جاباما
۸۷۸۳۵۳
۱۱ نظر
۵۱۲۳
۱۱ نظر
۵۱۲۳
پ

اولین شهر بدون زمان در جهان!

شخصی به نام Kjell Ove Hveding طراح و مبتکر شهر بدون زمان بوده و ایده دور انداختن ساعت‌ها در این جزیره را مطرح کرده است. مردم محلی در یک رای‌گیری و نام‌نویسی برای قانونی کردن این طرح شرکت کردند و ۱۳ ژوئن نامه آن‌ها به پارلمان نروژ ارسال شده است.

وبسایت عصرایران: اگر از ساعت و زمان خسته شدید و ترجیح می‌دهید گرفتار شب و روز نباشید؛ اگر از تابستان با روز‌های بلند و طولانی و زمستان با شب‌های طولانی و بدون گذر زمانش فراری هستید؛ یک جزیره در شمال کشور نروژ آماده میزبانی از شما است.
اولین شهر بدون زمان در جهان!
کم نیستند افرادی که ساعت و زمان را مانعی در برابر زندگی بی‌دغدغه و رهای خود می‌بینند. دوست دارند هر ساعتی از خواب بیدار شدند؛ همان ساعت صبح زود باشد و هر ساعتی که خوابشان گرفت؛ شب و وقت استراحت باشد.

شب‌ها کار کنند و در شهر گشت بزنند و طول روز استراحت کنند یا صبح‌ها خواب باشند و تازه بعدازظهر روز خود را آغاز کنند. موضوع «زیست شبانه» که این روز‌ها درباره تهران و برخی کلان‌شهر‌ها مطرح می‌شود؛ روایت دیگری از ساعت‌زدگی و جنگ با زمان است.

۶۹ روز کامل
اولین شهر بدون زمان در جهان!

حالا، ساکنان جزیره‌ای در نیمه کره شمالی جهان تصمیم گرفتند ساعت‌های خود را از بین ببرند یا دور بریزند و از شر زمان خلاص شوند. می‌خواهند اولین شهر بدون زمان تاریخ جهان باشند و محدودیت‌های زمانی و ساعتی از اهمیت بیفتد.

البته، موقعیت جغرافیایی این جزیره اجازه چنین کاری می‌دهد. جزیره سوماروی در شمال مدار قطب شمال و غرب منطقه ترومسوی نروژ قرار دارد. در این منطقه، از ۱۸ می‌تا ۲۶ جولای (یعنی ۶۹ روز) خورشید به طور کامل غروب نمی‌کند و در نیمه شب هنوز رگه‌هایی از تابش او وجود دارد.

در حقیقت، می‌توان گفت در این جزیره بیش از دو ماه کاملا روز است و بهترین فرصت برای اینکه ساعت و زمان را دور انداخت. از آن سو، ساکنان این جزیره یک دوره طولانی از نوامبر هر سال تا ژانویه را در شب کامل به سر می‌برند. باز هم در این بازه ساعت مفهوم خود را از دست می‌دهد و روز و شب بی‌معنی است.

به همین خاطر، مردم محلی تصمیم گرفتند ساعت‌های خود را دور بیندازند. ساعت ۲ نصف شب برای آن‌ها وسط روز است و بچه‌های در پارک مشغول بازی و کارمندان سر کار هستند. برخی از مردم دارند شنا می‌کنند و دیگران کار‌های خانه خود را انجام می‌دهند.

انعطاف‌پذیری در کار و مدرسه
اولین شهر بدون زمان در جهان!

شخصی به نام kjell ove hveding طراح و مبتکر شهر بدون زمان بوده و ایده دور انداختن ساعت‌ها در این جزیره را مطرح کرده است. مردم محلی در یک رای‌گیری و نام‌نویسی برای قانونی کردن این طرح شرکت کردند و ۱۳ ژوئن نامه آن‌ها به پارلمان نروژ ارسال شده است.

آن‌ها می‌خواهند با برداشتن محدودیت‌های زمانی و ساعت‌های کار سنتی، انعطاف‌پذیری بیشتری در مدرسه، اداره‌ها و ساعت‌های کار آزاد ایجاد کنند. شغل اصلی نزدیک به ۳۰۰ ساکن این جزیره ماهی‌گیری است و البته گردشگری از صنایع درآمدزای آن‌هاست.
اولین شهر بدون زمان در جهان!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود غراوی فر

      این خبر چند روز پیش منتشر شد در رسانه های بین المللی ، لطفا به روز باشین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عوضش خبر ازدواج مهدي هاشمي شايد هرگز در رسانه هاي خارجي منعكس نشه:)))

    • اسماعیل

      صحبت از یک جزیره با حداکثر ساکن 2000 تا 5000 نفر رو نمیشه برای شهری که حداعقل 10 میلیون جمعیت داره مقایسه کرد دوما در زیست شبانه قراره چیکار کنند اگر قرار تحقیق و تلاش صورت بگیره که همکنون هم وجود داره اگر قراره تا صبح بچرخیم و فقط تفریح و خوشگذرونی باشه همون آخر هفته ها که هست کافیه که

    • بدون نام

      سفر به چنین جاهایی تجربه زیبایی رو رقم میزنه

    • باباشاه

      خوشمان امد

    • دكتر علي چلويي از مشهد

      بهتره اين ايده رو اجرا نكنند ! زمان مهمترين موضوع در طبيعت هست و تحت هيچ شرايط نبايد به جنگ با زمان برخاست كه سخت شكست خواهند خورد ! زمان انقدر اهمييت داشته كه پروردگار قسم به ان ياد كرد ! ايا از ساعتها و فرايند دقيق كاركرد اونها مكانيزمي دقيقتر ديده ايد !؟ همين ساعتها به هنگام شادي و غم دچار نوسان ميشوند ! زمان در شادي تندتر و در غم كندتر ميگذرد ! هر نوع جدال با زمان محكوم به شكست است بايد در برابر قدرت زمان فقط تسليم بود

      پاسخ ها

      • علی

        آفرین

    • بدون نام

      خوش بحالشون زندگی بدون دغدغه. من که کل زندگیم نگاهم به ساعته و هی حرص میخورم

    • بدون نام

      ذهنم آشفته شد یجوریه سردرگمی میاره

    • nafas

      ینی هر وقت دلشون میخواد میرن سرکاااار؟؟؟؟

    • Ali Niusha

      سلام اگه این کار اجرایی بشه حکم نابودی خودشونو امضا میکنن و به یکماه نرسیده هرج ومرج غیر قابل تصوری تو زندگیشون میاد این کار محاله پارلمان کشورشون هرگز موافقت نخواهد کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج