اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۷۰۷۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

امروز در تاريخ؛ هشتم تیر

طبق آثار و اسناد به دست آمده، ۲۹ ژوئن سال ۵۹۰ پيش از ميلاد (هشتم تيرماه)، ميان دولت ايران (حكومت مادها ) و دولت ليدي ( آناتولي غربي - قسمتي از غرب تركيه امروز) قرارداد تعيين مرز بسته شد كه نخستين قرارداد از اين دست در تاريخ جهان به شمار مي رود و نخستين فصل كتاب «تاريخ انعقاد پيمان هاي سياسي» با آن آغاز شده است...

نخستين قرارداد مرزي تاريخ


روزنامه اطلاعات: طبق آثار و اسناد به دست آمده، ۲۹ ژوئن سال ۵۹۰ پيش از ميلاد (هشتم تيرماه)، ميان دولت ايران (حكومت مادها ) و دولت ليدي ( آناتولي غربي - قسمتي از غرب تركيه امروز) قرارداد تعيين مرز بسته شد كه نخستين قرارداد از اين دست در تاريخ جهان به شمار مي رود و نخستين فصل كتاب «تاريخ انعقاد پيمان هاي سياسي» با آن آغاز شده است.

در اين قرارداد كه يک ماه و يک روز پس از پايان جنگ طرفين و انجام مذاكرات منعقد شد، مسير رود Halys (قزل ايرماک = رود سرخ) مرز دو كشور تعيين شد و مقرر گرديد كه علامت گذاري شود و رفت و آمد ميان دو كشور بر پايه ضابطه قرار گيرد.

تاسيس فولادسازي اصفهان

دوم تيرماه ۱۳۴۵ طي مراسمي قرارداد تاسيس كارخانه فولاد سازي اصفهان ميان ايران و شوروي امضاء شد. اين كارخانه كه بعدا ظرفيت توليد آن افزايش يافت از سوي شوروي در اصفهان ساخته شد. در پي امضاي قرارداد و در طول تاسيس کارخانه، شماري از مهندسان و تکنيسين هاي ايراني در چند گروه براي کارآموزي به شوروي فرستاده شدند. اظهارات اين ايرانيان در مصاحبه هاي خود پس از بازگشت از شوروي ترديد باقي نگذارده بود که نظام شوروي به بيراهه افتاده بود ـ بيراهه اي که به فروپاشي ختم شد. کارآموزان ايراني از بوروکراسي بد، بي علاقگي

مردم نسبت به نظام کشورشان، نبود انگيزه، بي توجهي دولت نسبت به خواست و نياز مردم و ضعف هاي دولتي ديگر از جمله کندي کارها و فساد اداري سخن گفته و تاکيد کرده بودند که اگر پيشرفتي هم در شوروي بوده مربوط به امور نظامي است.


زد و خوردهاي چريکي در داخل و تظاهرات در خارج

در دهه 1350 تظاهرات ضد دولتي در خارج و زد و خوردهاي خياباني در داخل، مقامات وقت تهران را كلافه كرده بود. مروري بر اين رويدادها نشان مي دهد كه تنها در زدو خوردهاي چريكي هشتم تيرماه؛ در سال 1352 يك كشته و شماري مجروح، در سال 1354 در کرج چهار كشته از جمله يك زن، در سال 1355در مهرآباد و داخل شهر (تهران) در دو محله جداگانه 14 نفر از جمله سه زن كشته شدند . هشتم تير 1357 نيز ايرانيان مقيم آمريكا در شهر شيكاگو بر ضد حكومت وقت (شاه) تظاهرات كرده بودند كه به زد و خورد انجاميده و پليس اين شهر هشت تن از معترضين را بازداشت كرد.

مردي كه ايران را «خاك پاك» مي خواند

پارسيان و آريايي هاي جهان جمعه، 27 ژوئن 2008 ، مرد بزرگي را از دست دادند كه به سرزمين نياكان و فرهنگ ايراني عشق مي ورزيد. «سام هرمز جمشيد » فيلد مارشال پارسي هند 28 ژوئن2008 با تشريفات ويژه نظامي و با حضور مقامات ارشد اين كشور در گورستان پارسيان به خاك سپرده شد و رسانه هاي هند گزارش هاي مصور و مفصل درباره زندگاني و كارهايش منتشر ساختند.

رسانه هاي هند در اكتبر 1980 كه نظر او را درباره حمله نظامي عراق به ايران پرسيده بودند گفته بود: حيف كه پير شده ام و گرنه به ايران مي رفتم و داوطلبانه در دفاع از سرزمين نياكان شركت مي جستم. وي در اظهارات خود از ايران به عنوان «خاك پاك» يادكرده بود.

اخطار تاريخي مالتوس و مسئله جمعيت

29 ژوئن سال 1798 ميلادي بود كه «توماس مالتوس » اقتصاددان و كشيش انگليسي ضمن انتشار رساله اي تحت عنوان «مسأله جمعيت» اخطار كرد كه اگر افزايش نفوس جهان با توليد مواد غذايي و ساير مايحتاج زندگاني متناسب و هماهنگ نباشد و متجاوز از منابع کره زمين گردد، ديري نخواهدگذشت که سعادت و رفاه بشر از او سلب خواهد شد و در آن شرايط، مردم (توده ها) مردگان متحركي بيش نخواهند بود و از زندگاني خود لذّت نخواهند برد. به علاوه، جمعيت بي حساب عامل فساد و بسياري از مسائل اجتماعي و دشواري هاي اقتصادي- سياسي خواهد بود.

وي جهان را به يك كفش فولادين و جمعيت آن را به يك كودك تشبيه كرد كه پاي او به تدريج بزرگ مي شود ولي كفش نمي تواند متناسب با آن بزرگ شود و مسائل از همين جا آغاز مي شود.

اخطار مالتوس تنها پس از جنگ جهاني دوم بود که در اروپاي غربي به گوش ها رفت و جمعيت محدود شد.

دولت واشنگتن 245 هزار مايل مربع از اراضي مکزيک را خريد

29 ژوئن 1854، دولت واشنگتن 45 هزار مايل مربع ديگر از اراضي مكزيك را از دولت وقت اين كشور به ده ميليون دلار! خريداري و ضميمه قلمرو خود ساخت كه اينك قسمتي از دو ايالت نيو مكزيكو و آريزونا را تشكيل مي دهند.

دوم فوريه سال 1848 دولت واشنگتن 200 هزار مايل مربع زمين از دولت مكزيك خريداري کرده بود كه شش ايالت آمريكا از جمله يوتا، نوادا و ... را به وجود آورده اند. از سوي آمريكا خريدار اين اراضي «جيمز گادسدن» بود كه اين خريد به نام او در تاريخ ايالات متحده ثبت شده است.

مبلغ خريد اول 15 ميليون دلار بود كه قسمتي از آن به اتباع آمريكا كه قبلا از دولت مكزيك به دلايلي ديگر درخواست غرامت كرده بودند داده شد!.

ديگر رويدادهاي 29 ژوئن

1858: دولت سلطنتي وقت چين طبق قرارداد «الگون» شمال رود آمور را به روسيه داد.

1861: دكتر ويليام جيمز مايو جراح آمريكايي و موسس مركز مهم پزشكي و پژوهش هاي پزشكي مايو واقع در ايالت مينه سوتا به دنيا آمد.

1913: جنگ دوم بالكان آغاز شد.

1923: ژنرال گومز J.C. Gomezمعاون رئيس جمهوري ونزوئلا ترور شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج