۹۲۰۲۵۳
۵۱ نظر
۵۹۰۵
۵۱ نظر
۵۹۰۵
پ

چگونه با مرگ همسر کنار بیاییم؟

وقتی همسرتان از دنیا می‌رود، شما نه تنها باید با انسانی بسیار خاص در زندگی‌تان برای همیشه خداحافظی کنید بلکه مجبورید به گذشته، حال و آینده‌ی با هم بودن‌تان نیز بدرود بگویید. شما به زمانی برای ماتم گرفتن و مویه کردن نیاز دارید که دردناک خواهد بود. اما در هر صورت مهم است که این مراحل را پشت سر بگذارید و به سلامت عبور کنید، چون زندگی شما هنوز ادامه دارد.

برترین‌ها: وقتی همسرتان از دنیا می‌رود، شما نه تنها باید با انسانی بسیار خاص در زندگی‌تان برای همیشه خداحافظی کنید بلکه مجبورید به گذشته، حال و آینده‌ی با هم بودن‌تان نیز بدرود بگویید.

شما مجبورید با نقشه‌هایی که با هم کشیده بودید، تجربیات فراموش نشدنی، خاطرات به یادماندنی و لحظات بی‌نظیری که با هم داشتید خداحافظی کنید. کنار آمدن با همه‌ی این‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست.

شما به زمانی برای ماتم گرفتن و مویه کردن نیاز دارید که دردناک خواهد بود. اما در هر صورت مهم است که این مراحل را پشت سر بگذارید و به سلامت عبور کنید، چون زندگی شما هنوز ادامه دارد.

چگونه با مرگ همسر کنار بیاییم؟

مرگ همسر

چگونه می‌توانید با مرگ همسرتان کنار بیایید؟ چگونه می‌توانید از دنیا رفتن همسرتان، بهترین دوست‌تان، عشق‌تان و شریک و همرازتان را فراموش کنید؟ هر چند غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما این طور نیست.

هر کسی برخورد متفاوتی با مرگ یک عزیز دارد و به سبک خاص خودش ماتم می‌گیرد. اما واقعیت این است که نکات و رهنمون‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند با مرگ همسرتان به شیوه‌ای سالم‌تر کنار بیایید و آسیب کمتری ببینید.

چاره‌ای نیست، فراموش نکنید که شما باید این سوگ را بپذیرید و برایش سوگواری کنید. اگر به درستی ماتم نگیرید، ممکن است در آینده دچار مشکلاتی، چون فوبیا، حس ناامنی و عدم توانایی در سازگاری و مدارا و عوارض دیگر شوید.

عزا و ماتم

چگونه با مرگ همسر کنار بیاییم؟

ماتم گرفتن یک واکنش فیزیکی و هیجانی نسبت به مرگ یک عزیز است. این واکنش، بسته به شخص، می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد و مدت زمان آن نیز برای هر کسی متفاوت است. اما به هر حال این مدت زمان برای ماتم گرفتن ضروریست. یعنی شما باید به خودتان فرصت بدهید و درک کنید اتفاقی که برای‌تان افتاده، ساده نیست. ضمنا باید بپذیرید که با خودتان مهربان باشید.

یادتان باشد که عزا و ماتم هر چند تجربه‌ای بسیار سخت و تلخ است، اما لازم است؛ بنابراین باید درک کنید که درد و زخم شما الیتام خواهد یافت، فقط باید به خودتان زمان بدهید. پس مرگ همسرتان را بپذیرید، بابتش عزا و ماتم بگیرید و سپس خودتان را با زندگی جدید بدون همسر مرحوم‌تان وفق دهید.

کارشناسان می‌گویند اندوه و ماتم بعد از مرگ یک عزیز باید تقریبا ۱۸ ماه طول بکشد. اگر احساس اندوه و درد شما بعد از این مدت زمان همچنان باقیست، شاید نیاز دارید کمک حرفه‌ای دریافت کنید. البته فراموش نکنید که هر کسی متفاوت است.

از صحبت کردن در مورد همسرتان خودداری نکنید

شما باید به زندگی عادی خود ادامه بدهید و از چیزی که اتفاق افتاده عبور کنید و به این نتیجه برسید که حالا سرنوشت دیگری دارید. اما کسی که از دنیا رفته، زمانی تمام قلب‌تان، روز‌ها و ساعت‌های‌تان را پُر کرده بود؛ بنابراین همیشه بخشی از خاطرات شما خواهد بود. هرچند ماه‌های اول بعد از از دست دادن همسر خیلی دردناک است، اما باید تدریجا یاد همسر مرحوم‌تان را به خاطرات شخصی‌تان بسپارید.

شما باید در مورد هیجانات‌تان و همسری که دیگر در زندگی‌تان نیست حرف بزنید. از خاطرات خوب‌تان و ویژگی‌های خاص او بگویید و از تجربیاتی که با هم کسب کرده بودید. این کار به التیام دردتان کمک می‌کند.

مراقب سلامت جسم‌تان هم باشید

غم و غصه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر جسم‌تان بگذارد. ممکن است اشتهای‌تان را از دست بدهید یا دچار اختلال در خواب شوید. البته در کلام آسان است، اما باید مراقب سلامتی خود باشید، ورزش را ادامه دهید و به اندازه کافی بخوابید.

آینده‌ی جدیدتان را که قرار است بدون همسرتان باشید، تجسم کنید

چگونه با مرگ همسر کنار بیاییم؟

مرگ اجتناب ناپذیر است و کاری از دست شما برنمی‌آید؛ بنابراین تنها راهی که دارید این است که هر چه زودتر واقعیت را بپذیرید. اما همانطور که گفتیم، مشکلی که در کنار آمدن با مرگ همسر وجود دارد این است که همراه با مرگ همسرتان، رویا‌ها و آرزو‌های مشترک، نقشه‌هایی که برای سال‌های آینده‌ی با هم بودن‌تان کشیده بودید، همه و همه از بین رفته‌اند؛ و همین وادارتان می‌کند در مورد تمام مسائل مربوط به آینده دوباره فکر کنید و آینده را کاملا جور متفاوتی تصور نمایید.

بنابراین برای اینکه بتوانید بر اندوه مرگ همسرتان غلبه کنید، باید بتوانید این آینده‌ی تازه را متصور شوید. مجبور نیستید تمام باقیمانده‌ی عمرتان را جور خاصی تجسم کنید. می‌توانید با هدف‌های کوچک شروع کرده و تدریجا خودتان را به سمت آینده پیش ببرید.

کم کم فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را از سر بگیرید

طی اولین ماه‌های سوگواری، حتی فکر انجام فعالیت‌هایی که زمانی عادت داشتید با همسرتان انجام دهید هم می‌تواند بینهایت ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، اندوه و غصه‌ای که دل‌تان را پُر کرده نیز باعث می‌شود انجام این فعالیت‌ها واقعا سخت و نشدنی به نظر برسد. اما شما باید تدریجا فعالیت‌های‌تان را از سر بگیرید و احساس زنده بودن کنید. شما باید بتوانید دوباره لذت را تجربه کنید و با کار‌هایی که همیشه دوست داشتید، حال‌تان خوب شود و انرژی بگیرید.

این را نیز باید درک کنید که حسی که انجام این فعالیت‌ها به شما می‌دهند دیگر مانند گذشته نخواهد بود. اما یادتان باشد که شما باز هم می‌توانید لذت ببرید و احساس بهتری پیدا کنید. این حق شماست که دوباره از زندگی‌تان لذت ببرید.

علائم اینکه اندوه و ناراحتی‌تان بیش از اندازه پیچیده شده

چگونه با مرگ همسر کنار بیاییم؟

از دست دادن همسر، تغییری اساسی در زندگی ایجاد می‌کند و هر چند سوگواری کردن پروسه‌ای طبیعی بعد از مرگ یک عزیز است، اما گاهی این اندوه و ماتم آنچنان ریشه دار می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد شده و توانایی فرد برای زندگی کردن را سلب می‌کند. اگر علائم زیر را دارید و نمی‌توانید از مرحله‌ی سوگواری خارج شوید باید حتما به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید و احتمالا تحت درمان قرار بگیرید:

  • احساس می‌کنید دیگر هدف و انگیزه‌ای برای زندگی ندارید
  • به سختی می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌تان را انجام دهید
  • مدام احساس گناه می‌کنید یا خودتان را بابت مرگ همسرتان مقصر می‌دانید و سرزنش می‌کنید
  • آرزو می‌کنید کاش شما نیز همراه همسرتان مُرده بودید
  • تمایلی به ارتباط با دیگران ندارید
  • برای کمک گرفتن از مشاور تردید نداشته باشید

گاهی با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید تا با مرگ همسرتان کنار بیایید باز هم قادر به عبور از مرحله‌ی ماتم و سوگواری نیستید و نمی‌توانید به زندگی عادی برگردید. در چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

منبع: steptohealth

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منکه به فکر خلاص شدن از شوهرمم

    • سارا

      کنار اومدن نداره که خیلیم خوب ی شوهر دیگه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر شوهر داری سریعا اقدام به طلاق بکن

    • بدون نام

      خیلی سریع با این موضوع کنار میاییم.قدیم که نیست.بلافاصله هم ازدواج میکنیم

    • بدون نام

      با خوشحالی کنار بیایید مرگ خیلی خوبه مخصوصا برا همسر، درد کشیدها میدونن من چی میگم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودم خیلی تو زندگی درد کشیدم همیشه میگفتم بودنش بهتر از نبودشه ولی بعد فوتش خیلی اذیت شدم مخصوصا خانوادش عذابم دادن خدا لعنتشون کنه

      • بدون نام

        ممکنه مشکل خودتون باشه نیزار از خونه بره بیرون ساعت ۱۲ شب بیاد

    • بدون نام

      مردا اصولا هیچکار نمیکنن قبل از چهلم زنشون از زن زاپاسی که خیلی وقت بوده داشتن رونمایی میکنن . بعد از چهلم هم با اون میرن ماه عسل . یادشون میشه زن و حتی بچه ای هم داشتن ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتشه شما زنها هم عاقل بشید!

      • بدون نام

        اگه زن زن با وفایی باشد وزن هر کی نباشد هیچ وقت مرد به همسرش خیانت نمیکند

    • بدون نام

      خیلی خیلی سخته من شش ماه هست پدرمو از دست دادم فوق العاده مهربان بود

      پاسخ ها

      • سارا

        عزیزم پدر بحثش جداست و خیلی فرق میکنه.

    • سارا

      مردها که خیلی راحت کنار می آن ومیرن یکی خشگلتر وجوونتر میگیرن تازه راضی تر هم هستن واخلاق های گندشونو که زن اول مجبور بود تحمل کنه، بی پولی ها وگرفتاری ها که زن بیچاره تحمل میکرد دیگه وجود نداره!زن دوم میشه سوگلی و چشم و چراغه،فقط خرج میکنه ودستور میده.عین واقعیت متأسفانه.این حرفا فقط برای زنهاست،نمونش بنیامین وهزاران نمونه ی پولدار وآدم عادی که ماها همگی دور و برمون زیاد میبینیم،پس خانوما قدر خودتونو بدونید به سلامتی جسمی و روحیتون اهمیت بدید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دو تا کامنت گذاشتی بوی تعفنش کل صفحه رو برداشت خانم توجه به سلامت جسم و روح

      • بدون نام

        بله عین حقیقته

      • بدون نام

        الان خیلی به روحت اهمیت میدی خانم ؟؟؟؟ حالم بهم خورد از دو تا کامنتت

      • سارا

        شما درست میگید خودم هم که الان خوندم حالم بد شد نباید برای همه مثل هم نسخه پیچید من اشتباه کردم اینارو گفتم از همه عذر میخوام ولی من خیلی بد دیدم توو این جامعه !باعث شده دیدم سیاه بشه،از آقایون محترم عذر میخوام اگه توهین کردم خدا به همتون عمر طولانی بده،درضمن اون خانوم محترم
        . سارای اولی من نیستم

      • بدون نام

        البته تابلوئه که هیچکدوم از دوتا ساراها نیستید، شخصیت منفی سریال های مناسبتی هم اینجوری عوض نمیشن
        ولی ممنون در هر حال
        انسان هرجوری با این دنیا تا کنه به خودش بر می گرده و این لزوما امر متافیزیکی هم لازم نیست باشه
        شما نصف روز با روی خوش برای 3 تا عابر ترمز کنید ببینید نصف روز بهترید نصف روز سر 3 تا راننده داد بکشید تا شب عصبی هستید و با 20 نفر بحثتون میشه
        کسی که دلش از کینه و نفرت و افکار کلیشه ای پره چه لزومی به زندگی مشترک داره بره دنبال شهوت پرستی

      • چنگیزخان

        مرگ بر فمنیست و فمنیسم

    • مونا

      مگه مهمه

    • سارا

      تا باشه از این اتفاقا خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیه کلفترشه گیر اوردی

    • بدون نام

      فقط کامنتا
      خیل عظیم عشاق داره منو میکشه

      پاسخ ها

      • الی

        احساس میکنم همشو یه نفر نوشته

      • بدون نام

        تو غلط میکنی که همچین احساسی داری

    • نیل

      همه جا زنها مظلوم واقع میشن بعد مرگ شوهر نباید ازدواج کنن یه زره ارایش کنن هزار تا حرف پشت سرش میگن وخیلی چیزای دیگه که حوصله ندارم بنویسن

    • بدون نام

      من ازدواج نکردم به ازدواج هم فکر نمی کنم ولی اگر کامنت ها از ته دل و خارج از شوخی باشه خیلی ترسناکه واقعا با این تفکرات قراره به کجا برسیم

      پاسخ ها

      • بی نام

        منم واقعاوحشت میکنم از بدبینی که یه سری نسبت به جنس مخالفشون دارن و همه رو به یک چشم میبینن میگن همه مردا اینجورین همه زنهااونجورین یعنی چقدرتجربه های بدی توی زندگی خودشون یا دور و اطرافیانشون هست که باعث میشه اینطوربه ادمها و زندگی نگاه کنن منم پدربزرگم زن دوم داشت ولی پدر و عموی خدابیامرزم واقعا وفادار و خانواده دوست بودن خودمنم هرگز به زنی غیراز همسرم فکرنمیکنم و بااونه که خوشحالم همسرم هم همینطور ، چرابایدشرایطی پیش بیاد کا منتظرمرگ طرف مقابل باشیم؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مردها بدبختن به عمری با بخور و نمیر و هزارتت گرفتاری پول و خونه و زندگی درست میکنن بعد موقع ای که باید استفاده سو ببرن از بس بدبختی کشیدن و دم نزدن یه بیماری میگیرن و میمیرن اونوقت زناشون تازه بعد مرگ شوهرشون جوونی میکنن و سفرهای سیاحتی و زیارتی میرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه فاصله سنی تون با زنتون خیلی زیاد نباشه اینقدر زودتر هم نمی میرید.در ازدواج های سنتی فاصله ده ساله و حتی بیست ساله بین زن و شوهر هست.انتظار ندارید که زن رو با شوهر مرده چال کنند؟

      • بدون نام

        مرد از بس بدبختی واسه پول درآوردن میکشه میمیره البته فرمایشات زنها هم تاثیر زیادی داره فاصله سنی اصلا مطرح نیست

    • سارا

      پیاماتون تن و بدن آدم رو به لزره میاره. واقعا اینجوری نیست. هستن کسایی که تا آخر عمر وفادار میمومن و به یاد خاطرات خوب همسرشون فرزندانشون را با هر سختی شده بزرگ کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در بین مردها خیلی کمه .در مردهای خیلی قدیمی و مردهای خیلی جدید چندان نیست.در بین مردهای متولد دهه های سی و چهل و کمی هم پنجاه مرد وفادار هم هست!

    • بدون نام

      واقعا ما مجردها این کامنتها رو می بینیم از این همه بی وفایی و توهینی که مرتب مردم به جنس مخالفشون میکنند شرمنده میشیم. باور کنید مشاوره راه حل خوبی هست و دنیای مجازی قرار نیست محفل تخلیه روح و روان شما باشه. اگر همه مردم به هم احترام میگذاشتن، این دنیا جای بهتری بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

    • بدون نام

      اگر واقعا منتظرید همسرتون بمیره راحت شید پس چرا زودتر جدا نمیشید واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • هلن

        چون گیر بچه و حرف مردم و کردیم ولی وقتی بمیره ابرو مندانه میریم خونه پدریمون

    • بدون نام

      از قدیم گفتن مرگ زن کمتر از لذت دامادی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه کلمه از شیخ پشم الدین فیلی

      • یک زن وفادار هستم

        برات متاسفم!

      • بدون نام

        مرگ مردایی مث تو هم کمتر از لذت عروسی نیست

    • بدون نام

      من که اصلا متن رو نخوندم خدا اون روز رو نیاره فکرشم وحشتناکه

    • فائزه

      چرا کامنتا ی جوووووریه یاااا خدااا

    • بدون نام

      بعضی وقتها هم مرگ.زن یا شوهر واقعا باعث شروع یه زندگی نو و بهتر میشه ،مثل رامین مهمانپرست خدا وکیلی کسی هست ذره ای شک داشته باشه که که مهمانپرست از مرگ زن اول اش الان خیلی خوشحاله ،یادشم نمی کنه ؟؟؟؟

      باور کن داشته دعا می کرده زودتر بمیره ،چقدر غمگینه این سرنوشت !!!!!!!

    • shyeda yousefi

      بعد ۶سال باهم بودن ۴۸روزه همسرمو از دست دادم زندگی عاشقانمون تموم شد منو شوهرم عاشق هم بودیم رفیقم بود لطفا انقد از مردا بد نگین خیلی از مردا برا زندگیشون جون میدن مث شوهر من

    • ناشناس

      منم 6ماه عقدم،شوهرم 16روز هست ک فوت شده و خیلی تنهام ولی خیلیییی خوب بود،یعنی بازم مرد خوب هست؟

    • افسانه

      من الان یک ماه شوهرم بر اثر ایست قلبی بعد از ۲۷سال زندگی از دست دادم هنوز مرگش رو باور ندارن فکر میکنم هر لحطه دروا میکنه میاد تو کمکم دارم دیونه میشم همه مردا م۲ل هم نیستن شوهرم یه فرشته بود بعد از اون تا اخر عمرم دیگه هیچ وقت از زندگی لذت نمی برم

    • بدون نام

      من عاشق شوهرمم ولی از بس خونوادش مشکلات برامون درست میکنن و همش شوهرم نارحت و عصبی میشه و ب خودم و بچم نمی سه و چون رفاقتی با هم ازدواج کردیم نمیتونم طلاق بگیرم حاضرم بمیره تا اخر عمرمم ازدواج نمیکنم بعضی اوقات هم مشکلات ریز زندگی و ب کام مرگ میکشونه دست ادم ک نیست والا ارروی مرگ کسی و کردن اصلا خوب نیست

    • بی نام

      هیچ کس جای مونس و همسر ادمو نمیگیره

    • بدون نام

      بنظرم هیچ کس جای همسر آدمو نمیتونه بگیره

    • mohana

      شوهرم ۲۰ روزه فوت کرده ما سال پیش ازدواج کردیم دنیام به اخر رسیده نمیدونم چطور باید تحمل کنم شوهرم واقعاااا خوب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج