اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۷۹۳۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

امروز در تاريخ؛ پانزدهم تیر

يمن از نيمه اول جولاي ۵۷۱ ميلادي پس از اخراج حبشي ها از آن سرزمين در قلمرو ايران قرار گرفت. مورخان عثماني آغاز حكومت ايرانيان بر يمن را سال ۵۷۵ ذكر كرده اند.

۵۷ سال حکومت ايرانيان بر يمن


روزنامه اطلاعات: يمن از نيمه اول جولاي ۵۷۱ ميلادي پس از اخراج حبشي ها از آن سرزمين در قلمرو ايران قرار گرفت. مورخان عثماني آغاز حكومت ايرانيان بر يمن را سال ۵۷۵ ذكر كرده اند.

بزرگان يمن به سال ۵۷۰ ميلادي از خسروانوشيروان، شاه ساساني ايران، خواسته بودند كه لشكري بفرستد و حبشي ها را بيرون راند. سپاه اعزامي ايران كه به فرماندهي «وهرز» ژنرال ديلمي با كشتي از راه خليج فارس به يمن فرستاده شده بود حبشي ها را بيرون راند. حكومت ايرانيان بر يمن ۵۷ سال بعد در ۶۲۸ ميلادي، پس از مرگ (قتل) خسرو پرويز و گسترش اسلام در جزيرة العرب پايان يافت.

تعويض حكمران نافرمان گرجستان

ششم جولاي سال ۱۶۳۱ ميلادي ژنرال رستم خان فرمانده نيروهاي اعزامي از اصفهان به قفقاز، به نافرماني تهمورث حكمران گرجستان پايان داد.

در پي اين رويداد، دربار صفوي در اصفهان «خسروميرزا» را به جاي حکمران سابق به فرمانداري گرجستان تعيين كرد.

بحران كابينه بر سر وزارت فرمانفرما

بحران كابينه ۱۵ تيرماه ۱۲۹۴ هجري و در جريان جنگ جهاني اول که نيروهاي دولت هاي متخاصم، ايران را هم ميدان نزاع خود قرار داده بودند،به اوج خود رسيد. عين الدوله دوم جولاي پس از درگير شدن با مجلس بر سر ادامه وزارت فرمانفرما (وزير داخله) از نخست وزيري كناره گيري كرده بود و دو جناح اصلي مجلس (اعتداليون و دمكرات ها) هر كدام نظر به يك سياستمدار داشتند.

بالاخره، شاه وقت مستوفي (مستوفي الممالك) را معرفي كرد كه اين پيشنهاد رد شد.

شاه بار ديگر عين الدوله را معرفي كرد كه اكثريت مجلس وي را هم تاييد نكرد. در اين ميان، جمعي از اعضاي مجلس «مشيرالدوله» را پيشنهاد كردند كه خود او نپذيرفت و سرانجام (پنجم امرداد) دوباره مستوفي معرفي شد و اين بار راي اعتماد به دست آورد!.

مخالفت مجلس با فرمانفرما از اوايل تير آغاز شده بود و دمكرات هاي مجلس خواستار عزل او شده بودند كه عين الدوله گفته بود به اين شرط فرمانفرما را از وزارت داخله عزل مي كند كه با وزير جنگ شدنش موافقت شود. كه مجلس نپذيرفته بود و ... .

خسرو روزبه اعدام شد

۱۵ تيرماه ۱۳۳۶ مخفيگاه «خسرو روزبه» سرگرد كمونيست ارتش كه مدت ها فراري بود در خيابان سيروس كشف شد و به محاصره ماموران درآمد.

خود وي هنگام فرار از اين محل از طريق تير برق بر زمين افتاد، مجروح شد.به اين ترتيب روزبه دستگير و بعدها اعدام شد.

درگذشت ويليام فاكنر

ويليام فاكنرنويسنده پُركار و تواناي آمريكايي كه ده ها داستان، فيلمنامه، مجموعه اشعار و اثر ديگر باقي گذارده ششم جولاي ۱۹۶۲ بر اثر حمله قلبي در ۶۴ سالگي درگذشت. فاكنر از مردم ايالت جنوبي «مي سي سي پي» ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۷ در يك خانواده نظامي به دنيا آمد از نوجواني شعر مي گفت.

نخستين داستاني كه نوشت «مواجب سرباز» عنوان داشت و پس از آن «پشه ها»، «پرچمهاي غبار گرفته»، «دارا و ندار»، «سرزمين فراعنه»، «روشني در ماه اوت»، «پناهگاه»، «خواب طولاني» و .... وي از برندگان جايزه ادبي نوبل است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج