۵۲۴۱۷۷
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

یارانه هدفمند چگونه فقرا را هدف گرفت؟

حقایقی درباره گسترش فقر به اسم توزیع عادلانه؛ تجربه و آمار و ارقام نشان می دهند چطور طرح هدفمندی یارانه ها به ضد خودش تبدیل شد و فقر را گسترش داد.

هفته نامه کرگدن - امیررضا احمدآبادی: حقایقی درباره گسترش فقر به اسم توزیع عادلانه؛ تجربه و آمار و ارقام نشان می دهند چطور طرح هدفمندی یارانه ها به ضد خودش تبدیل شد و فقر را گسترش داد.

شامگاه شنبه، ۲۷ آذر ماه سال ۸۹، رئیس دولت دهم روبروی دوربین شبکه یک سیما نشست و با اعتماد به نفس در دوربین چشم دوخت و از آغاز هدفمندی یارانه ها خبر داد. احمدی نژاد گفت: «با محاسبات ما شش دهک از همان روز اول به لطف خدا وضع شان بهبود خواهد یافت.» می گفت سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مصرف انرژی ایرانیان است که اگر فقط یک سومش صرفه جویی شود «دیگر کسی بدون مسکن نخواهد ماند و بافت فرسوده ای باقی نمی ماند.» اما از ماه چهارم هدفمندی، آثار مخرب یارانه نقدی خود را در قالب افزایش شدید تورم و نقدینگی نشان داد.
در واقع افزایش قیمت حامل های انرژی و سایر خدمات، هزینه های دولت را به شدت افزایش داد. فزونی یافتن هزینه ها از درآمدها دولت را دچار کسری بودجه کرد و جبران کسری های بزرگ هیچ راهی جز افزایش قیمت ارز نداشت. به این ترتیب قیمت ها اوج گرفت، نقدینگی افزایش مهارناشدنی یافت و قیمت ارز سر به فلک گذاشت.
یارانه هدفمند چگونه فقرا را هدف گرفت؟

کاهش مصرف: گزارش بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری که توسط بانک مرکزی تهیه می شود، نشان می دهد سهم سه گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها، پوشاک و کفش و مسکن (به همراه آب و برق و گاز و سایر سوخت ها) در سال ۱۳۸۹، بیش از ۵۸ درصد کل هزینه های یک خانواده شهری را تشکیل می داده است اما این رقم در سال ۹۰ یعنی نخستین سال هدفمندی یارانه ها، به بیش از ۶۲ درصد رسیده است که به معنای کاهش رفاه خانوارهاست.

طبق اعلام بانک مرکزی، سهم این سه گروه در هزینه مصرفی خانوار در سال ۹۱ به ۶۵ درصد رسیده است. طبق همین داده های آماری، هزینه های بهداشت و درمان هم رشدی صعودی داشته و از ۴.۴ درصد در سال ۸۵، به ۵.۱ در سال ۸۸ که فاز اول هدفمندی به اجرا در آمد، افزایش داشته است. در سال بعد این رقم به ۵.۶ رسیده، در سال ۹۰ با اندکی کاهش به ۵.۳ رسیده و باز در سال های بعد روند افزایشی خود را دنبال کرده است.

نکته تکان دهنده گزارش بانک مرکزی از بودجه خانوار در جدول شماره ۶ این گزارش نهفته است؛ مصرف گوشت قرمز از ۶۴ کیلوگرم در سال ۸۵ به ۴۸ کیلوگرم در سال ۸۸ و ۴۱ کیلوگرم در سال ۹۰ کاهش داشته است. در این فاصله مصرف گوشت سفید هم کاهش داشته و از ۹۱ کیلو در سال ۸۵ به ۸۸ کیلو در سال ۹۱ و ۸۴ کیلو در سال ۹۲ افت کرده است. مصرف شیر در خانوارهای شهر یک سقوط آزاد را تجربه کرده و از ۲۱۵ کیلو در سال دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد به ۱۳۴ کیلو در سال آخر دولت او (۹۱) رسیده است.

کاهش رفاه: گرچه در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲ تلاش گسترده ای برای اثبات حقانیت هدفمندی یارانه ها به عمل آمد اما آن تجربه تلخ این حس را داشته که نشان دهد در کشور، این سطح از دانش توسعه وجود دارد که بتواند عواقب طرح های اقتصادی کلان را پیش بینی کند. حس دیگر آن تجربه این بود که قدرِ گزارش های کارشناسی را به نظام تصمیم گیری کشور شناساند. گزارش تکان دهنده مرکز پژوهش های مجلس از آثار و تبعات هدفمندی یارانه ها می گوید در سال های بعد از هدفمندی «میانگین سهم مخارج گروه خوراکی ها بیش از ۵۰ درصد مخارج خانوار» را تشکیل می داده و این در حالی است که «مصرف این گروه کالایی کاهش یافته است.»

طبق گزارش، قیمت گروه کالاهای خوراکی ۱۳۰ درصد افزایش داشته و خانوارها بخش بیشتری از درآمد خود را صرف آن کرده اند و برای ادامه حیات، مجبور شده اند مصرف آن را در حدود ۲۰ درصد کاهش دهند. در فراز دیگری از گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده «خانوارهای فقیر نسبت به خانوارهای پردرآمد کاهش رفاه بیشتری را تجربه کرده اند.»

بحران در روستاها: طبق گزارش های مرکز آمار ایران نرخ تورم روستایی کشور در مرداد ماه سال ۹۲ از ۴۱ درصد فراتر رفت، در حالی که همان زمان تورم در شهرها بالغ بر ۳۹ درصد بود. تکان دهنده تر آن که تورم کالاهای مصرفی در روستاها نزدیک به ۴۵ درصد بوده است. معنای این اعداد و ارقام این است که در دوره هدفمندی یارانه ها، روستاییان ایران هر سال شاهد از دست رفتن ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش دارایی های خود بوده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا این گزارش رو به استحضار آقایان قالیباف ورئیسی برسانید تا یادشون بیاد که با وعده های الکی،خون مردم رو توی شیشه نکنن.

    • سحر

      خدا لعنتت كنه مرد
      اندازه سيصدسال كشور رو ب عقب برگردوندي

    • محمد

      میخواستم ی انتقادی از شما بکنم شما به شدت سایت حامی دولت میباشد و تمام عیب های دولت فعلی را به خوبی و تمام حسن های دولت قبلی را به صورت عیب بیان کنید اگر در دولت قبلی گرانی افزایش یافت مردم هم منبع در آمد داشتند اما در دولت وعده های بی سرانجام گرانی روند رشد داشت اما در آمد مردم به شدت کاهش یافت اگر سایت شما در راستای حمایت از مردم فعالیت میکند پس سری هم به میان مردم بزنید و درد ودل های آنان را بشنوید و از وضعیت زندگی آنان با خبر شوید خواهشمندم قبل از اینکه مطلبی را ارائه بدهید آن را با واقعیت های موجود بسنجید
      با تشکر

    • بی نام

      مسئله این ک تو ایران کسی حاضر نیست اشتباهشو بپذیره اگر همون اول به صورت طرح آزمایشی متوجه غیرعملی بودنش میشدن و لغوش میکردند اینجوری گندش در نمیومد

    • golbahar

      عمری دگر بباید بعد از وفات مارا /کاین عمر طی نمودیم اندر امیدواری ! یه بنده خدایی همیشه میگفت هیچ بدی نمیره که بهتر جاش بیاد.ای دو صد نور به قبرش بادا ! بشینیم و ببینیم کی صبح دولتمان بدمد؟ دوز ادبیاتش رفت بالا ولی تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.بقول شاهین نیا: قرص اعصابش را میخورد :/

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج