جاباما
۷۱۳۳۶۸
۱ نظر
۵۱۴۰
۱ نظر
۵۱۴۰
پ

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

در این هوای دلپذیر بهاری، پیشنهاد ما این است که عزم خود را جزم کنید و با ما همسفر شوید تا به شوشتر، شهر کهن‌ترین آسیاب‌های آبی جهان برویم و از آثار باستانی و تاریخی، زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری متعدد آن لذت ببریم.

هفته نامه همشهری شش و هفت - علی خوشتراش: در این هوای دلپذیر بهاری، پیشنهاد ما این است که عزم خود را جزم کنید و با ما همسفر شوید تا به شوشتر، شهر کهن ترین آسیاب های آبی جهان برویم.

در واقع شهر زیبا و باستانی شوشتر با قرارگیری در دامنه کونه های سر به فلک کشیده زاگرس، با آب و هوایی مطلوب همچون پاییز و زمستان هایی مدیترانه ای در کنار آثار باستانی و تاریخی، زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری متعدد از مقاصد اصلی گردشگری در ایام مختلف سال، مخصوصا روزهای زیبای بهار است.

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

چطور برویم؟

شما برای رفتن به شوشتر می توانید از 3 گزینه جاده، ریل و هواپیما استفاده کنید.

سفر هوایی

شهر شوشتر هیچ فرودگاهی ندارد و برای دسترسی به شوشتر باید اول با هواپیما به اهواز یا دزفول رفت و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به شوشتر رسید. قیمت بلیت تهران - اهواز و تهران - دزفول هم 150 هزار تومان است.

سفر با خودروی شخصی

اگر با خودروی شخصی خودتان سفر می کنید از اهواز، دزفول، شوش، هفت تپه، چغازنبیل و مسجد سلیمان راه دسترسی به شوشتر داریم.

سفر با اتوبوس

یکی از راه های دسترسی به این شهر، استفاده از اتوبوس بین شهری است که برای فاصله های نزدیک تر مناسب تر است. به عنوان مثال مسیر خرم آباد به خوزستان نزدیک تر از تهران به خوزستان است.

سفر با قطار

شما در انتخاب استفاده از خط آهن باید بلیت قطار تهران - اهواز را تهیه کنید که قیمت بلیت این قطار 75 هزار تومان است. گفتنی است که قطار تهران - اهواز همه روزه برقرار است.

کجا بمانیم؟

هتل سنتی شوشتر (خانه سرابی)

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

هتل سنتی شوشتر نزدیک به دو قرن پیش در دوران قاجار به عنوان خانه سرابی در خیابان «عبدالله بانو» ساخته شده است. این خانه تاریخی پس از مرمت و مجهز شدن به امکانات رفاهی مدرن در اوایل سا ل۱۳۹۲ تبدیل به هتلی ۳ ستاره شد و عنوان اولین هتل سنتی استان خوزستان را از آن خود کرد. این هتل سنتی دارای ۱۱ اتاق با خدمات اقامتی مطلوب و با ظرفیت ۳۰ نفر است. این هتل فاصله نزدیکی به موزه رستوران معروف فستیوالی دارد و در فاصله نزدیکی به آبشارهای شوستر، کاروانسرای افضل، مسجد جامع شوشتر، قلعه سلاسل، پل بند میزان، پل بند شادوران، برج کلاه فرنگ یو ایستگاه راه آهن قرار گرفته است.

نشانی: شوشتر، خیابان عبدالله بانو، هتل سنتی شوشتر (خانه سرایی)

هتل عمارت افضل

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

عبارت افضل یادگاری تاریخی از دوران قاجار در شوشتر است. خاندان افضل از تجار سرشناس آن زمان بودند که در بیشتر شهرهای خوزستان نظیر شوشتر و بوشهر خانه ای برای تجارت داشتند. عمارت افضل واقع در شوشتر متعلق به مرحوم «رجبعلی افضل» است و معماری این بنا را «حاج حسین فردی نژاد» و «حاج حسین معماریان» بر عهده داشتند. این عمارت در سال ۱۳۹۳ مرمت و به عنوان اقامتگاه سنتی یک ستاره شروع به کار کرده است. اقامتگاه سنتی افضل دارای ۸ باب اتاق مجهز به امکانات رفاهی مناسب است. طبقه همکف بنا از ۳ باب اتاق تشکیل شده که مهمانان از این اتاق ها با سه پله کوتاه به راحتی می توانند به تراس عمارت بروند.

نشانی: شوشتر، چهار راه امام خمینی، خیابان سنگفرش، عمارت افضل

هتل سنتی خانه تاریخی طبیب شوشتری

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

طبیب خانه شوشتری خانه ای منحصر به فرد و ارزشمند از دوران قاجار است که در مرکز بافت، تاریخی شوشتر در قلب محله تاریخی «دلدل» و در مجاورت خیابان «سپه»قرار گرفته است. طبیب خانه شوشتری در سال ۱۳۹۵ مرمت و به هتلی ۳ ستاره تبدیل شد. طبیب خانه شوشتری با چهار طبقه دارای ۹ اتاق است که دور تا دور حیاط خانه را احاطه کرده اند و با امکانات رفاهی مطلوب در فضایی آرامش بخش در اختیار گردشگران قرار گرفته اند. قرارگیری این هتل سنتی در فاصله نزدیک به مجموعه آبشارها و آسیاب های شوشتر از امتیازات ویژه این هتل به شمار می رود.

نشانی: چهارراه امام خمینی، خ سنگفرش، خانه تاریخی طبیب

کجا برویم؟

تاریخی

بند میزان

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

بند میزان روبروی کلاه فرنگی و در دیدرس آن واقع شده است. همان گونه که گفته شد، بند میزان در ابتدای رودخانه گرگر قرار گرفته است. این بند، ازت دو ضلع مورب تشکیل شده که هر کدام به نیم دایره ای می رسند.

قلعه سلاسل شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

در شمال شوشتر و روی صخره بسیار بزرگ، یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان قرار دارد که از آن به «قلعه سلاسل» یاد میشود. برخی از کارشناسان ساخت این دژ مستحکم و تاریخی را در دوران حکومت ساسانیان عنوان کرده اند و بر این باور هستند که احتمالا هم زمان با سال احداث «پل بند شادروان»، احداث شده است. قلعه سلاسل در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. گفته می شود که در گرداگرد آن و از شرق تا غرب، خندقی جهت جلوگیری از نفوذ دشمن و نیز تامین آب مورد نیاز قلعه کنده شده بود.

پل بند شادروان

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

در شمال غربی شوشتر و روی رودخانه «کارون» یکی از دیدنی های تاریخی خوزستان قرار گرفته است که مردم آن را به نام «پل بند شادروان»، می شناسند. این اثر تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است، از دید برخی از کارشناسان لقب کهن ترین پل ایران را نیز به خود اختصاص داده است و قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان و سلطنت شاپور ساسانی باز می گردد.

خانه معین التجار شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

از دیگر جاذبه های گردشگری در شوشتر منزلی است قدیمی که قدمت مباحث آن به دوران حکومت قاجاریان باز می گردد. این عمارت کهن که یکی از ارزشمندترین بناهای ساخته شده در شوشتر است و در بخش انتهایی خیابان امام در محله درب عباس این منطقه قرار دارد، به نام «منزل التجار» شناخته می شود. سازندگان این منزل تاریخی، آن را به صورت تک ایوانی و در دو طبقه احداث کرده اند.

باغ خان شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

«باغ خان»، مجموعه ای است تاریخی و متعلق به دوران حکومت قاجاریان که در فاصله ای کمتر ای یک کیلومتر از محوطه تاریخی «آبشارهای شوشتر»، در بخش غربی «رود گرگر» و در نزدیکی بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر، قرار دارد، محوطه باغ بالغ بر ۱۶۰۰ متر مربع وسعت دارد که با قرارگیری درختان به صورت منظم و با قاعده و نظمی خاص، گذرگاه هایی برای تردد و عبور ایجاد شده که خود به زیبایی و جمال باغ افزوده است.

خانه گازر شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

یکی دیگر از دیدنی های شوشتر، عمارتی است تاریخی به نام «خانه گازر» که زمان ساخت آن به دوران حکومت قاجار باز می گردد. کارشناسان این بنای کهن را دومین خانه از لحاظ اهمیت و ارزش در بین عمارات تاریخی شوشتر معرفی کرده اند که در گذشته به عنوان منزلی مسکونی مورد استفاده قرار می نگرفت.

برج کلاه فرنگی شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

عمارتی متعلق به دوران حکومت قاجار در مرکز شهرستان شوشتر و در کنار رود کارون و نزدیک به بند میزان این شهرستان قرار گرفته است که به «برج کلاه فرنگی شوشتر» شناخته می شود. این برج زمانی به عنوان مکان دیده بانی قیصر روم یا شاپور ساسانی بوده است که امر نظارت بر امور و فعالیت کارگران که در بند میزان مشغول به کار بوده اند صورت می گرفت.

چهار طاقی شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

در شوشتر و در مجموعه آسیاب ها و آبشارهای آن می توان بنایی کهن و تاریخی را با سقفی گنبدی مشاهده کرد که گنبد آن را روی چهارپایه بنا، احداث کرده اند. این اثر تاریخی که به «چهارطاقی شوشتر» شهرت دارد در زمان حکومت قاجاری و به عنوان مسجد و نمازخانه برای عبادت آسیابانان آن دوران ساخته شده است.

سازه های آبی شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۱)

سازه های آبی شوشتر معروف ترین سازه های آبی جهان و نماد تاریخی این شهرستان هستند. این سازه ها متعلق به دوران هخامنشیان است، ولی نمی توان از اقدامات مفید و نوسازی بسیاری که در قرن سوم میلادی و در زمان حکومت ساسانیان صورت گرفته است، چشم پوشی کرد. دیدنی ترین قسمت سازه های آبی شوشتر جاری شدن آب از روی صخره ها به آبگیر پایین دست است که بسیار تماشایی و جذاب، به نظر می رسد.

ادامه دارد...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • طناز

      واقعا جالبه وتشکراززحمت بی درغتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج