adexo3
۱۲۹۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اين به هم ريختگي هورمون‌ها كه همه از آن حرف مي‌زنند، چيست؟

مشكلات زنان كه در روزهاي خاص ماه است...

اگر با سال‌هاي گذشته فرق كرده‌ايد مثلا با ديدن يك سريال تلويزيوني عاطفي به راحتي گريه مي‌كنيد، بايد به اين هم فكر كنيد كه شايد دچار نوسان هورموني شده‌ايد.

اگر با سال‌هاي گذشته فرق كرده‌ايد مثلا با ديدن يك سريال تلويزيوني عاطفي به راحتي گريه مي‌كنيد، بايد به اين هم فكر كنيد كه شايد دچار نوسان هورموني شده‌ايد. تغيير سطح هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون عامل ناپايداري عاطفي، دردناكي سينه و بروز آكنه است. اما سندرم پيش از قاعدگيPMS تنها عارضه جانبي نوسان هورموني نيست. اين واسطه‌هاي شيميايي نيرومند، مي‌توانند بر خواب، ميل جنسي و حتي نحوه تفكر شما تاثير بگذارند. اجازه ندهيد هورمون‌ها سلامت جسمي و روحي شما را به خطر اندازند؛ فقط با كمي برنامه‌ريزي مي‌توانيد از افت و خيز هورموني اجتناب كرده و همان خودتان باقي بمانيد.



وقتي تمايل شما كاهش پيدا مي‌كند

اگر تا به حال فكر مي‌كرده‌ايد هورمون جنسي تستوسترون عامل ميل جنسي در جنس نر است بايد به دانسته‌هاي خود بيفزاييد و بدانيد اين هورمون، ميل جنسي خانم‌ها را نيز تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. سطح هورمون تستوسترون در طول ماه به‌طور معمول ثابت‌‌است اما در زمان تخمك‌گذاري اندكي افزايش مي‌يابد. شروع كاهش ميل جنسي برخي خانم‌ها در اواسط دهه 30 ناشي از افزايش نيافتن سطح ميان دوره‌اي هورمون مردانه يعني تستوسترون است. قرص‌هاي پيشگيري از بارداري نيز به نوبه‌خود در كاهش ميل جنسي بانوان موثر هستند؛ هورمون‌هاي مصنوعي برخي قرص‌هاي جلوگيري از بارداري موجب كاهش غيرمستقيم توليد تستوسترون مي‌شود.

  • اما چه كار كنيد
تغيير نوع قرص‌هاي پيشگيري از بارداري مي‌تواند موثر باشد. ميل جنسي با عواطف و احساسات ارتباطي تنگاتنگ دارد؛ با آرام‌سازي‌ ذهن و روح خود تا جايي كه مي‌توانيد به بقاي ميل خود كمك كنيد.


وقتي هورمون‌ها به هم مي‌ريزد

آفتاب و نور زياد را عامل شقيقه‌هاي ضربان دار و دردناك خود مي‌دانيد؟ اما اگر سردرد‌هاي شما همزمان با آغاز ‌عادت ماهانه شما باشد، مي‌توان گفت عامل سردردتان شناسايي شده ومشكل خاصي در ميان نيست، مگر هورمون استروژن. در حقيقت ۶۰ درصد سردردهاي ميگرني خانم‌ها به تغييرات و نوسان هورموني مربوط مي‌شود. كاهش ميزان استروژن قبل از شروع دوره زنانه، موجب كاهش مواد شيميايي ضد‌درد مانند اندورفين‌ها و سروتونين و در نتيجه آغاز ميگرن مي‌شود. اگر مي‌خواهيد مطمئن شويد سردردتان ناشي از نوسان هورموني است، علائم خود و زمان بروز آن را براي ۳ ماه در تقويم بنويسيد. به‌شدت درد خود نمره دهيد و هرگونه علامت همراه آن( مانند مشكلات بينايي يا حالت تهوع) را قيد كنيد؛ فراموش نكنيد هرگونه عامل محرك احتمالي مانند انواع غذاها يا فعاليت‌هاي مختلف را هم
يادداشت كنيد.

  • اما چه كار كنيد
مسكن‌هايي مانند آسپرين و ايبوپروفن و البته داروهاي تجويزي ميگرن تاثيري بسزا و البته كوتاه مدت در كاهش درد دارند اما با مصرف مداوم قرص‌هاي جلوگيري از بارداري، علائم براي هميشه كنترل مي‌شوند. ترتيب مصرف اكثر اين قرص‌ها به‌گونه‌اي است كه سطح استروژن براي 3 هفته ثابت نگه داشته مي‌شود و در خلال يك هفته بدون استروژن هم دوره زنانه و هم سردردها آغاز
مي‌شود.
با پزشك خود مشورت كنيد كه آيا مي‌توانيد بلافاصله بعد از پايان هفته سوم و پايان يك دوره قرص، مصرف بسته قرص بعدي را شروع كنيد يا خير. ناگفته نماند، اجتناب از موقعيت‌هاي محرك ميگرن نيز در كاهش بروز آن بسيار موثر است مثل خواب كم و ناكافي، استرس زياد و پنير مانده و بيات. فراموش نكنيد بهبود شيوه زندگي شايد نتواند از ميگرن دوره زنانه پيشگيري كند اما بي‌شك شدت علائم را تخفيف مي‌دهد.


مشكلات زنان كه  در روزهاي خاص ماه است...

وقتي مغزتان ايست مي‌كند

تا به حال پيش آمده براي نوشتن چندخط نامه، مدتي طولاني به مغزتان فشار آوريد تا افكارتان روي كاغذ بيايد، يا در يك جلسه كاري به زحمت ايده خود را بيان كنيد؟ شايد به زمان دوره زنانه خود نزديك شده ايد! كاهش سطح استروژن در زمان قاعدگي موجب كاهش توان محاسباتي و تيزهوشي مغز مي‌شود اما براساس مطالعات انجام شده، مهارت‌هاي زباني در زمان تخمك‌گذاري به‌علت سطح بالاي استروژن افزايش پيدا مي‌كند.

  • اما چه كار كنيد
براي بهبود عملكرد مغز خود در اين زمان، بهتر است از مغز خود بيشتر كار بكشيد مثلا براي كار خود موعد تعيين كنيديا به ورزش سخت روي بياوريد. ميزان يادگيري كلمات جديد در ورزشكاران خانمي كه به‌طور منظم مي‌دوند، ۲۰ درصد سريع‌تر از آنهايي است كه يا اصلا ورزش نمي‌كنند يا به ورزش سبك مي‌پردازند. آنها بر اين باورند كه فعاليت بدني بيشتر باعث افزايش مواد شيميايي خاصي در مغز مي‌شود كه دقت و يادگيري را تقويت مي‌كند. البته خواب و استراحت كافي در آخر روز فراموش نشود چرا كه تنش عصبي و خستگي نيز مغز را خسته و گيج مي‌كند.


نکته - ميزان يادگيري كلمات جديد در ورزشكاران خانمي كه به‌طور منظم مي‌دوند، ۲۰ درصد سريع‌تر از آنهايي است كه يا اصلا ورزش نمي‌كنند يا به ورزش سبك مي‌پردازند


مشكلات زنان كه  در روزهاي خاص ماه است...

وقتي شبيه يك بالن مي‌شويد

آيا پيش آمده به يك‌باره احساس كنيد لباس‌ها براي‌تان تنگ شده است و به ياد غذاي سنگيني كه ديشب ميل كرده بوديد بيفتيد و آن را علت نفخ ناگهاني شكم خود بدانيد؟ جالب است بدانيد تغيير وزن بدن خانم‌ها تا حدود ۲ كيلو و ۲۰۰ گرم در طول ماه به‌علت تغيير سطح مايعات بدن و حتي چاق شدن قبل از شروع دوره زنانه كاملا طبيعي است اما گاهي اين حالت شديد‌تر هم مي‌شود. پژوهشگران گرچه هنوز كاملا متقاعد نشده‌اند اما بر اين باورند كه پروژسترون عامل تغيير است؛ تغيير سطح هورمون پروژسترون موجب آهستگي عمل هضم شده، به اين ترتيب فرد احساس يبوست و نفخ مي‌كند.

  • اما چه كار كنيد
تغيير رژيم غذايي در كاهش نفخ موثر است. از غذاهاي چرب دوري كنيد چرا كه هضم آنها زمان بيشتري به طول مي‌انجامد. مصرف غذاهاي نفاخ مانند لوبيا و سبزي‌هاي خانواده كلم مانند گل كلم و بروكلي و صد البته نوشابه‌هاي گازدار را كم كنيد. روزانه دوچرخه‌سواري كنيد يا روي تردميل راه برويد. براساس مطالعات صورت گرفته، ورزش روزانه با كاهش سطح جريان پروژسترون موجب كاهش علائم سندرم پيش از قاعدگي مانند نفخ مي‌شود.


وقتي خواب با شما قهر مي‌كند

تنش‌هاي عصبي يكي از مهم‌ترين عوامل بي‌خوابي به شمار مي‌روند اما از تاثير شگفت آور هورمون‌ها هم در اين ميان غافل نشويد. پژوهشگران دانشگاه آريزونا متوجه شدند خانم‌هاي جوان در نيمه دوم دوره ماهانه خود (از زمان تخمك‌گذاري تا شروع دوره بعدي) نسبت به نيمه اول، با مشكلات بيشتري در رابطه با خوابيدن و خواب ماندن، دست به گريبان هستند. افت و خيز سطح هورمون استروژن، دماي بدن را افزايش داده و طول چرخه‌هاي خواب را دستخوش تغيير كرده كه هر دو، موجب آشفتگي و اختلال مي‌شود. تغييرات هورموني قبل از يائسگي كه ممكن است در اواخر دهه 30 شروع شود نيز كيفيت خواب را مختل مي‌كند. با بالا رفتن سن ميزان توليد استروژن كاهش مي‌يابد.

  • اما چه كار كنيد
صرف‌نظر از چگونگي ميزان و وضعيت هورمون‌هاي بدن، تغيير آداب خوابيدن در بسياري موارد، ضامن بهبود كيفيت خواب است. چند ساعت پيش از خواب، چراغ‌هاي منزل را كم نور يا تعدادي از آنها را خاموش كنيد. لپ تاپ خود را خاموش كنيد و اگر ساعت كنار تخت‌تان نور دارد، روي آن را به طرف ديگر بچرخانيد؛ به ياد داشته باشيد منبع نور، سطح هورمون خواب (ملاتونين)، را كاهش داده و موجب بيدار ماندن بيشتر در تخت مي‌شود. يادتان باشد از تلويزيون به‌عنوان لالايي براي خوابيدن استفاده نكنيد؛ حتي اگر صداي آن بسيار كم باشد، درخشش تصاوير باعث بيداري چند ثانيه‌اي گاه به گاه مي‌شود در نتيجه روز بعد، احساس خستگي مفرط شما را رها نمي‌كند.

منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج