جاباما
۱۱۹۳۴
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

دشمنان حافظه را شناسایی و هلاک کنید!

آیا برای شما نیز پیش آمده است که برای انجام کاری یا برداشتن وسیله ای وارد جایی شوید و همان لحظه فراموش کنید برای انجام چه کاری آن جا رفته اید؟ یا لحظاتی در مقابل در یخچال یا گنجه ای مکث کنید و به ذهنتان فشار بیاورید که چه می خواهید؟! اینها از علایم فراموشی های لحظه ای اند که ریشه در اختلالات جسمی دارند.

آیا برای شما نیز پیش آمده است که برای انجام کاری یا برداشتن وسیله ای وارد جایی شوید و همان لحظه فراموش کنید برای انجام چه کاری آن جا رفته اید؟ یا لحظاتی در مقابل در یخچال یا گنجه ای مکث کنید و به ذهنتان فشار بیاورید که چه می خواهید؟! اینها از علایم فراموشی های لحظه ای اند که ریشه در اختلالات جسمی دارند. باید بدانید که برخی از مشکلات جسمی بذر بی نظمی و آشفتگی را در ذهن می پاشند و باعث ایجاد اختلال در یادآوریمسایل می شوند. خوشبختانه برای رفع این مشکلات جسمی راه حل های مناسبی وجود دارد البته در گام نخست باید با مشکلاتی که به فراموشی های لحظه ای منجر می شوند آشنا شوید.

دشمنان حافظه را شناسایی و هلاک کنید!

۱ - شما از فشار خون بالا رنج می برید

ممکن است علت فراموشکاری از خونتان یا دقیق تر بگوییم از قند موجود در خونتان باشد. مراقب خود باشید! اگر در خانواده سابقه بیماری فشار خون یا دیابت دارید مرتب قند خونتان را کنترل کنید، غذای سالم بخورید و ورزش کنید.

۲ - به اندازه کافی نمی خوابید

به نظر می رسد مغز از خواب برای ثبت خاطرات جدید بهره می برد. براساس نتیجه پژوهشی که به مدت ۲ هفته روی چند داوطلب انجام گرفت، افرادی که شبانه روز به مدت ۶ ساعت خوابیده بودند احساس کمبود خواب نمی کردند اما این افراد در تست های مربوط به حافظه کوتاه مدت نتایج ضعیفی کسب کردند. مراقب سلامتی خود باشید! به اندازه کافی زمان برای خواب اختصاص دهید. اگر کارتان به گونه است که نمی توانید به اندازه کافی بخوابید چرت های کوتاه ۶ دقیقه ای داشته باشید. پژوهش مذکور نشان داده است که چرت های چنددقیقه ای، در مدت زمان کوتاهی عملکرد ذهن داوطلبان را بهبود بخشیده است. محققان بر این عقیده اند خوابیدن، مکانیسم یادآوری را در مغز به کار می اندازد.

۳ - خرناس می کشید

احتمالا شما از آپنه خواب رنج می برید: یعنی این که در خواب مجرای تنفسی مسدود می شود و به مدت چند ثانیه اکسیژن به سلول های مغز نمی رسد. مردان بیشتر از زن ها از این مشکل رنج می برند. از عوامل آن می توان به چاقی و سن بالای ۴۰ سال اشاره کرد.

مراقب خود باشید! اگر زیاد و دایم احساس خستگی می کنید به پزشک مراجعه نکید. اگر دچار آپنه خواب باشید احتمالا مجبور خواهید بود موقع خواب از دستگاهی استفاده کنید که به کمک یک لوله کوچک جریان هوا را به طور مداوم به سوراخ های بینی می رساند و از قطع شدن اکسیژن جلوگیری می کند.

۴ - تیروئیدتان کم کار یا پرکار است

احتمالا از اختلالات تیروئید رنج می برید. هورمون های تیروئید متابولیسم بدن را کنترل می کنند اما پرکاری یا نارسایی آنها روابط بین سلولهای مغزی را به هم می ریزد پرکاری تیروئید باعث ایجاد تداخل در رد و بدل شدن پیام ها می شود و نارسایی آن سرعت پیشروی پیام ها را کند می کند. مراب سلامتی خود باشید! با پزشک خود درباره علایمی که دارید صحبت کنید (خانم ها بیشتر از پرکاری تیروئید رنج می برند) غده تیروئید کم کار باعث می شود که احساس خستگی بکنید و وقتیپرکار باشید قلبتان تندتر می زند و بیش از حد هیجان زده یا مضطرب هستید.

دشمنان حافظه را شناسایی و هلاک کنید!

۵ - سنتان بالای ۶۵ سال است

در سن و سال شما بدن به سختی ویتامین B۱۲ موجود در مواد غذایی را جذب می کند و کمبود جدی آن علایمی ایجاد می کند که بیشتر شبیه علایم آلزایمر است. درواقع ۲۰ درصد افرادی بالای ۶۰ سال با کمبود ویتامین B۱۲ مواجه اند. مراقب سلامتی خود باشید! اگر پا به سن گذاشته اید و انرژیتان کم شده است از پزشک خود بخواهید ویتامین B۱۲ بدنتان را بررسی کند. ممکن است به مکمل های غذایی نیاز داشته باشید. همچنین اگر گیاهخوار هستید باید بدانیدکه شما نیز به این بررسی نیاز دارید زیرا از منابع اصلی این ویتامین محروم اید.

۶ - کمی افسرده هستید

افسردگی حاد سلول های مغزی را از بین می برد و هرچه این وضعیت به طول بینجامد سلول های بیشتری در بخش های کلیدی مغز از بین می رود. بنابراین مراقب روح و روان خود باشید! بدون فوت وقت به فکر درمان باشید. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت به نظر می رسد افرادی که مدت طولانی افسرده بوده اند حتی بعد از اینکه جلوی پیشرفت بیماریشان گرفته می شود باز کمتر قادر به تقویت حافظه خود هستند.

۷ - داروهای ضدحساسیت یا خواب آور مصرف می کنید

برخی از داروهایی که به طور رایج برای درمان بی خوابی، بی اختیاری در عمل دفع و آلرژی تجویز می شود برای افراد مسن می تواند باعث ایجاد خواب آلودگی و فراموشکاری شود. مراقب سلامتی خود باشید. اگر بیش از ۶۰ سال دارید نسبت به تاثیرات نامطلوب داروهای خواب آور و ضدآلرژی آسیب پذیرتر خواهید بود. اگر پس از مصرف این داروها دچار آشفتگی ذهنی شدید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

۸ - زیاد دارو مصرف می کنید

اگر روزانه باید ۵ دارو یا بیشتر مصرف کنید و به این مقدار چند داروی بدون تجویز پزشک نیز اضافه می نکید باید بدانید بیشتر در معرض تاثیرات متقابل داروها قرار دارید.

مراقب سلامتی خود باشید! اسم تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشکتان بگویید. اگر براساس تبلیغات تصور می کنید دارویی برایتان مفید است با پزشکتان مشورت نکید اما اصرار نداشته باشید که حتما دارو را تجویز کند.

منبع: مجله موفقیت

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

دشمنان حافظه را شناسایی و هلاک کنید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج