۵۶۸۹۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

امروز در تاريخ؛ ششم تیر

ايالت كرمان ۲۷ ژوئن سال ۹۶۷ ميلادي (ششم تيرماه) به متصرفات فناخسرو ديلمي پيوست. در آن زمان ايالت كرمان كه جنوب آن را خليج فارس و درياي عمان تشكيل مي داد به مراتب وسيعتر از امروز بود....

ايرانيان دوباره بر سراسر ايران حاكم شدند


روزنامه اطلاعات: ايالت كرمان ۲۷ ژوئن سال ۹۶۷ ميلادي (ششم تيرماه) به متصرفات فناخسرو ديلمي پيوست. در آن زمان ايالت كرمان كه جنوب آن را خليج فارس و درياي عمان تشكيل مي داد به مراتب وسيعتر از امروز بود. با پيوستن كرمان به قلمرو عضدالدوله، ســراسر ايران داراي حكومت هاي ايراني شد كه سامانيان و آل بويه سهم بيشتري داشتند. قلمرو عضدالدوله پس از پيوستن كرمان، شامل سراسر جنوب و مركز ايران بود.

فناخسرو معروف به عضدالدوله پسر ركن الدوله در اصفهان به دنيا آمده بود. پدر و دو عموي او از ديلمان (شمال ايران) برخاسته بودند كه به همراه «ماكان كاكي» و مرد آويز پرچم استقلال ايران و جدا ساختن آن را از قلمرو خلفاي عباسي برافراشته بودند و موفق به اين كار مهم شدند. بغداد به تصرف علي بويه (عماد الدوله) درآمد و از آن زمان، خلفاي عباسي تحت نفوذ و اقتدار ايرانيان قرار داشتند.

از زمان ديلميان بود كه مذهب شيعه (اثني عشري) به صورت ستون اصلي ناسيوناليسم ايراني درآمد.

فرارود پس از فروپاشي امپراتوري ايران

پس از سقوط ساسانيان و فروپاشي امپراتوري ايران، منطقه فرارود (خراسان بزرگتر) بيش از مناطق ديگر ايرانزمين دچار خلاء قدرت شد. «فرارود» آخرين منطقه اي بود که يزدگرد سوم (آخرين شاه ساساني) براي ايستادگي در برابر اعراب به آنجا رفته بود. پس از ترور او در مرو، پادگان هاي ايراني در مرزهاي شمال شرقي ميهن هم (که در منطقه فرارود به «مرزبان» موسوم بودند و بزرگترين پاسگاه آنها در «خجند» استقرارداشت) منحل شدند.

با انحلال پاسگاه هاي مرزباني ايران در مسير سيردريا، در ژوئن سال ۷۵۲ ميلادي چند واحد نظامي چين از سيردريا (رود سيحون) گذشتند و بدون برخورد با مقاومت وارد منطقه فرارود شدند. نيروهاي چين که از دره رود "تاريم" به منطقه فرارود وارد شده بودند تا بخارا، سمرقند، تاشكند و بخارا پيش آمده و بر آن سه شهر مستولي شدند. اين نيروها که با مقاومت پراکنده مردم محل رو به رو بودند پس از اطلاع از نزديک شدن يک سپاه عرب به فرارود، منطقه را بدون جنگ ترک کردند.

اقوام تورکيک (غزها و ...) که به صورت مسالمت آميز (به نام چرانيدن گوسفندانشان) به «فرارود» مهاجرت کرده بودند باقي ماندند که غزنويان و سلجوقيان از آن جمله اند. پس از عقب نشيني چينيان از فرارود، ديري نپاييد كه قرقيزها سرزمين ايغورها را كه اينك در قلمرو چين است تصرف كردند وسال هاي سال بر آن مسلط بودند.

نخستين مجله بانوان درجهان

۲۷ ژوئن سالروز انتشار نخستين مجله بانوان جهان در سال ۱۶۹۳در لندن است. مدير آن مردي به نام «جان دانتون» بود. اين مجله بعدا يك صفحه هم تحت عنوان «صفحه مسائل» داير کرد كه در آن به پرسش هاي عمومي مربوط به مسائل خانوادگي و زناشويي خوانندگان پاسخ داده مي شد . نام اين مجلهLadies' Mercury بود.

براندازي در گواتمالا به روش ۲۸ مُرداد تهران

۲۷ ژوئن ۱۹۵۴ طبق نقشه و با كمك سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(CIA) دولت انتخابي گواتمالا برانداخته شد. پس از رويداد ۲۸ امُرداد تهران (آگوست ۱۹۵۳ ميلادي)، براندازي گواتمالا دومين رويداد از اين دست بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج