جاباما
۷۸۴۰۰۵
۱۱ نظر
۱۶۴۶۷
۱۱ نظر
۱۶۴۶۷
پ

چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید

قطب جنوب را به خاطر شرایط سختش، مریخ سفید هم می‌نامند. در سال ۲۰۰۵، ایستگاه قطبی ایتالیایی-فرانسوی، «کنکوردیا» در آنجا ساخته شد که آژانس فضایی اروپا در آن تحقیقات انجام می‌دهد. حدود ۶۰ نفر در انزوا، دمای بسیار پایین و فقدان نور و اکسیژن در آن زندگی می‌کنند.

برترین‌ها - ترجمه از الهام مظفری : قطب جنوب را به خاطر شرایط سختش، مریخ سفید هم می‌نامند. در سال ۲۰۰۵، ایستگاه قطبی ایتالیایی-فرانسوی، «کنکوردیا» در آنجا ساخته شد که آژانس فضایی اروپا در آن تحقیقات انجام می‌دهد. حدود ۶۰ نفر در انزوا، دمای بسیار پایین و فقدان نور و اکسیژن در آن زندگی می‌کنند. همه آن‌ها یک دوره ۹ تا ۱۲ ماهه آمادگی گذرانده‌اند تا بتوانند در آن کار کنند. این ایستگاه از دو ساختمان استوانه‌ای تشکیل شده که شامل آزمایشگاه، اتاق نشیمن، بیمارستان، باشگاه، انباری، سینما و .. می‌شوند. در این مطلب درباره کنکوردیا و چگونگی زندگی در آن می‌خوانید.

میانگین دما در قطب جنوب ۴۵- درجه سانتیگراد است. پایین‌ترین دما ۷۹- درجه است

دما هرگز به بالاتر از ۲۸- درجه نمی‌رسد حتی در طول تابستان. باکتری‌های معمولی در آنجا زنده نمی‌مانند و افراد برای بیرون رفتن مجبورند چند لایه لباس، کفشو دستکش‌های مخصوص و عینک استفاده کنند. همه لباس‌ها تنها به اندازه یک لباس فضانوردی وزن دارند. کنکوردیا ۳.۳ کیلومتر بالاتر از سطج دریا قرار دارد؛ به همین دلیل هوا واقعا رقیق و اکسیژن کم است. همچنین آنقدر تمیز است که هیچ بویی ندارد.

چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید
مردم ۴ ماه از سال در تاریکی کامل زندگی می‌کنند

قطب جنوب به شکلی که ما می‌شناسیم روز و شب ندارد. در زمستان خورشید از خط افق بالا نمی‌آید و مردم ۴ ماه را در تاریکی کامل می‌گذرانند. در تابستان هم زیر خط افق نمی‌رود. به همین دلیل ریتم شبانه روز به هم می‌ریزد و گاهی خوابیدن یا خوردن سخت می‌شود، چون مثلا فکر می‌کنید در نیمه شب غذا می‌خورید. اولین پرتو‌های آفتاب بعد از تاریکی حس عید را دارد. هرکس هرچه در دست دارد زمین می‌گذارد و روی بام می‌رود و بعد از چهار ماه خورشید را تماشا می‌کند.
چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید
نزدیکترین سوپرمارکت ۴۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد

کنکوردیا از شهر دور است و دسترسی به آن آسان نیست. بار‌های بزرگ با کاروانی از سورتمه آورده می‌شوند که ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد و بار‌های کوچکتر و موادغذایی با هواپیما‌های کوچکی آورده می‌شوند که مخصوص چنین شرایط آب و هوایی طراحی شده اند. هرچند نزدیکترین سوپرمارکت ۴۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد، اما دانشمندان فقط آب و نان نمی‌خورند. آن‌ها گوشت، ماهی، لبنیات، میوه تازه و سبزیجات می‌خورند. اعضای تیم بین المللی پختن غذا‌های سنتی را دوست دارند. بسیاری محصولات در فریزر نگهداری می‌شوند و تخم مرغ با موم پوشیده‌ می شود.
چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید
در زمستان، ایستگاه کاملا از خشکی جدا می‌شود

ترک کنکوردیا در زمستان غیرممکن است. هیچ ارتباطی با خشکی وجود ندارد و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد، فقط روی خودتان می‌توانید حساب کنید. به همین دلیل یک بیمارستان مجهز و انبار خوراکی بزرگی دارد. معمولا حدود ۱۵ نفر در زمستان در ایستگاه می‌مانند. بیشتر کسانی که می‌مانند دو تخحصص دارند، مثلا آشپزی که می‌تواند آتش‌نشان هم باشد یا لوله‌کشی که می‌تواند کارهای تحقیقاتی هم کند.
چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید
محققان سعی می‌کند بفهمند شرایط سخت محیطی چه تاثیری روی انسان دارد که برای پرواز‌های فضایی آینده ضروری است

احساس انزوای کامل اغلب باعث استرس و مشکلات روانی متعدد می‌شود، از دست دادن حافظه تا افسردگی و این‌ها به دقت در ایستگاه مورد مطالعه قرار می‌گیرند. دانشمندان معتقدند که دانش جمع آوری شده افراد را برای پرواز‌های فضایی طولانی و بهبود موتور‌های فضایی آماده می‌کند و کمک می‌کند بفهمند چگونه اولین ایستگاه‌ها را روی ماه و مریخ بسازند.
همه اعضای گروه دفترخاطرات دیجیتالی و ساعت‌های مخصوص دارند که زمان خواب و کار و زمانی که با هم می‌گذرانند را ثبت کنند. بعد از جمع آوری دادها، همه چیز تحلیل می‌شود تا هر تغییری در رفتار افراد بررسی شود. علاوه بر این، کارکنان ایستگاه بیش از ۲۰ پروژه علمی انجام می‌دهند: لرزه نگاری، نجوم، هواشناسی، فیزیک، یخچال شناسی و ...
چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید
افراد نه تنها کار می‌کنند، بلکه سرگرمی هم دارند

کارکنان ایستگاه اوقات فراغت را دوست دارند. تورهای آزمایشگاهی، بسکتبال روی برف، رقصیدن و مهمانی از جمله تفریحات آن‌هاست. گاهی اوقات گروه از تماس ویدئویی برای جواب دادن به سوالات دانشجویان و دانش آموزان استفاده می‌کنند و در کریسمس با رئیس جمهور ایتالیا تماس می‌گیرند. بسیاری از آن‌ها با همکاران خارجی خود صحبت می‌کنند و مهارت‌های زبان خارجی خود را تقویت می‌کنند، چون گروه واقعا بین المللی است و از نیرو‌های روسی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و سوئیسی تشکیل شده است.
چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید
ادرار کردن در حمام ممنوع است

همه آب شیرین کنکوردیا از برف تامین می‌شود. آن‌ها به سوخت زیادی برای ذوب برف نیاز دارند، به همین دلیل سخت کار می‌کنند تا آب ذخیره کنند. آب استفاده شده هنگام دوش گرفتن تمیز شده و دوباره استفاده می‌شود. به همین دلیل استفاده از صابون و ژل شستشو ممنوع است و از شامپو‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که با سیستم پاکسازی سازگار است. همچنین اجازه ندارند در حمام ادرار کنند، چون سیستم نمی‌تواند آن را پاکسازی کند. اگر آمونیوم در آب پیدا شود، در جلسه عمومی اعلام می‌کنند.
چیز‌هایی که از زندگی در قطب جنوب نمی‌دانستید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حاضرم برم اونجا فقط مهارت ندارم

    • سودی

      کاش منم اونجا زندگی میکردم من عاشق سرما هستم وقتی که بچه بودم جایی که زندگی میکردم زمستوناش دمای هوا تا منفی 35 و 40 میرسید با اینکه خیلی سرد بود ولی من واقعا دوست داشتم اون هوارو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجا بودی مگه؟

    • بدون نام

      اگه اعلام کنن به نیروهای داوطلب واسه زندگی تو کنکوردیا ماهی 5000 دلار میدن، نصف مردم ایران داوطلب میشن.

    • آرش

      اب تصفیه شده حموم رو بخوری؟ من که به هیچ وجه دلم نمیخواد برم به خصوص که از سرما بدم میاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورش اینه که آدم حموم تصفیه میشه و دوباره برای حموم استفاده میشه!

        در ضمن همین آبی که الان میخوری هم احتمالا قسمتیش از تصفیه خونه های شهرتون اومده ها!

    • بدون نام

      سرما رو دوست ندارم ولی حاضرم برم اونجا زندگی کنم هیچکسو نبینم

    • ممد

      یارانه ندن من نمیریم

    • بی نام

      طفلک دانشمندا چه سختی هایی می کشن

    • بدون نام

      همه لذت حموم رفتن به ادرار کردنه بخاطر همین نمیرم اونجا

    • بدون نام

      ایرانیها رو نمیزارن الان 40 ساله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج