخته پوش است تا بنا از نم موجود در زمین دور باشد.مسجد دارای درب چوبی زیبایی با نقوش برجسته‌ای است که اخیراً ترمیم‌شده است.






      قلعه‌ای که مهریه زنان است



      اما جدای از طبیعت زیبا و ویژگی‌های تاریخی فراوان طرق‌رود، بنایی که بیش از دیگر جاذبه‌ها باعث شهرت طرق‌رود شده است، قلعه‌ای است در مرکز این شهر که در زمره یکی از آثار ناشناخته استان به شمار می‌رود. قلعه تاریخی روی صخره‌ای بزرگ و دراز که کمر نامیده می‌شود قرار گرفته و روایتی ماندگار از تاریخ و قدمت این شهراست.
      محسن سمرقندی مدیر مؤسسه میراث‌پژوهان مهربین در مورد این قلعه تاریخی می‌گوید: قلعه طرق‌رود بنایی خشتی وپر عظمت مربوط به دوران اشکانیان است با دیوارهایی قطور که با مجموعه‌ای از ساختمان‌های یک تا سه طبقه با کاربری‌های متفاوت در فضای درونی آن، به‌عنوان یکی از بی‌نظیر‌ترین قلعه‌های ایران شناخته می‌شود.این قلعه به‌عنوان محلی برای محافظت از ساکنین شهر در برابر هجوم دشمنان، کاروانسرا یا برج دیده‌بانی مورد استفاده بوده است. مجموعه‌ قلعه خشتی در 3طبقه است که می‌توان گفت جزو معدود قلعه‌های چندطبقه در ایران است. ساختار شکلی بعضی از اتاق‌ها و تقسیماتی که در کف و زیر زمین اتاق‌ها وجود دارد مبین این است که کاربرد این قلعه بیشتر حفاظتی و امنیتی بوده و انبار کردن محصولات کشاورزی نیز در آن صورت می‌گرفته است.

      در قلعه، طبقه‌ای متعلق به احشام و حیوانات، طبقه‌ای به‌عنوان انبار کاه و یونجه و طبقه‌ای هم برای سکونت بوده است. طبقات این قلعه از طریق حفره‌هایی که حالا فروریخته و از بین رفته به هم مرتبط می‌شدند. در بالاترین نقطه‌های قلعه، اتاقک‌های دیده‌بانی قرار دارد. روی دیواره این اتاقک‌ها حفره‌هایی وجود دارد که نگهبان‌ها از طریق آنها اطراف قلعه را زیرنظر داشتند. قابل‌تأمل است که این کهن دژ باوجود ناملایمات مختلف که از رخدادهای طبیعی و انسانی بر خود دیده است و آسیب‌هایی که در گذر زمان بر آن وارد شده است و با آنکه بارها در محاصره‌های طولانی دشمن، مورد تخریب و ویرانی قرار گرفته است همچنان زیبا و پا برجا بر فراز ارتفاعات این شهر، در کنار دریاچه‌ای آرام، استوارایستاده است و تا حدود بیست سال پیش در این قلعه سکونت رواج داشته است.

      در رابطه با معماری این قلعه باید گفت که در ظواهر برخی از قسمت‌ها قلعه طرق اشکالی متفاوت از معماری مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده ساخت‌وسازهایی مکرر در قلعه طرق است و البته در بخش‌هایی از آن‌هم فرم معماری همسان و یک نواخت، به‌علاوه هماهنگی مصالح ساختمانی و نمای بیرونی قلعه، گویای تفکری واحد در معماری و ساخت این قلعه است.

      قلعه طرق از قسمت‌هایی مانند راهروی اصلی و راهروهای فرعی، 2برج در ابتدا و انتها، چاه، خانه دربان قلعه، و خانه‌هایی دو و سه‌طبقه‌ای متعدد و میدانگاه تشکیل شده است.

      قلعه دارای 440اتاق با 330سند ثبتی است که تا‌کنون تعدادی ازاین مالکان، اتاق‌های متعلق به‌خودشان را به میراث فرهنگی بخشیده‌اند. ارزش این قلعه برای مردم این منطقه به میزانی است که اهالی با جان و دل حاضر شده‌اند آن را که از اجدادشان به ارث برده‌اند درازای حفاظت به سازمان میراث فرهنگی ببخشند.

      نکته جالب در مورد قلعه طرق‌رود اینکه نیمی از مالکان این قلعه بزرگ، زنان طرق هستند که خانه‌های این بنای بزرگ به‌عنوان مهریه یا جهیزیه آنان بوده است است؛ این نکته نیز در میان مردم شهرت دارد که زنان طرق، در توافقنامه به شرط تعمیر و محافظت از قلعه، از مهریه خود دست کشیده و این بنای ارزشمند را به سازمان میراث فرهنگی سپرده‌اند.



      نکته جالب در مورد قلعه طرق‌رود اینکه نیمی از مالکان این قلعه بزرگ، زنان طرق هستند که خانه‌های این بنای بزرگ به‌عنوان مهریه یا جهیزیه آنان بوده است است؛ این نکته نیز در میان مردم شهرت دارد که زنان طرق، در توافقنامه به شرط تعمیر و محافظت از قلعه، از مهریه خود دست کشیده و این بنای ارزشمند را به سازمان میراث فرهنگی سپرده‌اند




      آداب‌ ورسوم



      طرق‌رود همپای تاریخ کهنش آداب و رسوم بسیاری دارد که مردم منطقه هنوز به آن پایبند هستند. مرور برخی از آنها شاید خالی از لطف نباشد.

      آتش‌افروزی و جل جلانی

      یکی از رسوم مردم این منطقه که مربوط به دی‌ماه است آنکه در شب‌های هفدهم، هجدهم و نوزدهم دی‌ماه کودکان در دسته‌های مختلف جمع می‌شوند و هر دسته دریکی از تپه‌ها و بلندی‌های آبادی بوته و خار و هیزم را که از پیش جمع کرده‌اند آتش می‌زنند به‌طوری‌که شعله‌های آتش سراسر آبادی را روشن کند. آنها معتقدند روشنایی اگر به درخت‌ها برسد آن‌ سال میوه و سردرختی بیشتر می‌شود و آفات از بین می‌رود. برخی به نیت آنکه درختان میوه بیشتری بدهند به قبرستان رفته و سنگ‌های کوچک و بزرگ جمع می‌کنند و به شاخه‌های درختان می‌آویزند. در مراسم آتش‌افروزی بعد از خاموش شدن آتش‌ها و تاریکی، اهالی دوباره به ده برمی‌گردند و به یک نفر توبره بزرگی تا در آن از اهالی هدیه بگیرد. اغلب توبره داران به حالت گروهی به در خانه‌ها می‌روند، گاهی دسته‌ها باهم برخورد می‌کنند و باهم درگیر می‌شوند تا یکی پیروز شود.



      چله بزرگ و چله کوچک

      در مرز طرق‌رود برای زمستان تقسیم‌بندی مخصوصی دارند. ده روز اول زمستان و چهل روز بعد از آن‌را چله بزرگ و بیست روز بعدی را چله کوچک می‌دانند و به ده روز بعد امن و بهمن می‌گویند. از ده روز باقی‌مانده هفت روز سرما پیرزن و سه روز سرما عجوزه است.

      در طرق‌رود چله از دهم دی‌ماه شروع می‌شود و تا بیستم بهمن ادامه دارد. این چهل روز را به چهار قسمت کرده‌اند که هر قسمت ده روز است و هر ده روز نامی دارد: ده روز اول را چله بزرگ یا چله قوس می‌نامند. ده روز دوم را چله کوچک و ده روز سوم را چله برزگر و ده روز چهارم را چله جولا می‌نامند. در این مدت بنا به‌رسم محل، برزگران به خانه مالکان می‌روند و برف بام‌ها را پایین می‌ریزند. در آن روز همسر مالک خانه آش می‌پزد تا بعد از پارو کردن برف‌ها از این آش میل کنند.



      شب اسبند رعینی

      رسم دیگری که در کاشان و اطراف آن در اسفند‌ماه هر سال برگزار می‌شود جشن شب اول اسفند‌ماه است.در این منطقه‌ماه را سی‌روز محاسبه می‌کنند و برای گرفتن جشن شب اول اسفند قرار جشن می‌گذارند. از یک‌ماه تا چهل روز پیش از اسفند قرار می‌گذارند که در یک روز و یک شب همه اهل آبادی شب اسفند بگیرند.

      مردم طرق‌رود و اطراف آن ماه‌های سال را 30روز حساب می‌کنند و یک سال را 360روز و حساب 5‌روز باقیمانده را جدا نگه می‌دارند و آن‌را پنجه می‌نامند. به این ترتیب، بیست و پنجمین روز بهمن‌ماه تقویم رسمی، شب اول اسفند است که آن‌را شب اسبند رعینی یا زراعتی می‌نامند و عقیده دارند هر سال ده پانزده روز قبل از رسیدن اسفند، بادی معتدل می‌وزد که به آن «باد اسبند» می‌گویند و آن‌را پیک بهار می‌دانند.

      در این شب دکان دارها، دکان‌ها را چراغانی می‌کنند. آرایش دکان‌های سبزی‌فروشی بسیار زیبا صورت می‌گیرد. آجیل‌فروشان برای جشن اسبندی آجیل «آچار» درست می‌کنند و خوردن این آجیل در این شب رسم است. اهالی طرق‌رود در این شب برای شام پلو می‌پزند و پلو با ماهی دودی یا چلو با کوکو یا کشمش‌پلو می‌خورند. پنیر و ماست را نیز برای شگون بر سر سفره می‌گذارند. آنها معتقدند در این شب نباید تخم‌مرغ خوردو باید آن‌را در خانه نگاه داشت.



      چهارشنبه‌سوری و عید

      غروب سه‌شنبه آخر سال که مصادف با چهارشنبه سوری همه ایرانیان است، بانوی خانه بوته‌ای را آتش می‌زند و آن‌را در کوچه می‌اندازد. کوزه آبی با چند دانه اسفند هم روی آتش می‌ریزد تا بلا دور شود. شب چهارشنبه‌سوری مراسم فال‌گوشی و فال‌کوزه هم در این منطقه هنوز رایج است. اهالی این دیار بعد از چهارشنبه سوری، منتظر شب عید نوروز می‌مانند و با فرارسیدن سال نو، رسومی مانند پلو پختن، سفره پهن کردن و استفاده از انواع خوراکی‌ها را به جای می‌آورند.



      شیره پزی در خانه‌های طرق‌رود

      شیره پزی از آداب ورسوم گذشته مردم طرق‌رود و مربوط به روزگاری بوده که تاکستان‌های زیادی دراین منطقه بوده است که طرق را به قطب تولید و صادرات انگور وکشمش وشیره انگور در منطقه تبدیل کرده بود.

      همه ساله چهل روز پس از گذشتن از فصل پاییز که در واقع پایان فصل برداشت بوده، باغداران طرق مقداری از انگور تولیدی خود را به شیره تبدیل می‌کردند. طرز تهیه شیره انگور جذابیت خاصی دارد. برای تهیه این ماده شیرین، باغداران پس از تلاش یک روزه برای له کردن انگور‌ها در حوضچه مخصوص و استحصال آب انگور در هنگام غروب آفتاب آب انگور به‌دست آمده را با نوعی خاک سفید رنگ که به آن گل شیره می‌گویند مخلوط می‌کنند. این خاک، به شیره انگور زلالی خاصی می‌بخشد و غلظت و شیرینی آن را افزایش می‌دهد.با گذشت 24ساعت شیره زلال انگور برای پخت از خاک ته نشین شده جدا و برای جوشاندن به ظروف مخصوصی که در داخل یک کوره داغ قرار داشته ریخته می‌شد.پس از حرارت دادن در دمای بالا و به‌مدت پنج ساعت شیره انگور برای مصرف آماده می‌شد. در گذشته‌ها پخت شیره به حدی در این منطقه مرسوم بود که از زبان یکی از اهالی طرق‌رود شنیده می‌شود که سالانه بیش از ۲ هزار کیلو شیره، در طرق تولید می‌شده است. اما در سال‌های اخیر کمتر کسی از اهالی شیره می‌پزد و البته علت آن از بین رفتن 90درصد باغات انگور در منطقه بزرگ طرق‌رود است. امروزه تعدادی از این شیره پز خانه‌های طرق‌رود کهن به‌عنوان آثاری تاریخی برجای مانده و قابل دیدن هستند.

      این خبر را به اشتراک بگذارید
      در همینه زمینه :
      نظاره دشت‌های زعفرانی طرق‌رود از فراز قلعه‌ای بی‌نظیر
      2هزار سال قدمت

    • بادرودی

      سلام با تشکر از اینکه شهر منو با همه آشنا کردید.همه حرفاتون درسته بجز اولش که گفتید روستا.بادرود چند سالیه که شهر شده...لطفا اصلاح بشه.میتونید بیاید اینجا و از انار های نادری بادرود لذت ببرید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج