۲۰۲۷۰۶
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

تنیدن قوی‌ترین تار جهان با عنکبوت‌های نانو!

ابریشم عنکبوت همواره به عنوان ماده‌ای قدرتمند شناخته می‌شده است اما حالا دانشمندان با قرار دادن این جانوران در معرض آب حاوی نانولوله‌های کربنی و ذرات گرافین توانسته‌اند حتی بیش از پیش بر قدرت این تارها بیفزایند.

نوچه: ابریشم عنکبوت همواره به عنوان ماده‌ای قدرتمند شناخته می‌شده است اما حالا دانشمندان با قرار دادن این جانوران در معرض آب حاوی نانولوله‌های کربنی و ذرات گرافین توانسته‌اند حتی بیش از پیش بر قدرت این تارها بیفزایند. یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی ۱۵ عنکبوت را از طبیعت شکار کرده، پنج عنکبوت را با آب حاوی ذرات گرافین و ده تای دیگر را با آب حاوی نانولوله‌های کربنی اسپری کردند. آن‌ها سپس هر یک از تارهای تنیده شده را در دستگاهی که می‌تواند وزن بار موجود بر تارها را با دقت ۱۵ نانونیوتن و جا به جایی تارها را با دقت ۰.۱ نانومتر بسنجد، بین دو پایه‌ به شکل C قرار دادند.

تنیدن قوی‌ترین تار جهان با عنکبوت‌های نانو!

مقایسه‌ی تارهای تنیده شده از لحاظ قدرت شکست، مدول مقاومت در برابر شکست و مدول یانگ (که میزان سختی یک ماده‌ی الاستیک را محاسبه می‌کند)، قبل و بعد از انجام آزمایش نشان داد که گرچه عملکرد هر یک از تارها با دیگری متفاوت است اما به طور کلی میزان مقاومت این تارها بسیار بالاتر از تمامی انواع تارها و موادی است که تا پیش از این شناخته شده‌اند؛ همچنین تحلیلات طیفی، حضور کربن را نیز در این تارها نشان داد.

تنیدن قوی‌ترین تار جهان با عنکبوت‌های نانو!

با این وجود این محققین هنوز اطلاع دقیقی از چگونگی وارد شدن نانولوله‌های کربنی و ذرات گرافین به تارهای این عنکبوت‌ها ندارند. ممکن است تارها پس از تنیده شدن به این مواد آغشته شده باشند اما احتمال منطقی‌تر این است که عنکبوت‌ها آب را بلعیده و سپس از آن برای تنیدن تار استفاده کرده باشند. بزرگ‌ترین چالشی که همواره وجود داشته، یافتن راهی برای برداشت ابریشم عنکبوت در مقادیر بالا است که اگر راه قابل اجرایی برای انجام آن پیدا شود و بتوان آن را در سطوح صنعتی به تولید انبوه رساند، کاربری‌های بسیار گسترده‌ای خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج