۴۹۴۶۹۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

طنز؛ حافظ، محمود، درخت و دیگران

طیبه رسول زاده در ضمیمه طنز روزنامه قانون نوشت:

در راستای ورود دکتر محمود احمدی‌نژاد به توییتر و استقبال بی‌نظیر کاربران از او، و در راستای اقدامات اخیر تیم نزدیک به ایشان، تفالی به دیوان حافظ زده‌ایم تا نظر او را در زمینه اقدامات اخیر رییس‌جمهور پیشین که در راستای حمایت از هیچ کاندیدایی نبوده و نیست، بپرسیم.

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

وان مواعید که کردی مرواد از یادت

در این بیت شاعر سعی دارد عید را به دکتر تبریک بگوید و به اشتباه ایشان را ساقی صدا می‌کند. اما به سنتی و صنعتی بودن آن اشاره‌ای ندارد. در مصرع بعد از پاک‌دست‌ترین مرد دوران، طلب عیدی و رشوه می‌کند و جوری این درخواست را بیان می‌کند که گویی قبلا قول چنین مساعدتی را گرفته باشد‌. اما زهی خیال باطل. همه ما می‌دانیم این وصله‌ها به دکتر نمی‌چسبد.

در شگفتم که در این مدت ایام فراق

برگرفتی ز حریفان دل و دل می‌دادت

دقیقا ما هم همین‌طور. خیلی برای‌مان عجیب بود که دکتر در این ایام که از فراقش روز و شب برای‌مان نمانده ما را فراموش کرده و حتی دل حریفان و رقیبانش را نمی‌سوزاند تا به همه نشان دهد رییس کیست. ولی او کسی نیست که مثل برخی دولت‌ها امید دهد و ناامید کند. به همین خاطر صفحه توییتر باز کرد که دل بدهند و فیو بگیرند.

برسان بندگی دختر رز گو به درآی

که دم و همت ما کرد ز بند آزادت

در اینجا حافظ به همتی که دکتر احمدی‌نژاد برای آزادی یار دیرین و رفیق شفیق خود حمیدرضا بقایی داشته اشاره می‌کند. البته این احتمال وجود دارد که بقایی را در زندان با اسم مستعار رز گو می‌شناخته‌اند که چیزی شبیه به پسر راست‌گو یا پسر شجاع است.

شادی مجلسیان در قدم و مقدم توست

جای غم باد مر آن دل که نخواهد شادت

این همه شور و شعفی که در میان برخی نمایندگان مجلس به وجود آمده به خاطر حضور پرشور قدم نورسیده است. (اینجا شاعر باز هم به بقایی اشاره دارد) حافظ امیدوار است که هر کدام از نمایندگان که شادی او را نمی‌خواهند، انشاءا... به زمین گرم بخورند و هیچ گاه رنگ پیروزی در انتخابات را نبینند.

شکر ایزد که ز تاراج خزان رخنه نیافت

بوستان سمن و سرو و گل و شمشادت

بعد از گل‌کاری‌ها و درخت‌کاری‌های سه یاور، حافظ از این عمل زیبا تقدیر کرده و خطاب به درخت این تیم (اسفندیار رحیم مشایی) می‌گوید خدا را شکر اتفاقی که برای برخی اعضای دولت پاک‌دست افتاد و بی‌جهت به زندان فرستاده شدند برای این درخت تناور نیفتاد و شاخ شمشاد ما چون سروی آزاد شجاعانه تپه‌ها را پر از گل می‌‎کند.

چشم بد دور کز آن تفرقه‌ات بازآورد

طالع نامور و دولت مادرزادت

درست است که یک عده می‌خواستند بین شما عزیزان تفرقه بیندازند، ولی ای محمود تو مادرزاد رییس دولت و این کاره بودی و دولت حق تو سهم تو و عشق تو است. مراقب باش که به زودی نامور حقیقی به تحلیل عملکردت خواهد پرداخت.

حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح

ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت

ما چون سیل‌زدگان از بی تدبیری این دولت به ستوه آمده‌ایم و امیدواریم تو با آن کشتی‌ات که از هر نوع انسانی یکی در آن داری ما را نجات دهی. ولی اگر باز هم این دولت به اصطلاح تدبیر و امید با حمایت بنیاد باران بر سر کار بیاید، طوفان حوادث ما را با خود خواهد برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج