adexo3
۴۲۸۹۵۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است

غدامس مشهورترین ساختمان ها و عمارت های آفریقا را در برگرفته است، به گونه ای که ۱۰۶ ساختمان این شهر برای مقاصد دینی استفاده می شود که عبارت است از: مساجد جامع، مصلاها، مدارس قرآنی و زوایای صوفیان.

وبسایت تابناک باتو: شهر غدامس در بخش غربی کشور لیبی قرار گرفته و ۵۴۳ کیلومتر از طرابلس پایتخت لیبی فاصله دارد و با کشورهای تونس و الجزایر هم مرز است. غدامس ۲۵ هزار تن جمعیت دارد. این شهر را شهر قافله ها و کاروان ها می نامند.

بنا بر این گزارش، غدامس مشهورترین ساختمان ها و عمارت های آفریقا را در برگرفته است، به گونه ای که ۱۰۶ ساختمان این شهر برای مقاصد دینی استفاده می شود که عبارت است از: مساجد جامع، مصلاها، مدارس قرآنی و زوایای صوفیان.

همچنین ۱۴۰۰ ساختمان دیگر آن نیز به منظور اهداف اجتماعی از جمله انجمن ها، نگهداری کودکان و... بنا شده است. ۸۰ درصد شهر غدامس مسقف (سقف دار) است. این سقف ها به منظور ممانعت از نفوذ گرمای طاقت فرسای غدامس به درون خانه ها طراحی شده اند. جزییات معماری و تزئینات دیوارها و مواد اولیه این خانه ها همه ساخت دست خود مردمان این شهر است. مردان با گل و درخت نخل خانه ها را می سازند و طراحی و رنگ آمیزی درون خانه ها که با رنگ قرمز تند انجام می شود، بر عهده زنان است. از این روی، غدامس را زیباترین شهر لیبی می نامند که اسرار صحرای بزرگ لیبی را از جهت معماری هنر و میراث در خود پنهان کرده است.
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است

این گزارش می افزاید، شهر نامبرده در سال ۲۰۱۶ میلادی و از سوی اتحادیه رسانه های عرب به عنوان شهر میراث جهان عرب انتخاب شد. این شهر با صنعا در یمن، سوسه در تونس ، سامرا در عراق، فسطاط در مصر و سلط در اردن رقابت تنگاتنگی دارد. غدامس در یک همه پرسی اینترنتی که از سوی اتحادیه رسانه های کشورهای عربی انجام شد، ۳۱۱۸۲ رأی را از آن خود کرد. این در حالی است که صنعا با ۳۰۵۰۴ رأی در رتبه دوم قرار گرفت و بدین ترتیب، غدامس اصیل ترین شهر عربی برگزیده شد.

غدامس از کلمه رومی (قداموس) به معنای پوست ها گرفته شده و در تاریخ تحت سیطره امپراتوری رومیان و یونانیان بوده است.

این شهر در سال های اخیر به منطقه ای برای قاچاق سلاح و مهاجرت غیر قانونی تبدیل شده است، زیرا مثلثی واقع در میان سه کشور الجزایر، تونس و لیبی است. با این حال، همچنان از امن ترین مناطق لیبی به شمار می رود و زیر نظر سازمان ملل متحد، مکانی برای رایزنی و گفت وگو میان گروه ها و فرقه های مخالف است.

گفتنی است، یک چشمه معروف به نام «عین الفرس» در شهر غدامس قرار دارد. یاقوت حموی در کتاب خود از آن به عنوان چشمه ازلی یاد می کند که شریان حیات در غدامس است؛ غدامس را «مروارید صحرا» می نامند.
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج