adexo3
۵۳۸۶۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

امروز در تاريخ؛ دوازدهم خرداد

محاسبات تقويمي نشان مي دهد که جزيره ۹ هزار کيلومتري قبرس در مديترانه شرقي در ماه ژوئن سال ۵۴۵ پيش از ميلاد بر قلمرو ايران افزوده شد و اين زمان در کتاب هاي تاريخ قرون قديم مندرج است...

قبرس بر قلمرو ايران اضافه شد


روزنامه اطلاعات: محاسبات تقويمي نشان مي دهد که جزيره ۹ هزار کيلومتري قبرس در مديترانه شرقي در ماه ژوئن سال ۵۴۵ پيش از ميلاد بر قلمرو ايران افزوده شد و اين زمان در کتاب هاي تاريخ قرون قديم مندرج است. اين جزيره که از نظر وسعت سومين جزيره مديترانه بشمار مي رود تا مارس ۳۳۲ پيش از ميلاد [ ۴ ـ ۵ ماه پس از نبرد ايسوس] هنوز در دست ايرانيان بود. نبرد ايسوس که در آن ارتش ايران از اسکندر مقدوني شکست خورد در نوامبر ۳۳۳ پيش از ميلاد روي داد.

اعتراض تاريخي ايران به دولت انگلستان درباره بحرين

۱۲ خرداد ۱۳۳۱ (دوم ژوئن ۱۹۵۲) وزارت امور خارجه ايران (دولت دكتر مصدق) طي يادداشتي به دولت انگلستان تاكيد كرد كه امضاي هرگونه قرارداد اين دولت (انگلستان) با بحرينِ ايران را، نقض تعهدات و يك «دو ـ رويي» محض مي داند.

در اين يادداشت آمده بود كه دولت انگلستان طبق اسناد موجود از زمان شاه عباس به بعد، بارها پذيرفته است كه مجمع الجزاير بحرين گوشه اي از قلمرو ايران است. بنابراين، نبايد با متمرّدين اين جزاير قرارداد امضاء مي كرد. دولت انگلستان با اين عمل غير قابل قبول، تعهدات خود و موازين بين المللي را نقض كرده و شئون و حيثيت خودرا ناديده گرفته است، ايرانيان از حق خود و تماميت وطن نخواهند گذشت.نسخه اي از اين يادداشت به سفارت انگلستان در تهران تسليم شده بود.

درگذشت گاريبالدي

جويسپي گاريبالدي ميهن دوست بنام ايتاليا كه در تامين وحدت وطن خود، پس از ۱۴ قرن از هم پاشيدگي، جانفشاني بسيار كرد دوم ژوئن ۱۸۸۲ در ۷۴ سالگي درگذشت. وي چهارم ژوئيه (جولاي) ۱۸۰۷ به دنيا آمده بود. كاووربا زبان و قلم و گاريبالدي با تفنگ، وحدت ايتاليا را تامين كردند كه كاري بس دشوار بود. گاريبالدي پس از بيرون آوردن مناطق متعدد ايتاليا از دست حكام مستقل، براي تحقق آرزوي ديرينش كه شهر رُم بار ديگر پايتخت ايتاليا شود، با مردان خود دو بار به اين شهر كه در دست پاپ بود حمله بُرد كه پادشاه كاتوليك فرانسه به كمك پاپ نيرو فرستاد و نظاميان فرانسوي كه از لحاظ شمار و تسليحات بر مردان گاريبالدي برتري داشتند تا مدتي مانع الحاق رم به ايتالياي واحد شدند.

ديگر رويدادهاي ۲ ژوئن

۱۴۹۱: هنري هشتم که ازدواج هاي متعدد او و گردن زدن همسرانش به جاي طلاق گرفتن آنان و درگيري با پاپ بر سر طلاق و ازدواج مجدد و اعلام استقلال کليساي انگلستان به رياست خود صفحات تاريخ را پر کرده است ، متولد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج