جاباما
۱۰۱۷۲۶۶
۷ نظر
۵۰۴۴
۷ نظر
۵۰۴۴
پ

۷ عامل عجیب آسیب به سیستم ایمنی بدن

۷ عامل عجیب آسیب به سیستم ایمنی بدن برخی از عادت‌هایی که در سبک زندگی ما وجود دارند باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.

روزنامه خراسان: همه می‌دانیم که سیستم ایمنی قوی یکی از عوامل مهم برای داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر است. مصرف روزانه ویتامین‌ها، خوردن غذا‌های مغذی و شستن مرتب دست‌ها برخی از رفتار‌هایی هستند که می‌توانند به شما در حفظ سلامتی و داشتن یک سیستم ایمنی قوی کمک کنند.

با این حال، برخی از عادت‌هایی که در سبک زندگی ما وجود دارند هم باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند. موارد زیر هفت مورد از رفتار‌های ناسالمی هستند که مصونیت شما در برابر بیماری‌ها را به خطر می‌اندازند:

نشستن زیاد

۷ عامل عجیب آسیب به سیستم ایمنی بدن

طبق مطالعه‌ای که در ژورنال پزشکی پیشگیری آمریکا منتشر شد نشستن زیاد و ورزش نکردن می‌تواند با گذشت زمان بر توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها تأثیر بگذارد. صرف نظر از سن، جنسیت و دیگر عادات مضر مانند استعمال دخانیات، شیوه زندگی بی‌تحرک با افزایش خطر مرگ زودرس گره خورده است. در نهایت، بی تحرکی می‌تواند به اختلال در سیستم ایمنی، بروز التهاب و دیگر بیماری‌های مزمن منجر شود. موسسه ملی سلامت روانی آمریکا (NIMH) توصیه می‌کند ۳۰ دقیقه ورزش منظم را در برنامه‌ریزی روزمره‌تان بگنجانید.

ورزش زیاد

هرچند نشستن زیاد و بی‌تحرکی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند، اما ورزش زیاد هم ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در دسامبر ۲۰۱۲ انتشار یافت، ورزش شدید و بیش از حد، که سندروم ورزش افراطی نامیده می‌شود، می‌تواند برای بدن ناتوان کننده باشد و آن را در مقابل عفونت آسیب پذیرتر کند. با این حال، مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشان داد فعالیت بدنی منظم و متعادل، بدن را در مقابل ویروس‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

استرس

طبق اعلام موسسه ملی سرطان آمریکا، دوره‌های طولانی مدت استرس شدید بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. به گفته کارشناسان، استرس، افزایش تولید هورمون کورتیزول توسط مغز را به همراه دارد. این هورمون در عملکرد سلول‌های لنفوسیت T که نقش مبارزه با عفونت را به عهده دارند اختلال ایجاد می‌کند. NIMH می‌گوید مورد حمایت خانواده و دوستان قرار داشتن، تعیین اولویت‌ها در زندگی، ورزش منظم و تمرین تکنیک‌های آرامش بخش مانند یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

احساس تنهایی

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله نوروایمونولوژی منتشر شد، احساس تنهایی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند. طبق تحقیقات انجام شده افزایش اضطراب ناشی از تنهایی، سرکوب سیستم ایمنی بدن و افزایش استرس اکسیداتیو یا آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را به دنبال دارد. افراد تنها معمولا سلول‌های ایمنی ضعیفی دارند و این شرایط، توانایی آن‌ها برای مقابله با ویروس‌ها را کاهش و آن‌ها را در معرض عفونت‌های ویروسی قرار می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، صِرف در آغوش گرفتن اعضای خانواده می‌تواند میزان آسیب پذیری فرد در برابر بیماری را کاهش دهد.

رژیم غذایی ناسالم

۷ عامل عجیب آسیب به سیستم ایمنی بدن

بر اساس مطالعه‌ای که در ژورنال تغذیه منتشر شد، رژیم‌های غذایی پر از چربی‌های اشباع، نمک و شکر بر سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی دارند. طبق این تحقیقات، چاقی با کاهش تعداد و ضعف عملکرد گلبول‌های سفید مورد نیاز برای مبارزه با عفونت همراه است. آکادمی تغذیه آمریکا تأکید می‌کند که داشتن تغذیه مناسب برای برخورداری از یک سیستم ایمنی سالم ضروری است.

اشعه ماورای بنفش

طبق اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) ممکن است علاوه بر خطراتی مانند افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست و آب مروارید، تضعیف سیستم ایمنی بدن را هم به همراه داشته باشد. همچنین سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد پرتو‌های (UV) می‌توانند بر سلول‌های مسئول تحریک پاسخ ایمنی تاثیر بگذارند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند. EPA برای جلوگیری از این تاثیرات، پوشیدن لباس‌های محافظ آفتاب (UPF) و استفاده از ضد آفتاب‌های با SPF ۳۰ یا بالاتر را توصیه می‌کند.

نیکوتین

چه سیگار سنتی مصرف کنید و چه سیگار الکترونیکی نیکوتین وارد بدن‌تان می‌شود. این ماده می‌تواند آثار مضری بر سیستم ایمنی بدن شما به جا بگذارد. نیکوتین سطح کورتیزول خون را افزایش می‌دهد، ضمن این که تشکیل لنفوسیت‌های B و واکنش سلول‌های T به آنتی ژن‌ها را کاهش می‌دهد.

براساس نتایج یک مطالعه که در مجله علمی «پلاس وان» منتشر شد، بخارات ناشی از سیگار‌های الکترونیکی می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و آن‌ها را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند. محققان هشدار می‌دهند که سیگار‌های الکترونیکی مضر هستند، زیرا بخار آن‌ها حاوی رادیکال‌های آزاد است که می‌تواند باعث التهاب راه‌های هوایی و اختلال در پاسخ به باکتری‌ها و ویروس‌ها شود.

۷ عامل عجیب آسیب به سیستم ایمنی بدن

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ی چیزی رافراموش کردید اونم بیخوابی طولانی مدت
      روی سیستم ایمنی بدن اثرمعکوس بگذاره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درست فرمودید

    • لاکپشت سبز

      واقعا آموزنده بود دستون درد نکنه

    • بدون نام

      اوکی ۰۰۰۰۰واقعا مطالب عالی و مفید بود ۰ مرسی

    • افسرده

      افزایش بی رویه قیمت دلار و اجناس و کالاها و نداشتن امنیت اقتصادی و فقدان امید به آینده هم در حال حاضر مهمترین عامل برای آسیب به سیستم ایمنی بدن می باشد

      پاسخ ها

      • هموطن

        واقعا احسنت
        دلیل تمام موارد بالا همین اقتصاد بحران زده هست همین اختلاف طبقاتی دزدی های رنگارنگ و اختلاس های لحظه جان مردم رو گرفته هیچی برامون نگذاشته ازحرص وافسوس دیگه سیستمی برای ایمنی نداریم ازصبح تاشام غارت رده های بالا ونشست مردم عادی وپاک نشست درعمق فقر
        خدایا توببین

    • بدون نام

      ممنون مثل همیشه آموزنده ومفید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج