اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۱۵۰۷
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

آخرین بازمانده ایرانیان مهاجر در عدن +عکس

عدن دومین شهر بزرگ یمن در سالهای اخیر با ناپدید شدن گروهها و مجموعه هایی مواجه بوده است که از چندین سده پیش در این شهر زندگی می کردند.

شبکه العالم: عدن دومین شهر بزرگ یمن در سالهای اخیر با ناپدید شدن گروهها و مجموعه هایی مواجه بوده است که از چندین سده پیش در این شهر زندگی می کردند.

"نوشیر تانجری" هفتاد ساله آخرین باقی مانده از اقلیت ایرانی در عدن است. وی تأکید می کند علاقه اش به شهر عدن به اندازه علاقه اش به داروخانه ای است که از پدرش به ارث برده و بیش از ۱۰۳ سال قدمت دارد.

تانجری که به دشواری به زبان عربی صحبت می کند، زندگی در عدن و کار کردن در داروخانه النجم را بسیار دوست دارد. وی می گوید که پدرش یک پزشک بود.

تانجری افزود: اولین بار ایرانی ها در اوایل قرن نوزدهم وارد یمن شدند و اولین شخص در این زمینه مروانچی سهرابچی کاریگان نام داشت که به همراه انگلیسی ها در سال ۱۸۳۹ وارد یمن شد. در نهایت حدود ۱۵۰۰ ایرانی در یمن اقامت گزیدند.

وی خاطرنشان کرد: حدود پنجاه سال پیش یمن، گروهها، اقلیت ها و پیروان ادیان مختلف را در خود جای می داد و ما در آن دوره زندگی زیبا و خوبی داشتیم چرا که هیچ گونه تعصب یا نژادپرسی در یمن مشاهده نمی شد و همگی اعم از عرب و غیر عرب، در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشتیم.

آخرین بازمانده ایرانیان مهاجر در عدن +عکس

با وجود اینکه پس از استقلال یمن جنوبی همه اقلیت ایرانی تبار آن کشور، شهر عدن را ترک کردند، اما تانجری همچنان بر ماندن در این شهر تأکید دارد.

از سوی دیگر بلال غلام پژوهشگر مسائل تاریخی در این باره می گوید: ایرانی ها حدود سیصد سال پیش وارد یمن شدند. اما مهاجرت آنها از هند و ورودشان به این کشور همزمان با ورود انگلیسی ها در سال ۱۸۳۹ اتفاق افتاد. آنها در زمینه تجارت فعالیت داشتند، تا اینکه پس از جدایی یمن جنوبی دولت اموالشان را مصادره کرد.

ایرانیان مقیم یمن شماری از ایرانیانی بودند که قبل از عزیمت به این کشور در قرن نوزدهم ساکن هند بودند. شمار آنها در آغاز دهه شصت قرن بیستم به ۱۵۰۰ نفر می رسید.
گفته می شود ایرانی های مقیم یمن تاجر بوده و ساختمان های بزرگ و بلندی از جمله هتل مارینا در محله تواهی را بنا کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم سراوانی

      حتما برین عدم را بیبینید خیلی خلیی قشنگه

    • نگار

      مریم سراوانی
      چی رو ببینیم؟
      عدم را؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج