۷۸۳۶
۵۰۶۹
۵۰۶۹
پ

فضاي سرقت را ايجاد نكنيد

با زورگیر چه کار باید کرد؟!

آمار زورگيري در ايران بالا نيست اما روزنامه‌ها آن‌قدر به اين موضوع پر وبال مي‌دهند كه آن را به يك هراس عمومي تبديل مي‌كنند. سارقان براي موفقيت‌شان از ناآگاهي ما كمك مي‌گيرند اما با يادگيري ۱۴ نكته مي‌توان ميدان را براي موفق شدن‌شان تنگ‌تر كرد.

با زورگیر چه کار باید کرد؟!

با زورگیر چه کار باید کرد؟!

در ارتكاب به جرم ۲ عامل اصلي اهميت دارند؛ ‌انگيزه مجرم و‌فضاي مناسبي كه ما براي او ايجاد مي‌كنيم. انگيزه‌هاي زورگيري در سارقان متفاوت است، سطح زندگي، سواد، وضعيت معيشتي و فرهنگي اما زماني كه در اين شرايط قرار مي‌گيريم، مهم‌ترين عاملي كه مي‌تواند امنيت ما را حفظ كند، فراهم نكردن وضعيت مساعد براي سارقان يا زورگيران است.

نمي توان هيچ قانون كلي براي فرار از موقعيت هاي زورگيري صادر كرد اما مي توان به چند نكته ساده اشاره كرد كه مي تواند راه را براي دزدها و زورگيرها دشوارتر كند.


چگونه از خود‌مان محافظت كنيم؟

1. حمل پول، طلا و اشياي قيمتي مي‌تواند يك علامت خطر براي شما باشد. به‌خصوص استفاده كودكان از زيور آلات در خيابان خطر بسياري را دارد زيرا هم قدرت جسمي بچه كم است و توان دفاع ندارد و هم زيورآلاتش مقابل چشم سارقان قرار دارند. بهتر است به جاي پول نقد تا حد امكان از چك‌هاي رمزدار و كارت‌هاي خريد و عابر بانك استفاده كنيد.

2. اگر شما شاهد صحنه يك زورگيري يا سرقت هستيد اما به خاطر شرايط نمي‌توانيد دخالت كنيد، سعي كنيد با تلفن همراه‌تان فيلمبرداري كنيد يا اطلاعات دقيق آن افراد را يادداشت كرده و فورا به نيروهاي 110 انتقال دهيد.

3. تا جايي كه مي‌توانيد با داد و فرياد خود از ديگران كمك بخواهيد زيرا در غيراين صورت ممكن است حاضران گمان كنند كه اين يك دعواي خانوادگي است و نبايد به آن وارد بشوند. پس سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد جو را شلوغ كنيد.

4. درصورتي كه شرايط مساعد باشد بايد مشخصات سارقان را به خاطر بسپاريد و اطلاعات وسيله نقليه و پلاك ماشين را به محض مساعد شدن شرايط و آزاد شدن يادداشت كنيد. در موارد بسياري حتي با دادن اطلاعات يا تصوير نصف چهره سارق، او را شناسايي و دستگير كرده‌ايم. سعي كنيد جوري قيافه‌شان را به خاطر بسپاريد كه بعد از رهايي امكان گزارش دادن عليه آن‌ها را داشته باشيد. يادتان نرود كه براي شناسايي آن‌ها در اداره آگاهي به يك دانش كلي نياز نداريد بلكه قد، وزن تقريبي، رنگ پوست، چشم‌ها و ديگر جزئيات چهره او را بايد به خاطر بسپاريد.

5. 110 مبناي اوليه اقدام‌هاي پليسي است. زماني كه شما يك جرم را گزارش مي‌دهيد، اين نيروها از طريق نقشه‌هاي ديجيتالي كه در اختيار دارند مكان‌يابي را انجام داده و حتي با ارسال سريع نيروهاي موتوري سعي در اعزام نيروها به محل وقوع جرم مي‌كنند.

6. درصورت حمله سارق، پول نقد، اشياي قيمتي و كيف را به اطراف پرت كنيد. سعي كنيد اين وسايل در محل پخش شوند و مثلا به داخل يك مغازه، جوي آب و... پرتاب شوند. در اين صورت يا سارق پريشان مي‌شود و بدون توجه به آن‌ها از اين موضوع صرف‌نظر مي‌كند يا اين‌كه تمركزش را از دست مي‌دهد و به شما قدرت فرار مي‌دهد.


اتومبيــل را مهــر و مـــــوم كنيـــد

يكي ديگر از ترس‌هايي كه ممكن است شهروندان با آن روبه‌رو شوند، ترس از دزديده شدن اتومبيل‌شان است. در اين موارد رعايت نكات ايمني مي‌تواند امكان سرقت را دشوارتر يا مدت زمان لازم براي موفق شدن سارق را طولاني‌تر كند، گرچه سارقان حرفه‌اي از كوچك‌ترين نقطه ضعف صاحبان خودرو استفاده مي‌كنند و گاهي از راه‌هايي وارد مي‌شوند كه فرد مالباخته حتي تصورش را هم نمي‌كرده است.

۷. به اين اميد كه كودك‌تان در ماشين نشسته و فقط چند دقيقه در مغازه كار داريد، اتومبيل را بدون‌رعايت نكات امنيتي رها نكنيد زيرا سارقان خودرو را با فرزند شما مي‌دزدند و بعد او را در محلي ديگر رها مي‌كنند.

۸. سعي كنيد خودروي خود را به قفل مركزي، دزد‌گير و وسايلي مثل قفل فرمان و قفل پدال تجهيز كنيد. گرچه قفل فرمان و پدال نمي‌توانند يك بازدارنده قطعي باشند اما وجودشان مي‌تواند موفقيت سارق را به تاخير بيندازد و براي شما زمان بخرد.

۹. درحالي‌كه خودرو روشن است تحت هيچ شرايطي رهايش نكنيد. حتي در زمان باز كردن در پاركينگ هم خودرو را خاموش كنيد و قفل مركزي ماشين را فعال كنيد. شايد اين نكته بديهي به‌نظر برسد اما بسياري از مواردي كه در سرقت اتومبيل با آن روبه‌رو مي‌شويم جزو اين گروه قرار مي‌گيرند.

۱۰. از پارك‌كردن اتومبيل در مكان‌هاي خلوت و تاريك خودداري كنيد و تا آنجا كه امكان دارد آن را به پاركينگ‌هاي موجود در خيابان‌ها بسپاريد.

۱۱. اشياي قيمتي، مدارك و كيف‌هاي بزرگ را در معرض ديد قرار ندهيد. برخي موارد دزديدن همين وسايل انگيزه‌اي مي‌شود كه سارقان به‌خودروي شما آسيب بزنند.

۱۲. در زمان خريدن خودرو از هويت فروشنده مطمئن شويد و كليدهاي يدك و مدارك را تمام و كمال تحويل بگيريد. دوستي يا اعتماد را در اين شرايط فراهم كنيد و با رعايت نكات قانوني امنيت بعد از خريدتان را هم تضمين كنيد.

۱۳. از پارك خودرو در سراشيبي خودداري كنيد. گاهي سارق‌ها احساس مي‌كنند كه زمان يا تمركز لازم براي سرقت را ندارند اما مي‌توانند با هل دادن ماشين در سراشيبي آن را به محل ديگري ببرند و ديگر فعاليت‌هاي‌شان براي دزديدن ماشين را ادامه دهند.

۱۴.بعضي وقت‌ها ايجاد تصادف و دعواي خياباني يك راه براي دزديدن خودرو است پس در اين موارد هم به استرس خود غلبه كنيد و خودرو را بي‌سرنشين يا بدون تدابير امنيتي رها نكنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج