جاباما
۱۰۲۳۶۱۷
۵۴۲۹
۵۴۲۹
پ

لک بارداری و راه‌های درمان آن

دوران بارداری برای هر خانمی، دوران ویژه، مهم و متفاوتی است. هر خانمی در این دوران چیز‌های متفاوتی را تجربه خواهد کرد که برخی از آن‌ها خوب هستند و برخی نیز متأسفانه آزاردهنده خواهند بود. در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع لک بارداری و راه‌های درمان آن بپردازیم و شما را با این معضل بیشتر آشنا کنیم.

برترین‌ها: دوران بارداری برای هر خانمی، دوران ویژه، مهم و متفاوتی است. هر خانمی در این دوران چیز‌های متفاوتی را تجربه خواهد کرد که برخی از آن‌ها خوب هستند و برخی نیز متأسفانه آزاردهنده خواهند بود. یکی از مشکلاتی که دامان بسیاری از مادران باردار را می‌گیرد، بروز لکه‌های پوستی در دوران حاملگی است. این موضوع برای بسیاری از مادران باردار نگران‌کننده و آزاردهنده است. به همین دلیل نیز در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع لک بارداری و راه‌های درمان آن بپردازیم و شما را با این معضل بیشتر آشنا کنیم.

لک بارداری و راه‌های درمان آن

لک بارداری چیست؟

نوسانات هورمونی در دوران بارداری تغییرات ظاهری بسیاری را در خانم‌های باردار به وجود می‌آورد که بروز لک‌های بارداری نیز یکی از آن‌هاست. ملاسما یا همان لک بارداری به لک‌های اکتسابی قهوه‌ای رنگی گفته می‌شود که به صورت آهسته بر پوست صورت خانم‌های باردار دیده می‌شود. لک بارداری یکی از مسائل شایع در میان خانم‌های باردار است بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان باردار را نیز شامل می‌شود.

به طور کلی باید بگوییم که ملاسما بر اثر افزایش رنگ‌دانه در نقاط مختلفی از پوست صورت می‌گیرد که معمولاً این لک‌ها بر روی گونه‌ها، پیشانی و همین‌طور چانه دیده می‌شوند. نکته دیگری که باید اضافه کنیم آن است که در برخی از شرایط مصرف دارو‌هایی هورمونی برای پیشگیری از بارداری که دارای استروژن و پروژسترون هستند نیز می‌تواند در بروز لک بارداری مؤثر واقع شوند. لک‌های بارداری به صورت قهوه‌ای مسطح، بدون خارش و همین‌طور بدون هیچ علامتی هستند. معمولاً این لک‌ها از کک‌ومک تیره‌تر هستند و اندازه‌ای بزرگ‌تر و یکدست‌تر دارند.

لک بارداری و راه‌های درمان آن

معمولاً لک‌های بارداری دی سه ماهه دوم و سوم بارداری خانم‌ها دیده می‌شود. با وجود تمامی علت‌هایی که در رابطه با بروز لک بارداری گفتیم می‌توانیم اضافه کنیم که اشعه خورشید نیز می‌تواند مادر را مستعد ملاسما کرده و سلول‌های رنگ‌دانه پوست او را تحریک نماید.

پیشگیری از لک بارداری

اگر از احتمال بروز لک بارداری باخبر باشید می‌توانید با کمک راه‌هایی ساده از آن پیشگیری نمایید. برای این کار توصیه می‌کنیم که قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از ضد آفتاب‌هایی با spf حداقل ۳۰ استفاده نمایید. علاوه بر این از استفاده از پاک‌کننده‌ها و کرم‌های صورتی با فرمول‌های شیمیایی قوی خودداری نمایید و در ازای آن به سراغ محصولاتی بروید که از ترکیباتی ملایم با اثراتی خفیف برخوردار هستند.

از دیگر روش‌های پیشگیری از لک بارداری دوری کردن از شرایط استرس‌زاست. طبیعی است که استرس زیاد می‌تواند احتمال بروز لک بارداری در خانم‌ها را به مراتب افزایش دهد. به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که خانم‌های باردار با انجام یوگا و سایر گزینه‌های مشابه خود را از استرس و تنش دور نگه دارند. علاوه بر این نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی و همین‌طور اجتناب از مصرف کمپوت و آبمیوه‌های تجاری نیز از دیگر روش‌های پیشگیری از لک بارداری به شمار می‌روند.

در کنار این موارد آب‌رسانی پوست، استفاده از مواد غذایی سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، آهن و همین‌طور پروتئین نیز از دیگر روش‌های جلوگیری از لک بارداری به شمار می‌روند. در نهایت نیز توصیه می‌کنیم که از استفاده از هر گونه مواد آرایشی و پاک‌کننده صورت که باعث تحریک پوست صورت شما می‌شوند اجتناب نمایید.

لک بارداری و راه‌های درمان آن

راه‌های درمان لک بارداری

برای درمان لک بارداری روش‌های متفاوتی وجود دارد. از اصلی‌ترین توصیه‌ها برای درمان لک بارداری بررسی منشأ لک در صورت مادر است. معمولاً علاوه بر مواردی که ذکر شد کبد نیز یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد لک بارداری است. به همین دلیل هم درمان کبد آسیب‌دیده می‌تواند در درمان لک بارداری نیز بسیار مؤثر باشد. در این رابطه باید بگوییم که کبد به طور کلی طبیعت گرمی دارد و به همین دلیل نیز بهتر است که از مواد غذایی خنک و ضد گرمی استفاده شود. با این حال توصیه می‌کنیم که برای درمان کبد خود به پزشک متخصص مراجعه کرده و این کار را به صورت ریشه‌ای و اساسی درمان نمایید.

یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان لک بارداری بهره‌مندی از روش‌های خانگی است. به عنوان مثال استفاده از آب‌لیمو می‌تواند تا اندازه زیادی به درمان خانگی لک بارداری کمک کند. از آنجایی که آب‌لیمو خاصیت اسیدی دارد می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار عمل کرده و پوست شما را سفیدتر و روشن‌تر نماید. برای درمان لک بارداری با آب‌لیمو می‌توانید روزانه چند قطره آب‌لیمو را بر روی لک‌های صورت بزنید و آن را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ دهید.

بادام نیز به لحاظ برخورداری از پروتئین و همین‌طور ویتامین E یکی دیگر از روش‌های درمانی لک بارداری بوده و در تقویت پوست نیز مؤثر خواهد بود. توصیه‌ای که برایتان داریم آن است که برای درمان لک‌های بارداری از مخلوط بادام، شیر و عسل استفاده کرده و آن را بر روی پوست صورت خود بمالید.

استفاده از خیار نیز یکی دیگر از روش‌های درمانی لک بارداری است. خیار با برخورداری از میزان زیادی آب می‌تواند پوست شما را آب‌رسانی کرده و در نتیجه در بهبود و از بین رفتن لکه‌های پوستی نیز مؤثر واقع شود. علاوه بر این، ژل آلوئه ورا نیز یکی دیگر از راه‌های درمانی لک بارداری به شمار می‌رود. شما می‌توانید با خارج کردن ژل تازه این گیاه، آن را بر روی پوست خود بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید. بعد هم پوست صورت خود را با آب گرم به خوبی بشویید. این کار می‌تواند در از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شما مؤثر واقع شده و لک‌های بارداری شما را نیز بهبود بخشد.

لک بارداری و راه‌های درمان آن

یکی دیگر از ماسک‌هایی که می‌تواند در درمان لک بارداری تأثیرگذار باشد ماسک موز و آب‌لیمو است. برای تهیه این ماسک می‌توانید یک عدد موز را پوره کرده و با ۲ قاشق غذاخوری ماست ترکیب نمایید. سپس ۳ قاشق غذاخوری آب‌لیمو را نیز به این مخلوط اضافه کنید و آن‌ها را تا حدی هم بزنید که یکدست شوند. شما می‌توانید این ماسک را بر روی پوست صورت خود بزنید و بعد از ۲۰ دقیقه نیز آن را به خوبی شست‌وشو دهید. بعد از چند بار استفاده شاهد از بین رفتن و کاهش لک‌های بارداری خود خواهید شد.

در کنار تمامی مواردی که اشاره کردیم استفاده از پیلینگ شیمیایی، انواع لیزر همچون فراکشنال و کیوسوئیچ و همین‌طور بهره‌گیری از میکرودرم ابریژن نیز از دیگر راه‌های درمان لک بارداری به حساب می‌آیند که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند. توصیه می‌کنیم که برای بررسی شرایط پوست و لک‌های بارداری خود به پزشک متخصص مراجعه کرده و برای درمان آن نیز درست و هوشمندانه پیش روید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج