۱۳۸۰۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

همسران قبل از بچه دارشدن باید با هم مشورت کنند

فرش قرمز برای کوچولوی تازه وارد

آمادگی برای تولد فرزند نکته مهمی است که زن و مرد نباید از آن غافل شوند و هیچکس به جز خود آنها نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا آمادگی کافی برای تولد فرزند دارند یا نه؟ چراکه این موضوع فراتر از داشتن یک بچه است؛ مساله تغییر یک خانواده در میان است؟

رویای شیرین بچه دار شدن و تصور اینکه موجودی شیرین و دوست داشتنی را در آغوش بکشید و او شما را با صدایی کودکانه پدر و مادر صدا کند، قند در دل شما آب می کند. باید بدانید که اتفاق زیبای بچه دارشدن اگر بدون برنامه ریزی و آمادگی قبلی باشد. نه تنها مایه آرامش نخواهد بود بلکه سامان شما را تا زمانی که بتوانید خودتان را با نظم جدید وفق دهید، به هم می ریزد.

به هر حال این موجود کوچک قرار است نفر سوم زندگی دونفره شما و همسرتان شود. پس بسیار مهم است که قبل از ورود نفر سوم، درباره اش با هام صحبت و مشورت کنید و بعد برای ورودش فرش قرمز بیندازید.

فرش قرمز برای کوچولوی تازه وارد

دکتر افسانه نیک راد روان شناس و مشاور خانواده شما را در این مورد راهنمایی می کند. آمادگی برای تولد فرزند نکته مهمی است که زن و مرد نباید از آن غافل شوند و هیچکس به جز خود آنها نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا آمادگی کافی برای تولد فرزند دارند یا نه؟ چراکه این موضوع فراتر از داشتن یک بچه است؛ مساله تغییر یک خانواده در میان است؟

بچه، حلال مشکلات نیست

به دنیاآمدن فرزند، سبک زندگی، اقتصاد، اشتغال پدر و مادر و شرایط سایر فرزندان را تحت تأثیر قرار می دهد. هیچ گاه نباید در شرایطی که ارتباط زن و مرد متشنج است برای به دنیاآوردن یک فرزند جدید تصمیم بگیرند و نباید به حرف های سنتی مردم کوچه و بازار که می گویند تولد بچه مشکلاتتان ر حل می کند، توجه کنند. چراکه تولد فرزند یعنی دوبرابرشدن مسوولیت های پدر و مادر. تصمیم گیری برای بچه دارشدن مساله بسیار مهمی است و اگر می خواهیم برای آینده خود و فرزندمان برنامه ریزی کنیم باید از وضعیت خود و امنیت روانی مان در خانواده مطمئن باشیم. زمانی که زن و مرد در خانواده با یکدیگر مشکل دارند و هنوز رفتارهایشان با یکدیگر انطباق نداشته و نمی دانند که چه انتظاراتی از هم دارند تولد یک فرزند روابط آنها را بدتر می کند. متاسفانه خانواده هایی که دارای مشکلات زایدی هستند طبق تصورات سنتی و غلط به خیال اینکه تولد فرزند مشکلات آنها را کاهش می دهد تصمیم به بچه دارشدن می گیرند و اینجاست که با آمدن فرزند مشکلات آنها ۱۰۰ برابر می شود!

درباره چه چیز مشورت کنیم؟

برای تصمیم گیری برای بچه دارشدن، عوامل زیادی را باید در نظر بگیرید. به غیر از مسایل پزشکی و ژنتیکی که حتما باید در مورد آنها با پزشک متخصص مشورت کنید، مسایلی هستند که در نظر نگرفتن آنها مشکلات زیادی برای شما و خانواده تان به وجود می آورند. بنابراین هنگام مشورت کردن با همسرتان درباره آمدن عضو جدید به این نکات توجه کنید:

*ایجاد تفاهم قبلی

زن و مرد قبل از بچه دار شدن باید با یکدیگر درمورد وضعیت مالی و مسایل تربیتی فرزند صحبت کنند. چراکه پدر و مادر در تربیت فرزند به یک میزان نقش دارند. اگر پدر از یک نوع تربیت استفاده کند و مادر شیوه رتبیتی متضاد با پدر را به کار بگیرد این موضوع موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای کودک می شود. مشکلاتی چون اختلالات روانی و عدم قدرت تصمیم گیری از عوارض این تربیت دوگانه است.

*تولد فرزند و تغییر سبک زندگی

زمانی که تصمیم به تولد فرزند می گیرید باید نکته مهمی را در نظر بگیرید. اینکه آیا با دیگر فرزندانتان زندگی آرامی دارید؟ آیا به خوبی به بچه هایتان می رسید؟ البته باید به این نکته توجه کنید که تولد فرزند جدید زمان زیادی را از شما می گیرد و بررسی کنید که آیا وقت و انرژی لازم را برای تولد فرزند جدید دارید؟

*نقش مهم وضعیت مالی

هزینه پوشاک، خوراک و درمان فرزند جدید را درنظر داشته باشید و اگر به لحاظ مالی در موقعیت مناسبی قرار ندارید فعلا از تولد فرزند جدید صرف نظر کنید و کمی صبر کنید تا به لحاظ موقعیت مالی به ثبات لازم برسید.

*توافق با همسر

فراموش نشود برای تولد فرزند، هم پدر و هم مادر باید آمادگی لازم را داشته باشند و بتوانند در مواقع ضروری از یکدیگر حمایت کنند. بنابراین باید با یکدیگر صحبت کرده و مشکلاتتان را حل کنید و پس از آنکه هر دو به توافق رسیدند برای بچه دارشدن برنامه ریزی کنید.

فرزند اول فراموش نشود

زمانتان را به گونه ای تقسیم کنید که انرژی تان کاملا صرف فرزند جدید نشود و اوقات خوش و سرگرم کننده ای را به فرزند اول اختصاص دهید تا احساس نکند همه لذت هایی را که با شما داشته به یکباره از دست داده و موجودی که عامل این همه از دست دادن ها و ناکامی هاست خواهر یا برادر تازه واردش می باشد. گاهی اوقات فرزند دوم خود را به کسی بسپارید تا از او مراقبت کند و در این زمان ها، ساعتی را به تنهایی با فرزند اول خود سپری کنید.

والدین باید زمانی تصمیم به تولد فرزند جدید بگیرند که خود را آماده این کار می بینند. مواقعی که بنا به دلایلی خانواده درگیر فشارهایی چون نقل مکان، مهاجرت، تغییر شغل و مشکلات مالی هستند، برای تولد فرزند جدید مناسب نیتسند. زیرا تولد فرزند گرچه اتفاقی مثبت و باشکوه در زندگی به شمار می آید اما خود به نوعی با تنش همراه است.

فرش قرمز برای کوچولوی تازه وارد

سایر نکاتی که نباید فراموش کنید

*از تمام امکاناتی که می تواند به شما به عنوان پدر یا مادر جدید کمک کند استفاده کنید. بیمارستان ها و کلینیک های نزدیک به منزل و مهدهای کودک مورد تاییدتان را در نزدیکی های محل زندگی تان کشف کنید و درباره آنها تحقیق کنید.

*با والدین، بستگان و دوستانتان مشورت کنید و از آنها راهنمایی بگیرید. حتی ممکن است بتوانید روی کمکشان حساب کنید. البته این موضوع را قبل از بچه دارشدن با آنها در میان بگذارید تا بیهوده روی کسی حساب نکرده باشید.

*اختلال افسردگی می تواند نقش شما را به عنوان پدر یا مادر خدشه دار کند و آن را به چالش بکشد. اگر مستعد افسردگی هستید کمک های پزشکی مناسب را جست و جو کنید و حمایت های اجتماعی را برای مقابله با آن به خدمت بگیرید.

*زن و مردی که می خواهند بچه دار شوند باید تمام جوانب را درنظر بگیرند و هیچ دغدغه مالی نداشته باشند تا دچار استرس نشوند. زن و مرد باید به لحاظ شغلی امنیت کافی داشته، در تمام مسایل زندگی در کنار یکدیگر باشند و پس از آن تصمیم به بچه دارشدن بگیرند.

*با همه این اشاراتی که شد لازم است بدانید برای بچه دارشدن نباید به یک وضعیت ایده آل که ممکن است هرگز اتفاق نیفتد یا برای اتفاق افتادنش زیاد زمان لامز است، فکر کنید. واقع بینی شرط اول تصمیم گیری است.

منبع: مجله تندرستی

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

فرش قرمز برای کوچولوی تازه وارد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج