جاباما
۱۵۴۹۵۹
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

«حاج محمود» قاره آمریکا را کشف کرد!

هفته گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه حرف جالبی زد که بازتاب های جهانی فراوانی داشت او در مراسمی مدعی شد کاشف قاره آمریکا «کریستف کلمب» نبوده است بلکه یک مسلمان این قاره را کشف کرده است.

مجله مهر: هفته گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه حرف جالبی زد که بازتاب های جهانی فراوانی داشت او در مراسمی مدعی شد کاشف قاره آمریکا «کریستف کلمب» نبوده است بلکه یک مسلمان این قاره را کشف کرده است.

«حاج محمود» قاره آمریکا را کشف کرد!

کشف قاره آمریکا از موضوعات تاریخی است که هرچند وقت یکبار دوباره نقل محافل خبری و سیاسی می شود. این بار نوبت رئیس جمهور ترکیه بود که درباره این موضوع اظهارنظر کند.

کاشفان مسلمان آمریکا

اردوغان در سخنرانی خود در اختتامیه نخستین همایش رهبران مسلمان آمریکای لاتین گفت که مسلمانان نخستین بار به قاره آمریکا قدم گذاشتند. «دريانوردان مسلمان در سال ۱۱۷۸ ميلادی به سواحل آمريکا رسيدند. کريستف کلمب هم در خاطراتش از مسجدی نوشته که بر فراز تپه‌ای در کوبا قرار داشت» اردوغان در بخش دیگری از سخنرانی خود به نقد شدید استعمارگران پرداخت و خاطرات کلمب را سندی برای حرفهای خود دانست و گفت که در سال ۱۴۹۲ میلادی که کلمب پایش به آمریکا رسید، دین اسلام منطقه وسیعی را در برمی گرفت«.

البته اردوغان در این ادعا تنها نیست. دکتر « یوسف مروه» از پژوهشگران لبنانی نیز این موضوع را تصدیق می کند. یوسف مروه از جمله پژوهشگرانی است که اعتقاد دارد غرب در همه امور به ویژه علم و دانش از مسلمانان تاثیر گرفته است. او اولین بار ادعا کرد که پیش از ورود کریستف کلمب به قاره جدید، مسجدی در کوبا وجود داشت. او در برخی از مقالات خود نوشته است: « کلمب خود در يادداشت‌هايش اعتراف کرد که روز دوشنبه، ۲۱ اکتبر ۱۴۹۲، وقتی کشتی او در نزديکی گيبارا در ساحل شمال شرقی کوبا، حرکت می‌کرد، مسجدی را بالای يک کوه زيبا ديده ‌است.» با این حال مروه در نوشته ها و پژوهش هایش به ایرانیان روی خوش نشان نداده و اصرار دارد ابوریحان بیرونی و محمد بن عیسی مهانی و غیاث الدین کاشی را دانشمندانی عربی معرفی کند و گسترش دانش را در ممالک اسلامی به اسم اعراب جا بزند.

با تمام اختلاف نظرها بر سر یادداشت های کریستف کلمب، اردوغان ۲۴ آبان ماه به کاشفان قاره آمریکا اشاره کرد و از علاقه آنکارا به ساخت یک مسجد در کوبا خبرداد. به گفته برخی رسانه ها اردیبهشت امسال نیز هیئتی ترکی به این منطقه سفر کردند تا درباره پروژه ساخت مسجد رایزنی هایی انجام دهند اما هنوز هیچ بیانیه رسمی در این باره منتشر نشده است.

چینی ها جلوتر از کریستف کلمب

بعد از سخنرانی جنجالی اردوغان درباره کشف قاره آمریکا حرفهای آقای «گاوین منزیس» اقیانوس شناس و فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس ادعای اردوغان را تصدیق کرد. آقای منزیس نیز ادعا می کند یک دریادار مسلمان چینی به نام "سینگ هی " پیش از اینکه کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کند، این قاره را کشف کرده است. این فرمانده انگلیسی در کتاب خود با عنوان «۱۴۱۲، سال رسیدن چین به آمریکا» می نویسد: « نقشه ای که همراهان سینگ هی ترسیم کرده اند ، متعلق به سال ۱۴۲۳ است.اروپایی ها پس از ورود به قاره آمریکا آثار حیواناتی مانند میمون، فیل هندی ، زرافه آفریقایی و پلنگ آمریکای جنوبی، تکه های سرامیک و دست ساخته های چینی ها پیدا کردند. تشابه ژنتیکی بومیان آمریکای جنوبی و چینی ها یکی از دلایل رسیدن چینی ها به قاره آمریکا پیش از کریستف کلمب است . «سینگ هی» پیش از کریستف کلمب و حین سفر خود به غرب بین سال های ۱۴۲۱ و ۱۴۲۳ میلادی قاره آمریکا را کشف کرد.»

«حاج محمود» قاره آمریکا را کشف کرد!
مجسمه ای که چینی ها از «حاج محمود شمس» ساخته اند

همیشه پای یک ایرانی در میان است

«سینگ هی» یا «ژنگ هی» نام دریاداری است که به گفته برخی کارشناسان از جمله فرمانده اسبق نیروی دریایی انگلیس کاشف آمریکا بوده است. برنامه پیک بامدادی رادیو ایران صبح امروز (اول آذرماه) سراغ این موضوع رفت. دکتر حمید شفیع زاده در مصاحبه با پیک بامدادی گفت: «نام اصلی آقای «ژنگ هی»، «حاجی محمود شمس» بوده است. آقای شمس مکتشف یک مسلمان و ایرانی‌تبار چینی است و در حدفاصل سالهای ۱۳۷۱-۱۴۳۳ میلادی زندگی می کرده است. نامداری او به جهت سفرهای دریایی او به آب‌های غربی بوده و نیای ششم وی «سید شمس الدین عمر» نام داشته است.»

در صفحه ویکی پدیای «سید شمس الدین عمر» نوشته شده که ایشان از خوارزمیان بخارا بوده که در زمان حکومت مغول ها در ایران به حکمرانی ایالت «یوآن» چین برگزیده می شود.

همچنین در صفحه حاجی محمود شمس نیز آمده است: «ژنگ هه فرماندهی ناوگان امپراتوری چین را دست کم طی هفت سفر دریایی به عهده داشت. جاوه و سوماترا، هند، ایران و خلیج فارس، دریای سرخ و بخش‌های مختلفی از آفریقا و جنوب شرقی آسیا از جمله مناطقی هستند که توسط ناوگان چین به رهبری ژنگ هه مورد کاوش قرار گرفتند. گروهی معتقدند که ناوگان او حتی به قاره آمریکا و استرالیا نیز رسید. ژنگ هه و همراهان او شرح مشاهدات خود و نقشه مکان‌های مورد بازدیدشان را به صورت گزارش ثبت می‌نمودند که بخش‌هایی از این گزارش‌ها باقی‌مانده‌اند.»

برخی کارشناسان معتقدند که داستان افسانه ای «سندباد» نیز اقتباسی از داستان این دریانورد است. آرامگاه «ژنگ هه» هم اکنون در شهر پکن واقع است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج