۵۲۳۸۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

امروز در تاريخ؛ سی ام اردیبهشت

بيستم ماه مي ۵۲۶ ميلادي يک زمين لرزه بسيار سخت شهر باستاني انطاکيه (انتيوک Antiochـ در ترکيه امروز) واقع در کنار خليج اسکندرون و رودخانه اورونتس Orontesرا ويران و سيصدهزار تن از نفوس شهر را کشت...

شهر«وه آنتيوخ خسرو» به جاي آنتيوک

روزنامه اطلاعات: بيستم ماه مي ۵۲۶ ميلادي يک زمين لرزه بسيار سخت شهر باستاني انطاکيه (انتيوک Antiochـ در ترکيه امروز) واقع در کنار خليج اسکندرون و رودخانه اورونتس Orontesرا ويران و سيصدهزار تن از نفوس شهر را کشت. خسروانوشيروان ـ شاه ساساني ايران که در سال ۵۴۰ منطقه معروف به «چهار شهر» را از دست ژوستينيان امپراتور روم بيرون کرد در کنار شهر آنتيوک، شهري به نام «وه آنتيوخ خسرو» ساخت و باقيمانده نفوس آنتيوک را به آنجا منتقل کرد زيراکه که نوسازي آنتيوک هزينه سنگين داشت و ده ها سال طول مي کشيد.

آنتيوک و نواحي اطراف آن پس از نابودي امپراتوري آشور، به قلمرو ايران اضافه شده بود و تا نوامبر سال ۳۳۳ پيش ازميلاد ساتراپي پنجم ايران بود. در اين سال اسکندر مقدوني در ايسوس واقع در همان ناحيه ارتش ايران را شکست داد و همه منطقه را متصرف شد که به نام او اسکندرون خوانده شده است. در همان منطقه، سلوکوس يکم جانشين اسکندر چهار شهر بزرگ که اينک در ترکيه و سوريه واقع اند ازجمله سلوکيه، لاذقيه و آفاميا را ساخت. سلوکيه در مجاورت انطاکيه قرارداشت.

ناخرسندي شاه ايران از حذف شعار آريانيسم در اسپانيا(؟!)

هرمز چهارم شاه ايران از دودمان ساسانيان [پسر خسروانوشيروان] در ماه مي سال ۵۸۷ ميلادي پس از اطلاع از تصميم پادشاه ويزيگُت [شاه ژرمن نژاد اسپانيا) مبني بر کنار گذاردن شعار نژادي «آريانيسم»، از اين کار ابراز ناخرسندي کرد و نظر خودرا در پيامي براي «رکارد » پادشاه تازه اسپانيا فرستاد. «رکارد ـ ۱» که در ۲۷ سالگي برجاي پدر نشسته بود در ژانويه ۵۸۷ خواست شوراي روحانيون کاتوليک اسپانيارا که پيشنهادکرده بودند پادشاه از اِعمال برتري نژاد آرين که دودمان ويزيگُت هاي حاکم بر اسپانيا (هيسپانيا شامل همه شبه جزيره ايبريا ازجمله گاليسيا Galacia+ جنوب شرقي فرانسه امروز و در آن زمان معروف به سِپتيمانيا) از آن نژاد بودند دست بردارد و رضاي اکثريت اسپانيايي هارا با برافراشتن پرچم کاتوليسيسم [که برتري نژادي را تاييد نمي کند] تامين کند. گُتيک (آرين) در لغت به معناي مردم خوب، نجيب زاده، عالي نسب و ... است که هيتلر در قرن ۲۰ دوباره آن را شعار قرارداد. گُت ها که ايرانيان آنان را از قديم آلمان [آلماني ـ نام يکي از قبايل ژرمن] مي نامند پس از مهاجرت تدريجي از منطقه فرارود (تاجيکستان امروز) به اروپا، در اين قاره به دو دسته تقسيم و به برانداختن حکومت هاي محلي اقدام کردند و در سال ۴۱۰ ميلادي با تصرف شهر رُم و ويران ساختن آن به سلطه روميان براروپاي مرکزي و غربي پايان دادند.

جنگ نطق و مصاحبه ميان ايران و انگلستان

در چنين روزهايي در ماه مي سال ۱۳۳۰ خورشيدي جنگ نطق و مصاحبه ميان ايران و انگلستان به اوج خود رسيد. مقامات دولت انگلستان اقدام دولت ايران در ملي كردن صنعت نفت خودرا خلاف موازين بين المللي اعلام مي كردند. در برابر آنان، دكترمصدق [رئيس دولت وقت] ضمن تفسير عبارت حقوقي «حاكميت ملي» تأكيد مي كرد كه عمل ايران در اين چارچوب بوده و از اختيارات دولت ايران است ودولت مكلّف است خواست ملت ـ ملتي كه آن را برگزيده به اجرا درآورد و از تحريم و محاصره اقتصادي هم باك ندارد زيرا ملت آماده تحمل آن است.

اين جنگ سرد كه از بهار سال ۱۳۳۰ آغاز شده بود تا زمان براندازي ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ ادامه داشت.

بزرگترين شبكه سراسري خبر و توزيع در يك كشور آسيايي، در ايران تكميل شد

تاريخ روزنامه ها (رسانه هاي چاپي روزانه) در فصل ايران و در صفحه ۱۲۳ خود، مه سال ۱۹۵۸ را ماهي نوشته است كه بزرگترين شبكه جمع آوري خبر و توزيع نشريه در قاره آسيا، در ايران تكميل و اعلام شد.

اين شبكه به ابتكار عباس مسعودي ناشر روزنامه اطلاعات و با تلاش و پشتكار يك روزنامه نگار به نام نورالدين نوري ظرف چهارسال تكميل شد. اين شبكه شامل ۶۱۱ نمايندگي بود. قبل از موسسه اطلاعات، تنها روزنامه هاي آمريكا با سرمايه گذاري مشترك و ايجاد خبرگزاري آسوشيتدپرس به چنين پيروزي نائل آمده بودند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج