adexo3
۵۱۵۲
۲ نظر
۵۰۲۸
۲ نظر
۵۰۲۸
پ

درباره بهنه سازی مصرف انرژی

خانه دوست داشتنی من

با تدابیر جدید اتخاذ شده از سوی دولت برای کاهش و مديريت مصرف انرژی، لازم است کمی در مورد وسایلی که به نوعی انرژی­های مختلف را استفاده و خدمات رفاهی مورد نیاز ما را تامین می­کنند تامل بیشتری شود.

خانه دوست داشتنی من


خانه دوست داشتنی من

با تدابیر جدید اتخاذ شده از سوی دولت برای کاهش و مديريت مصرف انرژی، لازم است کمی در مورد وسایلی که به نوعی انرژی­های مختلف را استفاده و خدمات رفاهی مورد نیاز ما را تامین می­کنند تامل بیشتری شود. در بسیاری از خانه ­ها، سیستم موتورخانه سنتی عملیات تامین آب گرم بهداشتی و گرمایش خانه را برعهده دارد. این سیستم در زمان گذشته با استفاده از سوخت گازوئیل، گرمایش مورد نیاز را تامین می­کرد که امروزه با استفاده از سوخت گاز طبیعی این مهم به انجام می­رسد. موارد زیادی براي کاهش مصرف انرژی در خانه­ها وجود دارد. عایق‌بندی­های ساختمان و لوله­کشی­های مربوطه، نوع مبدل حرارتی مانند شوفاژ یا فن­کوئل، وجود شیرهای برقی، ترموستات­ها و الگوی مصرف انرژی، از مواردی هستند که در میزان مصرف انرژی موثر خواهند بود. با اين حال خانه­های ما به طور میانگین سه برابر بیشتر از خانه­های اروپایی مصرف سوخت دارند و بايد ديد این میزان انرژی چطور و از کجا به هدر می­رود؟

۵۰ درصد تلفات حرارتی ساختمان­هایی که عایق­کاری نشده­اند، ناشی از پوسته خارجی (دیوار­ها، سقف و کف) است. منازلی که به طور کامل عایق­کاری ­شده­اند، انرژی مورد نیاز جهت گرمایش و سرمایش را تا حدود حداقل ۲۶ درصد در سال کاهش می­دهند. همچنين حدود ۳۰ درصد اتلاف انرژی مربوط به پنجره­های منازل است که با انتخاب درست و مناسب پنجره­های دوجداره، می­توانید به میزان زیادی از هدر رفتن انرژی جلوگیری كنید.

به عنوان مثال، در بیشتر خانه‌ها از موتورخانه برای تامين گرما استفاده می­شود؛ تقریبا ۶۰ درصد انرژی مصرف شده در خانه، برای فصول سرد سال مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آیا تا به حال به این فکر افتاده­اید که چه مقدار از این انرژی به طور مناسب و درست به گرما در خانه تبدیل می­شود؟

استفاده سنتی و غلط برخی از ما از وسایل گرمایشی بدین گونه است که در و پنجره‌ها را بسته نگاه مي‌داريم تا خانه گرم شود. اما این امر باعث کاهش اکسیژن فضا مي‌شود و خستگی و کرختی را به همراه خواهد داشت و همین امر، دلیل بی‌حوصلگی بسیاری از ما در روزهای زمستانی است. برای جبران این کمبود، ما پنجره را باز مي‌كنيم و هوای بیرون را (بدون تضمین وجود اکسیژن در آن) وارد خانه می­کنیم. علاوه بر ورود دود، گرد و غبار، میزان قابل توجهی از گرمای خانه را نیز فراری خواهیم داد.

روش دیگر به هدر دادن گرما: آیا شما در زمان خروج از منزل، دمای سیستم گرمایشی را کاهش می‌دهید؟ آیا برای استفاده از آب‌گرم در حمام همیشه در موتورخانه شما میزان زیادی آب‌گرم ذخیره شده که باید گرم باشد؟ روش‌های به هدر دادن گرما در ساختمان‌ها بسیار است و به همین منوال روش‌های پیشگیری از آنها نیز فراوان است. اما روش‌های ساده و عملی برای این کار هست که علاوه بر کاهش مصرف انرژی، تغییری در کیفیت خدمات و سرویس‌ها ايجاد نشده و هزينه‌ها نيز كاهش مي‌يابد.

يكي از این روش‌ها سیستم کنترل موتورخانه است. این سیستم با ترموستات‌هایی که در اتاق‌های خانه وجود دارد مرتبط است و دمای محیط را مستقیما به موتورخانه اعلام می‌کند. در گذشته ترموستات‌ها به فن‌کوئل‌ها وصل بود و در مواردی که از شوفاژ استفاده می‌شد، ترموستات معنی پیدا نمی‌کرد. مثلا در یک روز زمستانی، موتورخانه از شب قبل برای تامین گرمایش روی دمای ۶۰ درجه تنظیم مي‌شود که شوفاژها را گرم کند. صبح روز بعد كه آفتاب زمستانی مطلوبی در حال تابش است، خانه به خوبي گرم می­شود، در حدی که ساکنان برای تامین دمای دلخواه پنجره‌ها را باز می‌کنند! نتیجه، کاهش دما و کارکرد مداوم موتور خانه و افزایش مصرف انرژی در زمانی است که ساکنین به گرمایش نیازی ندارند و این مساوی است با مصرف انرژی بیشتر. اما در سیستم هوشمند موتورخانه، سنسورهایی برای کنترل پنجره‌ها نصب شده تا در صورت بازکردن آنها، فن‌کوئل‌ها را خاموش كند یا شیر آب‌گرم رادیاتور را ببندد. در این حالت، دما سریعتر متعادل مي‌شود و انرژی بیهوده مصرف نخواهد شد. همچنین این سیستم در زمان‌هایی که خانه با تابش خورشید گرم می­شود، دمای محیط را شناسایی مي‌كند و مولدهای گرمایی مانند فن‌کوئل و شوفاژها را خاموش می‌کند تا زمانی که دما از حد معمول کمتر و نیاز به گرمایش احساس شود که در این وضعیت به طور اتوماتیک مولدهای گرمایشی وارد مدار می‌‌شوند.

روش­های دیگر کاهش مصرف انرژی را در تکنولوژی می­توان جست؛ استفاده از آبگرم‌کن­هاي خورشیدی که منبع رایگان انرژی به شمار می­روند از اين قبيل‌اند. در تمام فصول گرم سال و حتی در بیشتر فصول سرد سال، می‌توان از آب‌گرم مجانی که با نور خورشید گرم شده استفاده كرد. ترکیب این سیستم با موتورخانه می­تواند تا میزان ۷۰ درصد در کاهش مصرف انرژی برای تامین آب‌گرم بهداشتی موثر واقع شود.


خانه دوست داشتنی من

خانه سبز

بحث دیگر بهینه سازی مصرف انرژی را امروزه خانه­ های سبز Green House به خود اختصاص داده‌اند. این خانه‌ها که به خانه‌های Zero Energy نیز معروف هستند، برای سرمایش و گرمایش و حتی تامین انرژی الکتریکی خودکفا هستند و انرژی مصرف نمی­کنند. در این خانه­ها گلخانه‌هایي طراحی شده و با تعیین فشار هوای داخل خانه، گرمایش توسط گلخانه تامین می­شود. استفاده از نور خورشید برای گرمایش و پنجره‌های چند جداره و عایق‌بندی‌های مناسب که تبادل دما را به حداقل می‌رساند نيز، مصرف انرژی را به حداقل كاهش مي‌دهد.

استفاده از آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی و پانل‌های خورشیدی که انرژی الکتریکی را تامین مي‌كنند نيز، از ویژگی‌های خانه‌های سبز به شمار می‌رود. در این خانه‌ها از مولدهای LED برای روشنایی استفاده می‌شود. خانه سبز دوست طبیعت است و در تعامل با طبیعت طراحی و ساخته می‌شود. طراحی برکه یا استخر آب که در فصول گرم سال از خنکای آن استفاده می‌شود نيز برای تامین برودت این فضاها مورد استفاده است.


خانه دوست داشتنی من

سرمايش

سرمایش خانه دوست داشتنی من، نباید هزینه زیادی را دربر داشته باشد. استفاده از تکنولوژی‌های اسپلیت یونیت­ها به دلیل استفاده از سیستم مشابه یخچال­ها، مصرف برق زیادی را به همراه خواهد داشت. کولرهای آبی هم که در تابستان نه تنها خنکای مناسبی را فراهم نمي‌كنند که بر رطوبت فضا نیز مي‌افزايند. اما استفاده از چیلرهای خورشیدی و جذبی، برای تامین برودت مورد نیاز، نه تنها مصرف انرژی بسیار کمی را نسبت به میزان سرمایش در پی دارند که به راحتی می­توانند برودت تولید شده را با استفاده از فن‌کوئل­ها به خانه وارد كنند. هواي خنك با استفاده از فن‌کوئل­های نصب شده بر روی سقف و لوله‌کشی انجام شده و فن­ها به محیط منتقل می­شود.

امروزه با استفاده از فن­های تولید شده که تقریبا بدون صدا کار می­کنند می­توان به نهایت آرامش در خانه دوست داشتنی رسید.

خانه دوست داشتنی من

نور

نور LED کیفیتی همانند نور خورشید دارد و برای مطالعه و انجام کارهای دقیقی که نیاز به نور کافی دارند توصیه شده است. این مولدهای نور، کم‌مصرف‌ترین مولدهای نوری شناخته شده به شمار می­روند؛ به طوری که می‌توانید با تعویض مولدهای روشنایی منزل خود با LED ، روشنایی خانه‌تان را به راحتی با یک باطری ماشین تا چندین ساعت تامین کنید. هر LED به طور معمول تا ۱۰۰.۰۰۰ ساعت کار خواهد کرد که در صورت استفاده از این مولدها، دیگر نیازی به تعویض LED های سوخته نخواهید داشت و مشکل لامپ سوخته برای همیشه در خانه شما حل خواهد شد. درنظر گرفتن تنها این مورد از مزایای استفاده از LED می­تواند مشکل هزینه تامین بالای این محصول را نیز توجیه كند که شما تا ۸ سال نیازی به خرید لامپ جدید نخواهید داشت.

با اندکی تغییر در خانه­های موجود می­توان علاوه بر کاهش هزینه­های جاری، در بالابردن راندمان سرویس­ها و افزایش رفاه، اقدام‌هاي مناسبی انجام داد. کافی است بدانیم که همیشه راه­هایی برای زندگی بهتر و آسوده‌تر وجود دارد.

اگر در فکر ساخت خانه­ هستید؛ با اندکی دقت و حوصله می‌توانيد از دستاوردهای نوین برای ساخت خانه دوست داشتنی خودتان بهره ببرید و از سکونت در خانه‌ای که مصرف انرژی کمتری داشته باشد، دوست‌دار طبیعت است و هزینه­های کمتری را برای ساکنین خود به همراه دارد، لذت ببرید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • giti abbasi

      با سلام و تشکر از شما من می خواهم مجله و یا آلبومی از دکوراسیون منزل با هزینه کم داشته باشم چگونه میتوانم تهیه کنم آیا چنین چیزی وجود دارد؟
      با تشکر

    • shirin khalili

      nice pic

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج