جاباما
۷۰۷۱۷۰
۱ نظر
۵۱۸۸
۱ نظر
۵۱۸۸
پ

۹ عبارتی که هنگام صحبت کردن، نباید بکار ببرید

هر فردی ممکن است برداشت متفاوتی از حرف‌های ما داشته باشد. وقتی نسنجیده صحبت کنید، حرف‌هایتان احساس بدی در اطرافیان به وجود می‌آورد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که درباره چیزی که اطلاع کافی نداریم اظهار نظر می‌کنیم. در ادامه شما را با جملاتی آشنا می کنیم که افراد باهوش و موفق هیچ گاه در مکالمات خود به کار نمی‌برند.

وبسایت یوکن : هر فردی ممکن است برداشت متفاوتی از حرف‌های ما داشته باشد. وقتی نسنجیده صحبت کنید، حرف‌هایتان احساس بدی در اطرافیان به وجود می‌آورد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که درباره چیزی که اطلاع کافی نداریم اظهار نظر می‌کنیم. در ادامه شما را با جملاتی آشنا می کنیم که افراد باهوش و موفق هیچ گاه در مکالمات خود به کار نمی‌برند.

سازمان تلنت اسمارت (TelentSmart) با بررسی هوش عاطفی (EQ) بیش از یک میلیون نفر، به این نتیجه رسیده که آگاهی اجتماعی مهارتی است که خیلی‌ها از آن بی‌بهره‌اند. وقتی آگاهی اجتماعی نداشته باشیم روی حرف‌هایی که می‌خواهیم در جواب طرف مقابل بدهیم و تأثیر حرف‌های دیگران روی خودمان تمرکز می‌کنیم و توجهی به دیدگاه آن‌ها نداریم. این مسئله ممکن است سبب بروز مشکل شود، زیرا هر فردی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توانید بدون توجه کامل، آن‌ها را درک کنید. وقتی از آگاهی اجتماعی بهره‌مند باشید با تغییراتی جزئی در حرف زدن خود، روابط عمیقی با اطرافیانتان خواهید داشت.

لازم به ذکر است، کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، همیشه مراقب‌اند در مکالمات روزمره خود از برخی کلمات و اصطلاحات رایج استفاده نکنند. در ادامه ۹ مورد از بدترین جملاتی که لازم است از آن‌ها اجتناب کنید را معرفی می‌کنیم.

۹ عبارتی که هنگام صحبت کردن، نباید بکار ببرید

به نظر خسته می‌آیی

خستگی چهره، خیلی خوشایند اطرافیان نیست. افراد خسته چشمانی گود افتاده و موهایی پریشان دارند، بدخلق هستند و روی خیلی از موارد تمرکز ندارند. وقتی این جمله را به کار می‌برید بدین معناست که فرد مقابل شما دارای ویژگی‌های ذکر شده است.

بهتر است به جای آن بگویید: "همه چیز خوب پیش می‌رود؟" یا "همه چیز رو به راه است؟"

وای، خیلی لاغر شدی

این عبارت شاید سبب خوشحالی طرف مقابلتان شود اما تنها تعارف است. این عبارت، این فکر را در او به وجود می‌آورد که مورد ارزیابی قرار گرفته است. پس به کار بردن عبارت "خیلی لاغر شدی" سبب می‌شود او فکر کند که قبلاً چاق و نامتناسب بوده است.

پس به جای این عبارت بگویید: "عالی به نظر می‌آیی." پس همیشه تلاش کنید هیچ کس را با گذشته‌اش مقایسه نکنید، بلکه تنها از ظاهر فعلی او تعریف و تمجید کنید و حرفی از ظاهر قبلی‌اش نزنید.

بیشتر از این لیاقت داری

شاید وقتی فردی در رابطه‌ی شخصی یا شغلی خود شکست خورده، این جمله را به کار ببرید؛ اما باید بدانید این عبارت بدین معناست که قبلاً انتخاب و سلیقه‌ی خوبی نداشته‌ای.

پس به جای آن بگویید:"خودش ضرر کرده است". این جمله انتقاد به حساب نمی‌آید و خوش بینی شما را نشان می‌دهد.

تو همیشه ... تو هیچ وقت ...

هیچ کسی خود را تنها در یک موقعیت نمی‌بیند، پس نباید آن‌ها را این گونه توصیف کنید. به کار بردن این عبارات سبب می‌شود تا طرف مقابل موضع گیری کند و تمایلی به شنیدن حرف‌هایتان نداشته باشد. معمولاً وقتی از این عبارت‌ها استفاده می‌کنید که به دنبال بحث هستید و می‌خواهید چیز مهمی بگویید.

پس هیچ وقت از این عبارت‌ها استفاده نکنید و به جای آن خیلی ساده بگویید طرف مقابل چه کار اشتباهی انجام داده است. در این شرایط می‌توانید بگویید "به نظرم تو بیشتر مواقع این کار را انجام می‌دهی" یا "من متوجه شده‌ام که تو اغلب این کار را می‌کنی".

نسبت به سن ات خیلی جوان‌تر هستی

عبارت "تو نسبت به" می‌تواند بی ادبی تلقی شود. هیچ فردی نمی‌خواهد تا پایان عمر همانند یک ورزشکار باشد، تنها می‌خواهد همیشه سالم و متناسب بماند. پس به جای این عبارت بگویید: "خیلی فوق‌العاده به نظر می‌رسی."

این جمله تأثیر بسیار زیادی روی طرف مقابل دارد.

به تو گفته بودم که ...

گاهی ممکن است خیلی چیزها را از یاد ببریم. استفاده از این عبارت نوعی توهین به حساب می‌آید، خصوصاً افرادی که مشتاق‌اند تا نظر شما را بدانند. به کار بردن این عبارت نشان می‌دهد شخصیت متزلزلی دارید یا خود را بهتر از دیگران می‌دانید. کسانی که این عبارت را به کار می‌برند چنین احساسی دارند.

پس به جای این که از این عبارت استفاده کنید، عبارتی به کار ببرید که منظورتان را به طور بهتری برساند. پس با این روش هیچ کس حرف‌هایتان را فراموش نخواهد کرد.

موفق باشی

خیلی خوب است که برای کسی آرزوی موفقیت کنید، اما بهتر است آرزوی بهتری برای او داشته باشید. شاید عبارت "موفق باشی" بدین معنا باشد که او برای موفق شدن نیازمند شانس است. پس به جای آن بگویید: "من مطمئنم از پس این کار بر می‌آیی."

این جمله تأثیر بیشتری نسبت به آرزوی موفقیت دارد، زیرا نشان می‌دهد آن فرد اعتماد به نفس و لیاقت کافی برای دست یابی به موفقیت را دارد و با گفتن آن از دیگران متمایز خواهید بود.

خودت می‌دانی یا هر طور خودت صلاح می‌دانی

شاید اهمیتی به سؤال و نظری که از شما پرسیده شده، ندهید اما باید بدانید نظرتان برای کسی که سؤال را پرسیده مهم است و گرنه نظرتان را نمی‌خواست.

بهتر است به جای این عبارت بگویید: "من نمی‌توانم نظر قاطعی در این باره داشته باشم، اما به نظرم برخی موارد هستند که باید آن‌ها را مد نظر داشته باشی ..."

پس وقتی این عبارت را به کار ببرید، حتی اگر بی‌طرف باشید و نظر خاصی نداشته باشید، باز هم نشان می‌دهد برای کسی که از شما نظر خواسته اهمیت قائلید.

من هرگز ...

شاید گاهی در مواجه با اشتباه دیگران از این عبارت استفاده کنیم. این جمله‌ی منفی برای توجیه کردن اشتباهات خود و جلب توجه اطرافیان به اشتباه دیگر افراد است.

به جای آن بگویید: "متأسفم."

با قبول اشتباه می‌توانید از بروز اختلافات و بحث‌ها جلوگیری کنید.

نکته‌ی آخر

همیشه باید در مکالمات روزانه خود به برخی موارد کوچک توجه کنید تا همه چیز عوض شود. پس از به کار بردن عبارت‌های منفی خودداری کنید و 9 پیشنهاد بالا را در حرف‌های خود به کار ببرید تا از تأثیر مثبت آن در روابط و زندگی‌تان بهره‌مند شوید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هانا

      بله کاملا درست است بنده قبلا امتحان کردم ونتیجه خیلی مثبت بوده اگر بیشتر دراین زمینه مطالب بنویسید ممنون میشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج