۵۵۳۱
۵۰۷۴
۵۰۷۴
پ

صدمات عينك آفتابي تقلبي

اين اشعه ماوراي بنفشي كه اين روزها حسابي به جان همه افتاده بدجوري خطرناك است؛ براي اين‌كه به‌صورت و پوست آسيب نزند مي‌شود از كرم‌هاي ضد‌آفتاب، دستكش و كلاه‌هايي با لبه‌هاي بزرگ استفاده كرد اما چشم‌ها و پوست اطراف‌شان جزو حساس‌ترين قسمت‌هايي هستند كه اشعه ماوراي بنفش مي‌تواند به‌راحتي به آن‌ها آسيب بزند.

صدمات عينك آفتابي تقلبي

صدمات عينك آفتابي تقلبي

اين اشعه ماوراي بنفشي كه اين روزها حسابي به جان همه افتاده بدجوري خطرناك است؛ براي اين‌كه به‌صورت و پوست آسيب نزند مي‌شود از كرم‌هاي ضد‌آفتاب، دستكش و كلاه‌هايي با لبه‌هاي بزرگ استفاده كرد اما چشم‌ها و پوست اطراف‌شان جزو حساس‌ترين قسمت‌هايي هستند كه اشعه ماوراي بنفش مي‌تواند به‌راحتي به آن‌ها آسيب بزند؛ آسيب‌هايي كه كمترين‌شان چروك دور چشم است و بيشترين شان آب مرواريد. حالا كه اوضاع خطرناك شده براي چشم‌ها هيچ كاري نمي‌شود كرد به جز اينكه يك عينك آفتابي خوب را به آنها هديه بدهيد. عينك آفتابي از آن وسايلي است كه بايد برايش پول خوبي خرج كنيد چون مستقيما با سلامت شما در تماس است، پس لطفا خسيس نباشيد.


به جنگ ماوراي بنفش‌برويد

«افزايش خطرناك ميزان اشعه ماوراي بنفش در تهران.» همين يك جمله براي همه ما كافي بود تا سريعا همه اخبار مربوطه را دنبال كنيم و ببينيم راه‌چاره چيست. ماوراي بنفش اين روزها به دشمن درجه يك تهراني‌ها تبديل شده، تهراني‌ها با سلاح‌هاي مختلفي به جنگ اين مهمان ناخوانده رفته‌اند تا بلكه بتوانند خودشان را از شرآن خلاص كنند.

براي پوست صورت همچنان كرم‌هاي ضد‌آفتاب بيشتر از قبل توصيه مي‌شوند و بايد هر 4 ساعت يك بار تمديد شوند. براي محكم كاري، استفاده از كلاه‌هاي آفتابي با لبه‌هاي بزرگ انتخاب ديگري است كه پيش روي تهراني‌ها گذاشته شده. از طرف ديگر بايد از دستكش هم استفاده كنيم چون هر چه باشد دست‌ها هم در معرض سوختگي قرار دارند. به خانم‌ها هم توصيه مي‌شود در اين هوا آرايش كمتري داشته باشند اما يك گزينه ديگر هم هست كه بايد توجه خيلي ويژه‌اي به آن داشت؛ عينك آفتابي! چون از قرار معلوم اين ميزان ماوراي بنفش مي‌تواند به‌راحتي به چشم‌ها آسيب برساند، دورشان را چروك كند و از آن بدتر باعث آب مرواريد شود. ممكن است خيلي از شما عينك آفتابي داشته باشيد و خيلي‌هاي ديگرتان هم به‌دنبال خريد آن باشيد. جزو هر كدام از اين 2 دسته كه هستيد بد نيست این مطلب را بخوانيد. در این مطلب علاوه بر اينكه طبق روال معمول پيشنهادهايي براي داشتن ظاهري زيبا و آراسته براي‌تان داريم، نكاتي هم راجع به استاندارد بودن عينك‌ها و انتخاب فريمي مناسب براي صورت‌تان خواهيد خواند و براي تكميل كردن اين پرونده با جديدترين و محبوب‌ترين فريم‌هاي ري- بن آشنا مي‌شويد.

يادتان باشد شايد قيمت عينك‌هاي مارك‌دار و شناخته شده بالاتر باشد اما در عوض خيال‌تان راحت است كه يك عينك مناسب و استاندارد را براي يك مدت طولاني انتخاب كرده‌ايد. در نهايت براي تهيه اين عينك‌ها حتما به سراغ مراكز شناخته شده برويد. ساعت 10صبح تا 2بعدازظهر ساعات اوج وجود ماوراي بنفش در هواست! با عينك آفتابي جديدتان خوش بگذرد!


يو وي 400 يعني چه؟

يك عينك آفتابي خوب و استاندارد بايد اصطلاحا يو وي ۴۰۰ باشد يعني بتواند ۹۹درصد اشعه‌هاي ماوراي بنفش را بگيرد و بلوكه كند. پس اگر قصد داريد به خريد عينك آفتابي برويد حتما اين نكته را درنظر بگيريد. روي بعضي از عينك‌هاي آفتابي اين عدد نوشته شده است اما گول نخوريد! چون لزوما نوشته شدن اين عدد روي دسته‌هاي عينك به معني واقعي بودنش نيست. چاره راه انتخاب يك فروشگاه خوب و مجهز به دستگاه تست‌كننده ماوراي بنفش است.


پيشنهادهايي براي فصل تابستان

  • تابستان امسال از آن تابستان‌هايي است كه آدم مي‌ماند از فرط گرما به كجا پناه ببرد! از آن‌هايي كه به راحتي مي‌تواند آدم را گرمازده و خانه‌نشين كند. مي‌گويند در شهرهاي جنوبي كشور، زندگي شب‌ها شروع مي‌شود؛ از بس كه در روز هيچ كس نمي‌تواند پايش را از خانه بيرون بگذارد. زندگي شب ها شروع مي‌شودامسال وضع بقيه نقاط ايران هم دست كمي از آنها ندارد!
  • انتخاب لباس مناسب براي اين فصل سوزان احتياج به دقت ويژه‌اي دارد و بايد دور لباس‌هايي كه در ساخت پارچه‌هاي‌شان از الياف مصنوعي استفاده شده است را خط بكشيد؛ اين الياف نه تنها باعث مي‌شوند تعريق بدن‌تان به‌خوبي انجام نشود بلكه مي‌توانند باعث آسيب‌هاي پوستي هم بشوند. ساده‌ترين‌شان اصطلاح عرق سوز شدن است كه اين روزها زياد مي‌شنويم.
  • سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد از پارچه‌هاي طبيعي استفاده كنيد. لباس‌هاي نخي بپوشيد، از كتان استفاده كنيد و براي پايين نگه داشتن دماي بدن‌تان تا جايي كه مي‌توانيد آب بنوشيد. در اين شماره براي خانم‌هاي سايز بزرگ پيراهن‌هايي را به‌عنوان پيشنهاد معرفي مي‌كنيم كه در عين بزرگ بودن و پوشيدگي بسيار خنك و راحت هستند. در اين پيشنهادها نكاتي كه براي افراد سايز بزرگ ضروري است را هم گنجانده‌ايم.
  • براي خانم‌هايي كه به زيورآلات علاقه خاصي دارند هم طي چند شماره پيشنهادهاي خوبي داريم؛ پيشنهادهايي كه هم زيبا هستند و هم به‌دليل سنگ‌هايي كه در ساخت‌شان به كار رفته شده، خواص درماني دارند؛ به عبارت ديگر يك تير و 2 نشان هستند.
  • همان‌طور كه پوشش درون خانه خيلي مهم است، پوشش بيرون از منزل هم اهميت اهميتش در اين فصل گرم بيشتر هم مي‌شود. براي همين لباس‌هايي كه در شماره‌هاي تابستانه سيب سبز معرفي مي‌شوند پيشنهادهايي هستند كه براي اين فصل مناسبند. دراين شماره مانتوهاي متنوعي را پيشنهاد داده‌ايم و سعي كرده‌ايم رنگ‌هاي روشن‌تر را بين آن‌ها قرار دهيم تا مانع جذب نور خورشيد و گرماي آن‌ شوند و در عين حال جنس پارچه‌ها هم خنك و راحت باشد. اميدواريم كه دوست داشته باشيد.


صدمات عينك آفتابي تقلبي

استاندارد باشيد

با اينكه بعضي از فروشگاه‌ها به دستگاه‌هاي تست‌كننده ماوراي بنفش مجهز هستند اما به جز فروشگاه‌هاي معتبر و شناخته شده ممكن است بقيه فروشگاه‌ها استاندارد را رعايت نكنند. بعد از اينكه به فروشگاه معتبري رفتيد، زمان تست عينك خودتان كنار فروشنده بايستيد و از او بخواهيد تمام قسمت‌هاي شيشه را مورد آزمايش قرار دهد. اين نكته را فراموش نكنيد كه تمام قسمت‌هاي عينك آفتابي بايد به يك ميزان جلوي اشعه ماوراي بنفش را بگيرند؛ نه اينكه يك قسمت شيشه ۵۰ درصد را بلوكه كند و يك قسمتش ۹۰ درصد را.


وقتي چشم مي‌سوزد؟

مدل‌هاي تقلبي زيادي در بازار هست چون خيلي‌ها حاضر نيستند براي عينك‌شان پول خرج كنند. چيني‌ها هم وارد عرضه كردن محصولاتي با ظاهر زيبا اما غيراستاندارد شده‌اند.

خيلي از افرادي كه اطلاعات زيادي ندارند هم جذب خريد اين نمونه‌ها مي‌شوند. مثال بارزش همين دستفروش‌هايي است كه عينك‌هاي رنگارنگ و زيبا را با قيمت‌هايي حول و حوش 7 تا 12 هزار تومان مي‌فروشند. محض سلامت خودتان هم كه شده گول اين مدل‌ها را نخوريد! لطفا!


شيشه پولاريزه‌ يعني چي؟

يك عينك آفتابي استاندارد علاوه بر اينكه بايد يو وي ۴۰۰ داشته باشد بهتر است از زير ابروها تا نزديك گونه‌ها را بپوشاند. از طرف ديگر خوب است كه عينك شما شيشه‌هايي پولاريزه داشته باشد؛ پولاريزه بودن شيشه‌ها باعث مي‌شود جلوي تابش مستقيم آفتاب گرفته شود. مثل اين مي‌ماند كه خطوطي افقي روي سطح شيشه هجوم خطوط مستقيم اشعه ماوراي بنفش را بشكند.


عينك تقلبي چه صدماتي به شما مي‌زند؟

يادتان مي‌آيد يك آزمايش خيلي ساده داشتيم كه مي‌گفت در نور زياد مردمك چشم‌ها تنگ مي‌شوند و در نور كم مردمك‌ها گشاد مي‌شوند؟ دقيقا در مورد عينك دودي هم اين موارد صدق مي‌كند. حالا فكرش را بكنيد به جاي يك عينك استاندارد، نمونه تقلبي‌اش را خريداري كرده باشيد؛ شيشه‌هايش هم مشكي و تيره باشند. در اين حالت مردمك‌هاي چشم‌هاي‌تان باز باز مي‌شوند و آماده براي ورود اشعه ماوراي بنفش! آن هم در بدترين شكل ممكن. اين مورد يكي از حالت‌هايي است كه آسيب‌هاي جبران ناپذيري به چشم‌ها وارد مي‌كند. پس مواظب باشيد.


چگونه عينك تقلبي را بشناسيد؟

همه عينك‌هاي تقلبي را كه نمي‌شود با قيمت پايين‌شان تشخيص داد. خيلي از اين عينك‌ها با قيمتي معادل قيمت اصل‌شان فروخته مي‌شوند اما بدون خواص اصل! رئيس انجمن علمي اپتومتري ايران نحوه تشخيص مدل غيراستاندارد را اين طور توضيح مي‌دهد كه اگر انگشت خود را روي شيشه عينك آفتابي بكشيم و در اين حال شيشه به داخل فرو برود، متوجه خواهيم شد كه عينك آفتابي غيراستاندارد است البته غيراستاندارد بودن عينك آفتابي علائم ديگري هم دارد كه متاسفانه بيشترشان بعد از خريد مشخص مي‌شوند. علائمي مثل سوزش، خارش، سردرد، خشكي چشم و پستي و بلندي ديد علامت‌هاي خطر هستند.


صدمات عينك آفتابي تقلبي

اگر صورت گرد داريد...

دو نكته درباره صورت‌هاي گرد صادق است؛ اولي اين‌كه اگر پيشاني كشيده‌اي داريد و گردي صورت‌تان با چاقي آن همراه نشده استفاده از فريم‌هاي گرد، بزرگ و پهن گزينه مناسبي براي شما به حساب مي‌آيد اما در غيراين صورت بهتر است دور فريم‌هاي گرد را خط بكشيد. نكته دوم اينكه اگر دوست داريد شكل كلي صورت‌تان را از حالت گرد بودن در بياوريد بايد حواس بيننده را با استفاده از يك فريم مستطيل شكل پرت كنيد. معمولا فريم‌هاي مستطيل شكل براي صورت‌هاي گرد مناسب هستند. نكته‌اي كه بايد در اينجا درنظر داشته باشيد اين است كه اندازه شيشه‌هاي عينك دودي‌تان نبايد كوچك باشد چون در آن صورت تمام نقشه‌هاي‌تان نقش بر آب مي‌شود!


چه مدل‌هايي بخريم؟

فريم عينك‌تان را چه آفتابي باشد و چه طبي با توجه به فرم كلي صورت‌تان انتخاب خواهيد كرد. صورت‌ها شكل‌هاي مختلفي دارند، بعضي‌ها به شكل قلب هستند، بعضي‌ها گرد و بعضي‌ها كشيده، البته اين‌ها شكل‌هاي معمول هستند. معمولا فرم ايده‌آل يك صورت به شكل قلب است، البته براي خانم‌ها. براي آقايان داشتن صورتي استخواني با فكي كه به نسبت كل صورت بزرگ‌تر باشد ملاك زيبايي محسوب مي‌شود. بنابراين خيلي مهم است كه شما مدلي را انتخاب كنيد كه به‌صورت‌تان بيايد و آن را به شكل ايده‌آل نزديك‌تر بكند.


اگر صورت كشيده داريد...

فريم‌هاي مثلث شكل براي صورت‌هايي كه گونه دارند و استخواني به حساب مي‌آيند ،فريم‌هاي مناسبي هستند. البته آقاياني كه چانه‌هاي كوچكي دارند بهتر است به سراغ اين مدل‌ها نروند. در كل اين نوع فريم‌ها نوعي ابهت و زيبايي به چهره مي‌دهند و به خاطر گوشه‌دار بودن‌شان، به شخصيت استفاده‌كننده آن‌ها نظم و قدرت مي‌دهند.


صدمات عينك آفتابي تقلبي

چه رنگ پوستي، چه فريمي؟

اين كه پوست صورت‌تان چه رنگي است تاثير زيادي بر انتخاب رنگ شيشه و قاب آن دارد. معمولا براي افرادي كه رنگ پوست‌شان روشن است بهتر اين است كه دور فريم مشكي و شيشه مشكي را كلا خط بكشند! بر عكس براي آنها استفاده از قاب‌هاي روشن و شيشه‌هاي متمايل به بنفش و قهوه‌اي توصيه مي‌شود. افراد با هر رنگ پوستي كه دارند خوب است بدانند اگر مي‌خواهند عينكي بخرند كه بتوانند در تمام فصل‌هاي سال از آن استفاده كنند بهتر است به سراغ رنگ سفيد نروند. سفيد از آن رنگ‌هايي است كه اگر چه در فصل تابستان جلوه خوبي دارد اما در بقيه فصل‌ها كمتر قابل استفاده است.


چه زماني شيشه فتوكروميك‌ بزنيد؟

خيلي از افرادي كه از عينك طبي استفاده مي‌كنند، براي محافظت از چشم‌هاي شان در برابر نور‌خورشيد عينك‌هاي فتوكروميك را ترجيح مي‌دهند. عينك فتوكروميك در برابر نور خورشيد تيره مي‌شود و نمي‌گذارد اشعه ماوراي بنفش به چشم‌هاي فرد استفاده‌كننده برسد. اين‌كه درصد تيرگي عينك شما چقدر باشد، بستگي به محيط كار يا فضايي دارد كه بيشتر اوقات‌تان را در آن مي‌گذرانيد. اگر در محل كارتان ميزان نور خورشيد زياد است به اين معناست كه بايد شيشه تيره‌تري را انتخاب كنيد. البته نه سر خود! بلكه با مشورت چشم پزشك‌تان.


صدمات عينك آفتابي تقلبي

خطر آستيگمات شما را تهديد مي‌كند!

گفتيم كه وقتي از شيشه عينك‌ دودي‌تان به منظره‌اي نگاه مي‌كنيد نبايد آن پستي و بلندي داشته باشد. دليلش هم اين است كه اگر با عينك آفتابي‌تان فضا را ناهموار مي‌ببينيد به اين معناست كه شيشه عينك شما تراش مناسبي نخورده است و خيلي از عينك‌هاي غيراستاندارد اينگونه هستند. تراش نامناسب شيشه باعث شده، چشم آستيگمات شود و در حالت حاد منجر به انحراف چشم‌تان موقع نگاه كردن به اطراف مي‌شود. براي اطمينان از استاندارد بودن مي‌توانيد، عينك آفتابي‌تان را پيش يك متخصص چشم ببريد و از او بخواهيد با دستگاه لنزومتر لنز عينك را چك كند.


هنگام خريد عينك لبخند بزنيد

بهترين پيشنهادي كه براي تمام فصل‌ها قابل استفاده است، شيشه‌هاي قهوه‌اي است. فريم اين عينك مي‌تواند به رنگ خودش باشد يا رنگ‌هايي مثل قرمز و زرشكي.

معمولا فريم‌هاي تيره براي صورت‌هايي كه رنگ‌شان تيره است مناسب‌تر هستند. مي‌توانيد در انتخاب عينك‌تان به سراغ تضاد برويد، يعني رنگ فريم و قاب را طوري انتخاب كنيد كه در مجموعه رنگ‌هاي متضاد قرار بگيرند. براي مثال شيشه‌اي كه به بادنجاني متمايل باشد و قابي كه مشكي باشد تركيبي زيبا را ايجاد مي‌كنند. شيشه مشكي و قاب نقره‌اي يا حتي طلايي هم گزينه مناسبي محسوب مي‌شود. موقع امتحان فريم عينك حتما با آن بخنديد چون بالا رفتن گونه‌ها مي‌تواند بعضي از فريم‌ها را روي صورت‌تان جا به جا كند. نكته آخر درمورد جنس دسته و قاب فريم‌هاست؛ در مجموع جنس فلز براي قاب يك عينك آفتابي نوعي حالت مجلل و رسمي بودن به آن مي‌دهد اما ساير جنس‌ها اين حالت رسميت را از آن مي‌گيرند و مدل عينك را به مدلي تبديل مي‌كنند كه در عين زيبايي و شيك بودن اين قابليت را دارد كه در همه جا از آن استفاده شود. به همين دليل بهتر است جوان‌ها به سراغ گزينه دوم بروند.


براي كودكان چه عينكي بخريد؟

بچه‌ها به‌خصوص در فصل تابستان عاشق بيرون رفتن و بازي كردن بيرون از محوطه خانه هستند. ممكن است خيلي‌هاي شان را در كلاس‌هاي تابستاني ثبت نام كرده باشيد و همين مسئله باعث مي‌شود آن‌ها در معرض نور خورشيد قرار گيرند. همان قدر كه استفاده از عينك آفتابي براي بزرگ‌ترها واجب است، براي بچه‌ها هم اهميت دارد. حتي اهميتش بيشتر مي‌شود وقتي كه بدانيد قرنيه چشم بچه‌ها شفاف‌تر از بزرگسالان است و به همين‌دليل اشعه‌هاي مضر را خيلي سريع‌تر و راحت‌تر از بزرگسالان عبور مي‌دهد. هر چقدر هم كه اصرار كردند، نگذاريد از عينك‌هاي فانتزي با شيشه‌هاي نامناسب استفاده كنند. از چشم پزشك كودك‌تان بخواهيد، جايي مناسب براي تهيه عينك آفتابي كودكان به شما معرفي كند و هر چه زودتر براي خريد به آن جا برويد.


چه رنگ چشم‌هايي عينك مي‌خواهند؟

حتما شما هم چيزهايي درباره تاثير رنگ چشم در ميزان‌عبور نورشنيده‌ايد. واقعيت اين است كه رنگ چشم‌هاي روشن در معرض نور آفتاب به نسبت رنگ‌هاي تيره بيشتر آسيب مي‌بيند. چون شفافيت بيشتري دارد و ميزان بيشتري از اشعه‌هاي مضر را از خود عبور مي‌دهد. بنابراين اگر رنگ چشم‌هاي‌تان آبي، سبز، عسلي يا هر كدام از زيرمجموعه‌هاي رنگ‌هاي روشن است، نياز شما به استفاده از عينك دودي مناسب خيلي بيشتر از سايران است. تا جايي كه مي‌توانيد سعي كنيد، در ساعات اوج وجود ماوراي بنفش در معرض آفتاب قرار نداشته باشيد. يعني از ساعت 10 صبح تا4 بعد‌از‌ظهر!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج