۱۹۱۸۹۰
۵۰۲۹
۵۰۲۹
پ

طنز؛ فعل های محمودیدن، مشاییدن و ...!

عادل فردوسی پور: در فرهنگ واژگان مردم سوئد، یک فعل برای زلاتان ابراهیموویچ وجود دارد که به معنای خواستن و غلبه کردن است. (شبکه ۳ صدا و سیما، بازی ایران – سوئد)

محمد صفاجویی در روزنامه قانون نوشت:

عادل فردوسی پور: در فرهنگ واژگان مردم سوئد، یک فعل برای زلاتان ابراهیموویچ وجود دارد که به معنای خواستن و غلبه کردن است. (شبکه 3 صدا و سیما، بازی ایران - سوئد)

زلاتان معلوم است در اوقات فراغتش با دقت به گزارش‌های جواد خیابانی گوش داده و فهمیده فعل خواستن را می‌شود صرف کرد و در همین راستا آن جور که باید این فعل را صرف کرده، تا در نهایت نمایندگی سوئدش را به نامش زده‌اند. یعنی الان در سوئد شما می‌توانید بروید توی یک مغازه و بگویید «آقا من این کفش‌ها رو زلاتانیدم.» و فروشنده می‌فهمد که شما واقعا آن کفش را می‌خواهید. یا اگر چند نفر با هم رفته باشند و آن کفش را خواسته باشند، می‌توانید بگویید «آنها آن کفش را زلاتانیدند.»

من نمی‌دانم چرا ما که از پیشگامان هنر ادبی در جهان هستیم، تا به حال به فکرمان نرسیده چنین کنیم. ما در همین حوزه ورزش، چهره شاخص و تاثیرگذار کم نداشته ایم. مثلا چرا ما برای مايلي كهن فعل درست نمی‌کنیم. اتفاقا صرف کردنش خیلی هم راحت‌تر از زلاتانیدن است. یا مثلا برای احمدرضا خادم. اینها، هم چهره‌های اثرگذاری بوده‌اند و هم افعال شان برای مردم آشناست.

این فعل سازی را می‌توان با اثرپذیری از چهره‌های اثرگذار حوزه‌های غیرورزشی هم انجام داد. مثلا در حوزه سینما. می‌شود برای ده نمکی فعل ساخت. مگر نه اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ما را او می‌سازد، پس می‌شود فعل ده نمکیدن را وارد ادبیات کرد. موارد استفاده‌اش هم زیاد است. یا مثلا شریفی نیاییدن، که می‌تواند برای بیان مفهوم انجام کارها بدون داشتن ارتباط و به بهترین شکل استفاده شود.

این فعل سازی در حوزه سیاست هم قابل اجراست. چون در این حوزه که تمامی اساتید تاثیرگذار بوده، هستند و خواهند بود. مثلا برای علی مطهری فعل بسازیم. یا برای حمید رسایی.

‌ برای نمونه چند فعل ساخته شده بر اساس اثرگذاری چهره‌های سیاسی را برای‌تان آورده‌ام:

محمودیدن: به معنی لبخند زدن، تکذیب کردن، آب ریختن روی جای اصلی سوزش، لولو شدن و بردن یک سری چیزها، تورم ایجاد کردن، بدبخت کردن، اعتماد به نفس اضافی داشتن، با همه قهر کردن، کاپشن پوشیدن در مراسم رسمی و صحبت کردن برای صندلی‌های خالی.

مشاییدن: این فعل در واقع همان فعل محمودیدن است، منتها در ابعاد گسترده و در عین حال پنهان‌تر.

مرتضویدین: این یک فعل است به معنی اختلاس نکردن، باندبازی نکردن، به کهریزک نرفتن، حق کسی را نخوردن.

 امضا: چرت نویس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج