۲۱۶۱۰۳
۶۷۸۱
۶۷۸۱
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی

بعضی ها، دهه شصت را با موشک باران ها و اوشین و گوریل انگوری به یاد دارند و می‌شناسند. اهمیت این کارتون به قدری زیاد است که هر وقت از تلویزیون این کارتون نوستالژیک پخش می‌شود، کودک و بزرگ را به سمت تلویزیون می‌کشاند.

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی





برترین ها: بعضی ها، دهه شصت را با موشک باران ها و اوشین و گوریل انگوری به یاد دارند و می‌شناسند. اهمیت این کارتون به قدری زیاد است که هر وقت از تلویزیون این کارتون نوستالژیک پخش می‌شود، کودک و بزرگ را به سمت تلویزیون می‌کشاند.

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی

در سلسه گفتارهای مربوط به کارتون های خاطره انگیز کودکان دهه شصت، قریب به 28 کارتون از واتو واتو تا چوبین و خاله ریزه و پینوکیو، مورد بحث و بررسی همه جانبه قرار گرفت. در این سلسله مطالب، که برای نخستین بار در سایت های فارسی زبان وب، به صورت اجمالی، جنبه های مختلفان مورد بررسی قرار می‌گیرد، تلاش می‌کنیم تا خاطرات نوستالژیک کودکان دهه شصت را که بعضاً، از مخاطبان پرتال برترین ها هم هستند، زنده کنیم. کودک درون را باید همیشه زنده نگهداشت و دلی که زنده باشد، نمی‌میرد. امروز، یکی دیگر از کارتون های خاطره انگیز ان دوران را مرور می‌کنیم. کارتون گوریل انگوری. کارتونی که خود، برای خیلی ها، تعریف نوستالژیک است. خاطرات زیادی خیلی ها با این کارتون دارند. با ما همراه باشید.

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی

انگوری، انگوری... . انگوری جون... . کجا رفتی؟... . بیگلی بیگلی... من اینجام... انگوری...

این ها جملات نوستالژیک و خاطره انگیز یک گوریل بنفش بزرگ هیکل و دوستش بیگلی بیگلی، است که با هم ماجراهای جالبی را رقم می‌زنند. این گوریل صورتی ۱۵ متری، با آنکه خیلی بزرگ و سنگین وزن هست، اما می‌تواند بر روی سقف یک ماشین کوچک بنشیند و راننده‌اش با سرعت بالا، مأموریت های مختلفی را انجام دهد و به سراسر جهان سفر کند. دوبله فوق‌العاده عالی این مجموعه کارتون نوستالژیک، یکی از دلایل موفقیت بی چون و چرای این کارتون در سه دهه اخیر بوده است. کارتونی که در ده شصت پخش شد، اما همچنان، میلیون ها مخاطب در سراسر کشور دارد. کارتون گوریل انگوری در واقع با نام اصلی The Great Grape Ape Show شنبه صبح ها از تلویزیون ای بی سی آمریکا برای کودکان آمریکایی در فاصله سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ میلادی پخش می‌شد. هانا باربرا کمپانی، کار تولید این اثر را بر عهده داشته است.

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی

این اثر، در ژانر کمدی می‌باشد که برای کودکان خنده دار و جالب است. چارلز آگوست نیکولاس کار کارگردانی مجموعه را بر عهده داشت. موزیک زیبای این کارتون را هویت کورتین ساخت که کار ترکیبان را نیز خودش بر عهده گرفت. در ۱۶ قسمت این اثر ساخته شد اما بارها از شبکه های تلویزیونی سراسر جهان از جمله ایران پخش شد. صادق ماهرو، صدا پیشه گوریل انگوری بود که در سال ۱۳۹۳ درگذشت.

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی
(مرحوم صادق ماهرو، صدا پیشه گوریل انگوری)

گوریل‌انگوری در کنار آثار بسیار مهم دیگری مانند «یوگی و دوستان»، «سفرهای گالیور»، «لوک خوش‌شانس»، «عصر حجر» و مهم‌تر از همه «تام و جری»، محصول دوران طلایی فعالیت‌های این کمپانی آمریکایی بود. پیرنگ اصلی ماجرا بر حسب یک فرمول ساده و امتحان پس‌داده شده در تاریخ سینما، حول دوستی و همکاری یک زوج موفق شکل می‌گرفت. فرمول دو دوست با ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری متناقض سال‌ها در سینما جواب داده بود و به ساخت آثار کمدی نابی مثل «لورل و هاردی» و «چیچو و فرانکو» در سینمای جهان و اثری مثل «چاق و لاغر» در سینمای ایران منجر شده بود. در گوریل‌انگوری هم ماجراها حول دوستی یک گوریل عشق انگور عظیم‌الجثه و بنفش رنگ و یک سگ ریز جثه به نام بیگلی بیگلی می‌چرخید.

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی

کاراکتر انگوری به لحاظ جسمی بی‌نهایت قوی و به لحاظ ذهنی کاملاً ساده و کودک بود و در مقابل، بیگلی بیگلی باوجود آن جثه ریز، مغز متفکر این گروه دو نفره به حساب می‌آمد. در تمام اتفاقات روی داده در این مجموعه و طی رویارویی این زوج با مشکلات بامزه مختلف، بیگلی‌بیگلی رهبری ذهنی عملیات را به عهده داشت و انگوری با توانایی فیزیکی شگفت‌آور به‌راحتی ایده‌های یار غارش را عملی می‌کرد. همین فرمول ساده و مبتنی بر رفاقت دو موجود از هر لحاظ متناقض، این کارتون را به یکی از محبوب‌ترین‌های تاریخ تلویزیون در سراسر دنیا بدل کرد. درست در همان زمان پخش موفقیت‌آمیز این مجموعه در آمریکای شمالی، گوریل‌انگوری را تلویزیون وقت ایران خریداری کرد.

بعد از وقوع انقلاب اسلامی و در آخرین سال‌های دوران طلایی دوبله انیمیشن در ایران، کار در سال ۱۳۶۲ یا ۱۳۶۳ به مدیریت مرحوم امیر هوشنگ قطعه‌ای دوبله و پخش آن نیز آغاز شد. مجموعه به دلیل وجود همان ویژگی‌ها و فرمول‌های جهان‌شمول و امتحان پس داده در ایران نیز به‌شدت محبوب شد، اما در کنار ویژگی‌های ساختاری و درونی، عامل بسیار مهم دیگری که موفقیت آن را در کشورمان تضمین کرد، دوبله بی‌نظیر آن بود. مرحوم قطعه‌ای به‌واسطه تجربه چند ساله و هوش سرشاری که در مدیریت دوبلاژ داشت، با شناخت درست از اتمسفر داستان و شیمی رابطه گوریل و بیگلی، به دو انتخاب عالی دست زد و صداپیشگی بیگلی را به مرحوم اصغر افضلی و دوبله شخصیت انگوری را به صادق ماهرو سپرد.

قرار گرفتن صدای باهوش، زیر و فانتزی افضلی (که در تیپ‌سازی و دوبله انیمیشن نابغه بود) در کنار صدای بی‌نهایت بم صادق ماهرو با آن ساده‌لوحی و کم‌هوشی آگاهانه‌ای که ماهرو با هوشمندی به صدای گوریل تزریق کرده بود باعث شد دوبله این انیمیشن جزو بهترین‌ها در این حیطه قلمداد شود. مرحوم افضلی به‌عنوان استاد مسلم دوبله کارتون و انعطاف صدای عجیبی که به جان بخشی به بسیاری از کاراکترهای کارتونی محبوب آن دوران منجر می‌شد (وروجک سریال «وروجک و آقای نجار»، پرنس جان کارتون «رابین‌هود» و «کارآگاه گجت» تنها چند نمونه از شاهکارهای افضلی هستند)، بدرستی زیر و بم شخصیت بیگلی‌بیگلی را شناخته بود و با انتخاب صدایی محشر، توانست این کاراکتر باهوش و عاشق رفیق را به بهترین شکل هماهنگ کند. در آن طرف هم صادق ماهرو که او نیز در کارتون‌گویی استاد بود (اسناگلپوس، کوییک درا مکگرا، اما دارلینگ مجموعه یوگی و دوستان یا داروغه ناتینگهام کارتون رابین هود)، بم‌ترین حالت صدایش را برای جان بخشیدن به آن هیبت عظیم انتخاب کرد تا تضاد و تفاوت عجیب فیزیکی و ذهنی این زوج، به‌خوبی در صدای آن‌ها متبلور شود و به چشم بیاید و جمیع این موارد ناشی از انتخاب‌های درست مرحوم قطعه‌ای به‌عنوان مدیر دوبلاژ بود که با بینشی درست، دست به بهترین انتخاب‌های ممکن زد تا این مجموعه جذاب در کنار ویژگی‌های ساختاری و محتوایی درجه یک، در زمینه دوبله نیز طراز اول باشد و به اثری ماندگار تبدیل شود؛ اثری که در پخش چند باره و اخیرش از صدا و سیما همچنان تر و تازه به نظر می‌رسد، مثل همان روز اول.

گوریل انگوری، حتی برای بزرگ تر ها و از همه مهم تر، فرماندهان نظامی ایران نیز خاطره انگیز است. به تصویر زیر توجه کنید.

همراه با گوریل انگوری و بیگلی بیگلی

قسمت هشتم کارتون گوریل انگوری



تیتراژ ابتدایی کارتون



تیتراژ پایانی کارتون




عناوین قسمت های کارتون گوریل انگوری و سال ساخت

۱. "That Was No Idol That Was My Ape" (prod. #۷۹-۲)/"The All-American Ape" (prod. #۷۹-۱) (first aired ۹/۶/۷۵)

۲. "Movie Madness" (۷۹-۳)/"Trouble at Bad Rock" (۷۹-۴) (۹/۱۳/۷۵)

۳. "Flying Saucer" (۷۹-۵)/"That's No Feud Like an Old Feud" (۷۹-۶) (۹/۲۰/۷۵)

۴. "The Grape Race" (۷۹-۷)/"The Big Parade" (۷۹-۸) (۹/۲۷/۷۵)

۵ "A Knight to Remember" (۷۹-۹)/"S.P.L.A.T"* (۷۹-۱۰) (۱۰/۴/۷۵)

۶. "G.I. Ape" (۷۹-۱۱)/"The Purple Avenger" (۷۹-۱۲) (۱۰/۱۱/۷۵)

۷. "Grape finger" (۷۹-۱۳)/"Return to Balaboomba" (۷۹-۲۱) (۱۰/۱۸/۷۵)

۸. "Amazon Ape" (۷۹-۱۵)/"Grape Marks the Spot" (۷۹-۱۶) (۱۰/۲۵/۷۵)

۹. "The Invisible Ape" (۷۹-۱۸)/"Public Grape No. ۱" (۷۹-۱۹) (۱۱/۱/۷۵)

۱۰. "The Incredible Shrinking Grape" (۷۹-۱۷)/"What's a Nice Prince Like You Doin' in a Duck Like That?" (۷۹-۲۲) (۱۱/۸/۷۵)

۱۱. "Who's New at the Zoo" (۷۹-۱۴)/"The Indian Grape Call" (۷۹-۲۴) (۱۱/۱۵/۷۵)

۱۲. "A Grape is Born" (۷۹-۲۳)/"The First Grape in Space" (۷۹-۲۵) (۱۱/۲۲/۷۵)

۱۳. "S.P.L.A.T's Back" (Part ۱) (۷۹-۲۰)/"S.P.L.A.T's Back" (Part ۲) (۷۹-۲۶) (۱۱/۲۷/۷۵*)

۱۴. "To Sleep or Not to Sleep" (۷۹-۲۷)/"Olympic Grape" (۷۹-۲۸) (۱۱/۲۹/۷۵)

۱۵. "Ali Beagle and the ۴۰ Grapes" (۷۹-۲۹)/"Grape Five-O" (۷۹-۳۱) (۱۲/۶/۷۵)

۱۶. "The Purple Avenger Strikes Again" (۷۹-۳۰)/"The Grape Connection" (۷۹-۳۲) (۱۲/۱۳/۷۵)

همیشه به یاد انگوری انگوری باشید و شاد باشید. فراموش نکنید، که شاد بودن، هنر است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج