۱۱۳۴۵۰۱
۱ نظر
۵۱۷۷
۱ نظر
۵۱۷۷
پ

روز جهانی شکلات، شیرین‌ترین روز تقویم

روز جهانی شکلات روز ویژه‌ای برای ادای احترام به یکی از بزرگ‌ترین اختراع‌های خوشمزه بشریت است. شکلات بخشی از مواد اولیه بسیاری از دسر‌های خوشمزه و پر طرفدار است و حتی خودش به تنهایی می‌تواند یک میان‌وعده عالی باشد که بتوان به اندازه کافی از آن لذت برد.

برترین‌ها: روز جهانی شکلات روز ویژه‌ای برای ادای احترام به یکی از بزرگ‌ترین اختراع‌های خوشمزه بشریت است. شکلات بخشی از مواد اولیه بسیاری از دسر‌های خوشمزه و پر طرفدار است و حتی خودش به تنهایی می‌تواند یک میان‌وعده عالی باشد که بتوان به اندازه کافی از آن لذت برد.

روز جهانی شکلات، شیرین‌ترین روز تقویم

تاریخچه روز جهانی شکلات

شکلات حدود ۴۰۰۰ سال پیش اختراع شد. در آن سال‌ها مکزیکی‌ها شکلات مایع را اختراع کرده بودند و از کشف دوست داشتنی خود شاد بودند و معتقد بودند که خدا این نعمت را به آن‌ها اعطا کرده است. در آن زمان حتی از دانه‌های کاکائو به عنوان ارز استفاده می‌کردند و به کمک آن می‌توانستند خرید و فروش داشته باشند. آیا می‌توانید تصور کنید برای خرید خانه تعداد زیادی بذر کاکائو به جای پول پرداخت کنید؟

از طرف دیگر بعضی از محققان معتقدند که شکلات از ۵۵۰۰ سال پیش در دسترس مردم بوده و از آن استفاده می‌کردند. حتی این دسته از محققان معتقدند که استفاده از شکلات از آمریکای جنوبی شروع شده است نه از مکزیک.

بالاخره در قرن ۱۶ میلادی جهانگردان اروپایی به عنوان تحفه و هدیه شکلات را وارد اروپا کردند و در آنجا هم مورد استقبال مردم قرار گرفت و به یک ماده غذایی محبوب بین خانواده‌ها تبدیل شد.

۷ جولای که روز جهانی شکلات است در واقع روزی است که برای اولین بار شکلات وارد اروپا شده است. بسیاری از شرکت‌های شکلات‌سازی امروزی فعالیت خود را در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ آغاز کردند. تا قبل از تاسیس شرکت‌های شکلات سازی، شکلات‌هایی که به مردم ارائه شد تلخ بودند، زیرا نمی‌دانستند که می‌توانند به آن شکر اضافه کنند.

نحوه تولید شکلات

در مرحله اول کشاورزان لوبیاهای کاکائو (دانه و گوشت میوه) را مدتی در جایی رها می‌کنند تا تخمیر شود. سپس لوبیاهای تخمیر شده را مقابل نور خورشید خشک کرده و در نهایت به کارخانه منتقل می‌کنند.

روز جهانی شکلات، شیرین‌ترین روز تقویم

در کارخانه لوبیاهای کاکائو که محصول نقاط مختلف هستند با هم ترکیب می‌شوند، به عبارت دیگر نمی‌توان گفت کاکائو یا شکلات نهایی تنها به منطقه خاصی تعلق دارد بلکه از چند منطقه مختلف به دست آمده است.

لوبیاهای خشک دسته بندی، پاکسازی و برشته می‌شوند و برای جدا کردن پوسته از مغز دانه‌ها جریان هوا به داخل آن‌ها دمیده می‌شود.

در مرحله بعد این مغز دانه که nib نام دارد را آسیاب کرده و مایع غلیظی از آن به دست می آید که عصاره کاکائو گفته می شود. این عصاره حاوی چربی یا کره کاکائو و مواد جامد کاکائو خشک غیر چرب است که به عنوان ماده اصلی در کنار شیر یا شکر برای تهیه انواع مختلف محصولات شکلاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

در مرحله پایانی دستگاهی با تیغه‌های چرخشی عصاره شکلات حرارت دیده را چرخ کرده و کره کاکائو جدا می‌شود. به این ترتیب دو ماده کره و پودر کاکائو از عصاره به دست می‌آید که برای تولید شکلات از آن‌ها استفاده می‌شود، اگرچه گاهی نیز از عصاره به صورت مستقیم برای تولید شکلات استفاده می‌شود.

دانستنی‌های جالب درباره شکلات

از آن جا که شکلات جایگاه ویژه‌ای بین مردم و دولت مردان دارد در برخی کشور‌ها همه ساله مراسم مختلف شکلات برگزار می‌شود و روز‌های خاصی در تقویم به نام روز ملی شکلات و تاریخچه شکلات تلخ و همه چیز درمورد شکلات تلخ در نظر گرفته شده است، از جمله:

* کاکائو نزد مایا‌ها سمبل زندگی و باروری بوده است. غلاف کاکائو اغلب در مراسم مذهبی و همچنین ازدواج استفاده می‌شده و به عنوان غذای خدایان شناخته شده بود.

* آزتک‌ها معتقد بودند با خوردن میوه درخت کاکائو خرد و قدرت زیادی به دست می‌آورند. در بسیاری فرهنگ‌ها شکلات به عنوان تقویت کننده سلامت، قدرت و میل جنسی در نظر گرفته شده است.

* شکلات تا سال‌ها مورد استفاده عموم قرار نمی‌گرفت و تنها مختص افراد سلطنتی و ثروتمند جامعه بود تا این که سال ۱۷۸۰ اولین شکلات ماشینی به صورت انبوه و برای عموم تولید شد.

* اولین بار در قرن هفده میلادی رسم کادو دادن برای ابراز عشق میان عشاق متداول شد، آن‌ها معمولا از مواد شیرین برای هدیه دادن استفاده می‌کردند، سال ۱۸۶۸ میلادی اولین جعبه شکلات مخصوص روز ولنتاین توسط ریچارد کدبری ارائه شد.

روز جهانی شکلات، شیرین‌ترین روز تقویم

* شکلات آنقدر محبوب بود که دولت آمریکا در جنگ جهانی دوم برای نیرو‌های نظامی خود دانه‌های کاکائو ارسال می‌کرد. امروزه نیز شکلات به عنوان بخشی از رژیم غذایی ارتش آمریکا در نظر گرفته شده و فضانوردان هنگام سفر‌های فضایی همراه خود شکلات حمل می‌کنند.

* ماری آنتوانت عاشق شکلات داغ بود و مدام در قصر ورسای فرانسه این نوشیدنی سرو می‌شد. ناپلئون نیز شکلات خیلی دوست داشت تا آن جا که دستور داده بود حتی در عملیات نظامی شدید نیز شکلات برای او و مشاوران ارشدش فراهم باشد.

* درخت کاکائو می‌تواند ۲۰۰ سال عمر کند با این حال تنها ۲۵ سال اول میوه کاکائو می‌دهد. هر درخت ۲۵۰۰ لوبیای کاکائو تولید می‌کند.

* برگ درخت کاکائو برای دریافت نور خورشید و محافظت از برگ‌های جوان‌تر می‌تواند ۹۰ درجه و از حالت افقی به عمودی حرکت کند.

* حدود ۱.۵ میلیون مزرعه کاکائو در غرب آفریقا وجود دارد. کاکائو به صورت دستی و در مزارع شخصی تولید می‌شود. کشاورزان بعد از کاشت درخت کاکائو معمولا باید چهار یا پنج سال تا برداشت اولین محصول خود منتظر بمانند.

* تولید شکلات پروسه سخت و زمان بری است و حدود ۴۰۰ لوبیا برای تولید کمتر از نیم کیلوگرم شکلات نیاز است.

* شکلات تنها ماده خوراکی است که دمای ذوب آن حدود ۳۳.۸ درجه سانتی گراد و کمتر از دمای بدن انسان است به همین دلیل به راحتی روی زبان آب می‌شود.

* تحقیقات نشان داده شکلات از مواد غذایی مفید در رژیم‌های غذایی سالم، متعادل و دوست دار قلب محسوب می‌شود. جالب است بدانید یکی از انواع چربی‌های اشباع موجود در شکلات برخلاف چربی‌های مضر دیگر کلسترول را افزایش نمی‌دهد.

روز جهانی شکلات را چگونه جشن بگیریم؟

برای جشن گرفتن این روز خاص می‌توانید شکلات بخورید!، اما راه‌های جالب‌تری هم برای جشن گرفتن آن وجود دارد:

روز جهانی شکلات، شیرین‌ترین روز تقویم

۱. برای خودتان ترافل یا کیک شکلاتی درست کنید

برخلاف چیزی که فکر می‌کنید، درست کردن یک ترافل و کیک شکلاتی بسیار آسان است. فقط کافی است مواد لازم را از قبل آماده کنید و برای درست کردنش وقت بگذارید. برای پختن کیک می‌توانید از پودرکیک‌های آماده هم برای این کار استفاده کنید.

۲. از کارگاه‌های شکلات سازی بازدید کنید

مشاهده‌ی فرآیند درست کردن شکلات می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز و آموزنده باشد، اما اگر این امکان را ندارید که از کارخانه‌های تولید شکلات بازدید کنید، با استفاده از اینترنت و در کنار دوستان یا فرزندان‌تان مراحل تولید شکلات را تماشا کنید.

۳. به دوستان‌تان شکلات هدیه بدهید

شکلات خوراکی شگفت‌انگیزی است. دوستان ما هم آدم‌های شگفت‌انگیزی‌اند. چه چیزی از این بهتر که رابطه‌های دوستی‌تان را با شکلات شیرین‌تر کنید؟ بیش‌تر آدم‌ها شکلات دوست دارند، اما اگر از بین دوستان‌تان کسی بود که شکلات دوست نداشت، حتما کنارش بنشینید و ساعتی را با هم وقت بگذرانید.

۴. به کافه یا رستوران مورد علاقه‌تان بروید و دسر شکلاتی سفارش بدهید

این دسر می‌تواند یک تکه کیک شکلاتی، بستنی شکلاتی یا یک لیوان هات چاکلت گرم باشد. البته هات چاکلت یک نوشیدنی زمستانی است که از شکلات مایع و داغ درست شده و در پایان یک روز کاری، خستگی‌تان را درمی‌کند.

برای لذت بردن بیشتر، هات چاکلت را آرام آرام بنوشید و می‌توانید درکنارش بیسکوییت‌های ساده یا کاکائویی هم نوش جان کنید.

۵. مزه‌ی شکلات‌های مختلف را تست کنید

با دوستان‌تان جمع شوید و مزه‌ی شکلات‌های مختلف را تست کنید هم‌چنین می‌توانید از دوستان‌تان بخواهید دستور پخت خوراکی‌های شکلاتی را با خودشان بیاورند و به هم معرفی کنید.

روز جهانی شکلات، شیرین‌ترین روز تقویم

۶. در مورد انواع شکلات مطلب بخوانید

در مورد تاریخچه و انواع شکلات در سراسر دنیا مطلب بخوانید. در اینترنت سرچ کنید و اطلاعاتی که دوست دارید در مورد شکلات بدانید را بخوانید.

۷. برای فرزندان‌تان داستان‌هایی مربوط به شکلات بخوانید

کتاب‌هایی هستند مثل چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی؛ که به زبان ساده کودکانه درباره شکلات و کارخانه شکلات سازی قصه‌هایی دارند، می‌توانید با کودکتان آن کتاب‌ها را بخوانید.

۸. اشتراک گذاری هشتک روز جهانی شکلات

عکس‌ها و اطلاعات مربوط به شکلات را با هشتگ روز جهانی شکلات در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا بقیه هم آن را ببینند و لذت ببرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وطنم ای شکوه جاویدان

      آخ شکلات دوست داشتنی
      شکلات، قهوه، نسکافه
      بستنی یعتی شکلاتی
      کیک یعنی شکلاتی
      بیسکوییت یعنی شکلاتی

      شکلات هم فقط شکلاتی نه طعم و رنگ و بوی دیگر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج