جاباما
۵۵۱۳۲
۶۴ نظر
۵۱۴۴
۶۴ نظر
۵۱۴۴
پ

حقوق فارغ التحصیلان دانشگاه چقدر است؟

هنوز هم صفحات موقعیت های شغلی نیازمندی ها را که ورق می زنید بازار اشتغال رشته های فنی و مهندسی، بازرگانی و حسابداری از بقیه داغ تر است. آیا علت این استقبال درآمد مناسب این شغل هاست؟

حقوق فارغ التحصیلان دانشگاه چقدر است؟

روزنامه هفت صبح: این روزها درحالی که در آستانه برگزاری کنکور دانشگاه ها هستیم و مدت کوتاهی از کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گذشته است؛ این سوال مطرح می شود چرا برخی رشته ها تا این حد پرمتقاضی و محبوب هستند؟ هنوز هم صفحات موقعیت های شغلی نیازمندی ها را که ورق می زنید بازار اشتغال رشته های فنی و مهندسی، بازرگانی و حسابداری از بقیه داغ تر است. آیا علت این استقبال درآمد مناسب این شغل هاست؟ آیا حجم انبوه این فرصت های شغلی باعث پایین آمدن حداقل حقوق آنها نشده است؟ در سال های آینده فرصت های شغلی برای چه رشته هایی افزوده خواهد شد؟

مهندسی برق و کامپیوتر

در یک دهه اخیر زمینه فعالیت برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی برق و مکانیک بیش از گذشته فراهم شده است. با این حال به علت حجم انبوه فارغ التحصیلان این رشته ها کف حقوق برای افراد تازه کار تا حد قابل توجهی پایین آمده است. به طوری که یک مهندس برق الکترونیک بدون سابقه کار، به طور معمول بین 700 هزار تا یک میلیون تومان دریافت می کند.

البته برخی شرکت ها که لزوما به طور تخصصی به مهندسان برق نیاز ندارند هم از تکنسین هایی با مدرک دیپلم فنی برق یا کاردانی برق برای کارهای نصب و راه اندازی سیستم با حقوق 600 هزار تومان استفاده می کنند. البته این افراد از حق ماموریت روزانه هم برخوردار می شوند. همین حالا یکی از شرکت های خصوصی پایتخت برای مونتاژ و طراحی بُردهای الکترونیکی و نصب و راه اندازی سیستم های تله متری به مهندسین برق کارمند خود 600 هزار تومان حقوق می دهد. سعید پارسایی یک فارغ التحصیل رشته برق الکترونیک در این مورد به هفت صبح می گوید: «اگر کسی در این رشته سابقه کار و سواد بالایی داشته باشد دو تا سه میلیون تومان هم شرکت ها حاضرند به او بپردازند. البته در حال حاضر فرصت های شغلی برای گرایش برق - قدرت بیشتر است و شرکت های دولتی با حداقل حقوق 1.5 میلیون تومان هم استخدام می کنند.» لابلای صفحات نیازمندی ها به دفعات به شرکت هایی برخورد می کنید که نیاز به برنامه نویس دارند که اکثر فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر نرم افزار هستند. دامنه تغییرات حقوق این افراد بسیار گسترده است از 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان! البته مهندسین کامپیوتری که در بخش طراحی و مدیریت سایت فعالیت می کنند هم بازار کار پررونقی دارند. این افراد اگر به صورت شخصی و پروژه ای فعالیت کنند، می توانند کسب و کار خوبی داشته باشند اما اگر به استخدام شرکت ها دربیایند بین یک تا دو میلیون تومان ماهانه حقوق می گیرند؛ البته از این نکته نگذریم که تعداد افرادی که صاحب این تخصص هستند، بسیار زیاد است و این موضوع شرایط کار را بسیار رقابتی کرده است.


مهندسی عمران و مکانیک

در بین مهندسان مکانیک هم درآمدها به تفکیک گرایش و میزان سابقه کار متفاوت است. مدیر مالی یکی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه آب و فاضلاب و دبی سنجی به هفت صبح می گوید: «در حال حاضر مهندسین مکانیک تازه کار با حقوقی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در این شرکت مشغول هستند.»

آرش حقی یکی از فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک طراحی جامدات توضیح می دهد: «مهندسین مکانیک فعال در بخش طراحی و تولید، بسته به تجربه کاری تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارند.»
در شرکت های دولتی مثل کارخانه های خودروسازی، به مهندسین مکانیک ساخت تولیدو طراحی جامدات از یک میلیون تومان به بالا بسته به تجربه کاری و پست اجرایی حقوق می دهند.

فارغ التحصیلان رشته های شیمی هم که در کارخانه های رنگ خودروسازان فعالیت می کنند، معمولا به همین میزان حقوق می گیرند. فعالیت در رشته مهندسی عمران زمینه های گوناگونی دارد. برخی به صورت پروژه ای طراحی یک سازه بتنی یا فولادی را به عهده می گیرند و به علت رقابت شدید، شاید حاضر باشند یک ساختمان معمولی چهار، پنج طبقه را با یک تا دو میلیون تومان انجام بدهند. سرپرستی کارگاه معمولا محل تجربه اندوزی مهندسین عمران تازه کار است و افراد حرفه ای تر دارای پروانه اشتغال سازمان نظام مهندسی کار نظارت را برعهده می گیرند.

درآمد حقوق گروه اول به رغم زحمت زیاد خیلی دندانگیر نیست و با زیر یک میلیون تومان هم برخی فارغ التحصیلان در این بخش مشغول می شوند اما افراد باتجربه تر درآمدهای بهتری دارند.


درآمد ساعتی معضل دبیران جوان

شغل معلمی از آن دسته مشاغلی است که به رغم احترام و موقعیت خاصی که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای آن قائل هستند، در بحث درآمدی از جایگاه خاصی برخوردار نبوده و بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی این شغل را مفری برای فرار از زیر بار بیکاری انتخاب می کنند. در شرایط کنونی کمتر افرادی پیدا می شوند که فارغ از مسائل مالی با عشق به تدریس شغل معلمی را به عنوان تنها منبع درآمدی خود انتخاب کنند.

البته در چند سال اخیر و به واسطه تبدیل شدن کنکور به سدی غیرقابل نفوذ و همچنین به وجود آمدن مدارس غیرانتفاعی بسیاری از دانش آموختگان رشته های مختلف و به فراخور توانایی تحصیلی خود جذب آموزشگاه های آزاد کنکور و مدارس غیرانتفاعی شده و بعضا هم با کسب شهرت توانسته اند درآمدهای میلیونی را کسب کنند اما به طور معمول آگهی های استخدام نشان می دهند بیشتر آموزشگاه ها سعی دارند با جذب فارغ التحصیلانی کم سابقه رشته های پایه همچون ریاضی و فیزیک و رشته های عمومی همچون زبان و ادبیات فارسی و انگلیسی این افراد را با حقوق های پایین و غالبا ساعتی به استخدام درآورند. به عنوان مثال یکی از آموزشگاه های کنکور که آگهی استخدام دبیر ریاضی داده، درخصوص میزان درآمد و نحوه پرداخت می گوید: «ما به دبیری نیاز داریم که تدریس در کلاس های گروهی را به عهده بگیرد. البته میزان پرداخت ها متناسب با سابقه کار متفاوت است اما حداقل درآمد ماهانه ۶۰۰ هزار تومان بوده به علاوه اینکه درصدی هم به عنوان حق التدریس از مجموع درآمد کلاس به دبیر پرداخت خواهد شد.» وی در پاسخ به اینکه آیا بیمه شامل حال دبیر می شود، گفت: «با توجه به استخدام قراردادی، بیمه و مزایا شامل حال دبیر نخواهد شد و فقط دبیران رسمی آموزش و پرورش از این مزایا برخوردار هستند.»

البته لازم به ذکر است هم اکنون تنها تفاوت دبیران شاغل در آموزش و پرورش و آموزشگاه های آزاد در مزایا است وگرنه میزان دریافتی دو گروه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.


حسابداری و مدیریت

رشته هایی همچون حسابداری و مدیریت هم از جمله مشاغلی است که برخلاف تصور و ذهنیت اکثر مردم از درآمد نسبتا پایینی برخوردار هستند به گونه ای که در تبلیغات استخدامی کمتر شرکتی را می توان یافت که حقوق و مزایای بالایی را برای فارغ التحصیلان این رشته های دانشگاهی در نظر گرفته و بیشتر این افراد در مشاغلی به غیر از رشته تحصیلی خود به فعالیت مشغولند. در این رابطه یکی از شرکت های بازرگانی به هفت صبح می گوید: «فارغ التحصیلان رشه حسابداری با دو سال سابقه کار معمولا به عنوان کمک حسابدار و با حقوقی در حدود 550 هزار تومان در ماه استخدام می شوند. ضمن آنکه ممکن است مزایایی همچون بیمه و عیدی را نیز دریافت کنند.»

وی درخصوص رشته های بازرگانی می گوید: «فارغ التحصیلان رشته بازرگانی که از لحاظ موقعیت استخدامی در مکان بعدی قرار دارند معمولا با سابقه کار دو ساله یا به عنوان کمک حسابدار و یا در واحدهای بازرگانی و فروش به کار گرفته شده و از حقوق 480 هزار تومانی در ماه برخوردارند، ضمن اینکه این گروه معمولا مزایای بیمه و عیدی را دریافت نمی کنند.»

وی درخصوص رشته های مدیریت هم می گوید: «فارغ التحصیلان رشته های مدیریت اگرچه ممکن است در آینده از موقعیت شغلی بهتری نسبت به حسابداری و یا بازرگانی برخوردار باشند اما در شرایط مساوی و با سابقه کار دو ساله در هنگام استخدام از موقعیت پایین تری نسبت به دیگر رشته ها بهره مندند.»

این کارفرما می گوید: «افرادی که قصد کار در رشته های مدیریتی را دارند باید سابقه کار بالایی داشته باشند و در نداشتن سابقه بالا معمولا شرکت ها آنها را در مشاغل بازرگانی و کارگزینی به کار می گیرند. البته این افراد امکان کسب موقعیت های مدیریت همچون مدیریت اداری و کارگزینی را دارا هستند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فوق لیسانسم با 5 سال سابقه کار و 4 سال بیکاری، دارم با همه مزایا 700 میگیرم، دوستم که ادامه تحصیل نداده و با دیپلمش رفته سر کار داره بالای 1 میلیون میگیره و 10 سال سابقه کار داره،پشیمونم که چرا درس خوندم !!!پشت کنکور لیسانس و فوق لیسانس و هزار جور اضطراب و آخرش ..

      پاسخ ها

      • shabnam

        mishe beporsam dustetun shoghleshun chiye?

      • فیونا

        کلاغا برات قاقار کنن روزی ک کنکور قبول شدی این مامان تو نبود ک کل کره زمین خبر دار کرد ک پسرش دانشگاه قول شده ؟این تو نبودی ک خوشحال بودی 4سال سربازیت عقب افتاده؟این تو نبودی ک با مدرک فوق لیسانس میرفتی خواستگاری؟این تو نبودی ک تو دفترچه کنکورت ملیت زدی ایرانی؟حالا ک قبول داری تو ایرانی وایران یعنی این پس اعتراض جایز نیست.
        هرجارو خطا رفتم یا اشتباه گفتم بهم بگو جوابت برام مهمه

      • حسن

        خجالت بکش فوق لیسانس داری بیکاری ؟

      • بامداد

        ولی من کارمندم 4 سال و نیم
        کارشناس ارشد مجرد- البته هنوز تو حکمم لیسانسه- البته کارمون انصافا خیلی سخته
        مجموعا 1.5 با اضافه مضافات میگیرم این سال 93
        ولی آخر ماه هیچی تو جیبم نیست. نمیدونم کمتر از اینا که دارین میگین چیکار میکنین

      • بدون نام

        والا من رشتهم عمرانه و دانشگاه تهران بودم....هیچ فک و فامیل و آشنایی هم نداشتم ولی تا دلت بخواد عرضه و ضمنا تخصص داشتم
        درآمد خوبی دارم که ازش رضایت دارم
        این رو هم بگم که همه همکلاسیهام (البته جز بعضی خانوما که خودشون تمایل به کار سخت و سنگین ندارن و ترجیحمیدن پشت میز نشین باشن)بقیه درآمدشون خوبه الحمدلله
        تازه بیشترشونم بچه های شهرستانن
        در مقابل خیلی تهرانیا رو میبینم که یه مدرک از دانشگاه ازاد بگرفتن دستشون و صداشون بلنده که کار نیست و خاک بر سر این مملکت و این حرفایی که میدونید...
        عزیز من کار رو که به مدرک نمیدن به تخصص میدن که بین فارغ التحصیلای ما ماشالله صفره
        الآن بیا فارغ التحصیل برق از دانشگاه ازاد تبریز بهت معرفی کنم که فاز متر از نزدیک ندیده.....یکی دیگه کارشناسی ارشد عمران خاک و پی از شیراز داره بعد قول میدم فرق بیل مکانیکی با کمپرسی رو نمیدونه
        متاسفانه بعد از گرفتن مدرک خیلیا دچار توهم میشن و توقع دارن که دو دستی کار رو تقدیمش کنن که انتظار غیر منطقی ایه
        به نظرم هرکسی به اندازه تلاشش میتونه نتیجه ببینه.....یادم نمیزه اون موقع هایی که ما تا ساعت دو نصف شب درس میخوندیم خیلی از دوستای دوره دبیرستانم تو فیسبوک چت میکردن.....بیکارای الآن همون چت کننده های دیروزن

    • صبا

      علوم پایه هم صفر تومن در ماه

    • سارا

      کجا اینجورهی؟من لیسانس برق با 5 سال سابقه کارم و 480 میگیرم

    • احد

      من لیسانس - مهندسی صنایع 105 سال سابقه کار 900 می گیرم

    • سارا

      مهندسی صنایع غذایی 2سال سابقه کار با کلیه حقوق و مزایا 450تومان! مسخرس نه؟

      پاسخ ها

      • فیونا

        ن سارا جان مسخره نیست.خیلیها حاضرن نصف حقوق تورو داشته باشن ولی بیکار نباشن

    • بدون نام

      من مهندس کامپیوتر از دانشگاه تهران مرکز ، 8 سال سابقه ی کار ، چند مدرک کامپیوتر با نمره ی 100 ، تمام مدارک Iso ، ماهیانه 750 !!!!!!!

    • mojtaba

      من فارغ التحصیل داروسازیم ماهی 1.800میگیرم البته اینو بگم تو هر کارب باید یه پارتی داشته باشی وگرنه هی میزنند تو سرت حقوقم بهت کم میدند

    • ali

      من 7ترم دانشگاه رو تمام کردم در مهندسی عمران،دوستام سر کار و امریه رفتن من کسی و نداشتم رفتم ارشد+در حین تحصیل کار پیدا نکردم حالا میخوام برم خدمت!اگه قبلا میرفتم خدمت 10 ماه اما الان 24 ماه باید برم
      1-از ازمون نظام مهندسی عقب افتادم
      2-سنم شده 27 سال
      تازه باید برم پاچه خواری کنم برا کار.
      دولت ما خیلی خوبه پس همگی میگیم مرگ بر آمریکا

    • abalfazl

      فارغ التحصیل مهندسی مکانیک 5 سال سابقه کار حقوق 500 هزار تومان . الانم بیکار . همون کار فبلی هم دیگه گیرم نمی یاد.طرف تو فامیلمون سوفور شهرداری هست ماهی 1میلیون و 700 هزار تومان در آمد داره . کاش ایرانی نبودم

      پاسخ ها

      • اشکان

        خب عزیزم شما هم تشریف ببر سوفور شو.. شما هنوز فرق سوفور با سوپور رو نمیدونی .... مهندس مکانیک ماهی 500؟؟؟ خخخخخ مهندس توالت شویی هم نیستی شما

      • بابک

        اشکان جان اون قدیما بود که به راحتی رفتگر شهرداری می تونستی بشی ولی العان باید هزار خان رستم رو بری بجای هفت خان ضمنا به دیگران توهین نکن نظرشو گفت

    • eli

      من اقتصاد کشاورزی خوندم با یک سال سابقه کار حقوقم ماهیانه 300 هزاره هنوز پول دانشگاهم در نیومده!!!

    • sepid

      25 سالمه گیاهپزشک هستم 3 ساله فارغ التحصیل شدم به هر دری زدم نشد که نشد. بیکارم تا حالا که هیچ درآمدی نداشتم خیلی ما جوونا بدبختیم. شوهرم هم مثل خودم اون داره ارشد هم میخونه اما کار واسه هیچ کدوممون نیست هیچ سرمایه ای هم نداریم که لااقل یه کاری خودمون واسه ی خودمون دست وپا کنیم.فقط به هم دلداری میدیمو هستیم.هرجا واسه کار میریم میگن سابقه کار آخه نباید از ی جا شروع کنیم که واسمون سابقه بشه؟؟ آخه ما جوونای ایروونی دیگه چه ارزشی داریم واسه ی دولتمون؟ یعنی ماهایی که نه پارتی داریم نه خونواده ی جانبازیم باید بمیریم؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • سینا

        احسنت . واقعا که درد همه تحصیل کرده های بیکار که تو جامعه تحقیر شدن رو گفتید .

    • morteza

      باید یه رشته ای بخونی که اقای خودت باشی البته باید پشتوانه ی اقتصادی داشه باشی

    • morteza

      پر درآمدترین رشته توایران دلالیه

    • hassan

      بهترین مشاغل تو ایران با کسانی تعلق می گیرد که فرزند جانباز یا از خانواده جانبازان باشند.به چشم خودم دیدم کسی که نه سواد داشت نه حرفه ای بلد بود فقط به خاطر اینکه سربازی را در زمان جنگ گزرانده حتی بدون هیچ گونه جراحتی یکسال پیش با هزار کلک و دغل خود را به کری می زد ، جانبازی گرفته و الان علاوه بر اینکه ماهیانه مستمری می گیرد کار هم برایش ایجاد کردند به طوری که در عرض یکسال و نیم توانسته دو تا خونه بخره .

      پاسخ ها

      • morteza

        سلام.بهتین مشاغل تو ایران برای تو پدری که شهید شده رو برگدن به پسریا دخترش.البته پدر من نه شهید شده نه جانباز

    • اشکان

      چرا انقدر دروغ تجویل مردم میدین؟؟؟ فارغ التحصیل رضته مهندسی مکانیک که توانایی ساخت دستگاه و طراحی وسایل رو داره ماهس 1 میلیون؟؟؟؟؟ گارسون یه رستوران که ظرف میشوره ماهی 900000 میگیره .... با این سایت ها مطمن باشین نمیتونین فکر تلاش کارهارو خراب کنین کسی که این وبلاگ رو ساخته یه سوپور و عقده ای بیش نبوده

      پاسخ ها

      • اشکان

        دمت گرم اشکان جون..... به نظر خودت این ارقامی که اینا گفتن خنده دار نیست؟؟؟؟ فامیل ما از راه همین مهندسی برق البته خیلی ماهر و حرفه ای الان مولتی میلیادردر شده.... اینا نه تنها با این سایت ها نمیتونن فکر مردم رو خراب کنن بلکه بیشتر مردم رو میخندونن

      • بدون نام

        مهندس عمرانم از دانشگاه تهران گرایش سازه. که قصد دارم برای دکترا هم ادامه تحصیل بدم-البته از سال بعد الآن اصلا حوصله ش رو ندارم-....لیسانسم رو توی دانشگاه شهید مدنی تبریز که دانشگاه نسبتا پرتیه گذروندم
        الان 28 ساله هستم و ماهانه نزدیک به 8 تومن درآمدمه(البته کارای دیگه ای به جز کار مهندسی هم انجام میدم-مثل تدریس و مشاوره برای کنکور و ....- و از این بابت اصلا هم ناراضی نیستم
        این مطلبی همکه گذاشتن یه مشت اراجیف بیش نیست
        شما فارغ التحصیل یه دانشگاه خوب و یه رشته خوب باش غیر ممکنه که بیکار بمونی

    • abalfazl

      چقدر اشکان دلت خوشه . انگار تو جامعه نیستی . بیشترین آمار بیکاری مهندسی ساخت و تولید داره که یکی از گرایش های مکانیک هست برو تو اینترنت جستجو کن پیدا می کنی . بیکارترین فارغ التحصیلان را همین رشته به خود اختصاص داده است .

      پاسخ ها

      • اشکان

        واسه تو که به قول خودت لیسانس داری و فازمتر هنوز نمیدونی چیه بیشتر از این توقع نمیره بدبخت عقده ای

      • رامین

        اشکان تو که بیشتر عقده ای هستی این دوستمون حقیقت رو گفتند ما خودمون تو فامیل دوتا مهندس مکانیک بیکار داریم .

      • نادیا

        اشکان برات متاسفم خیلی بی تربیتی با فکر سطحی اول درست حرف زدن یاد بگیر بعد بقیه رو نقد کن

      • امین

        راست می گه اشکان.هیچ جای دنیا به مدرک پول نمی دن.مدرک خوبه ولی اگه کار بلد نباشی مدرکت به تف نمی ارزه...فقط می تونی قاب کنی بزنی دیوار خونتون اونم تو اتاق خواب نه جایی که همه ببینن چون الان همه چن تا چن تا مدرک دارن...آره...

      • دانیال

        ابوالفضل جان شما احتمالا مهندسی تکنولورژِی ماشین ابزار و قالب سازی خوندی، میگی من مهندس مکانیک هستم،عزیزم بین مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید و ماشین و ابزار و قالب سازی خیلی فرق هست،کل واحد های حرارت و سیالات شما فک کنم سر جمع 2 واحد باشه در صورتیکه مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید حداقل یه 8 واحدی میخونه کل جامدات شما فک نکنم به 3 واحد برسه در صورتیکه مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید یه 18 واحدی میخونه، متاسفانه لیسانس نقشه کشی خودشو مهندس مکانیک جا زده،اصلا شمائید که بازار کار مهندس مکانیک رو خراب کردید،وگرنه آخه ماشین ابزار رو چه به مهندسی مکانیک،متاسفانه خراب کردید کل جامعه مهندسی رو.

    • بهنام

      سلام به همه ی شما. با نظرات همه ی شما موافقم. اما یک حرفی هست که باید بگم. اگر شما تو رشتتون خبره باشین میتونین درامد بالایی داشته باشین. فقط فکرتونو به کار بیندازین. همین.کارشناش شیمی اگر فرمولاسیون یلد باشه تو بخش پتروشیمی در امد بالای 5 میلیون میتونه داشته یاشه.صنایع غذایی هم همین طوره. پسر عموی بنده کارشناسی رو تو دانشگاه آزاد اراک تموم کرد.فوقشو توازاد اصفهان.معدلشان به ترتیب 12 .و 15 بود.اما خدای حسابداری بود فقط کتابای حسابداری میخوندالان هم عضو هیت علمی دانشگاه پیام نور مراغه هست.خوب دیگه نسبت به اون زحمتی که انجام داده به این راضی هست ودیگه.مشکل ما اینست که حقوق دریافتی فارغ التحصیلان رشته ها.متناسب با زحمتی که کشیدند برای درش خوندن .نیست.ما معتقدیم به یک لیسانس هر رشته ای باید کمه کم 1.500.میلیون.بدهند.که متاسفانه . . . .

    • زهرا

      سلام نظر همه ی دوستان رو خوندم دلم نیومد نظر ندم با آقا بهنام موافقم مشکل مهندسین ما و حتی خودم اینه که مطالبی که تو دانشگاهها با ما آموخته میشه فقط به درد قاب کردن رو دیوار میخوره یعنی اگه مطالب علمی و به معنی واقعی کاربردی بود ودقیقاً مطابق با نیاز بازار بود الان حال و روز ما این نبود من خودم 25 سالمه دانشجوی سال آخر کارشناسی it هستم تقریباً 1 سال سابقه کار دارم حقوقم 300 تومنه!!!!!!!!!حتی هزینه ی شهریه ام هم در نمیاد الان شغلم برنامه نویسیه ولی مبتدی هستم به نظر من نه به نظر خیلی از اساتید این فن دانشگاهها دارن به دانشجویان خیانت میکنن!!!!

    • زهرا میم

      منی که هنوز دانش اموزم. می تونم نظری بدم؟با اجازه منی ک می خوام بر



      م به رشته معماری به نظرتون خوبه؟؟!؟

    • دانش

      مطالب خیلی عجیب است . در شهر صنعتی البرز در کارخانه ای مه من کار می کنم حقوق مهندسین از 2 تا 3.5 میلیون تومان است

    • حمید

      دیگه چرت و پرت نگید خواهشا.فروشنده پوشاک بشی ماهی پونصد میگیری اون وقت شماها 300 میگیرین؟
      میتونی برید سراغ یه کار بهتر.فکرتونو ب کار بندازید.بدبختی اکثر خانواده های ایرانی این ریسک رو نمیکنن که یه پولی ب عنوان سرمایه بدن دست بچشون باهاش کار کنه.
      بنده 29ساله دیپلمه طلافروشی دارم و به طور میانگین10تومن درمیارم.همشم زحمت خودم بود.

    • ساناز

      بايد زرنگ باشى... زرنگ....من شاگرد اول دانشگاه آ زادتهران جنوب بودم استادام منو به شرکت نفت معرفى کردن ومنم تو آزمون شرکت نفت قبول شدم و الان با5سال سابقه وحقوق4ميليون دارم کارميکنم

    • Ali F4

      با سلام به همه.کی میگه کار نیست؟اگه 2 سال به خودتون سختی بدید"درستونو محکم بخونید و البته برا خودتونم هدف داشته باشید"به بهترین چیزا میرسید"تو هر رشته ای که باشد"کار که نمیاد در خونه ادم رو بزنه.

    • مسعود

      باید بگم تو ایران کار دست پیمانکاره که پیمانکاران هم اگه قرار باشه پول خوبی بدن به فامیل خودشون میدن نه افراد عادی و با این وضعیت بیکاری در کشور هر جا میری یا سابقه میخان یا شرط سنی گزاشتن باسه استخدام پیمانکار هر شرایط و قیمتی میخاد میتونه به فارق التحصیلهای بیکار تحمیل کنه

    • امین

      من لیسانس برق دانشگاه آزاد خوندم ارشد دانشگاه صنعتی شریف قبول شدم همون سال کنکور سراسری پزشکی هم قبول شدم دانشگاه علوم پزشکی ایران ، علاقه ای به پول ندارم همیشه پول داشتیم چیزی که من دنبالشم فهمیدن چیزی هست که نمیدونم هیچ حقوقی هم نمیخوام زمین کشاورزی داریم کشاورزی میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا شما دیگه مارو گیرمون اوردی
        اصلا امکان نداره یکی همزمان برای ارشد بخونه و در حدی هم بخونه که شریف قبول بشه و هم برای کارشناسی طوری بخونه که پزشکی ایران رو بتونه بزنه....
        ما خودمون ذعال فروشیم بابا

    • دریادل

      سلام دوستان عزیز
      من لیسانس برق دارم
      دو ساله تو یه شرکت تابلو سازی دارم جون میکنم و کار یاد میگیرم و خیلی امید دارم
      قبلش تو یه کارخونه خوراک دام ناظر بودم
      اما چون کار بلد نبودم استعفا دادم اومدم کار یاد بگیرم
      الان از سه جا کار بهم پیشنهاد شده
      عزیزان خودتونو دستکم نگیرید
      توکل و امید
      یادتون باشه خدا خودش گفته روزی رسونه
      توکل توکل توکل

    • محمد شمس

      حقوق فارغ التحصیلای رشته ساخت و تولید چقدره؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رکورد بیکاری دستشه

    • محمد علی

      با سلام و ارزوی سلامتی واس دوستان.اقا من پشت کنکوری ام انشالا امسال برق اصفهان یا تهران میزنم.دوستان مهم واسه کار چهار تا ضمیمه هست اولا توکل دوما مدرک باید از دانشگاه خوب داشته باشی سوما درس رو بفهمی و یاد بگیری نه اینکه الکی بری دانشگاه و اخر اینکه تلاش پشت کار داشته باشی الان فامیلام مهندس برق دارم همه ماشالا پولدارن تو تهران.

    • دایی رضا

      سلام دوست خوبم محمدعلی جان فکرمیکنم در انتخابت داری اشتباه میکنی مهندسی برق هیچی نداره از بیرون نگاه نکن پس چرا ما پولی پارو نمیکنیم ما هم برق خوندیم و تهران زندگی میکنیم من با یک تومن دارم زندگیمو میچرخونم اونهایی که ماشالا پولدارن زد و بند داشتن تو زندگیشون. خود دانی

    • نسيم

      سلام دوستاي عزيز من سوم دبيرستانم و رشتم رياضيه عاشق مهندسي پتروشيمي هستم و جون ميدم واسشتو مدرسه نمونه درس ميخونم و معدلم ١٩است.اينجوري که شماها از بازار کار گفتين آدما کاملا نااميد ميکنيد ولي من تا اونجايي که خبر دارم وضع اينقدراهم بد نيست فقط يه نفر راست راستشا بگه که يه مهندس شيمي زن ماهيانه چقدر حقوق ميگيره تورو خدا راستشا بگين

    • امیر

      چرا چرتو برت میکین شما انقدر شما ها من خودم مهندسی شیمی دارم توی بتروشی کار میکنم ماهی 4 تا 5 تومن میگیرم امسالم که دکتری گرفتم 2تومت به حقوقم اضافه شد. علاوه بر اون تو دوتادانشگاه هم شروع کردم به درس دادن. از اونجا هم 3تومن دارم.......یعنی کلا ماهی 9 تا 10 تومن خیلیم راضیم......شما های که میاین حرف دری وری میزنین یا مدرک دانشگاهی ندارید. یا ببخشید خیلی بی عرضه هستید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه طوری همزمان با کار فول تایمت دکترا گرفتی؟ دکترای میم شیمی زمان بر هست. معلومه به جایی وصل هستی که سریع جقوقتو زیاد کردن

    • ترم 6 برق قدرت

      اقای دکتری شیمی با بارتی رفتی سر کار دولتی ماهی 9 تومن بهت میدن بعد میای بقیه افرادی که بدبختانه مثل تو بارتی ندارن رو بی عرضه خاب میکنی اکه کار دولتی نداشتی عرضه همون 450 تومن در ماه رو هم نداشتی.

    • غزاله

      سلام می خواستم از دوستان بپرسم من ترم چهاررشته نرم افزار هستم می خواستم بدونم حقوقی درسرای محله که برای شهرداری هم هست معمولا حقوق های ان مربوط به رشته من چقدر است

    • محمد جواد

      با سلام من محمد جواد14ساله از شیراز هستم من بین دو رشته گیر کردم 1-نفت 2- میکانیک
      می خواستم اگه بشه راهنماییم کنید
      من دیگه اینجا نمیام برای همین شمارمو میزارم و تو واتس آپ راهنماییم کنید ممنونم

      09338545731

    • امید

      سلام به همه ی دوستان ,بنده قراره از مهر ماه برم دانشگاه و قصد داشتم در کنار دانشگاه یه کاری رو یاد بگیرم و انجام بدم الان دوتا کار نصب پرده و تابلوسازی رو پیدا کردم به نظر شما کدوم از این کارها آینده شغلیش بهتره (حقوق هر دو کار تقریبا با هم برابره)
      از همه ی دوستانی که جواب میدن پیشاپیش متشکرم

    • بدون نام

      سلام به نظرتون مهندسی پزشکی چطوره؟تورو خدا اون که بیشتر یر رشته داره صحبت کنه،ممنونم.

    • حسین

      من خودم لیسانس ساخت و تولید دارم بعد از فارغ التحصیلی دو سال بدون پول کار کردم و کار یاد گرفتم الان از رشته خودم هر چی بگین بلدم ولی متاسفانه جائی نیست که من بتونم توانایی خودم رو نشون بدم هرجا که میرم یا ورشکسته شدن یا تعدیل نیرو می کنن هر چقدزور زدم درآمدم بیشتر از یک میلیون در ماه نشد که نشد

    • علی

      هر کسی که اشنایی درهر جایی داشته باشد استخدام می شود

    • ارمان

      سلام من ترم یک مهندسی برق تو دانشگاه شریفم اینجور که گفتین من نا امید شدم من کلی درس خوندم برا رتبه زیر 100 اونوقت میگین کار نیس پس ما ول کنیم دانشگاهو یکی جوابمو بده

    • ssh

      سلام مهندسی مکانیک خوندم بازارش خوبه ولی حقوقش کمه بنابراین دست به کار شدم تا خودم واسه خودم تو بازار ازاد جایی باز کنم ؟

    • محمد

      پیشنهادم به دوستانی که ناامیدن میگن کار نیست اینه که برن فنی حرفه ای یه مهارت یاد بگیرن وارد بازارکار شن تا سنشون بالا نرفته. خداروشکر رشته های فنی درآمدش خوبه اگر کاربلد شین. لیسانس بالاش هم دیدم میان ثبت نام میکنن در ضمن دوره های مهارت آموزی فنی حرفه ای رایگان برگزار میشه... موفق باشین

    • رضا

      هی پس مارو بگو این همه میخونیم به جایی برسییم به همه تون تسلیت عرض میکنم بخواطر این اقتصاد کشور

    • شیوا

      سلام خدمت همه دوستان و عرض تاسف خدمت همه کسانی که گفتن شما فارغالتحصیل یه دانشگاه خوب باش عمرا بیکار باشی،،، حرفتون از روی شکم سیریه،،، من تو رشته معماری با رتبه 92 کشور دانشگاه دولتی قبول شدم استان گلستان و بطور کاملا سفت و سخت. درس خوندم و فارغالتحصیل شدم. اما الان با مدرک لیسانس هییییچ جا کار گیر نیاوردم. با اینکه مدرکم رو از دانشگاه دولتی هم گرفتم. اما شرایط کار بسیار بسیار بدتر از این حرفهاست،،

    • یوسف

      سلام
      لیسانس ساخت تولید ماهی چقدر می گیرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج