۶۹۴۵۶۴
۴ نظر
۵۰۳۸
۴ نظر
۵۰۳۸
پ

مکان‌های دیدنی شهر «وان» در ترکیه

وان شهری در شرق ترکیه با ویژگی های خاص است که یکی از آن ها، گونه نادری از گربه هاست که در اطراف دریاچه وان ساکن هستند.

برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: وان شهری در شرق ترکیه با ویژگی های خاص است که یکی از آن ها، گونه نادری از گربه هاست که در اطراف دریاچه وان ساکن هستند. گربه های وان دارای چشمانی دو رنگ هستند (یکی به رنگ کهربایی و دیگری به رنگ آبی) و علاقه بسیار زیادی نیز به شنا کردن در دریاچه بزرگ وان دارند.

علاوه بر این گربه های عجیب و غریب، وان تاریخی ریشه دار دارد که به ۵ هزار سال پیش از میلاد بر می گردد. تمدن ها و پادشاهان مختلف تاریخ وان را شکل داده اند: اورارتو ها، ارمنی ها، بیزانس ها، سلجوقیان و عثمانی ها.

هر یک از این دوره ها بناهای قابل توجهی از جمله قلعه وان (اورارتو ها) و کلیسای صلیب مقدس وان (ارمنی ها) از خود به یادگار گذاشتند. طبیعت نیز لطف قابل توجهی به شهر وان داشته، به طوری که دریاچه وان بزرگترین پهنه آبی در کشور ترکیه است.

در ادامه، برخی از جاذبه های توریستی شهر وان را معرفی می کنیم.

موزه وان

موزه وان در شهر زیبای وان دارای آثار دست سازی از دوره های مهم تاریخ ترکیه است: دوره های پیش از تاریخ، اورارتو و ترک عثمانی. بخش جالبی از موزه وان، قسمت نسل کشی است که در آن در مورد قتل عام های خونینی که در این منطقه اتفاق افتاده، اطلاعات کسب خواهید کرد.

این موزه به بخش های مختلفی تقسیم شده است؛ در حیاط داخلی، کتیبه هایی با خط میخی و لوح های فرهنگ حکاری قرار دارد. در محوطه اصلی، سنگ قبرهای اورارتو با نوشته های خطی دیده می شود. در طبقه پایینی سفالگری های تراکوتا، جواهرات طلای اورارتو و آثار دست ساز برنزی و در طبقه بالایی سفالگری های بیشتر، سکه های باستانی و نوشته های خطی وجود دارد.

قلعه وان

بر فراز ویرانه های شهر قدیمی سه هزار ساله اورارتو، قلعه سنگی عظیمی به نام قلعه وان قرار دارد. قلعه وان که بین قرن های نهم تا هفتم پیش از میلاد ساخته شد، بزرگترین قلعه سنگی در جهان است که از سنگ بازالت در قسمت فونداسیون و خشت خام در قسمت های اصلی ساخته شده است.

در نزدیکی این قلعه، برج ساردور قرار دارد که کتیبه هایی از آغاز پادشاهی باستانی اورانتو را در بر گرفته است. این کتیبه ها به سه زبان نوشته شده اند: فارسی کهن، بابلی و ایلامی به وسیله خشایارشای بزرگ در قرن پنجم پیش از میلاد. با گذشت هزاران سال، این کتیبه ها همچنان در شرایطی عالی باقی مانده اند.

جزیره آختامار

مکان‌های دیدنی شهر «وان» در ترکیه
در افسانه ها آمده که نام این جزیره از عشق متولد شده است. مردی بود که عاشق دختری از این جزیره شده بود. هر شب، او از دریاچه وان عبور می کرد تا دختر را ببیند. یک بار، او در میان طوفان گیر افتاد و قایقش غرق شد، و در حالی که در امواج خروشان دست و پا می زد، نام دختر که تامار بود را با صدای بلند فریاد میزد: آخ تامار (اوه، تامار).

جاذبه اصلی این جزیره، کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که تاریخ آن به سال ۹۱۵ میلادی بر می گردد. معماری این کلیسا قابل توجه است، ولی آثار هنری روی دیوارهای بیرونی که منظره هایی برگرفته از انجیل هستند، بسیار قابل توجه تر هم است.

کلیسای صلیب مقدس

مکان‌های دیدنی شهر «وان» در ترکیه
کلیسای صلیب مقدس به شکلی زیبا بر فراز کوه آقتامار جزیره قرار گرفته و به وسیله دریاچه وان احاطه شده است. کلیسای صلیب مقدس که بین سال های ۹۱۵ تا ۹۲۱ توسط معمار ارمنی به نام تردات مندت ساخته شد، بزرگرین جاذبه توریستی جزیره است.

ان کلیسا نه تنها اهمیت مذهب در جزیره، بلکه اهمیت قابل توجه هنر و فرهنگ را نیز منعکس می کند. این کلیسا مورد نوسازی های بسیاری قرار گرفته، که تازه ترین آن در سال ۲۰۰۵ بود. شما هنوز هم می توانید سنگ های زیبای قرمز توفا که از معادن جزیره های همسایه آورده شدند را ببینید، و دیوارنگاره های داخل کلیسا نیز بسیار قابل توجه هستند. دیوارهای بیرونی کلیسا با حکاکی هایی تزئین شده که تمثیل هایی از صحنه های انجیل هستند.

قلعه هوشاپ

مکان‌های دیدنی شهر «وان» در ترکیه
قلعه زیای قرون وسطایی هوشاپ در برونزدی پر از صخره در ساحل رود هوشاپ واقع شده است. در افسانه های محلی آمده که مقامات حکومتی دستان معمار قلعه، مردی کرد به نام محمودی سلیمان، را قطع کردند تا نتواند قلعه دیگری بسازد که با هوشاپ رقابت کند.

قلعه هوشاپ که در سال ۱۶۴۳ ساخته شد، به قلعه های داخلی و بیرونی تقسیم شده است. چهل برج از قلعه بیرونی محافظت می کند، که یک مسجد و چندین اقامتگاه دارد. از طرف دیگر، قلعه داخلی به طور استراتژیک در نوک برونزد قرار گرفته است و سه حیاط دیواری دارد که در دو طبقه از هم جدا شده اند. طبقه زیرین جایی است که اقامتگاه نگهبانان، خاکریزهای دفاعی و ورودی ها قرار گرفته اند، و سکوی دیده بانی در طبقه فوقانی قرار گرفته است.

قلعه هایکابرد

مکان‌های دیدنی شهر «وان» در ترکیه
امپراتوری باستانی اورارتو به خاطر قلعه های قابل توجه خود شناخته می شود، که یکی از آن ها قلعه هایکابرد است که برای ساردوری دوم ساخته شد. هایکابرد که به نام «ساردورینیلی» (شهر ساخته شده به وسیله ساردوری) نیز شناخته می شود، کاملاً از سنگ ساخته شده است. این قلعه به قلعه های پایینی و بالایی تقسیم شده، و ساختمان های زیادی در آن قرار دارد.
قلعه بالایی دارای معبدی است که به احترام هالی (از خدایان اورارتو) ساخته شد. از طرف دیگر، در قلعه پایینی کارگاه ها و انبارهایی برای غلات قرار دارد. معبد دیگری در مجموعه هایکابرد وجود دارد که برای ایرموشینی یکی دیگر از خدایان اورارتو ساخته شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین

      برای ما ایرانیان در ترکیه مناطق تاریخی و طبیعی مهم نیست برای ما پاساژ های ترکیه و این که چگونه جیب ترک ها رو پر کنیم با خرید های بیش از اندازه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقآ

    • هانا

      البته یادتون رفت بگین مردم وان کورد هستن و ترک نیستن

    • بدون نام

      کرد !!!
      به به !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج