adexo3
۵۵۷۷۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

امروز در تاريخ؛ بیست و هشتم خرداد

۱۸ ژوئن ۲۳۲ ميلادي جنگ ديگري ميان ايران و امپراتوري روم آغاز شد. آغاز اين جنگ از كاپادوكيه )تركيه امروز و گوشه اي از ساتراپي سوم ايران، طبق تقسيم بندي داريوش بزرگ)بود ...

آخرين جنگ ايران و روم در زمان اردشير يکم

روزنامه اطلاعات: ۱۸ ژوئن ۲۳۲ ميلادي جنگ ديگري ميان ايران و امپراتوري روم آغاز شد. آغاز اين جنگ از كاپادوكيه )تركيه امروز و گوشه اي از ساتراپي سوم ايران، طبق تقسيم بندي داريوش بزرگ) بود و در طول جنگ، فرماندهي ارتش ايران را اردشير پاپكان (ساساني) موسس دودمان ساسانيان برعهده داشت. اردشير يکم قبلا هم با امپراتوري روم وارد جنگ شده بود زيرا که روميان در اواخر دوران سلطنت اردوان پنجم (اشکاني)، از اختلافات داخلي ايرانيان سوء استفاده کرده و در آناتولي (ترکيه امروز) و سوريه دست به پيشروي نظامي زده بودند. جنگهاي اردشير يکم با هدف اخراج روميان از مشرق زمين که از سال ۲۳۰ ميلادي آغاز شده بود سبب شده بود که الکساندر سه وروس Alexander Severusامپراتور وقت روم به شرق مديترانه آيد و در آنتيوک مستقر شود. باوجود اين، در جنگي که از کاپادوکيه آغاز شد اردشير قاطعانه پيروز شد و سه وروس پس از اين شکست به اروپا بازگشت. اردشير يکم در آخرين جنگ خود با روميان با استفاده از يک تاکتيک تازه و گسترش دادن منطقه جنگ، واحدهاي ارتش روم را مجبور به جنگيدن در سه جبهه کرده و درهم کوبيده بود.

حركت مسلحانه به سوي تهران

سردار اسعد به نام نجات مشروطيت از دست محمدعلي شاه قاجار ۲۸ خرداد ۱۲۸۸ خورشيدي با بيش از هزار سوار بختياري كه يك قبضه توب پشتيبان اين نيرو بود از اصفهان به سوي تهران به حركت در آمد.

سواران سردار اسعد در عليشاه عوض (شهريار) به داوطلبان گيلان و مازندران پيوستند و تهران را مورد حمله نظامي قرار دادند. اين نيرو با كمك ساير مجاهدان راه مشروطيت و نيز هواداران مسلح مشروطيت در داخل شهر، بعدا واحدهاي قزاق را شكست دادند. پس از اين شكست بود كه محمد علي شاه به ساختمان تابستاني سفارت روسيه پناهنده و از ايران تبعيد شد و پسر خردسالش را برجاي او نشاندند.

قزوين به دست يك سرهنگ روس افتاد

يك سرهنگ روس وفادار به رژيم سلطنتي كه با واحد خود عازم باكو براي جنگ با بلشويك ها بود ۲۸ خرداد ۱۲۹۷ در سر راهش، شهر قزوين را تصرف كرد!!. دولت وقت ايران از نظر نظامي آن چنان ضعيف بود كه از عهده اين افسر ياغي روس و نهصد سرباز او هم برنيامد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج